ke
door kerstdag Sep 7, 2014 om 17:49
Huishouden & energie

Nefit Easy kamerthermostaat

Hallo. Ik heb sinds 1 1/2 jaar een Nefit Trendline hangen. Hierbij is de Moduline 300 kamerthermostaat geleverd.
De aanschaf van een Neftit Easy leek mij aantrekkelijk en deze gekocht en geinstalleerd. Het moet een zuinige thermostaat zijn maar? Tot op heden ben ik daar nog niet van overtuigd.
Bij de oude thermostaat waren er 3 opties. Programma, handbediening en uit. Bij de nieuwe ontbreekt de optie uit. Als ik de thermostaat op programma zet, zal het water niet opwarmen. Maar zodra het programma in de nacht gaat zal het water op worden gewarmd. Zo ook op de handbediening. Mag het groene blaadje wel op gaan lichten maar warmwater gaat aan en de ketel staat tussen de 50 en 60 graden.
Inmiddels gebruikt de ketel ongeveer 5 M3 per week zonder dat er warm water gebruikt wordt.
Dit was voorheen 1 M3 met douchen.
Op de thermostaat kon je dan zien dat er een streep door de warmwaterkraan stand. Ik ben een korte doucher maar dit is niet echt een besparing welke Nefit beloofd.
Wellicht doe ik iets fout en kunt u mij de oplossing geven.
Hartelijk bedankt voor uw aandacht.

20493 20 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 7, 2014 om 19:20
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Goedenavond, kerstnacht
Ik neem aan dat u deze vraag eerst aan Nefit heeft voorgelegd? En wat vertelt men U dan?

energieverbruik
door energieverbruik - Sep 7, 2014 om 21:08
63 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat u de gebruiksaanwijzing van de thermostaat nog niet helemaal heeft gelezen en het is voor de gemiddelde gebruiker toch best wat minder easy
De fout is vermoed ik dat u in de stand "programma" de nachttemperatuur (T1) heeft verhoogd en ingesteld dagtemperatuur wat dan betekend dat er overdag geen warmwater is. Nefit heeft in het standaardfabrieksprogramma de warmwaterbereiding gekoppeld aan de dagtemperaturen (T2,T3,T4)

aurora1
door aurora1 - Sep 7, 2014 om 21:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals o.a. al bij Discussies is geadviseerd zou ik hierover contact opnemen met het bedrijf waar u de Nefit gekocht heeft.
U kunt ook nog uw vraag stellen op het forum van Klusidee, daar zitten veel experts: klik hier, onderaan de pagina staan nog meer vragen.
Mogelijk is een dergelijke vraag al op die site gesteld: klik hier.

zw
door zwaardvis - Sep 7, 2014 om 23:27
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb bewust géén Easy gekozen toen ik onlangs ketel+thermostaat verving. Ik zeg alles wat automatisch gaat. gaat ook automatisch fout.

ke
door kerstdag - Sep 8, 2014 om 11:25
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 7 sep 2014, 19:20]Goedenavond, kerstnacht
Ik neem aan dat u deze vraag eerst aan Nefit heeft voorgelegd? En wat vertelt men U dan?

Ik heb een mail verzonden maar nog geen antwoord hierop gekregen.
Bedankt voor uw reactie.

ke
door kerstdag - Sep 8, 2014 om 11:30
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=energieverbruik schreef op zondag 7 sep 2014, 21:08]Ik denk dat u de gebruiksaanwijzing van de thermostaat nog niet helemaal heeft gelezen en het is voor de gemiddelde gebruiker toch best wat minder easy
De fout is vermoed ik dat u in de stand "programma" de nachttemperatuur (T1) heeft verhoogd en ingesteld dagtemperatuur wat dan betekend dat er overdag geen warmwater is. Nefit heeft in het standaardfabrieksprogramma de warmwaterbereiding gekoppeld aan de dagtemperaturen (T2,T3,T4)

Volgens mij heb ik deze al enkele keren gelezen. Helaas staat er niets in van T 1,2,3,4. Dit staat wel in de Moduline 300. Het warm water kon je daarop ook aan of uit zetten.
Uiteraard had ik de nachttemperatuur op 16 graden gezet. Nu teruggezet naar 15 graden en dan verschijnt het groene blaadje op de thermostaat. Nu nog even afwachten of het daadwerkelijk werkt zoals ik het wel. Jammer dat een fabrikant uitmaakt wanneer mijn ww aan of uit staat.
Alvast bedankt voor uw reactie en ik laat nog even horen of het werkt.

