So
door Sonja.tivoli47! Mar 9, 2022 om 13:22
Huishouden & energie

Mijn magnetron heeft roestplekken. Is dat gevaarlijk? Ik gebruik wel een deksel.

Mijn magnetron heeft roestplekken. Is dat gevaarlijk voor het eten? Ik gebruik wel een magnetrondeksel.

7061 6 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Mar 9, 2022 om 13:34
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Roestplekken op zich zijn niet gevaarlijk echter belemmeren deze de goede werking van de magnetron. De magtnetron werkt met microgolven die via de (glimmende) wanden en het deurtje worden weerkaatst. Hierdoor onstaat warmte door zgn wrijving maar de weerkaatsing zal door de roestplekken beperkt worden waardoor het vewarmen langer duurd al dan niet met gebruik van het deksel.  De roestplekken zouden op den duur zich door de wand "vreten" waardoor er gaten ontstaan en dan wordt het wel gevaarlijk. Zijn het veel of grote plekken zou ik overwegen eens naar een nieuwe te kijken .

tenormin
door tenormin - Mar 9, 2022 om 13:37
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Het is in ieder geval niet onschadelijk, zo te lezen.

Ik probeer een link te plaatsen, wat me meestal niet lukt, maar anders is een ander wel zo lief dit voor me te doen.

https://elec-tutos.com/nl/magnetron-roesten/

gerbera
door gerbera Mar 9, 2022 om 13:48
7361 Antwoorden / 14 Vragen

De link werkt prima☺

tenormin
door tenormin Mar 9, 2022 om 14:17
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, een mirakel. ☺

ro
door ronny530 - Mar 9, 2022 om 14:36
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Zijn het wel roestplekken of lijkt het op roestplekken want de binnenzijde van een magnetron is van roestvast staal gemaakt waardoor bij normaal gebruik geen roest kan ontstaan. Echt kwaad voor het voedsel kan het niet omdat door de magnetronstraling het voedsel op gaat warmen en dus ook niet met de roest in aanraking komt. In de binnenruimte wordt de straling middels een micaplaat verdeeld en vonkvorming ontstaat pas als er gaatjes in dat micaplaatje branden en als dat niet het geval is kan de magnetron gebruikt blijven worden. Het is echter wel zo dat als de roestvast stalen binnenruimte beschadigd is waardoor roestplekken ontstaan die roest omonkeerbaar is en uiteindelijk resulteert in een gat waardoor hitte en straling uit de magnetron kunnen ontsnappen. Uit veiligheidsoverweging zou ik adviseren om de magnetron binnen korte termijn te vervangen want roest hoort eigenlijk niet thuis in een magnetron.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 9, 2022 om 15:24
16840 Antwoorden / 202 Vragen

Het is gevaarlijk en zie o.a. Roest in de magnetron kan erg gevaarlijk zijn. Het kan inderdaad lichtbogen in uw apparaat produceren en vonken of zelfs een explosie van de machine veroorzaken. Het is daarom noodzakelijk om zo snel mogelijk te handelen om schade te voorkomen en je magnetron zorgeloos te blijven gebruiken.

Wat te doen met een roestende magnetron? - Elec-Tutos.com en als u even zoekt ziet u nog meer conforme info en inmiddels ook uw vraag (wel is waar met een andere oude datum maar dat is bekend m.b.t. deze site dat vragen die vandaag worden geplaatst met een foutieve datum op het i-net komen.) Zie ook deze https://elec-tutos.com/nl/magnetron-roesten/

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 9, 2022 om 23:04
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sonja,

Ik raad u dringend aan om een nieuwe magnetron te kopen en geen risico te nemen.

Als u weinig geld heeft, kijk dan eens bij een kringloopwinkel.

mo
door mof - Mar 11, 2022 om 11:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe is roest ongevaarlijk voor t eten. Wel betekent dit dat er vocht blijft zitten in de magnetron en dat kan gevaar op brand en electrocutie opleveren.