ka
door karinvas Sep 14, 2012 om 09:57
Huishouden & energie

Mos op dakpannnen, schadelijk?

Wij hebben op bepaalde plekken mosaanslag op onze dakpannen. Nu vragen we ons af of dit schadelijk is voor het dak en dus schoongemaakt dient te worden. Wat googlen levert wisselende informatie op, maar informatie over dat het inderdaad schadelijk zou zijn lijkt voornamelijk te komen van bedrijven die diensten aanbieden om de mos te verwijderen.

34913 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 14, 2012 om 10:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan heb je je antwoord toch al.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2012 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Mos kan geen kwaad.
Als het groter wordt valt het in een droge periode of na stevige vorst "gewoon" in de goot.
De goot moet dus wel eens een keer [extra?] schoon gemaakt worden.

Alleen als u heel oude speciale dakpannen op uw dak heeft liggen dan is er extra aandacht nodig omdat het mos deze oude pannen kan laten barsten/scheuren.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Sep 14, 2012 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees bij een bedrijf dat dakpannen verkoopt dat je het gewoon door kan laten woekeren.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2012 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Poltol, voor zover ik weet zijn het geen speciale dakpannen. Gewoon standaard bouw nu ongeveer 30 jaar oud. Ik neem aan dat dat niet de ouderdom is waar jij naar verwijst?

ve
door verwijderd - Sep 14, 2012 om 11:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

karinvas schreef op vrijdag 14 sep 2012, 11:26: Poltol, voor zover ik weet zijn het geen speciale dakpannen. Gewoon standaard bouw nu ongeveer 30 jaar oud. Ik neem aan dat dat niet de ouderdom is waar jij naar verwijst?

Is juist.
Ik bedoel de pannen op bv een monumentenpand.
Dat is eigenlijk een soort [hand] gemaakt/gebakken pan.
30 jaar oud zal toch wel een fabriekspan zijn.
Lekker laten zitten en op tijd eens in de goot kijken.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Sep 15, 2012 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn broer woont in een huis uit 1979 met betonpannen op dak. Door mosaangroei zijn er gaten en dunne plekken in de pannen gekomen. Hij heeft het hele dak met nieuwe gecoate pannen laten bedekken. Volgens de dakdekker zijn pannen uit eind 70er en begin 80er jaren niet de beste pannen.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2012 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mos houd tvocht vast daardoor krijgen andere gewassen meer kans om zich daar te vestigen. Die gaan wortel schieten die groeien dussen de dakpannen door en maken dat de regen onder de pannen kunnen komen wat dus vocht naar binnen brengt.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2012 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

*maak enkele pannen schoon en kijk of er invraat plekken zijn onstaan*

*zo niet, dan hoef je geen maatregelen te nemen*