rv
door rvasp Jun 4, 2016 om 19:42
Huishouden & energie

Na hoeveel jaar moet een elektriciteitsmeter worden vervangen?

Mijn moeder van 89 jr. wil geen slimme meter en heeft dit ook doorgegeven aan de netbeheerder. Deze geeft nu aan, dat haar huidige elektriciteitsmeter te oud is en toch vervangen moet worden. Ik geloof er eerlijk gezegd niets van. Wie heeft hier ervaring mee?

39368 25 Rapporteer

getty
door getty - Jun 4, 2016 om 19:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het kan zeker nodig zijn om de meter te vervangen. ALs ze dit aangeven moet u dat gewoon toestaan, u hoeft echter niet akkoord te gaan met een slimme meter, dan plaatsen ze gewoon een oud model terug.

marita5
door marita5 - Jun 4, 2016 om 21:39
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rvasp ,

De slimme meter weigeren

U hebt het recht een slimme meter te weigeren. Dan houdt u uw oude gasmeter en elektriciteitsmeter. U ontvangt dan geen tweemaandelijks kosten- en verbruiksoverzicht. En u moet zelf uw meterstanden doorgeven aan het energiebedrijf voor de jaarafrekening, als u verhuist of als u overstapt naar een ander energiebedrijf. Besluit u later toch om een slimme meter aan te vragen? Dan mag de netbeheerder u hiervoor kosten in rekening brengen.

Lees verdere informatie hier ( lees ook de blauwe kolom ) klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/energie/energiemeter/de-slimme-meter

zoekster1
door zoekster1 - Jun 4, 2016 om 22:24
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik geloof er ook niets van dat die oude meters plotsklaps niet goed meer zouden zijn. Ze proberen gewoon die slimme meters erdoor te jassen. Tegen het oordeel van de netbeheerders valt echter niets te doen. Hun wil is wet. Wel mag uw moeder ipv een slimme meter om een digitale meter die niet van een afstand uitgelezen kan worden vragen.
Dat heb ik zelf ook gedaan.
De ene netbeheerder is de andere niet. Liander gaat akkoord met de digitale meter, maar het schijnt dat andere netbeheerders behoorlijk vervelend kunnen doen.

Ma
door Mat Matheij Jun 5, 2016 om 23:27
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het heeft wel iets te doen net enige netbeheerder dus niet energieleverancier. Dat maakt geen verschil uit. In een regio heb je te maken met een netbeheerder  (onderdeel van Tennet) overstappen heeft aldus geen zin. Lees eens mijn korte doch bondig verhaal. Overigens het ENIGE juiste. De rest is onzin maar ook verkeerde voorlichting.

zoekster1
door zoekster1 Jun 6, 2016 om 00:55
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ben je dronken of zo? Ik heb het in het geheel niet over energieleveranciers gehad.

Cookies
door Cookies Jun 6, 2016 om 11:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@zoekster1: Die gedachte heb ik bij al zijn reacties.

Ma
door Mat Matheij Jun 8, 2016 om 02:46
986 Antwoorden / 3 Vragen

Nogmaals de netbeheerder is verantwoordelijk voor de energiemeter/opname. Oudere meters kunnen onjuist het energieverbruik weergeven. De lijst van het Agentschap Telecom is er. Analoge meters van 30 tot 40 jaar oud geven geen juiste weergave meer aan. Wanneer je om welke onduidelijke reden dan ook niet wilt dat je leverancier -die ook weer die gegevens krijgt van de Netbeheerder- je verbruik kan inzien dan kun je ongetwijfeld dat uitschakelen maar met welke reden. Standaard 2 mnd.

marita5
door marita5 - Jun 4, 2016 om 22:30
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@rvasp ,

De slimme meter weigeren

U hebt het recht een slimme meter te weigeren. U krijgt dan een digitale meter zonder communicatiemodule. Hierdoor is uw meter niet op afstand uit te lezen. Of als uw huidige meter nog goed werkt, mag deze tot einde levensduur blijven hangen. U moet dan zelf uw meterstanden aan het energiebedrijf doorgeven. En u ontvangt geen tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht.

Bron : consuwijzer.nl

Is de slimme meter verplicht?

Nee. Wanneer u de slimme meter echt niet wilt, kunt u hem weigeren of de uitleesfunctie laten uitzetten. Dat betekent dat de meter niet automatisch wordt uitgelezen. Als u de slimme meter weigert, blijft uw traditionele meter in de meterkast hangen, mits deze niet vervangen hoeft te worden. Wanneer uw meter wel vervangen moet worden, dan krijgt u bij weigering een digitale meter die niet slim is, dus zonder communicatiemodule

bron : slimme meters.nl

discovery
door discovery Jun 8, 2016 om 15:28
91 Antwoorden / 23 Vragen

Dit klopt helemaal, ik heb ook een slimme meter geweigerd en omdat mijn meter toch vervangen moest worden een nieuwe digitale meter gekregen zonder uitleesmogelijkheid.

