ir
door irenewb May 14, 2012 om 14:17
Huishouden & energie

Mijn wasmachine geeft de waterafvoerprobleemcode

Mijn Marijnen cmf florijn Typenr. : p68448645
Geeft nu sinds ongeveer een week de storingscode van het waterafvoerprobleem.
Toen ik de eerste keer deze code kreeg heb ik de wasmachine na het stoppen leeg laten lopen via het slangetje aan de ondervoorzijde van het apparaat en
de machine gecontroleerd op vuil in de filter en
daarna weer geprobeerd of hij het weer goed dee.
Maar helaas niet ik heb nu inmiddels alle afvoerleidingen gecontroleerd maar ook hier is niets van een verstopping te vinden dus nu kreeg ik de tip om naar de pomp te kijken of deze niet stuk is maar waar kan ik die vinden?
Want ik begreep dat het niet moeilijk zou moeten zijn om deze te vervangen!
Ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen want ik
kan op dit moment geen nieuwe kopen en verder is de machine volgenst mij ook nog wel goed want hij begint gewoon wel met wassen alleen voert het water niet meer af en spoelt de was dus niet!

20911 7 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 14, 2012 om 15:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag irenewb,

Misschien staat Klik hier... iets voor je bij. Anders zou je je vraag nog eens op dat forum kunnen stellen voor jouw type machine. Hetzelfde geldt voor Klik hier...

vr.gr.

gsm
door gsm - May 14, 2012 om 16:46
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De link van aurora1 bevat denk ik wel het juiste antwoord.

Het gaat denk ik niet om het water in de trommel van de wasmachine.
De storing wordt vaak veroorzaakt door de vlotter van de wateropvangbak, die op de bodem van de wasmachine zit. Deze wateropvang moet eventuele overstromingen bij lekkage van de trommel, voorkomen.

Je kunt de storing meestal gewoon opheffen, door de hele wasmachine even iets schuin achterover te kantelen. De machine hoeft dus zeker niet helemaal plat.

ir
door irenewb - May 14, 2012 om 17:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo beste mensen ik heb al van alles geprobeerd maar van zelf lost de storing zich niet op.
En heel erg bedankt voor de reactie's maar hier heb ik niets aan aangezien ik al van iemand die er een klein beetje verstand van heeft diverse tips had gehad maar nu ben ik op een punt dat ik moet gaan kijken of
de pomp het nog wel doet aangezien er na het was programma niet gepompt word
en er geen verstoppingen zijn in de machine en
ook niet zijn geweest!
Maar als de machine op einde gaat piepen en
knipperen dan staat er nog sopwater in de machine en
als ik apart het pompprogramma kies of de machine op centrifugeren zet dan gebeurt er helemaal niets meer!!
Dus met de gesturden links kom ik alleen maar weer op een ander forum waar ik ook niet vind hoe en waar ik de pomp kan vinden en hoe ik deze dan kan vervangen als deze het niet meer doet.

Dit was mijn vraag wie kan mij helpen om te vertellen waar de pomp zit en
hoe ik die kan controllen of hij het inderdaad nog doet?

gsm
door gsm - May 14, 2012 om 21:58
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ok, het is niet de opvangbak. De pomp kan vast zitten door een voorwerp.
Zorg dat er geen stroom op de wasmachine staat.
De pomp is meestal heel makkelijk te bereiken via de plint.
Laat alle water weglopen met het slangetje en draai dan het filter uit de machine.
Achter het filter zitten twee of drie bladen (propeller) op de as van de waterpompmotor.
Probeer met de hand of je de propeller redelijk makkelijk kan draaien en controleer of er geen voorwerpen in zitten (spijker, cocktailprikker, enz.).
Verwijder obstakels en vuil uit de propeller.
Monteer het filter en probeer de wasmachine.

valerius-2
door valerius-2 - May 15, 2012 om 15:45
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik heb een miele en daar staat in de gebruiks aanwijzing: na het schoonmaken van het filter moet een kort programma draai en wel het volgende: kies programma stijven als de tromme draait machine uit schakelen dan pompen en de machine weer afzetten. Werkt bij uitsteken. Kijk eens in u handleiding van u machine bij reiniging en onderhoud of er ook zoiets instaat.

ir
door irenewb - May 15, 2012 om 23:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hehe gelukkig de pomp vandaag los gehad er zat niks van draadjes om het rootertje dus toen maar even gewoon via een goed stroomsnoertje op een stopcontact geprobeerd en gelukkig dee de pomp het nog prima!!!
Dus toch even voor alle zekerheid even extra goed schoongemaakt en
toen weer terug op de machine gezet.
Een kort wasprogramma aan en toen maar even wachten op piepjes maar,
die kwamen niet meer de machine heeft weer netjes zijn hele programma
afgewerkt.
Ik ben weer helemaal heppie dus heel erg bedankt voor de reacties!!
Volgende keer maak ik alles goed leeg en dan haal ik de pomp eerst even los.
Dit ging zo makkelijk daar hoef je geen monteur voor te zijn gelukkig als je een pot pindakaas open kunt maken dan is het losmaken van de pomp net zo makkelijk!!
Haha weer wat geleerd.
Dus heel erg bedankt voor alle reacties ik hoop dat ik er weer een paar jaartjes tegen kan en weer met veel plezier mijn machine laat draaien!!!

valerius-2
door valerius-2 - May 16, 2012 om 00:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Bedankt voor het terug melden, nog vele wasbeurten zonder zorg toe gewenst.