ki
door kinnie Dec 6, 2019 om 10:57
Huishouden & energie

Nieuw energiecontract.

Op 31 december 2019 loopt mijn energie contract af, deze had ik 3 jaar geleden vastgezet. Per 1 januari 2020 moet ik dus een nieuwe afsluiten. Iemand enig idee of ik het beter weer voor 3 jaar vast kan zetten, of beter voor 1 jaar?
Alvast dank voor uw reactie.

14675 17 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2019 om 11:11
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven reactie waar ik niets aan heb toe te voegen anders dan: samengevat: vastzetten heeft zin als het (nagenoeg) zeker is dat te tarieven zullen stijgen in de komende 3 jaar waar het momenteel wel op lijkt i.v.m. o.a. de electranetwerk problemen en de daarvoor benodigde gelden.

Maar het is en blijft wel enigzins 'koffiedik kijken'.

anduril
door anduril Dec 9, 2019 om 15:19
167 Antwoorden / 1 Vragen

Stijgende kosten voor het netwerk en de energiebelasting worden ook bij een langjarig contract doorberekend.  De energieleveranciers factureren die kosten voor de netwerkbeheerders en de overheid.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 9, 2019 om 16:52
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Correct!

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2019 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In het algemeen wordt een contract langer dan één jaar niet verstandig gevonden.

Als u niets doet, loopt uw contract gewoon door maar dan voor onbepaalde tijd, zodat u slechts een opzegtermijn hebt van één maand.

U bent ook zeker niet verplicht bij dezelfde energieleverancier te blijven.

Kijk eens op een vergelijkingssite bijvoorbeeld Gaslicht.com wat de kosten kunnen gaan worden als u overstapt en welke bonus u dan krijgt.

Ik zag bijvoorbeeld dat u bij een éénjarig contract bij Nuon/vattenfall € 195 bonus krijgt. Dus heel interessant volgens mij.

Dus zorgvuldig uw gegevens invullen en de rest van de filters. Volgend jaar wordt wel de korting op de energiebelasting sterk verhoogd, maar dat geldt uiteraard bij elke leverancier.

edrick3
door edrick3 - Dec 6, 2019 om 11:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wellicht is het verstandiger om van energieleverancier te wisselen en voor een éénjarig contract te gaan en daarbij profiteren van een welkomstbonus.
Kijk bv. eens op https://www.gaslicht.com/

ro
door roderakker - Dec 9, 2019 om 12:38
17 Antwoorden / 20 Vragen

de netbeheerkosten stijgen sowieso en de belastingen en IK verwacht niet dat de energie goedkoper zal worden ;
als je weinig verbruikt is de vraag wat je er mee verdient door je vast te leggen of wat je er mee kunt verliezen ingeval de stroom goedkoper wordt .
Ik lig vast voor nog 3 jaar nadat ik voor 5 jaar een contract ben aangegaan .

na
door nammko - Dec 9, 2019 om 12:59
28 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij kun je het beste ieder jaar overstappen. Zelf doe ik dat al een jaar of 15. Je kijkt ieder jaar op de Consumentenbondsite of Pricewice welke energiemaatschappij voor jou het voordeligste is en klikt op OVERSTAPPEN en alles wordt geregeld. Echt een makkie en je ontvangt ieder jaar weer een welkomstbonus. Je bent een dief van je eigen portemonnee, als je het niet zo zou doen. Succes!!!

mo
door mof - Dec 9, 2019 om 13:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Die vraag kunt slechts uzelf beantwoorden. Dat hangt af van uw verbruik en welke plannen u heeft voor de toekomst waardoor het verbruik zou kunnen wijzigen.
ik sluit elk jaar bij een andere aanbieder een contract af en boek jaarlijks de introductie bijdrage.

audb
door audb - Dec 9, 2019 om 13:14
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De netwerk kosten gaan stijgen en daar kan je gewoon iets aan doen ook niet als je voor 5 jaar vast zet.