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 5, 2016 om 08:40
1790 Antwoorden / 3 Vragen

"U ontvangt dan geen tweemaandelijks kosten- en verbruiksoverzicht." Waarvoor zou je dat nodig moeten hebben?
"
En u moet zelf uw meterstanden doorgeven aan het energiebedrijf" Wow, dat is superveel werk natuurlijk.
"
Besluit u later toch om een slimme meter aan te vragen? Dan mag de netbeheerder u hiervoor kosten in rekening brengen." Nog een beetje extra druk zetten om mensen toch over te halen.

Punt 1 en 2 is natuurlijk zo'n mega super groot voordeel, wat gek dat je daarvoor niet jouw privacy -nog weer een beetje meer opdat onze stasiheid u niet vertrouwt- wil opheffen..

we
door weethet Jun 6, 2016 om 11:49
107 Antwoorden / 2 Vragen

U heeft werkelijk geen idee war u het over heeft  met uw stasi opmerking. beetje erg dom. Maar ga leerk in Rusland wonen....

akkerdistel
door akkerdistel Jun 6, 2016 om 13:15
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@Weethet, uiteraard is dat prima om kritiek te hebben op mij, maar wees dan wel zo vriendelijk om het eventjes te onderbouwen. Geeft mij de mogelijkheid -om een poging ten doen- je uit te leggen dat bovenstaande toch echt juist is.

tolsma1945
door tolsma1945 Jun 6, 2016 om 17:57
229 Antwoorden / 6 Vragen

Ik persoonlijk zit echt niet te wachten op die twee maandelijkse informatie,ik gebruik energie wat ik nodig heb,dus 1 maal per jaar de meter opnemen,is voor mij prima,heb de meter trouwens ook zonder problemen geweigerd bij Stedin de netbeheerder.

akkerdistel
door akkerdistel Jun 6, 2016 om 22:56
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Exact, ook hier zie ik geen enkel voordeel. Alleen nadelen vooral wegens privacy issues..

Ma
door Mat Matheij Jun 8, 2016 om 02:59
986 Antwoorden / 3 Vragen

Tja en nu het 'voordeel'. De meters zijn nauwkeuriger. Je krijgt standaard eens in de twee maanden een grafisch overzicht. Kun je zelf je energieverbruik monitoren en/of naar beneden bijstellen. Overal Led lampen bijv. Een nieuwe wasmachine ipv. (Oei) die oude nog zo goed werkende maar niet energiezuinige Miele. Die energie slurpende koelkast vervangen. Het enige dat erop aan te merken valt is de kosten voor 'meteropname' Maar dat deden wij meestal toch al 2 maal per drie jaar 'zelf' .

akkerdistel
door akkerdistel Jun 8, 2016 om 13:02
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@Mat matheij; https://www.bespaarbazaar.nl/images/800/Energiemeter_nieuw1.jpg + http://static7.depositphotos.com/1177973/678/i/450/depositphotos_6787785-Notepad-pencil-and-pen-on.jpg dan weet je het ook allemaal plus dat je privacy niet aangetast wordt..

Ma
door Mat Matheij - Jun 5, 2016 om 09:05
986 Antwoorden / 3 Vragen

Niet zozeer de leeftijd van de meter is van belang maar wel of de meter een juiste aanduiding geeft.

Het Agentschap Telecom heeft een lijst met afgekeurde meters.

Dat houdt in dat de genoemde meters teveel of te weinig aangeven.

Die meters moeten worden vervangen. Voordeel is wel dat het verbruik goed afleesbaar is en de energieleverancier eens per twee maanden een overzicht verstrekt. Mvrgr.

holstein
door holstein Jun 5, 2016 om 11:10
922 Antwoorden / 16 Vragen

Dat 2 maandelijkse overzicht en het zelf niet meer hoeven door te geven van de stand schijnt nogal iets bijzonders te zijn, want daar schermen de energieleveranciers ook steeds mee, gaat toch helemaal nergens over. Ineens zijn ook de meeste oude meters niet meer goed, raar is dat, want de nieuwe geven meestal meer verbruik dan de oude en dat betekent dan direct dat de oude niet goed is of de nieuwe te positief, dat kan ook....

Ma
door Mat Matheij Jun 5, 2016 om 22:26
986 Antwoorden / 3 Vragen

Hetgeen U nu weergeeft maar onder een andere naam is onjuist. Er zijn gevallen bekend waarbij het oude energieverbruik in verhouding meeviel of tegenviel. Dat zegt 0.0 over de nauwkeurigheid van de 'slimme' meter.Ik hoef daar in het geheel geen uitleg over te geven maar ENEXIS ligt ver achter met het vervangen van afgekeurde meters. In mijn geval zijn er nadelige alsook bewijsbare te hoge energiekosten berekend. ACM erbij gesleept niet consuwijzer. De vraag is -met alle aanwezige kennis- wat dan te doen. En nee ook geen Marita5 of zo.

tijger1
door tijger1 Jun 5, 2016 om 23:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar heeft u het nu allemaal over? Beweert u nu dat @ holstein hier onder twee namen reageert? En wat heeft Marita5 hiermee van doen?

