Na hoeveel jaar moet een elektriciteitsmeter worden vervangen?
Mijn moeder van 89 jr. wil geen slimme meter en heeft dit ook doorgegeven aan de netbeheerder. Deze geeft nu aan, dat haar huidige elektriciteitsmeter te oud is en toch vervangen moet worden. Ik geloof er eerlijk gezegd niets van. Wie heeft hier ervaring mee?
Het kan zeker nodig zijn om de meter te vervangen. ALs ze dit aangeven moet u dat gewoon toestaan, u hoeft echter niet akkoord te gaan met een slimme meter, dan plaatsen ze gewoon een oud model terug.
Hallo Rvasp ,
De slimme meter weigeren
U hebt het recht een slimme meter te weigeren. Dan houdt u uw oude gasmeter en elektriciteitsmeter. U ontvangt dan geen tweemaandelijks kosten- en verbruiksoverzicht. En u moet zelf uw meterstanden doorgeven aan het energiebedrijf voor de jaarafrekening, als u verhuist of als u overstapt naar een ander energiebedrijf. Besluit u later toch om een slimme meter aan te vragen? Dan mag de netbeheerder u hiervoor kosten in rekening brengen.
Lees verdere informatie hier ( lees ook de blauwe kolom ) klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/energie/energiemeter/de-slimme-meter
Ik geloof er ook niets van dat die oude meters plotsklaps niet goed meer zouden zijn. Ze proberen gewoon die slimme meters erdoor te jassen. Tegen het oordeel van de netbeheerders valt echter niets te doen. Hun wil is wet. Wel mag uw moeder ipv een slimme meter om een digitale meter die niet van een afstand uitgelezen kan worden vragen.
Dat heb ik zelf ook gedaan.
De ene netbeheerder is de andere niet. Liander gaat akkoord met de digitale meter, maar het schijnt dat andere netbeheerders behoorlijk vervelend kunnen doen.
Het heeft wel iets te doen net enige netbeheerder dus niet energieleverancier. Dat maakt geen verschil uit. In een regio heb je te maken met een netbeheerder (onderdeel van Tennet) overstappen heeft aldus geen zin. Lees eens mijn korte doch bondig verhaal. Overigens het ENIGE juiste. De rest is onzin maar ook verkeerde voorlichting.
Ben je dronken of zo? Ik heb het in het geheel niet over energieleveranciers gehad.
@zoekster1: Die gedachte heb ik bij al zijn reacties.
Nogmaals de netbeheerder is verantwoordelijk voor de energiemeter/opname. Oudere meters kunnen onjuist het energieverbruik weergeven. De lijst van het Agentschap Telecom is er. Analoge meters van 30 tot 40 jaar oud geven geen juiste weergave meer aan. Wanneer je om welke onduidelijke reden dan ook niet wilt dat je leverancier -die ook weer die gegevens krijgt van de Netbeheerder- je verbruik kan inzien dan kun je ongetwijfeld dat uitschakelen maar met welke reden. Standaard 2 mnd.
@rvasp ,
De slimme meter weigeren
U hebt het recht een slimme meter te weigeren. U krijgt dan een digitale meter zonder communicatiemodule. Hierdoor is uw meter niet op afstand uit te lezen. Of als uw huidige meter nog goed werkt, mag deze tot einde levensduur blijven hangen. U moet dan zelf uw meterstanden aan het energiebedrijf doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht.
Bron : consuwijzer.nl
Nee. Wanneer u de slimme meter echt niet wilt, kunt u hem weigeren of de uitleesfunctie laten uitzetten. Dat betekent dat de meter niet automatisch wordt uitgelezen. Als u de slimme meter weigert, blijft uw traditionele meter in de meterkast hangen, mits deze niet vervangen hoeft te worden. Wanneer uw meter wel vervangen moet worden, dan krijgt u bij weigering een digitale meter die niet slim is, dus zonder communicatiemodule
bron : slimme meters.nl
Dit klopt helemaal, ik heb ook een slimme meter geweigerd en omdat mijn meter toch vervangen moest worden een nieuwe digitale meter gekregen zonder uitleesmogelijkheid.
"U ontvangt dan geen tweemaandelijks kosten- en verbruiksoverzicht." Waarvoor zou je dat nodig moeten hebben?
"En u moet zelf uw meterstanden doorgeven aan het energiebedrijf" Wow, dat is superveel werk natuurlijk.
"Besluit u later toch om een slimme meter aan te vragen? Dan mag de netbeheerder u hiervoor kosten in rekening brengen." Nog een beetje extra druk zetten om mensen toch over te halen.