ke
door kerstdag - Sep 8, 2014 om 17:55
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=energieverbruik schreef op zondag 7 sep 2014, 21:08]Ik denk dat u de gebruiksaanwijzing van de thermostaat nog niet helemaal heeft gelezen en het is voor de gemiddelde gebruiker toch best wat minder easy
De fout is vermoed ik dat u in de stand "programma" de nachttemperatuur (T1) heeft verhoogd en ingesteld dagtemperatuur wat dan betekend dat er overdag geen warmwater is. Nefit heeft in het standaardfabrieksprogramma de warmwaterbereiding gekoppeld aan de dagtemperaturen (T2,T3,T4)

Tja. Jammer. De thermostaat staat op programma 2. De minimale temperatuur staat op 15 en de maximale op 15 graden. Helaas blijft de ketel zich opwarmen naar 50 tot 60 graden en dit wil ik niet. Onnodig gasverbruik. Denk toch dat Nefit een foutje heeft gemaakt in hun programmering en hier ben ik iet gelukkig mee.

aurora1
door aurora1 - Sep 8, 2014 om 18:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al op de site van Klusidee gekeken, of daar uw vraag nogmaals gesteld? Daar reageren ook monteurs, mogelijk heeft iemand daar een tip voor u. Even op het rode klikken van mijn eerder gegeven reactie.

ke
door kerstdag - Sep 9, 2014 om 14:26
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 8 sep 2014, 18:44]Heeft u al op de site van Klusidee gekeken, of daar uw vraag nogmaals gesteld? Daar reageren ook monteurs, mogelijk heeft iemand daar een tip voor u. Even op het rode klikken van mijn eerder gegeven reactie.

Bedankt voor de tip. Wellicht heeft iemand een slim idee.
De stekker er uit zou ik zo zeggen.
Heb zojuist Nefit gebeld en die zeggen mij dat het warm water niet is uit te zetten.
Kon op de vorige thermostaat wel.
Dit is jammer want Nefit doet dus helemaal niets aan energie besparing.
Het kost je dus ruim 100,00 Euro per jaar.
Ik had vertrouwen in Nefit maar deze is nu wel even iets veranderd.
Nefit denkt alleen maar aan omzet en de klant niet juist informeren.
Waarom delen ze dit soort, belangrijke, gegevens niet?

ke
door kerstdag - Sep 9, 2014 om 15:03
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=energieverbruik schreef op zondag 7 sep 2014, 21:08]Ik denk dat u de gebruiksaanwijzing van de thermostaat nog niet helemaal heeft gelezen en het is voor de gemiddelde gebruiker toch best wat minder easy
De fout is vermoed ik dat u in de stand "programma" de nachttemperatuur (T1) heeft verhoogd en ingesteld dagtemperatuur wat dan betekend dat er overdag geen warmwater is. Nefit heeft in het standaardfabrieksprogramma de warmwaterbereiding gekoppeld aan de dagtemperaturen (T2,T3,T4)

Tja. Ik kom zelf uit de installatie en heb vele jaren cv ketels gerepareerd. Die zit ook het instellen,afstellen en repareren van de thermostaat bij.
Natuurlijk heb ik de gebruiksaanwijzing gelezen en als er iets niet goed gaat, dan lees je deze nog eens door.
Van T codes gebruikt men helemaal niet in deze thermostaat.
Er is dus ook niets aan bij te schaven.

Met deze thermostaat zijn we terug in de jaren 80. Toen hadden we eerst de pompschakelaar en wie slim was? Zette de c.v. helemaal uit gedurende zomermaanden.