Maar energie prijzen schommelen gewoon iedere dag omdat dit bij alle providers ingekocht wordt daar ze niet meer verbonden mogen zijn bij een energie opwekker wat voorheen wel het geval was.

Maar vergelijken is de enige oplossing om de goedkoopste te vinden.

Zelf stap ik iederejaar over omdat je dan zeker weet dat je niet de duurste proider hebt maar instap bonusen is eigelijk geld wat je zelf betaald daarom moet je eigenlijk je huidige provider zien te overtuigen dat je bij een ander nog goedkoper bent en je daar een fikse bonus krijgt.

Met een beetje mazzel gaan ze daar nog eens over heen.

<script src="chrome-extension://hfnbbbkabnehoejfhcbbhdicagcoobji/web/libs/ciuvo-addon-sdk.min.js" async="">

Thecla58
door Thecla58 - Dec 9, 2019 om 13:29
854 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Kinnie,

Ik heb onlangs, afgelopen zomer, mihn energiecontract verlengd met 5 jaren tegen het tarief van voor de verhoging van de energiebelasting en als die andere ongein.
Mijn tip is dan ook om niet meer te gaan voor een contract van één jaar want er komt alweer een verhoging van de kosten aan.

Heb geen aandelen, maar ik ben uitermate tevreden over Greenchoice. Ze zijn niet het goedkoopste, maar hun klantenservice is echt de moeite van het iets meer betalen waard. Bijkomstigheid is ook dat ze (zeggen ze) 100 % groene energie en - gas hebben. Daar heb ik gezien een eerder item in Kassa een beetje mijn twijfels over. ;)

Succes met je keuze.

gerbera
door gerbera Dec 9, 2019 om 14:42
7358 Antwoorden / 14 Vragen

voor de verhoging van de energiebelasting en als die andere ongein.

Als u straks een jaarafrekening krijgt zal u merken dat de energiebelasting, ondanks uw 5 jarig contract, wel degelijk omhoog is gegaan. Dit wordt vastgesteld door den Haag en daar doet geen energiemij wat tegen en zullen dit echt niet voor u betalen. Het enige wat vast staat zijn de energietarieven gas en electra en niets meer..

zw
door zwaardvis Dec 9, 2019 om 16:32
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Zeker weer zo'n gladjakker aan de deur of telefoon gehad met valse beloftes, en mensen die de regels niet kennen trappen er geheid in. Die verkopers krijgen van hun baas de opdracht om gewoon keihard leugens te vertellen om de klant maar over de streep te halen en een contract aan te gaan. Liefst voor 5 jaar.

zw
door zwaardvis Dec 9, 2019 om 16:55
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Grapje: Als uitzondering op de regel zou 2020 kunnen gelden. Dat ze je dan wel de energiebelasting (en heffingskorting) van 2019 laten betalen. Die gaan nameljk gemiddeld met 100 euro omlaag, en het staat de klant natuurlijk vrij om meer te betalen dan wettelijk nodig is.....

ro
door ron503 - Dec 9, 2019 om 14:33
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs en die olieprijs wordt door de olie producerende landen bepaald. Het is een grillige markt waarin vraag en aanbod de prijs bepalen, weinig vraag en veel aanbod doet de prijs dalen en veel vraag maar weinig aanbod doet de prijs stijgen. Een variabel energiecontract heeft over het algemeen de laagste energieprijs maar die kunnen bij de halfjaarlijkse bijstelling stijgen of dalen het is dus een beetje speculeren met de kans dat in het tweede deel van het jaar de gasprijs omhoog zou kunnen gaan. De energieprijs voor een aantal jaren vastzetten is iets wat energiemaatschappijen graag wensen omdat de energieprijs bij afsluiten al iets hoger is dan bij variabel en ook zo blijft als de olieprijs gaat dalen en de energieprijzen omlaag gaan, u blijft dan de vaste prijs betalen en de winst is voor de energiemaatschappij. Waar bij het afsluiten ook goed op gelet moet worden zijn de vaste kosten (niet zijnde netbeheerskosten) die per maand in rekening gebracht worden want die kunnen enorm verschillen dus houdt daar met uw keuze wel rekening mee. Cadeautjes, welkomst premies zijn een sigaar uit eigen doos en tot slot het getoonde voorschot bedrag is gebaseerd op het energieverbruik dat u ingeeft en houdt geen rekening met het uiteindelijke jaarverbruik en maakt de kans groot dat u bij de jaarafrekening een groot bedrag bij moet gaan betalen.