Ma
door Mat Matheij Jun 5, 2016 om 23:19
986 Antwoorden / 3 Vragen

U moet eens lezen wat er gewoon staat. Het stierlogo is of was eerder in gebruik. Marita5 verwijst naar Consuwijzer. Ik had rechtstreeks contact met de ACM over dit onderwerp. En gaat U hierbij en nu Marita5 verdedigen of wie dan ook op dit forum. Dan heb ik het onmogelijke alsook onvoorziene onwaarschijnlijke bereikt. Ik verbleek alleen al bij de gedachte. Met de utmost aandachtigheid verblijft.

marita5
door marita5 Jun 6, 2016 om 08:26
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@Mat Matheij , iedereen kan een ander logo gebruiken , dat wil niet zeggen dat iemand een andere naam gebruikt .
Aan u domme / en onbeschofte reacties ( reactie naar @Hutch ) te zien heeft u een kortsluiting in uw bovenkamer , weinig aan te doen .
Herhaaldelijk valt u forumleden/ of vraagstellers aan ( overbodige antwoorden / of reacties die niks met de vraag te maken hebben  ) , Ook vraagsteller @Jan-Walters leest u de les daar is dit forum niet voor .
U hoort een klok luiden maar weet niet waar de klepel hangt De eerst volgende keer dat ik van u nog een onbeschofte reactie zie , rapporteer ik naar de redactie zonder pardon ..

Cookies
door Cookies Jun 6, 2016 om 11:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, niet iedereen kan zomaar een ander logo gebruiken. Een logo kan beschermd zijn. Maar MM heeft het over een avatar, dat noemt hij dan een logo.

Ma
door Mat Matheij Jun 8, 2016 om 02:11
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dan is het toch wel dezelfde Avatar.

gerbera
door gerbera - Jun 5, 2016 om 11:21
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Wat het Agentschap telecom hier mee van doen heeft is mij niet geheel duidelijk. Blijkbaar zitten daar paranormaal begaafde figuren die kunnen zien of voelen of een meter, waar dan ook geplaatst, wel of niet juist aangeeft.
Meters worden "afgekeurd" op basis van het type en bouwjaar van de meter. Of ze al dan niet goed functioneren staat hier los van. Nu de "slimme" meter er is wordt dit door netwerkbeheerders min of meer losgelaten en trachten ze zo snel en veel mogelijk deze meter te plaatsen.

Ma
door Mat Matheij Jun 5, 2016 om 22:36
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het Agentschap Telecom heeft een -beschikbare- list van afgekeurde analoge meters. Wanneer je gewoon iets niet begrijpt stel dan een gerichte vraag. Heb je op die site gekeken of zeggen we maar wat.

gerbera
door gerbera Jun 5, 2016 om 22:53
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zeg niet zo maar wat, u heeft op de site gekeken doch weer niet goed gelezen. Agentschap Telecom houdt toezicht op de op de markt gebrachte electrische apparaten en spoort zo nodig overtredingen van de CE regels op. M.a.w. zij houden o.a. toezicht of NIEUWE energiemeters, die op de markt gebracht worden, voldoen aan de door de ned. wetgeving vereiste voorwaarden. Meters die niet aan die voorwaarden voldoen mogen dus niet gebruikt worden. En daar zal een lijst van zijn, maar niet van een meter die bij u thuis hangt. Daar hebben ze totaal geen zicht op dus kunnen ook niet bepalen dat b.v. mijn meter niet goed zou zijn cq afgekeurd is. Dus wie begrijpt het niet ?

Ma
door Mat Matheij Jun 5, 2016 om 23:32
986 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft die lijst van afgekeurde meters niet gevonden toch? Ik wel al geruime tijd geleden. Moet de link van vorig jaar even opzoeken. En veel tekst geeft geen gelijk. Het enige juiste korte en bondige verhaal kwam van mij. De rest is onzin. Maar ongelijk beseffen tja dat is pas echt balen.

hutch
door hutch - Jun 5, 2016 om 18:37
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ook ik heb een zeer sterk vermoeden dat uw moeder gigantisch voor de gek wordt gehouden, d.m.v. leugens, om haar te bewegen om die 'domme' meter te laten installeren. Daar vele ouderen nog een behoorlijk vertrouwen hebben in dit soort bedrijven, is het ook nog eens heel laf en achterbaks om van dat vertrouwen misbruik te maken.

Laat haar er niet intrappen.

Ma
door Mat Matheij Jun 5, 2016 om 22:39
986 Antwoorden / 3 Vragen

U lult in deze ook maar wat uit uw nek. Het is uw vakgebied niet het zij U aldus alsook onmiddellijk vergeven. Maar nu niet nog verder gaan want dan licht U eenieder verkeerd voor.

tijger1
door tijger1 Jun 5, 2016 om 23:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij Een beetje fatsoenlijker mag wel.

