Sj
door Sjoerd18 Nov 18, 2021 om 18:03
Huishouden & energie

Naamswijziging energiecontract budgetenergie

Ik ben al een aantal jaren klant bij Budgetenergie, momenteel heb ik een variabel contract. Ivm btw teruggaaf van te plaatsen zonnepanelen is het noodzakelijk dat het energiecontract op naam van mijn vrouw komt te staan. Budgetenergie geeft aan die noodzaak tot naamswijziging in zo'n geval te herkennen, en het verzoek komt blijkbaar vaker voor. Zij willen echter niet meewerken aan een naamswijziging. Wel kan mijn vrouw een nieuw vast contract sluiten waardoor we lange tijd vastzitten aan extra hoge maandlasten. We worden dus gedwongen om een vast contract af te sluiten tegen de huidige hoge tarieven. In andere gevallen (bv scheiding) kan er wel worden meegewerkt aan een naamswijziging op het contract, zo geven zij aan. Is deze werkwijze geoorloofd en zoja hoe redelijk is dat? Ik hoor graag of meer mensen tegen deze specifieke werkwijze van Budgetenergie aanlopen.

11749 11 Rapporteer

marita5
door marita5 - Nov 18, 2021 om 18:09
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Halo Sjoerd18 ,

Lees hier eens het gegeven antwoord van Budget Energie , klik op de rode regel .

https://www.klacht.nl/omzetten-naam-op-contract-is-te-veel-werk/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2021 om 18:20
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben het met u eens dat dit bij u vragen oproept en de info uit de verwijzing die @MARITA5 geeft geeft mij een bevestiging. Teveel werk kan naar mijn mening nooit een aanleiding zijn voor een weigering. Om die reden adviseer ik u uwvraag/opmerking neer te leggen bij de aCM Doe uw melding bij ACM ConsuWijzer | ACM ConsuWijzer

Kunt u wel de reden aangeven waarom overzetten om reden van BTW noodzakelijk is?

Maar toch ook: ik kan uw vraag niet helemaal volgen aangezien u met het variabele tariefcontract dat u nu heeft toch ook wordt geconfroneerd met hogere kosten.
U kunt ook overwegen om over te stappen naar een andere leverancier waar de tarieven mogelijk lager zijn dan bij uw nu huidige.
Daarbij is het wel van belang dat de ontwikkeling m.b.t. de kosten (vooral inzake gas) zeer onzeker zijn.

Iv
door Ivo W - Nov 19, 2021 om 07:46
729 Antwoorden / Vragen

Waarom zou het niet geoorloofd zijn voor Budgetenergie om zich gewoon aan de gemaakte afspraken uit de overeenkomst te houden? U heeft zelf gekozen voor het huidige contract op uw naam. Geheel bij uw volle verstand en bewustzijn. Het gevolg van uw keuze voor een contract is dat u dat moet uitzitten. Slechts in bepaalde specifieke gevallen is Budgetenergie kennelijk bereid om de gemaakte afspraken te wijzigen of te laten vervallen. En daarmee staat Budgetenergie in haar recht.

panter22
door panter22 - Nov 19, 2021 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Een naamswijziging van een contract bij echtscheiding is wat anders dat een naamswijziging om zoveel mogelijk btw te ontvangen.
Het eerste is noodzaak, de tweede is geen noodzaak maar om door een maas in de wet financieel voordeel te halen. Daar hoeft Budgetenergie niet aan mee te werken. Jouw voordeel heeft geen invloed op het contract met Budgetenergie,
Kun je de zonnepanelen niet meer op jouw naam laten zetten?
https://www.btwterugopzonnepanelen.nl/veelgestelde-vragen/

Ja
door JannieBoe Nov 19, 2021 om 10:18
124 Antwoorden / Vragen

Als ik zo tussen uw regels doorlees dan bedoelt u dat Sjoerd de belastingdienst bijkans flest om 'zoveel mogelijk btw' te ontvangen?!
Jammer dat u het zo formuleert. Je zou er een moreel oordeel in kunnen lezen.