Punt 1 en 2 is natuurlijk zo'n mega super groot voordeel, wat gek dat je daarvoor niet jouw privacy -nog weer een beetje meer opdat onze stasiheid u niet vertrouwt- wil opheffen..
U heeft werkelijk geen idee war u het over heeft met uw stasi opmerking. beetje erg dom. Maar ga leerk in Rusland wonen....
@Weethet, uiteraard is dat prima om kritiek te hebben op mij, maar wees dan wel zo vriendelijk om het eventjes te onderbouwen. Geeft mij de mogelijkheid -om een poging ten doen- je uit te leggen dat bovenstaande toch echt juist is.
Ik persoonlijk zit echt niet te wachten op die twee maandelijkse informatie,ik gebruik energie wat ik nodig heb,dus 1 maal per jaar de meter opnemen,is voor mij prima,heb de meter trouwens ook zonder problemen geweigerd bij Stedin de netbeheerder.
Exact, ook hier zie ik geen enkel voordeel. Alleen nadelen vooral wegens privacy issues..
Tja en nu het 'voordeel'. De meters zijn nauwkeuriger. Je krijgt standaard eens in de twee maanden een grafisch overzicht. Kun je zelf je energieverbruik monitoren en/of naar beneden bijstellen. Overal Led lampen bijv. Een nieuwe wasmachine ipv. (Oei) die oude nog zo goed werkende maar niet energiezuinige Miele. Die energie slurpende koelkast vervangen. Het enige dat erop aan te merken valt is de kosten voor 'meteropname' Maar dat deden wij meestal toch al 2 maal per drie jaar 'zelf' .
@Mat matheij; https://www.bespaarbazaar.nl/images/800/Energiemeter_nieuw1.jpg + http://static7.depositphotos.com/1177973/678/i/450/depositphotos_6787785-Notepad-pencil-and-pen-on.jpg dan weet je het ook allemaal plus dat je privacy niet aangetast wordt..
Niet zozeer de leeftijd van de meter is van belang maar wel of de meter een juiste aanduiding geeft.
Het Agentschap Telecom heeft een lijst met afgekeurde meters.
Dat houdt in dat de genoemde meters teveel of te weinig aangeven.
Die meters moeten worden vervangen. Voordeel is wel dat het verbruik goed afleesbaar is en de energieleverancier eens per twee maanden een overzicht verstrekt. Mvrgr.
Dat 2 maandelijkse overzicht en het zelf niet meer hoeven door te geven van de stand schijnt nogal iets bijzonders te zijn, want daar schermen de energieleveranciers ook steeds mee, gaat toch helemaal nergens over. Ineens zijn ook de meeste oude meters niet meer goed, raar is dat, want de nieuwe geven meestal meer verbruik dan de oude en dat betekent dan direct dat de oude niet goed is of de nieuwe te positief, dat kan ook....
Hetgeen U nu weergeeft maar onder een andere naam is onjuist. Er zijn gevallen bekend waarbij het oude energieverbruik in verhouding meeviel of tegenviel. Dat zegt 0.0 over de nauwkeurigheid van de 'slimme' meter.Ik hoef daar in het geheel geen uitleg over te geven maar ENEXIS ligt ver achter met het vervangen van afgekeurde meters. In mijn geval zijn er nadelige alsook bewijsbare te hoge energiekosten berekend. ACM erbij gesleept niet consuwijzer. De vraag is -met alle aanwezige kennis- wat dan te doen. En nee ook geen Marita5 of zo.
Waar heeft u het nu allemaal over? Beweert u nu dat @ holstein hier onder twee namen reageert? En wat heeft Marita5 hiermee van doen?
U moet eens lezen wat er gewoon staat. Het stierlogo is of was eerder in gebruik. Marita5 verwijst naar Consuwijzer. Ik had rechtstreeks contact met de ACM over dit onderwerp. En gaat U hierbij en nu Marita5 verdedigen of wie dan ook op dit forum. Dan heb ik het onmogelijke alsook onvoorziene onwaarschijnlijke bereikt. Ik verbleek alleen al bij de gedachte. Met de utmost aandachtigheid verblijft.
@Mat Matheij , iedereen kan een ander logo gebruiken , dat wil niet zeggen dat iemand een andere naam gebruikt .
Aan u domme / en onbeschofte reacties ( reactie naar @Hutch ) te zien heeft u een kortsluiting in uw bovenkamer , weinig aan te doen .
Herhaaldelijk valt u forumleden/ of vraagstellers aan ( overbodige antwoorden / of reacties die niks met de vraag te maken hebben ) , Ook vraagsteller @Jan-Walters leest u de les daar is dit forum niet voor .
U hoort een klok luiden maar weet niet waar de klepel hangt
De eerst volgende keer dat ik van u nog een onbeschofte reactie zie , rapporteer ik naar de redactie zonder pardon ..