Ma
door Mat Matheij Jun 5, 2016 om 23:42
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ja hoor dat is uw specifieke kenmerk. Zal ik U ook eens er op wijzen wanneer U weer wat zegt zonder erbij na te denken. Dit is mijn vak. Kan gerust zeggen STOP. Want vanaf nu gaat het om verkeerde en onjuiste voorlichting. En dan druk ik mij 'voorzichtig' uit. Schoenmaker blijf bij je leest. Neemt niet weg dat mensen uit ervaring wel zaken kunnen weten. Mvrgr.

jo
door jorisw Jun 6, 2016 om 09:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hutch, waarom zou ze voor de gek worden gehouden? Het is voor iedereen economisch aantrekkelijker als er wordt gestandardiseerd op 1 type meter. Door een mengelmoes van verschillende soorten meters schiet de OPEX omhoog. Zo gek is het dus niet om oude spullen te willen vervangen door iets nieuws.

hutch
door hutch Jun 6, 2016 om 11:39
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Het gaat hier tevens om het feit dat een bedrijf niet de waarheid aangeeft en daarbij alleen aan haar eigen belangen denkt. Als iemand geen 'domme' meter wil, moet men daar respect voor hebben en niet verder aandringen. Ook dat aandringen op zich is al respectloos. Dit soort meters, waar al meer dan voldoende over geschreven is, zijn niet verplicht. Punt uit! En het staat ook al vast dat die bedrijven toch van alles proberen om die 'domme' apparaten aan de man te brengen, juist omdat deze in het belang van die bedrijven zijn. Of is er iemand nog zo naïef om te denken dat die bedrijven alleen in het belang van haar klanten denken.......? Ik heb, in mijn kringen, al meer dan voldoende gehoord wat voor smoesjes er gebruikt worden, om iemand toch zover te krijgen, om deze apparaten aan te laten sluiten. En ja, ik heb mij wel terdege goed laten voorlichten en niet door een bedrijf welke er bepaalde belangen bij heeft.

ja
door jackyh Jun 6, 2016 om 12:36
953 Antwoorden / 4 Vragen

Sommige mensen hadden gisteren aardig last van de warmte.

akkerdistel
door akkerdistel Jun 6, 2016 om 13:18
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@Jorisw | @Jachkyh, kom op, niet zo naïf..

hansje klein
door hansje klein - Jun 5, 2016 om 23:35
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ook wanneer uw metermodel (nog) niet op de gepubliceede lijst afgekeurde meters staat, zijn er voor de plaatsing ook andere redenen zoals effectief de hele straat 'meenemen'. U kunt daarbij kiezen voor het uitzetten van de eigenschappen die de slimme meter uitmaken. Weigeren kan bij afgekeurde meters niet, alhoewel de tijd tussen 'afgekeurd' en het daadwerkelijke vervangen m.i. onveilig lang is geworden. Wie nu niet meedoet met de vervanging, krijgt later een extra rekening gepresenteerd!

NB. Het afkeuren gaat niet alleen naar het aantal gebruiksjaren, maar óók wanneer het model landelijk teveel klachten/mankementen gaat opleveren/vertonen.

Ma
door Mat Matheij Jun 6, 2016 om 00:01
986 Antwoorden / 3 Vragen

Alweer een enorm 'slimme' opmerking uit onverdachte hoek. Inderdaad is er een lijst met afgekeurde meters die te traag worden vervangen. Het resultaat van de meter kan -zoals- alhier bekend positief of negatief gaan uitvallen. Volgens mij is naheffing uitgesloten maar in het geval van overbemeting is enig geschil moeizaam.
Bron ACM

hansje klein
door hansje klein Jun 6, 2016 om 08:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het weigeren van een aangeboden metervernieuwing heeft als gevolg, dat de bewoner extra aansluitkosten moet betalen wanneer op enig later moment de meter wèl gewenst wordt. Tenminste bij mijn aanbieder. Ik neem aan, dat de voorwaarden bij de vraagsteller meegeleverd worden en inzichtelijk zullen zijn.

tijger1
door tijger1 Jun 6, 2016 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje klein

Ik denk niet dat de moeder van de Ts nog over enige jaren van gedachten zal veranderen. :-))

tolsma1945
door tolsma1945 Jun 6, 2016 om 18:01
229 Antwoorden / 6 Vragen

Als de meter tzt vervangen MOET worden,krijg je echt geen rekening gepresenteerd.