Als je het gewoon zakelijk ziet, en waarom zou je dat niet, dan kan iemand in Nederland gewoon BTW terugvragen op zonnepanelen.
Dat heeft niks met 'mazen in de wet' te maken, maar is een legale en wettelijke mogelijkheid.
Niks meer en vooral ook niks minder.

Hoe het verder met die naamwijziging zit weet ik niet maar daar hebben anderen al zinnige tips voor gegeven.

Misschien is deze info van Milieucentraal nuttig als aanvulling https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/zonnepanelen/btw-op-zonnepanelen-terugvragen/

panter22
door panter22 Nov 19, 2021 om 13:06
6599 Antwoorden / Vragen

Met het terugvragen van btw heb ik geen probleem. Daar is een rechtzaak over geweest. Dat mag.
Misschien moet je je dan eens verdiepen in de naamswijziging. Want daar gaat het om.

Ja
door JannieBoe Nov 19, 2021 om 13:26
124 Antwoorden / Vragen

Fijn om te horen! Toch 'geen maas in de wet' dus.

Ik verdiep me altijd overal in als ik iets schrijf. En heb een link geplaatst die kan helpen.
Daar staat, net als in uw link, geen klip en klaar antwoord op de vraag die hier gesteld wordt.

Zonnige groeten ;)

panter22
door panter22 Nov 19, 2021 om 14:09
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat er om dat ts op eigen naam geen of minder btw terug kan krijgen.De maas in de wet is dan dat hij de zonnepanelen op naam van zijn vrouw koopt. Maar dan zit hij met het energiecontract op zijn eigen naam.
Hij wil de Budgetenergie dwingen om zijn contract op naam van zijn vrouw te zetten, zodat hij het voordeel binnen kan halen.
Budget wil dat wel, maar dan moet er een nieuw contract worden afgesloten.

Ja
door JannieBoe Nov 19, 2021 om 14:33
124 Antwoorden / Vragen

Er is geen maas in de wet: als je zonnepanelen koopt moeten die panelen op naam staan van degene op wiens naam ook de energierekening staat.
Dat is de enige versie van de wet die er is.

Hét punt van deze vraag is of de energieleverancier een contract op een andere naam wil zetten zonder de contractvoorwaarden te veranderen.
Bij Essent kan het wel zoals hier te lezen is. Die zullen toch niet meewerken als het illegaal is toch?
Waarom Budgetenergie het om welke redenen het niet doet weet niemand tot op heden.

Waar u en ik in onzekerheid over verkeren is verder wat nu precies de reden is van deze kwestie. Zijn Sjoerd en z'n vrouw niet goed op de hoogte geweest van de regelingen? Of is er iets anders aan de hand? Geen idee maar ik ga altijd van de zonnige kant en goeder trouw van medemensen uit.
Misschien horen we het hoe en wat nog eens.

panter22
door panter22 Nov 19, 2021 om 15:59
6599 Antwoorden / Vragen

Een maas in de wet is iets anders dan illegaal.
Waarom Budget energie niet mee wil werken, lees je in de link van Marita5

Ja
door JannieBoe Nov 20, 2021 om 09:01
124 Antwoorden / Vragen

Als je mijn link naar Essent leest dan kan het blijkbaar wel. Het is blijkbaar geen wet van Meden en Persische mazen. En daar gaat het natuurlijk om.
En de wet is de wet, er is geen maas. Mazen zijn trucjes om voordeel te behalen. Maar dan blijf het wel gewoon een wettelijke mogelijkheid en legaal.
Een welgemeend prettig weekend gewenst en dank voor de interessante discussie, Jannie.

panter22
door panter22 Nov 20, 2021 om 09:56
6599 Antwoorden / Vragen

Jannieboe, ook een prettig weekend.

ne
door neodutchio - Nov 19, 2021 om 09:13
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Welke constructie heeft u om de btw terug te krijgen? Als het om een zakelijke constructie gaat, dan hebt u het over uzelf afgeroepen. Als het gaat om een subsidie regeling, dan zal de aanvraag ook op uw naam gedaan kunnen worden.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 19, 2021 om 11:17
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Budget Energie   heeft ook  Budget Voorwaarden!