AWB had een schakelaar achter de Honnywell om ww aan of uit te zetten. Dit om energie te besparen. Zelfs de laatste generatie thermostaten bezitten deze eigenschappen en nu?
Nefit gooit dit alles naast zich neer en maakt een thermostaat waarmee je het warm water niet kunt uitschakelen.
Belachelijk want zo komt deze thermostaat je duur te staan.

zw
door zwaardvis - Sep 9, 2014 om 15:48
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Kun je het warmwaterbedrijf van de ketel (dus op de ketel) niet in de Eco stand zetten? Dan gebruik je alleen gas als je warm water tapt. In de Comfort of Standaard stand gebruikt de ketel dag en nacht gas om een voorraadje aan te houden. Je moet dan wel een paar seconden langer op warm water wachten.

zw
door zwaardvis - Sep 9, 2014 om 15:56
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Zie pagina 20 van de handleiding
Klik hier

ke
door kerstdag - Sep 9, 2014 om 16:22
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op dinsdag 9 sep 2014, 15:48]Kun je het warmwaterbedrijf van de ketel (dus op de ketel) niet in de Eco stand zetten? Dan gebruik je alleen gas als je warm water tapt. In de Comfort of Standaard stand gebruikt de ketel dag en nacht gas om een voorraadje aan te houden. Je moet dan wel een paar seconden langer op warm water wachten.

Hartelijk bedankt mensen.
Uiteraard is de oplossing dit in te stellen op de c.v. ketel zelf en deze in de ECO mode te zetten.
Net gedaan en ben natuurlijk benieuwd of het werkt.
Jammer dat Nefit dit niet aandraagt als oplossing. Eigenlijk "schandalig"

zw
door zwaardvis - Sep 9, 2014 om 16:29
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Heb hem ook in de Eco stand staan en dan gebruikt de ketel ca 70 liter gas per douchebeurt en 60 liter per afwasbeurt. Bij mij 7 dagen x 130 a 140 liter = 1 m3 per week. En dus alleen als je warmwater tapt. Voor de rest gebruikt hij geen druppel gas. En die paar seconden langer wachten valt best mee.

Als de ketel NIET in de Eco stand staat dan wordt dag en nacht een voorraadje warm water aangehouden. Met bepaalde thermostaten kun je dan weer instellen dat dat 's nachts weer niet gebeurt. Dan begint hij bijvoorbeeld om 05.00 uur met het opwarmen van de voorraad en gaat daarmee door tot 24.00 uur. Gedurende 5 uren wordt dan geen voorraad op temperatuur gehouden. Maar waarom zo ingewikkeld als de ketel eenvoudig in de Eco stand kan staan. Eigenlijk zou iedereen dat moeten doen....

zw
door zwaardvis - Sep 9, 2014 om 16:37
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Overigens:
Met deze thermostaat zijn we terug in de jaren 80. Toen hadden we eerst de pompschakelaar en wie slim was? Zette de c.v. helemaal uit gedurende zomermaanden.

Ook een oude CV mocht je niet helemaal uitzetten in de zomermaanden. Wel het gas uit en de waakvlam uit zodat je geen gas gebruikt, maar de stekker moet in het stopcontact blijven. Dan slaat de pomp 1x per dag voor 15 minuten aan om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten als je die 6 maanden niet gebruikt. Wel kun je de pomp in de laagste stand zetten (weinig vermogen) maar nooit helemaal uit.

ke
door kerstdag - Sep 9, 2014 om 17:17
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op dinsdag 9 sep 2014, 16:37]Overigens:
Met deze thermostaat zijn we terug in de jaren 80. Toen hadden we eerst de pompschakelaar en wie slim was? Zette de c.v. helemaal uit gedurende zomermaanden.

Ook een oude CV mocht je niet helemaal uitzetten in de zomermaanden. Wel het gas uit en de waakvlam uit zodat je geen gas gebruikt, maar de stekker moet in het stopcontact blijven. Dan slaat de pomp 1x per dag voor 15 minuten aan om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten als je die 6 maanden niet gebruikt. Wel kun je de pomp in de laagste stand zetten (weinig vermogen) maar nooit helemaal uit.

Ja, leuke discussie.
Mijn ervaring is dat als de pomp helemaal goed is, deze nooit vast gaat staan. De pompschakelaar gaat overigens meerdere malen per dag aan. Ach, u kent het wel. Mocht hij toch vast staan? Even een tik op de pomp (wel op de koppelingen) of de schroef losdraaien en met een schroevendraaier een slag geven.

ke
door kerstdag - Sep 10, 2014 om 15:13
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 7 sep 2014, 21:11]Zoals o.a. al bij Discussies is geadviseerd zou ik hierover contact opnemen met het bedrijf waar u de Nefit gekocht heeft.
U kunt ook nog uw vraag stellen op het forum van Klusidee, daar zitten veel experts: klik hier, onderaan de pagina staan nog meer vragen.
Mogelijk is een dergelijke vraag al op die site gesteld: klik hier.