Ma
door Mat Matheij Jun 8, 2016 om 03:33
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer bij het eerste aanbod de meter te vervangen deze om welke reden dan ook wordt geweigerd dan zal bij een volgende plaatsing wel degelijk de rekening oplopend tot 72.50€ worden gepresenteerd. De afgekeurde meters -daarover is geen twijfel mogelijk- moeten worden vervangen.

jo
door jorisw - Jun 6, 2016 om 09:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het grote voordeel van de slimme meter is dat het gezeik over de Euro en de OV-chipcard over is. Op naar het volgende nieuwe ding, dan houdt het gezeur over de slimme meters ook weer op. Op diverse internetfora zitten gewoon erg veel mensen die ontzettend bang zijn voor verandering, en dan krijg je dit soort onzinnige discussies. Maar berg je dan maar, want de disruptie in de wereld is pas net begonnen. De komende jaren zullen we nog veel meer en belangrijkere veranderingen gaan meemaken. Waar vervolgens over een paar jaar niemand meer over zeurt omdat het gewoon een toegevoegde waarde heeft.

akkerdistel
door akkerdistel Jun 6, 2016 om 13:19
1790 Antwoorden / 3 Vragen

-1.

tolsma1945
door tolsma1945 Jun 6, 2016 om 18:12
229 Antwoorden / 6 Vragen

De slimme meter heeft geen toegevoegde waarde voor de klant,met inzicht in je gebruik,de oude meter kun je ook eenvoudig zelf aflezen.
Een normale digitale meter mogen ze bij mij direct plaatsen,dus ik houd de toekomst niet tegen.Maar wel dat gezeur dat het zo gemakkelijk is voor de klant om de slimme meter te laten plaatsen,en daar geloof ik niet in,uiteindelijk is de EU,die je dit verhaal door de strot perst.

Ma
door Mat Matheij Jun 8, 2016 om 03:19
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ben het met jorisw eens. Een vorm van vooruitgang. CV verwijderen kolenkachel terug. Radio? munten erin dan pas geluid. Energie? Automaat geen incasso. Munten erin en een bepaalde hoeveelheid gas en licht. Geld? Welk jaartal net na de oorlog toch. Mobiele telefoon zoeen van 2 kg. Lekker makkelijk. Of bakeliet homephone of de telefoon via de telefoniste. Halen we Graham Bell weer van stal. Oh nu gaat het weer te ver? Enof volgens Wikipedia was Bell niet de eerste uitvinder van de telefoon evenmin de gebroeders Wright (vliegtuig) maar dat is een Amerikaans trekje. Wanneer je maar lang genoeg iets zegt gelooft eenieder je. Anthony Fokker bijv. was pionier en van vaderlandse bodem. Achteruitgang daar schieten wij niets mee op.

rs
door rsteensma - Jun 6, 2016 om 11:29
9 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb 1 1/2 week geleden een "slimme meter" gekregen. Mijn meter werd vervangen, omdat de overheid dit had voorgeschreven. Niet dat ik het er mee eens was, maar ik heb hem wel laten plaatsen. Enexis vertelde iets over fossiele grondstoffen, ik vond het lariekoek en heb mijn gas/stroom (United Consumers) om informatie gevraagd. Positief en negatief tegen elkaar afgewogen. Ben er nog steeds niet van overtuigd dat het nodig was, maar zolang er geen concreet voordeel voor de verbruiker is zou ik de "slimme meter" nog even uitstellen. Het te oud is een wassen neus. Volgens mij willen ze alleen controleren wanneer iemand stroom/gas gebruikt. Ik heb geen toestemming gegeven voor automatisch doorgeven van de standen. Ik ben een huurder van mijn woning en heb niet altijd keus als de bouwvereniging iets wil doen. Jammer, maar het is soms niet anders. Succes.

akkerdistel
door akkerdistel Jun 6, 2016 om 13:21
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Je gaat van die 'slimme'meter nog spijt krijgen in de toekomst..

Ma
door Mat Matheij Jun 8, 2016 om 03:09
986 Antwoorden / 3 Vragen

De overheid heeft niets van doen met de slimme meter. Het gaat om een in principe digitale meter die de zeer oude draaistroommeter moet vervangen. Dat slimme zit hem erin dat de meterstanden door de netbeheerder eens in de twee maanden worden verstrekt aan U en uw energieleverancier. Daarbij hoeft er geen meteropname meer aan te pas te komen. Vraag dat eens aan die mensen. Drie keer terugkomen omdat er niemand thuis was. Goede oude tijd.

rs
door rsteensma Oct 10, 2016 om 15:46
9 Antwoorden / 3 Vragen

Ik moest een slimme meter laten plaatsen, omdat de overheid dit ging betalen....eigenlijk heeft niemand meer iets te zeggen over wat er wel of niet wordt geplaatst.Geplaatst zou hij toch worden en als ik niet meewerkte, werd de meter over een tijd toch geplaatst en dan waren de kosten voor mijn rekening. Geen overleg of het nodig is of niet. Ik heb het een tijd lang kunnen tegenhouden, maar uiteindelijk gebeurt het toch. Ik heb de meter NIET automatisch de gegevens laten doorgeven. Wil toch nog iets zelf beslissen.

we
door weethet - Jun 6, 2016 om 11:48
107 Antwoorden / 2 Vragen

Zoewl gas als electra meters worden afgekeurd! Alle mechanische apparaten slijten immers en geven niet juist meer aan. Dat kan dus veel meer of minder zijn dan wat u gebruikt. Het bezwaar tegen nwe digitale meter begrijp ik niet. Zal dat niet aan de leeftijd liggen waarin vroeg alles beter was (hetgeen perse onjuist is)?