Bij variabel mag je elke dag weg en naar andere, maakt niets uit welke.

Jammer dat je  op verschillende namen de BTW aftrek regelde.
Een En/Of rekening  en gezamelijke  bedrijf  is soms handiger.

Als ik kom te overlijden kan mijn partner gewoon met alles doorgaan zonder geregel.

Ka
door Karin en Erik Rodenburg - Nov 19, 2021 om 11:30
7 Antwoorden / 1 Vragen

Eigenlijk een vreemd verhaal, een bedrijf wat weigert een verandering door te voeren tegen factuur/administratiekosten.
Andersom gebeurt het vaak standaard, als een vrouw trouwt gaat het contract vaak (bij verlenging) verder op de naam van de man (kostwinnaar?).

mo
door mof - Nov 19, 2021 om 11:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt me logisch van Budget. Ik lees dat het contract op uw naam staat en u wilt het op uw vrouw haar naam zetten. Feitelijk zegt u het contract dan op en uw vrouw sluit er een af. Echter, als u getrouwd bent dan mag het niet uitmaken op wier naam het contract stast. Ook op uw naam zou u de zonneoanelen mieten kunnen verrekenen. Geldt ook voor geregistreerd partnerschap.

Du
door Duc7 Nov 19, 2021 om 13:08
35 Antwoorden / Vragen

Klopt niet echt wat je schrijft.

Als je de BTW op zonnepanelen terug wil krijgen dan MOET volgens de belasting dienst zowel de factuur van zonnepanelen alswel het energie contact op dezelfde naam staan. Zo niet kun je de BTW niet terug vorderen.
Ongeacht getrouwd zijn, partnerschap contract, Belasting dienst accepteert de aanvraag gewoonweg niet.

Ik vind het ook een rare regel gezien je ook kunt stellen energie contract en zonnepanelen op 1 adres dan btw terug vragen door 1 persoon wonende op dat adres, maar helaas zo werkt het niet.
Het is dat ik van te voren terug gaaf BTW op zonnepanelen opgezocht had, anders zaten wij met hetzelfde probleem.

Ik denk dat TS de leverancier van de panelen ook zou kunnen vragen om de naam aan te passen, misschien wil die er wel in meegaan en is het probleem ook opgelost.

1paul
door 1paul - Nov 19, 2021 om 11:43
3141 Antwoorden / 0 Vragen

zij willen gewoon de huidige tarieven door kunnen rekenen en willen dat op deze manier bewerkstelliggen, netjes? nee maar zo is hoe het werkt blijkbaar op dit moment in energieland....

misschien even wachten met btw terugvragen tot de prijzen zich stabieleseren op een lager niveau?

kun je zelf in MIJNBUDGET niet de naam wijzigen?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/btw-terugvragen-voor-zonnepanelen-ik-ben-ondernemer

https://www.consumentenbond.nl/energiebesparende-maatregelen/btw-zonnepanelen-terugvragen#:~:text=de%20gaten%20houden.-,Aanvraagtermijn%20voor%20teruggave,na%20het%20jaar%20van%20aanschaf.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 19, 2021 om 13:52
2048 Antwoorden / Vragen

Het is dé grote instinker voor het terugvragen van de btw op zonnepanelen, als je al een bedrijf op je naam hebt moet die teruggave via je bedrijf lopen en moet je de investering dus activeren etc, enfin voer voor boekhouders. Het alternatief is een contract op naam van een huisgenoot die geen bedrijf heeft maar geen enkele leverancier hoeft natuurlijk mee te werken aan een wijziging van een lopende overeenkomst tenzij wettelijk verplicht. En dat is eigenlijk de lange en korte van het verhaal.

il
door iljaha - Nov 19, 2021 om 15:42
179 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat het slimmer is om de factuur van de zonnepanelen op naam van uw vrouw te laten zetten. Veel minder gezeur verwacht ik daarvan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 19, 2021 om 16:30
2048 Antwoorden / Vragen

Dat is zelfs de enige optie maar dan moet het energiecontract ook op haar naam staan.