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2019 om 09:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard is dat voorschot bedrag gebaseerd op het verbruik dat men ingeeft, maar men weet zijn eigen verbruik toch wel? En het geldt dat voor elke leverancier die vergeleken wordt.

zw
door zwaardvis Dec 10, 2019 om 09:42
1525 Antwoorden / 51 Vragen

"een sigaar uit eigen doos"...
Ik zou eerder willen zeggen, een sigaar uit andermans doos Zij die niet overstappen betalen méér om degenen die ieder jaar overstappen en zo gebruikmaken van actietarieven en welkomstbonussen te sponsoren. Wél overstappen scheelt 200-300 euro t.o.v. zitten blijven. Maar gelukkig geloven veel mensen dat niet en die betalen mijn acties en bonussen dan.

panter22
door panter22 Dec 10, 2019 om 10:42
6599 Antwoorden / Vragen

De te verwachten bonussen worden omgeslagen over alle klanten, ook over degenen die een bonus krijgen.

pe
door peentjes - Dec 9, 2019 om 15:47
421 Antwoorden / 0 Vragen

Het is uw eigen keuze. Ik heb de afgelopen 20 jaar ondanks alle aanbiedingen nog nooit een meerjarig contract afgesloten
Dat bleek altijd goedkoper, voor mij althans.

panter22
door panter22 Dec 9, 2019 om 17:01
6599 Antwoorden / Vragen

Voor mij ook. Krijg nu 10% korting op stroom van Essent

zw
door zwaardvis Dec 9, 2019 om 17:33
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Wow 10 euro. Of misschien wel 20.

panter22
door panter22 Dec 10, 2019 om 08:58
6599 Antwoorden / Vragen

Ja lekker, hoef ik niets voor te doen.

gr
door grietje1956 - Dec 9, 2019 om 21:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

zeker niet voor 3 jaren

marita5
door marita5 - Dec 14, 2019 om 09:10
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@kinnie ,

Sluit geen meerjarig contract af.

Gaslicht.com raadt af om je tarieven voor gas en licht vast te zetten voor langere tijd, bijvoorbeeld een periode van drie of vijf jaar. Je kunt dan namelijk niet meer elk jaar overstappen, waardoor je elk jaar een welkomstpremie van zo'n 100 tot 250 euro misloopt. Trap er ook niet in als de verkoper beweert dat de energieprijzen de komende jaren gaan stijgen. 'De waarheid is dat niemand in de toekomst kan kijken,' aldus de site.

Br
door BrendaDJSenKarel - Dec 23, 2019 om 15:21
35 Antwoorden / Vragen

De schatting is dat de energieprijzen alleen maar verder zullen stijgen waardoor het verleidelijk is om een langdurig contract af te sluiten. Echter ga ik zelf wel liever voor een 1-jarig contract, omdat je dan eerder een mooie deal af kan sluiten bij de meeste energieproviders is mijn eigen ervaring.

Zag inderdaad ook een aantal mooie aanbiedingen bij verschillende energieproviders zoals ‘tijger1’ al zei. Maar dat vind ik zelf altijd erg veel gedoe, want in dat geval komen d’r elk jaar weer nieuwe monteurs over de vloer. Ik probeer ze zelf bij de klantenservice een beetje onder druk te zetten, maar als je daar zelf geen zin in hebt snap ik dat ook!

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2019 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Monteurs over de vloer? Voor wat? Er blijft dezelfde stroom uit hetstopcontact komen en hetzelfde gas uit de pijpleiding.

mi
door miennaamishaaz - Dec 23, 2019 om 23:17
725 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik u aanraad is een contract voor 1 jaar te nemen.

En elke dag bellen tot 31 januari met de vraag voor een verleng aanbod.
stel de huidige nieuwe klanten bonus is: 150 euro.
{U heeft dan wel voor 1 maand een vrijblijvend abbonement, maar dan heeft u wel het voordeel dat u niet meer rond de feestdagen hoeft te bellen voor een verleng-aanbod}

probeer dan een verleng-aanbod te krijgen voor een 1 jarig contract wat vergelijkbaar is met die bonus {120 euro is een goed verleng-aanbod}

Dit is wat ik namelijk deed, blijven bellen met verleng aanbod. {Nieuwe klanten aanbod was 150 euro}
Hier is de lijst met de aanbod die ik kreeg: {Dan heeft u een beetje een Idee van wat voor aanbod je kan krijgen per dag}

Zodra het een mooi verleng-aanbod is kunt u dit Nemen, als u het een interesant aanbod vind.

zoekster
door zoekster - Dec 23, 2019 om 23:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als je ieder jaar wisselt van leverancier kom je bijna altijd in aanmerking voor een welkomstpremie. Daar wegen die eventuele verschillen in gasprijs en elektriciteit niet tegenop. Vroeger had ik geen zin in overstappen, maar nu ik deze strategie heb ontdekt scheelt het me honderden euro's per jaar. De hoeveelheid werk die je eraan hebt valt ook erg mee. De nieuwe leverancier regelt de opzegging bij de oude. Heb je een slimme meter dan is het helemaal een fluitje van een cent en anders is het enige wat je moet doen de meterstanden doorgeven.

dobby
door dobby - Dec 26, 2019 om 03:37
749 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb bij greenchoice nog 5 maanden van een 3-jarig vast contract lopen, met een opzegboete van 0 euro.. dus leveringstarief staat 3 jaar vast, maar ik kan voortijdig weg zonder contractbreuk boete.. volgens mij is het nog steeds mogelijk een dergelijk meerjarig contract af te sluiten bij Greenchoice, maar heb dat eerlijk gezegd niet recentelijk gecontroleerd (dat komt binnenkort weer allemaal).. even een half uurtje kleine letters lezen op de website (of eventueel vrijdag even bellen?) zou uitsluitsel moeten geven..

Op het moment van afsluiten was Greenchoice voor mijn (a-typische) vebruik de voordeligste.. Als de leveringstarieven interessant zijn zou het een optie kunnen zijn om na te gaan of je ook zonder boete nog steeds voortijdig kan opzeggen..

gerbera
door gerbera Dec 26, 2019 om 11:46
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dus niet, en ik zou bij u ook maar eens kijken of dit wel klopt.
Wat is de hoogte van de opzegboete bij Greenchoice?

De hoogte van de opzegvergoeding die wij in rekening brengen is afhankelijk van de looptijd van jouw contract, en is wettelijk vastgelegd. Hoe eerder je jouw contract opzegt, hoe hoger de opzegboete. Je contract loopt nog:

- Minder dan 18 maanden €50
- 18 tot 24 maanden €75
- 24 tot 30 maanden €100
- Meer dan 30 maanden €125

De opzegvergoeding bij contractbreuk betaal je per product. Neem je stroom en gas af? Dan betaal je twee keer het bovengenoemde bedrag.

dobby
door dobby Dec 28, 2019 om 05:50
749 Antwoorden / 1 Vragen

Uit de Greenchoice GroenGarantie 3 jaar voorwaarden zoals ze hier staan (pag 3):

[https://www.greenchoice.nl/media/4056/20181123-contractvoorwaarden-groengarantie.pdf]

Bij voortijdige opzegging van het contract is Greenchoice gerechtigd een opzegvergoeding in rekening te brengen. Greenchoice kiest er echter bewust voor om dit niet te doen

Maar dit is inderdaad in latere voorwaarden zo te zien niet meer zo.. Geen extra optie voor de OP dus..