tolsma1945
door tolsma1945 Jun 6, 2016 om 18:18
229 Antwoorden / 6 Vragen

Het bezwaar is de slimme meter,de normale digitale meter mogen ze gewoon plaatsen,maar dat doen ze nog  niet.
En vroeger was zeker niet beter,ben zelf op leeftijd,en maak gebruik van alle moderne technieken,geweldig gewoon.

vr1944
door vr1944 - Jun 6, 2016 om 11:50
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Wat zou de reden moeten om te twijfelen dat een oude meter vervangen moet worden .In zo'n oude meter zitten bewegende delen die aan slijtage onderhevig zijn en daardoor de meter op den duur minder nauwkeurig maakt . Bovendien vergeet je moeder niet om meterstanden door te geven ,want de meteropnemer is verleden tijd. Dat interessante geleuter over privicy is onzin .Je geeft als je in bezit van een smartphone , internet en social media meer van je prive prijs dan zo'n met een slimme meter. Een ander voordeel is dat je op tijd gewaarschuwd als je te weinig voorschot betaald of afwijkend gebruik hebt .

akkerdistel
door akkerdistel Jun 6, 2016 om 13:22
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Rofl, omg *huilt*.

tolsma1945
door tolsma1945 Jun 6, 2016 om 18:25
229 Antwoorden / 6 Vragen

Is niet overtuigend uw bericht,net als de slimme meter,je kan met een smartphone en computer  je privacy wel degelijk beschermen,wat ik ook doe,99% van mijn acties worden bij het afsluiten gewist.

vr1944
door vr1944 Jun 7, 2016 om 09:57
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Je gegevens zoals NAW geboortedatum en BSN zijn bekent bij je energiebedrijf en internet en mobile telefoonprovider . Welke gegevens prive gegevens wil dan nog verborgen houden . Hoeveel energie je verbruikt ?? Droom lekker verder zou ik zo zeggen.

Ma
door Mat Matheij Jun 8, 2016 om 03:38
986 Antwoorden / 3 Vragen

Tja die privacy ligt allang op straat. En wie meent zijn telefoon te 'wissen' heeft de privacyregels van Google niet gelezen.

vr1944
door vr1944 Jun 8, 2016 om 12:55
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@ Mat M. Dat is met de PC ook zo .Iedere Nederlander heeft al zijn gegevens inclusief kopie van zin id naar zijn bank moeten sturen.Die hebben die gegevens voor een hoop geld verhandeld .Nogmaals droom lekker verder met zijn allen.

ha
door harryromijn - Jun 6, 2016 om 12:18
272 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap al die aversie-onzin mbt die "slimme" meter niet.  NEE, het is practisch gezien niet mogelijk om buiten af te lezen, of stroom gebruikt is, oftewel of de bewoner niet thuis is. Al die zg nadelen berusten enkel op verhalen van mensen, die van-toeten-noch-blazen weten op dit gebied. Helaas, veel NL-ers geloven Mien de Prutser nu eenmaal meer dan alle techneuten op de wereld samen.

Kunt u uw moeder niet laten eisen, dat de meteropnemer nog langs komt en tegen kwitantie kontant afgerekend wordt, net als 75 jaar geleden ? Natuurlijk dan ook niet zeuren over de kosten van die meteropnemer, die voor enkel uw moeder speciaal langs moet komen en haar trip naar de bank om geld op te nemen. NEE, niet pinnen, gewoon aan de toonbank... "klinkend zilver op het marmer".

Met die sllimme meter kan je zelf hoog stroomverbruik opsporen, en "lekstroom" oftewel: wat voor een onzin-dingen staan onbewust aan !
Idem 2-maandelijks een overzicht ( ja, met de technologie van de 21e eeuw, geen stads- of dorps-omroeper in klederdracht, die het komt vertellen, doch e-mail bericht) , dus geen plotselingen ver(r)assingen meer aan het eind van het jaar.

akkerdistel
door akkerdistel Jun 6, 2016 om 13:24
1790 Antwoorden / 3 Vragen

"NEE, het is practisch gezien niet mogelijk om buiten af te lezen, of stroom gebruikt is, oftewel of de bewoner niet thuis is." Eén heel klein hintje; in die meters zit toch echt een simkaart..

Ma
door Mat Matheij Jun 8, 2016 om 02:32
986 Antwoorden / 3 Vragen

U zit aardig in de buurt. Echter meters kunnen ook via het electriciteitsnet info verzenden. Dat kon heel lang geleden al. Ook verwarming wordt via draadloze verbinding opgemeten. Dat gaat niet via enig energienetwerk maar via -naar ik aanneem- bijv. Bluetooth of zo. Het gaat hier om complexen met een ketel en de op de radiatoren gemonteerde verwarmingsindicatoren.

audb
door audb - Jun 6, 2016 om 13:00
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Er is geen grens aan de leeftijd ik heb zelf nog een hangen uit me geboortejaar nl 1961.

Pas als de meetinstituut  enkele meters uit een bepaalde serie en jaar binnen krijgen waar te veel afwijking inzit zullen de meters worden vervangen en dat zal nu meteen een intelligente meter worden.