Nee, niet iedereen kan zomaar een ander logo gebruiken. Een logo kan beschermd zijn. Maar MM heeft het over een avatar, dat noemt hij dan een logo.
Dan is het toch wel dezelfde Avatar.
Wat het Agentschap telecom hier mee van doen heeft is mij niet geheel duidelijk. Blijkbaar zitten daar paranormaal begaafde figuren die kunnen zien of voelen of een meter, waar dan ook geplaatst, wel of niet juist aangeeft.
Meters worden "afgekeurd" op basis van het type en bouwjaar van de meter. Of ze al dan niet goed functioneren staat hier los van. Nu de "slimme" meter er is wordt dit door netwerkbeheerders min of meer losgelaten en trachten ze zo snel en veel mogelijk deze meter te plaatsen.
Het Agentschap Telecom heeft een -beschikbare- list van afgekeurde analoge meters. Wanneer je gewoon iets niet begrijpt stel dan een gerichte vraag. Heb je op die site gekeken of zeggen we maar wat.
Ik zeg niet zo maar wat, u heeft op de site gekeken doch weer niet goed gelezen. Agentschap Telecom houdt toezicht op de op de markt gebrachte electrische apparaten en spoort zo nodig overtredingen van de CE regels op. M.a.w. zij houden o.a. toezicht of NIEUWE energiemeters, die op de markt gebracht worden, voldoen aan de door de ned. wetgeving vereiste voorwaarden. Meters die niet aan die voorwaarden voldoen mogen dus niet gebruikt worden. En daar zal een lijst van zijn, maar niet van een meter die bij u thuis hangt. Daar hebben ze totaal geen zicht op dus kunnen ook niet bepalen dat b.v. mijn meter niet goed zou zijn cq afgekeurd is. Dus wie begrijpt het niet ?
U heeft die lijst van afgekeurde meters niet gevonden toch? Ik wel al geruime tijd geleden. Moet de link van vorig jaar even opzoeken. En veel tekst geeft geen gelijk. Het enige juiste korte en bondige verhaal kwam van mij. De rest is onzin. Maar ongelijk beseffen tja dat is pas echt balen.
Ook ik heb een zeer sterk vermoeden dat uw moeder gigantisch voor de gek wordt gehouden, d.m.v. leugens, om haar te bewegen om die 'domme' meter te laten installeren. Daar vele ouderen nog een behoorlijk vertrouwen hebben in dit soort bedrijven, is het ook nog eens heel laf en achterbaks om van dat vertrouwen misbruik te maken.
Laat haar er niet intrappen.
U lult in deze ook maar wat uit uw nek. Het is uw vakgebied niet het zij U aldus alsook onmiddellijk vergeven. Maar nu niet nog verder gaan want dan licht U eenieder verkeerd voor.
@mat matheij Een beetje fatsoenlijker mag wel.
Ja hoor dat is uw specifieke kenmerk. Zal ik U ook eens er op wijzen wanneer U weer wat zegt zonder erbij na te denken. Dit is mijn vak. Kan gerust zeggen STOP. Want vanaf nu gaat het om verkeerde en onjuiste voorlichting. En dan druk ik mij 'voorzichtig' uit. Schoenmaker blijf bij je leest. Neemt niet weg dat mensen uit ervaring wel zaken kunnen weten. Mvrgr.
Hutch, waarom zou ze voor de gek worden gehouden? Het is voor iedereen economisch aantrekkelijker als er wordt gestandardiseerd op 1 type meter. Door een mengelmoes van verschillende soorten meters schiet de OPEX omhoog. Zo gek is het dus niet om oude spullen te willen vervangen door iets nieuws.
Het gaat hier tevens om het feit dat een bedrijf niet de waarheid aangeeft en daarbij alleen aan haar eigen belangen denkt. Als iemand geen 'domme' meter wil, moet men daar respect voor hebben en niet verder aandringen. Ook dat aandringen op zich is al respectloos. Dit soort meters, waar al meer dan voldoende over geschreven is, zijn niet verplicht. Punt uit! En het staat ook al vast dat die bedrijven toch van alles proberen om die 'domme' apparaten aan de man te brengen, juist omdat deze in het belang van die bedrijven zijn. Of is er iemand nog zo naïef om te denken dat die bedrijven alleen in het belang van haar klanten denken.......? Ik heb, in mijn kringen, al meer dan voldoende gehoord wat voor smoesjes er gebruikt worden, om iemand toch zover te krijgen, om deze apparaten aan te laten sluiten. En ja, ik heb mij wel terdege goed laten voorlichten en niet door een bedrijf welke er bepaalde belangen bij heeft.
