ha
door habs Dec 12, 2015 om 03:38
Huishouden & energie

Misleid door Essent, ...gevolg een 5 jarig contract

Ben op 26 November 2015 door Essent gebeld, met de mededeling dat ze mij graag als klant willen behouden en dat ze een aktie hebben voor bestaande klanten en of zij mij hier meer informatie over mogen sturen via de mail. Heb daarmee ingestemd, aangezien ik er nog niet over uit was welke energieleverancier ik voor het nieuwe jaar wilde hebben.

Met mijn overvolle mailbox is het mailtje ongeopend gebleven. Totdat ik 2 weken later een bevestiging krijg van het aangaan van een nieuw contract van maar liefst 5 jaar!!!

Heb nergens getekend of bevestigd dat ik hiermee akkoord ga. Essent blijft volhouden dat het contract bindend is.. Lijkt me niet dat deze praktijken rechtsgeldig zijn. Voel me behoorlijk misleid aangezien mij niet verteld is dat ik gelijk hiervoor aangemeld zou worden. Helemaal vreemd dat geen reactie voor hun instemming is.

Hopelijk kunnen jullie mij advies geven hoe te handelen.

6791 13 Rapporteer

marita567
door marita567 - Dec 12, 2015 om 06:49
1576 Antwoorden / 17 Vragen

hallo habs

lees dit eens klik hier en hier een voorbeeldbrief klik

hier kunt een klacht indienen bij Essent klik

marita567
door marita567 - Dec 12, 2015 om 07:53
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@habs .

hier staat beschreven wat u kunt doen bij misleiding klik

macwouter
door macwouter - Dec 12, 2015 om 09:17
825 Antwoorden / 9 Vragen

Ach bij Essent zit u nog niet zo slecht. Ik zit er al 40 jaar. In de meeste gevallen wordt u als je naar een nieuwe leverancier overstapt geconfronteerd met een hoge eindafrekening want de kleine lettertjes worden niet gelezen. Dan word het weer huilen op het Kassaforum. Zoek op energieleverancier op dit forum.

zoekster
door zoekster Dec 12, 2015 om 09:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Merkwaardig dat men altijd een stuk milder oordeelt als het een leverancier is die men zelf heeft. Had je hetzelfde geoordeeld als het Nuon of Eneco was?

pi
door pieterwolters - Dec 12, 2015 om 09:34
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ach, zo groot zijn de verschillen tussen energiebedrijven ook weer niet. Het grootste deel van de kosten liggen vast en worden door de overheid en de netbeheerder bepaald. Leuk zo'n vrije markt, helaas dat de overheid zich er weer zo veel mee bemoeid waardoor er nog steeds geen echte concurrentie mogelijk is.

En klanten die hun mail niet lezen (om wat voor reden dan ook) is niet het probleem van een leverancier natuurlijk. Als zoiets in jouw voordeel zou werken ga je er waarschijnlijk ook niet over klagen.

marita567
door marita567 Dec 12, 2015 om 10:09
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@pieterwolters , Er is wel degelijk een verschil met een 5 jarig contract de transportkosten zijn hoger , waardoor Ts duurder uitkomt dit is een lokkertje van Essent . Ts blijft dan dezelfde prijs betalen ongeacht of de prijzen dalen / of omhoog gaan . Daarom bied Essent contracten aan van 3 / 5 jaar is in hun voordeel

zoekster
door zoekster - Dec 12, 2015 om 09:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit is echt een achterlijk lang contract. Er zijn twee dingen mis met deze overeenkomst. Ten eerste is er geen overeenkomst, want u heeft het aanbod niet aanvaard, u heeft slechts toestemming gegeven voor het opsturen van informatie. Daarom: vraag de voicelog op! Daar heeft u recht op.

Maar dan is er nog een probleem met deze overeenkomst. Een overeenkomst van meer dan een jaar wordt in de wet vermoed een onredelijk bezwarend beding te zijn. Dan moet de ondernemer wel van heel goede huize komen om dit te kunnen verantwoorden. Nu is het bij 2 jaar nog wel mogelijk, als er echt goede voordelen aan zitten, maar 5 jaar aan een contract vast zitten is eerlijk gezegd debiel. Tenzij u het per jaar mag opzeggen.

Zo luidt het onredelijk bezwarend beding in de wet art 6:227

Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

k. dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij de bevoegdheid heeft de overeenkomst telkens na een jaar op te zeggen;

Als ik u was zou ik een mail en/of aangetekende brief naar Essent sturen waarin u ten eerste aangeeft geen wilsverklaring te hebben afgegeven voor deze overeenkomst en waarin u verder aangeeft dat dit beding van 5 jaar onredelijk bezwarend is.

Om uw klacht nog wat extra kracht te geven, zou ik deze klacht verspreiden over het internet. Denk aan

klachtenkompas.nl
klacht.nl
trustpilot.nl

en HIER

marita567
door marita567 - Dec 12, 2015 om 10:04
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@macwouter ,

Bij iedere reactie die u geeft zijn het altijd op/ of aanmerkingen maar nooit een antwoord op een vraag daar heeft Ts dus nik aan .

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2015 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En het gaat er ook helemaal niet om of dat vijfjarige contract echt voordelig zou zijn.

Het gaat erom dat zonder bevestiging zomaar uit gegaan wordt van instemming.

En dat kan en mag dus helemaal niet.

Dus flinke klacht indienen.

me
door mein33 - Dec 12, 2015 om 11:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@macwouter,

Al 40 jaar bij Essent !!!! dat lijkt mij enigzins overdreven.

Gelet de afbeelding die u op deze site gebruikt bezit u wel de "eeuwige jeugd" , wees daar vooral zuinig op want dit is slechts wijnigen gegeven ;-))

diumenge
door diumenge Dec 12, 2015 om 11:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Haha, da's MacWouter niet. En als een tere ziel hebt zou ik maar niet naar de oorsprong van die foto gaan zoeken.

me
door mein33 Dec 12, 2015 om 13:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@diumenge, Een tere ziel heb ik niet en naar de oorsprong van die foto ben ik in het geheel niet geïnteresseerd. ;-))

diumenge
door diumenge Dec 12, 2015 om 16:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij heel verstandig :-)

macwouter
door macwouter Dec 18, 2015 om 03:54
825 Antwoorden / 9 Vragen

Essent is in 1999 ontstaan door de fusie tussen PNEM/MEGA (1914-1997). Ben geboren en getogen in het Brabantse land en had al in 1981 de PNEM als energieleverancier. Oke 40 jaar was misschien wel overdreven maar toch alweer 35 jaar. Oja, ik heb toch maar die foto verwijderd (keuze van mijn man) om verwarring te voorkomen. Ik kreeg teveel aanzoeken te verwerken op mijn oude dag (geb. 1956) en zonder viagra gaat het echt niet meer worden.

Cookies
door Cookies Dec 18, 2015 om 10:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@macwouter: als jij een vrouw bent, ben ik de koningin!

macwouter
door macwouter Dec 18, 2015 om 13:16
825 Antwoorden / 9 Vragen

@carola83: Je hoeft anno 2016 geen vrouw te zijn om een man te hebben. Zo,n slimme meid als jij had dat moeten weten.

mahadma
door mahadma - Dec 12, 2015 om 11:26
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Laat ze maar bewijzen dàt u een contract heeft afgesloten, d.m.v. een voice log of een ondertekend contract. Daarbij, als ze gaan incasseren zonder een fysieke handtekening mogen ze dat niet.

ha
door habs - Dec 14, 2015 om 14:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels weer contact gehad met essent, na de eerste keer zou er contact met me opgenomen worden, maar daar is schijnbaar geen informatie van terug te vinden..