Nou las ik hier onder dat als men deze niet wil hebben er weer een  "gewone" meter wordt opgehangen maar dat is niet altijd waar.

Wel mag je op afstand laten uitlezen van een meter weigeren.

Echter is de angst dat deze misbruikt wordt al iets wat ver achterhaald is.

Er was in het begin wel zo dat er een fout in de software zat waardoor deze uitgelezen zou kunnen worden maar daar was wel zeer duur apparatuur voor nodig.

Nu is dat hersteld en kan er geen inbreuk meer worden gedaan maar er zullen altijd wel mensen zijn die denken dat je meer dan alleen de meter kan uitlezen, tja meer dan twee miljoen meters uitgaan zitten lezen zal wel een hobby zijn van die mensen denk ik dan maar.

Maar wat wel waar is dat je echt geen cent gaat besparen met een slimme meter sterker nog er zijn mensen die juist een ipad gaan kopen om te gaan "besparen" de ipad kost rond de €450 plus de kosten voor het opladen betekend dus geen besparing maar je gaat meer verbruiken :)

Ook is het verstandiger om een goedkopere energie bedrijf te zoekken en trap niet in de reclame van een bedrijf waar je zo slime cv termostaat krijgt, ook die betaal je zelf en bespaar je alleen als je een dikke trui en/of met een dikke deken op de bank gaat zitten om tv te kijken.

En een tip.

Heb je van de winter je oven aan gehad? zet dan de deur open de rest warmte gaat dan de ruimte in in de plaats dat deze door de oven wordt afgekoeld.
Tip 2

Vevang je lampen door een ledlamp en al helemaal als een normale lamp zo 40 watt of meer is de besparing is echt groot maar in een keuken kan het zijn dat je juist meer licht nodig hebt zoals boven een werkblad.

Denk dan eens aan spotjes met een ledspot.

Helaas word een spotje meestal geleverd met halogeen lampen maar koop dan meteen een paar ledlampen er voor ook deze zijn niet goedkoop maar wel heel zuinig maar let wel op dat je warm wit neemt en geen koel wit deze stralen namelijk een blauwe gloed uit maar hebben wel een hogere licht opbrengst.

Ma
door Mat Matheij Jun 8, 2016 om 04:20
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat van die energiebesparing klopt wel maar die zit hem niet alleen in lichtbronnen. Vervang je dure maar niet energiezuinige wasmachine droger en vooral koelkast (die 'draait' dag en nacht) En voorts maar dat was duidelijk doe gewoon het licht uit waar dat niet nodig is dmv. bijv. sensoren.

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 6, 2016 om 13:25
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is een 'prachtig' topic om te zien, dat de mensheid steeds iets minder slim wordt *bonkt hoofd tegen de muur*.

Nog eventjes dan moet je voordat jij het internet op kunt inloggen met jouw DigiD-pas en hopelijk krijg je dan vooraf een korte IQ-test, scoor je onder de 100, dan heb je geen toegang..

de
door dejeeper - Jun 6, 2016 om 13:41
54 Antwoorden / 0 Vragen

Dat uw moeder geen slimme meter wil lijkt mij geen probleem. Maar misschien is het, gezien haar leeftijd, wel gemakkelijk dat zij in het vervolg de meter standen niet zelf hoeft door te geven.
Het doorgeven kan vaak op twee manieren, via het internet (maar dan komen er weer klachten dat vooral ouderen niet op het internet zitten) of via de post. Waarbij er dan weer klachten komen van sommige ouderen die er tegen op zien om naar de brievenbus te lopen, zeker omdat er het komende jaar veel brievenbussen verwijderd worden.
Ik hoop in ieder geval dat er voor haar een passende oplossing gevonden wordt en dat wij niet over enige tijd lezen dat er iemand aan de deur geweest is om de meterstanden op te nemen maar dat bleek dat de meterstanden niet opgenomen waren maar dat wel dure goederen uit het huis verdwenen zijn.

Vr.gr.

Cor

tolsma1945
door tolsma1945 Jun 6, 2016 om 18:31
229 Antwoorden / 6 Vragen

Er komt al jaren niemand meer aan de deur,eens in de drie jaar las ik ergens,zelf al zeker 10 jaar niemand meer gezien.

Ma
door Mat Matheij Jun 8, 2016 om 04:13
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dan zijn ze U vergeten. Eens in de drie jaar is standaard. Krijgt U wel een rekening? Plus geeft U al tien jaar uw eigen energieverbruik op. Knap hoor. Of U bent zo energiezuinig dat de meter opnemer duurder is dan enige inschatting uwerzijds. En maar hopen dat U de meter juist heeft afgelezen. Anders ontvangt U onverhoopt nog een naheffing.

wi
door wimkep - Jun 6, 2016 om 16:13
16 Antwoorden / 1 Vragen

Energiemeters vallen steeds onder een bepaalde serie. Elke 5 jaar wordt binnen  een serie een steekproef gehouden. Valt een bepaald percentage van deze steekproef qua afwijking buiten de eisen, dan MOET van de wetgever de volledige populatie van die serie meters vervangen worden. Leeftijd van de meter is al twintig jaar geen vervangingscriterium meer.