Sommige mensen hadden gisteren aardig last van de warmte.
@Jorisw | @Jachkyh, kom op, niet zo naïf..
Ook wanneer uw metermodel (nog) niet op de gepubliceede lijst afgekeurde meters staat, zijn er voor de plaatsing ook andere redenen zoals effectief de hele straat 'meenemen'. U kunt daarbij kiezen voor het uitzetten van de eigenschappen die de slimme meter uitmaken. Weigeren kan bij afgekeurde meters niet, alhoewel de tijd tussen 'afgekeurd' en het daadwerkelijke vervangen m.i. onveilig lang is geworden. Wie nu niet meedoet met de vervanging, krijgt later een extra rekening gepresenteerd!
NB. Het afkeuren gaat niet alleen naar het aantal gebruiksjaren, maar óók wanneer het model landelijk teveel klachten/mankementen gaat opleveren/vertonen.
Alweer een enorm 'slimme' opmerking uit onverdachte hoek. Inderdaad is er een lijst met afgekeurde meters die te traag worden vervangen. Het resultaat van de meter kan -zoals- alhier bekend positief of negatief gaan uitvallen. Volgens mij is naheffing uitgesloten maar in het geval van overbemeting is enig geschil moeizaam.
Bron ACM
Het weigeren van een aangeboden metervernieuwing heeft als gevolg, dat de bewoner extra aansluitkosten moet betalen wanneer op enig later moment de meter wèl gewenst wordt. Tenminste bij mijn aanbieder. Ik neem aan, dat de voorwaarden bij de vraagsteller meegeleverd worden en inzichtelijk zullen zijn.
@hansje klein
Ik denk niet dat de moeder van de Ts nog over enige jaren van gedachten zal veranderen. :-))
Als de meter tzt vervangen MOET worden,krijg je echt geen rekening gepresenteerd.
Wanneer bij het eerste aanbod de meter te vervangen deze om welke reden dan ook wordt geweigerd dan zal bij een volgende plaatsing wel degelijk de rekening oplopend tot 72.50€ worden gepresenteerd. De afgekeurde meters -daarover is geen twijfel mogelijk- moeten worden vervangen.
Het grote voordeel van de slimme meter is dat het gezeik over de Euro en de OV-chipcard over is. Op naar het volgende nieuwe ding, dan houdt het gezeur over de slimme meters ook weer op. Op diverse internetfora zitten gewoon erg veel mensen die ontzettend bang zijn voor verandering, en dan krijg je dit soort onzinnige discussies. Maar berg je dan maar, want de disruptie in de wereld is pas net begonnen. De komende jaren zullen we nog veel meer en belangrijkere veranderingen gaan meemaken. Waar vervolgens over een paar jaar niemand meer over zeurt omdat het gewoon een toegevoegde waarde heeft.
-1.
De slimme meter heeft geen toegevoegde waarde voor de klant,met inzicht in je gebruik,de oude meter kun je ook eenvoudig zelf aflezen.
Een normale digitale meter mogen ze bij mij direct plaatsen,dus ik houd de toekomst niet tegen.Maar wel dat gezeur dat het zo gemakkelijk is voor de klant om de slimme meter te laten plaatsen,en daar geloof ik niet in,uiteindelijk is de EU,die je dit verhaal door de strot perst.
Ben het met jorisw eens. Een vorm van vooruitgang. CV verwijderen kolenkachel terug. Radio? munten erin dan pas geluid. Energie? Automaat geen incasso. Munten erin en een bepaalde hoeveelheid gas en licht. Geld? Welk jaartal net na de oorlog toch. Mobiele telefoon zoeen van 2 kg. Lekker makkelijk. Of bakeliet homephone of de telefoon via de telefoniste. Halen we Graham Bell weer van stal. Oh nu gaat het weer te ver? Enof volgens Wikipedia was Bell niet de eerste uitvinder van de telefoon evenmin de gebroeders Wright (vliegtuig) maar dat is een Amerikaans trekje. Wanneer je maar lang genoeg iets zegt gelooft eenieder je. Anthony Fokker bijv. was pionier en van vaderlandse bodem. Achteruitgang daar schieten wij niets mee op.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Netvervuiling Siemens
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond. De warmtepompdroge ... Lees meer
Coulance regeling
Coulant betekende oorspronkelijk letterlijk 'vloeiend' en 'gemakkelijk'. Het is afgeleid van het Franse couler 'stromen, vloeien', dat teruggaat op het Latijnse colare 'filtreren, dempen'. Tijdens de laatste uitzending van dit jaar Kwam weer het onderwerp Veelvoorkomende problemen met de distributieriem Als een burger de dupe word door een bedrijf Waar bi ... Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer