boppe1943
door boppe1943 Jun 20, 2008 om 16:31
Huishouden & energie

Nep-uil, valk en netten tegen duivenoverlast.

Beste lezers,

Regelmatig neem ik de rubrieken van deze site door om er mogelijk wat van op te steken. Nu las ik onlangs een vraag van iemand die duivenoverlast op het balkon had. Dat trok m'n aandacht, want ik kamp met hetzelfde probleem. Er zijn ook veel herriemakende kraaien in de naaste omgeving. Ik kan helaas de vraag niet terugvinden, maar ik herinner me een aantal antwoorden.

Wij hebben geen balkon, maar wel een tamelijk grote tuin van ca. 600 m2. Daar staat slechts één boom in, maar wel een enorme. Er is dus geen beginnen aan om draadjes te spannen of om een net te gebruiken, want daar zouden we lang voor moeten boeten en vervolgens een hoogwerker nodig hebben om het ding op te hangen. Bovendien hebben onze buren veel grote bomen, waar de lawaaimakers ook in huizen. En nee, de buren zijn ook zeker niet blij.

Ik dacht dat iemand adviseerde om de gemeente om hulp te vragen, maar aangezien er veel commotie is over de vergassing van ganzen op Texel, denk ik niet dat onze gemeente aktie gaat ondernemen tegen de overbevolking van duiven en kraaien in onze naaste, bosachtige woonomgeving.

Interessant was het advies van iemand om een vijand van duiven in te schakelen: de valk. Heeft de betreffende persoon een valk? En zou die misschien eens langs kunnen komen met z'n vogel?

Het advies om een nep-uil aan te schaffen sprak ons toch het meest aan, want blijkbaar had degene die dit opperde hier baat bij. Jammer dat andere vogels daardoor ook wegblijven, maar als daarmee ook het luide gekoer en gekras van de duiven en de kraaien in de dakgoten op oorhoogte bij het krieken van de dag ophoudt, dan zij het zo. Maar dan zijn we ook verlost van de vele (besmettelijke!)viezigheid die duiven nou eenmaal laten vallen. Deze vogels planten zich razendsnel voort, dus de overlast wordt steeds groter. Overigens blijven leuke zangvogeltjes toch al weg. We hebben meerdere keren gezien hoe de grote vogels een kleintje die een slak zat te verorberen verjoeg.

Nu komt de vraag: waar kunnen wij een nep-uil kopen? En is één uil genoeg voor een tamelijk grote tuin? Zijn er nog meer adviezen?

Vriendelijke groet.

28333 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Gezien het oppervlak van uw tuin zal een nep uil niet helpen. Voor een balkon is dat wel een optie. U zult wat aan verdrijven c.q. weren van duiven en dergelijke moeten doen. Op mijn werk maakte we gebruik van een valkenier. Die liet de valken één keer per maand vliegen en alleen al de roep van de valk was voldoende om de duiven voor weken te laten verdwijnen. Er zijn ook bedrijfjes die aan permanente verdrijving werken. Zoek maar eens op deze sites. De kosten kunt u eventueel met de buren delen. Iedereen blij.

http://www.pcfholland.nl/duiven.html

http://www.valkerij.nl/

Veel succes, poltol

ve
door verwijderd - Jun 20, 2008 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een nepuil is geen Uil en zal dan ook niets klaarspelen, hij moet in de lucht waarneembaar zijn. De valk is beter wat dit betreft en werkt nog overdag ook.

Ik kom niet langs maar heb wel 2 linkjes voor je met reactie op eerdere vragen hier op de site.

Duivenoverlast 1
Duivenoverlast 2

Ik doe mijn ogen nu maar weer toe, te veel licht, is beter voor mij.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2008 om 08:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen Oehoe en Poltol, dank voor uw reakties. De goede oplossing zit er helaas (nog) niet bij, maar misschien is wel de weg daar naartoe geopend. Het is onmogelijk om alle buren op één lijn te krijgen, vooral als er in de buidel getast moet worden. Zelfs voor gratis voorzieningen waar iedereen baat bij heeft is er altijd wel een die moeilijk doet. De gemeente doet er ook niets aan. Die vindt dat de overlast nog wel binnen de perken is. Verhuisden de duiven maar naar het gemeentehuis. Ik zie aan een van de links dat je geen etensresten moet laten slingeren. Dat zou hier wel eens HET probleem kunnen zijn. We wonen in een recreatiegebied, er zijn picknickers, scholen, een McDonald, dus.... u raadt het al. Maar als duiven bang worden van het geluid van een valk (of uil), dan is er misschien wel een CD of tapeje te koop met hun aanvalskreten (?). Ik zal nog eens een aanvullende vraag stellen. Want Oehoe, u bent wel een nep-uil, maar helaas niet bereid om in onze dakgoot te komen zitten. De vraag waar we een nep-uil kunnen kopen is nog niet beantwoord. Het zou alvast een oplossing kunnen zijn voor de dakgoot, zodat we wat langer kunnen slapen dan tot ca. 04.30 uur. Zelfs oordopjes bieden geen soelaas.

Maar zoals ik in het begin van m'n vraag al zei, van deze site steek ik veel op. Zo zou u beiden me kunnen uitleggen hoe ik een link naar een website of gelijksoortig onderwerp kan maken (zoals u beiden gedaan hebt) waarbij de geadresseerde die link alleen maar hoeft aan te klikken om hem op het scherm te krijgen. Alvast dank voor uw uitleg.

Prettig weekend.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2008 om 08:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank Poltol. Zie m'n reaktie onder het advies van Oehoe.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2008 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste boppe,

Er zijn twee manieren. Ik doe het als volgt:

Ik kopieer de URL van de site die ik wil doorgeven. Die plak ik dan in een leeg word document. Ik zet de cursor er achter er druk op enter. De site titel wordt nu onderstreept en verkleurd. Het is nu een link. Die maak ik dan op lettergrootte 8 en kopieer die. Vervolgens plak ik die in het antwoord bij de VARA. De andere methode kan ik niet goed uitleggen maar gaat ook via word. U moet dan hyperlink aan klikken en dan het één en ander invullen. Maar dat zal iemand anders u nog wel uit leggen.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Jun 21, 2008 om 23:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

-U moet dan hyperlink aan klikken en dan het één en ander invullen. Maar dat zal iemand anders u nog wel uit leggen. --

Bij deze  ;-)

à  Wordpagina - Hyperlink teken (bovenin werkbalk – anders te vinden onder Invoegen ) scherm opent (in office 2003 is dit , office 2000 gaat het nog simpeler maar dat wijst zichzelf)

Klik bekeken pagina`s – onderaan staat  dan Adres (dat moet de pagina zijn die je hebben wilt, anders spring je even naar de betreffende pagina en dan staat hij in het overzicht ) bovenin heb je keuze `Weer te geven tekst ` daar kun je invullen wat je zelf wilt, of laten staan wat er eventueel al staat. Dan klik je oke.

Dan heb je een link, je kunt als je hem selecteerd nog lettertype/grote of kleur aanpassen en dan kopieer je hem naar waar je hem hebben wilt.

dit is de vraag ;-)