1paul
door 1paul - Jun 6, 2016 om 16:58
3143 Antwoorden / 0 Vragen

dat kan, de meters hangen soms wel 30 jaar maar als deze langer hangt kan het zijn dat ie vervangen moet worden, als uw moeder geen slimme meter wil, net als ik trouwens, mag ze deze weigeren en een ouderwetse meter eisen, dit is gewoon de wet en daar heeft de netbeheerder zich aan te houden...

consuwijzer zegt, afijn, lees de link even...

https://www.consuwijzer.nl/energie/energiemeter/slimme-meter-weigeren

Ma
door Mat Matheij Jun 8, 2016 om 03:53
986 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt de funktie slim hetgeen inhoudt de directe verstrekking van gegevens van de netbeheerder aan de energieleverancier tegenhouden echter het vervangen van een meer dan 30 jaar oude meter door een niet digitale is niet zinvol. Nog afgezien van de daadwerkelijk afgekeurde series die toch vervangen MOETEN worden. En dat gebeurd niet door analoge modellen. Neemt niet weg dat er nog goed funktionerende oudere typen in omloop zijn. Deze worden steekproefsgewijs gecontroleerd. Bron ENEXIS

1paul
door 1paul - Jun 6, 2016 om 17:01
3143 Antwoorden / 0 Vragen

hier de lijst met de meters die afgekeurd zijn...

https://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/20160101_overzicht_afgekeurde_e-meters_-_at_website_0.pdf

Ma
door Mat Matheij Jun 8, 2016 om 03:44
986 Antwoorden / 3 Vragen

Heb je lijst nog niet bekeken. Maar het is een zeer omvangrijke. Moet hier een hyperlink van maken. Zo is hij ook niet leesbaar. Moet niet alles hoeven te doen nietwaar? Overgens is de lijst voor een leek niet geheel of afdoende duidelijk. Komt enige kennis bij kijken.

Cookies
door Cookies - Jun 6, 2016 om 17:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Ma
door Mat Matheij Jun 8, 2016 om 03:45
986 Antwoorden / 3 Vragen

En nu gaan we mijn antwoorden pas serieus nemen. Jahoor

Cookies
door Cookies Jun 8, 2016 om 09:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee hoor. Ik neem jouw antwoorden nooit serieus. Je lijdt aan zelfoverschatting.

du
door duc - Jun 6, 2016 om 17:38
9 Antwoorden / 0 Vragen

Weiger de slimme meter,

wij hebben de analoge meter laten vervangen door een nieuwe analoge meter, voor zowel de electriciteit als het gas.
en ja soms moet de electriciteits meter vervangen worden als je van een (hele oude) 1 fase meter naar een 3 fase meter gaat.
je kunt digitale meters gewoon weigeren en bent niet verplicht om er een te laten plaatsen.
dus ook niet verplicht om digitale meter die op afstand niet uitleesbaar is te nemen.

vr1944
door vr1944 - Jun 7, 2016 om 10:09
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Je gegevens zoals NAW geboortedatum en BSN zijn bekent bij je energiebedrijf  en internet en mobile telefoonprovider  . Welke gegevens prive gegevens wil dan nog verborgen houden . Hoeveel energie je verbruikt ?? Droom lekker verder zou ik zo zeggen.

Ma
door Mat Matheij - Jun 8, 2016 om 02:24
986 Antwoorden / 3 Vragen

@Hutch Mijn excuses voor die ietwat abrupte reactie maar de slimme meter een domme benaming voor een type meter die al 30 jaar in de professionele sector bestaat valt niet tegen te houden. Het enige belang zou kunnen zijn dat -terwijl men er niets voor doet- dezelfde kosten berekent voor de digitaal verzonden meter opname. Andere vermeende belangen zijn er niet.

Di
door Dickmans - Mar 4, 2017 om 17:30
1 Antwoorden / Vragen

Wat kortzichtig. Suggereren of dit vooruitgang is? De OV-chip is nog steeds een drama. Hoor teveel ellende rond in- en uitchecken. En die 'slimme' meter? Als iemand denkt dat dat vooruitgang is, dan werkt die bij een energiebedrijf of is zo'n meter in vergelijking inderdaad slim. Tenzij het eenmaal per jaar iemand binnenlaten voor controle of standen doorgeven zo'n bezoeking is.
Hoe dan ook, in mijn ogen en in ieder geval voor mij persoonlijk zit er geen voordeel aan, dus ik neem geen slimme meter. En als het punt komt dat ik geen keus heb, dan gaat het uitleesdeel uit, zodat er niets verandert voor mij.
moet zeggen dat ik teveel verhalen lees over fout meten omdat als nonsens af te wijzen.

marita5
door marita5 Mar 4, 2017 om 18:31
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@Dickmans , lees ook hier , klik op de rode regel target blank , tweede link  http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/slimme-meter-is-onbetrouwbaar/