Ze blijven volhouden dat de termijn van 2 weken zoals beschreven in de mail verstreken is.
Na zwaar aandringen gaan ze een poging doen om het ''oplichtings gesprek'' na te luisteren.

ma
door marjomalie - Dec 17, 2015 om 14:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is inderdaad erg vervelend. Ik begrijp uit het verhaal dat u al klant was bij Essent en ze u een zogenaamd verlengaanbod hebben gedaan.

In principe zou u tot twee weken na het ontvangen van dit contract probleemloos moeten kunnen ontbinden, net zoals dat kan bij het aangaan van een nieuw energiecontract, zie 14 dagen bedenktijd

Verder is het zo dat u met het 5 jaars contract van Essent waarschijnlijk enkele honderden euro's per jaar meer zult betalen ten opzichte van het goedkoopste 1 jaars contract. Als u gaat energie vergelijken kunt u zelfs een nieuw (veel goedkoper) contract afsluiten bij een andere maatschappij.

De leverancier zal dan een boete in rekening brengen voor contractbreuk, voor een contract van 5 jaar zal dat voor stroom en gas uitkomen op € 250,-. U kunt deze factuur vervolgens weigeren te betalen aangezien u het contract niet accepteert.

In het ergste geval betaalt u € 250,- als u het contract niet ontbonden krijgt. Dit verdiend u meer dan terug met het goedkope 1 jaar contract tov van het veel te dure 5 jaars contract van Essent. In tegenstelling tot wat andere reageerders zeggen zitten er wel degelijk erg grote verschillen tussen energiecontracten. Verder is het niet zo dat iedere klant van bijvoorbeeld Essent hetzelfde contract heeft. Elke leverancier heeft tientallen verschillende contracten die ze op verschillende manieren aan klanten aanbieden. Verlengaanbiedingen aan de telefoon zijn nooit goedkoop. In de regel zijn de aanbiedingen op vergelijkingssites de scherpste in de markt.

h.
door h.terpstra - Dec 18, 2015 om 01:21
202 Antwoorden / 1 Vragen

Beste HABS

Sluit simpelweg een energie contrakt af bij de consumentenbond. Die lossen de overstap op en lossen uw probleem op.
Verspil geen tijd en geld aan  foute bedrijven.

Als  matig gebruiker van 2000 Kwh. en 1000 m3 gas , bespaar ik 130 - 85 euro per maand 45 euro. Ten opzichte van Essent.

Ik geloof niet in sprookjes. Dat er fors verschil is, is duidelijk. Privatisering is een zegen voor de burger.
\Groet H.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 18, 2015 om 10:35
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Door de vrijblijvende offerte toe te laten sturen ging je akkoord met hun voorwaarden.

U had zowel de mail als spambox moeten controleren.
Verder adviseer ik, neem meerdere mail adressen...
Via Gmail doe ik regelmatig online dingen in spambox zodat de goede in mijn mail programma overblijven.

Als je geen tijd hebt voor de vele zooi die binnen komt had je ook geen ja tegen deze offerte moeten geven.
U ging dus akkoord met informatie die 2 weken vrijblijvend was en geen reactie is accepteren helaas....

Er zijn bedrijven die het anders doen maar zo krijgen ze wel meer klanten binnen.
Mijn advies, doe nooit zaken via telefoon of aan de deur want die zijn zelden echt voordelig.

Zelf zoeken via een site als gaslicht.com is meestal beter, en daar staat deze 5 jaren ook tussen maar dan meestal onderaan!

gerbera
door gerbera Dec 18, 2015 om 14:28
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij maakt u een denkfoutje. Een offerte is een verzoek om informatie en kan niet bindend zijn zolang er geen handtekening onder staat. Pas dan gaat u akkoord. Ts had dus zijn mailbox niet hoeven te controleren want de optie "wie zwijgt stemt toe" kan en mag hier niet van toepassing zijn. En zolang er geen handtekening is gezet is het contract niet geldig. Ook het opvragen van een offerte betekend niet dat je akkoord gaat met de voorwaarden.