Toch wel bedankt voor deze tip.
Hier was uiteraard een snelle reactie met de oplossing.

Nefit stuurde vandaag nog een mail. Met de opmerking dat het een misverstand was en het w.w. wel was uit te schakelen.
Toch wel een beetje lomp van Nefit want in de mail staat:
Wanneer u kiest voor , volgt cv-klokprogramma, dan wordt warm water niet op temperatuur gehouden als ''slapen'' of ''vertrekken'' in het klokprogramma actief is. Het toestel gebruikt zo minder gas.

Conclusie: Het w.w. is dus niet uit te schakelen en gaat automatisch aan.

Inmiddels is het probleem opgelost. Gewoon op de ketel instellen dat w.w. in de Eco mode staat.

re
door reactie nefit - Sep 15, 2014 om 11:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste kerstdag

We vinden het vervelend te horen dat u niet tevreden bent over de Easy met betrekking tot het gasverbruik. Gezien de genoemde 5 M3 per week vermoeden we echter dat er meer aan de hand is dan alleen het verbruik voor warmwater. Niettemin hebben we ons, net als u, gerealiseerd dat de Easy qua warmwaterinstellingen nog wel verbeterd kon worden. Bij een volgende update zal de Easy daarom extra functies krijgen waaronder de mogelijkheid om:
- in de Easy app een eigen klokprogramma voor warm water te definiëren.
- op de Easy zelf (in handbediening) het warm water uit te schakelen.
Daarnaast kent de TrendLine-ketel ook nog diverse instellingen (zoals ECO) om een zo laag mogelijk verbruik voor warmwater te realiseren.

We hopen u hiermee verder geholpen te hebben. Mocht u ondersteuning nodig hebben bij het kiezen van de juiste instellingen, neemt u dan contact met ons op onder nummer 0570-678500 of via consument@nefit.nl

Nefit
Afdeling Consumentenservice

ke
door kerstdag - Sep 15, 2014 om 16:38
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=reactie nefit schreef op maandag 15 sep 2014, 11:08]Beste kerstdag

We vinden het vervelend te horen dat u niet tevreden bent over de Easy met betrekking tot het gasverbruik. Gezien de genoemde 5 M3 per week vermoeden we echter dat er meer aan de hand is dan alleen het verbruik voor warmwater. Niettemin hebben we ons, net als u, gerealiseerd dat de Easy qua warmwaterinstellingen nog wel verbeterd kon worden. Bij een volgende update zal de Easy daarom extra functies krijgen waaronder de mogelijkheid om:
- in de Easy app een eigen klokprogramma voor warm water te definiëren.
- op de Easy zelf (in handbediening) het warm water uit te schakelen.
Daarnaast kent de TrendLine-ketel ook nog diverse instellingen (zoals ECO) om een zo laag mogelijk verbruik voor warmwater te realiseren.

We hopen u hiermee verder geholpen te hebben. Mocht u ondersteuning nodig hebben bij het kiezen van de juiste instellingen, neemt u dan contact met ons op onder nummer 0570-678500 of via consument@nefit.nl

Nefit
Afdeling Consumentenservice

Hartelijk bedankt voor uw reactie. Met mijn ketel is niets aan de hand. Een gasverbruik van 5 M3 per week is niets bijzonders voor w.w. toch? Maar het kan veel goedkoper als de w.w. uitgeschakeld kan worden. Uiteraard was de oplossing om op de ketel het W.w. in de Eco te zetten. Kost me nu maar 1 M3 in de week. Fijn om te vernemen dat u aandacht gaat schenken aan de app. Dan werkt de thermostaat en de ketel perfect.
Overigens wil ik u wel mededelen dat ik zelf service monteur ben. Was een beetje boos over de mogelijkheden van deze prachtige thermostaat, incl. de App natuurlijk want daar gaat het een beetje om.
Nogmaals bedankt voor uw reactie en wacht de nieuwe App. met spanning af.

aurora1
door aurora1 - Sep 15, 2014 om 16:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mooi dat het opgelost is en dank voor het melden.
Die site is erg goed en handig met allerhande klusproblemen.