Ka
door Karel1994 Sep 8, 2020 om 07:14
Huishouden & energie

Nachtelijke leiding geluiden in appartement (non stop)

Ik woon in een appartementencomplex en regelmatig hoor ik hele nachten lang (zonder onderbreking) leiding geluiden in mij slaapkamer en badkamer. Het is dan alsof iemand ergens continue water tapt. Het is een storend ruisend geluid wat net niet hard genoeg is om op te nemen met een dictafoon. Soms hoor ik het nachten achter elkaar (overdag niet) tot 's ochtends vroeg en dan weer een aantal nachten niet. De verwarmingsbuizen zijn koud dus ik heb niet direct het idee dat het komt door de blokverwarming. Het is ook geen toilet vlotter. Het klinkt echt meer als een continue lopende kraanleiding. Ik heb zelfs al een keer de politie gebeld (ik dacht misschien een wietplantage ergens die veel water gebruiken) maar bij mijn bovenburen was in ieder geval niks aan de hand. Zij hebben wel verklaard het geluid ook te horen. Zij vermoeden dat het de verwarming is. Ik twijfel hieraan want dan zouden de leidingen immers warm moeten zijn? Verder dan de bovenburen kon de politie niet gaan met het onderzoek (bij overige appartementen in mijn kolom). Wat zou dit storende geluid kunnen veroorzaken?

2661 6 Rapporteer

getty
door getty - Sep 8, 2020 om 08:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Leg uw vraag neer bij de VVE (koop) of uw verhuurder ( bij huur)

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 8, 2020 om 08:14
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Op de computer kunt u het nachtelijk geluid dat met de dictafoon is opgenomen versterken zodat u het bewijs kan leveren.

panter22
door panter22 - Sep 8, 2020 om 08:17
6599 Antwoorden / Vragen

Een soortgelijke vraag is hier al eens eerder gesteld. Misschien heb je hier wat aan:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/verwarming-leiding-krakende-geluid

gerbera
door gerbera - Sep 8, 2020 om 08:52
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ondanks dat u twijfelt kan het best de verwarming zijn. Deze hoeft niet altijd warmte worden omdat het water regelmatig wordt doorgepompt ook zonder dat het water verwarmd wordt. De oorzaak kan zijn dat er lucht in de leiding zit maar in dat geval moeten ook de buren er last van hebben. Vreemd dat het alleen in uw appartement is en zou het kunnen dat er een (hoofd)standleiding bij u aanwezig is.

gerbera
door gerbera Sep 8, 2020 om 11:46
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ter aanvulling, draai alle radiatoren eens dicht, is het dan over ontlucht de radiatoren eens, moet het probleem opgelost zijn. Dat u het overdag niet hoort kan komen door de bijgeluiden uit de omgeving.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 8, 2020 om 09:37
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies is ook: benader uw VvE als u een koopappartement heeft of de verhuurder als het een huurappartement is. Vraag dan allereerts dat de installateur die het onderhoudscontract heeft een nader onderzoek doet. Zo dat dan toch niets oplevert kunt u vragen om het inschakelen van een expert in deze. Aan klachten als dit kan de politie feitelijk niets doen tenzij er echt sprake zou zijn van bijv een hennep/wietplantage.

U kunt ook zelf een deskundige vragen om een advies. Indien u eigenaar bent kan mogelijk vereniging eigen huis contact nader advies geven.

Het is als al gezegd helemaal niet onmogelijk dat het wel de verwarminginstallatie is en bijv. niet goed ontluchte leidingen of radiatoren de oorzaak zijn.

Geluiden die door leidingen worden doorgegeven kunnen van behoorlijk ver komen.

ro
door ronny530 - Sep 8, 2020 om 17:37
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Als het de verwarming zou zijn kunt u dat controleren door uw oor bij een doorgaande leiding te houden is het geruis luider dan weet u dat het de verwarming betreft. Wat u als eerste zou kunnen doen is de radiatorkranen vol open zetten en zodra de radiatoren warm zijn de radiatoren op lucht in het systeem controleren. Als er geen lucht in het systeem aanwezig is en het probleem blijft bestaan kan het aan de blokverwarming zelf liggen want meerdere woningen gebruiken hetzelfde leiding systeem en als een andere bewoner de radiatoren gebruikt stroomt er ook water door de leidingen in uw woning zonder dat uw radiatoren warm worden. Dat u dat ruisende geluid enkel in de nacht hoort is te begrijpen want het is stil in de woning en er is zo goed als geen omgevingsgeluid dus valt het ruisen meer op dan overdag.