zoom1
door zoom1 Oct 1, 2018 om 23:16
Huishouden & energie

Nieuw membraan in wc bak, 2 dagen goed, daarna steeds een dreun

Hallo Allemaal,

Een paar weken geleden heb ik een nieuw membraan in mijn vlotter van de wc-stortbak geplaatst, want de bak liep nog maar heeel langzaam vol. Na plaatsten werkte het weer prima. Maar na twee dagen goed werken klinkt er ineens steeds bij het sluiten van de watertoevoer, als de stortbak vol is, een dreun.
Heeft iemand een idee hoe dit kan?

Marc

8224 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2018 om 23:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dan nog maar een alles nalopen of het zit zoals het hoort.

marita5
door marita5 - Oct 1, 2018 om 23:35
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Zoom1 ,

Misschien heeft u hier iets aan ,

https://www.klusidee.nl/Forum/klap-in-waterleiding-na-doortrekken-wc-t41088.html

De oplossing :

-hoofdkraan waterleiding afgesloten
-vervolgens ALLE kranen opengezet tot dat geen enkel druppel meer uit de kranen kwam en hierna weer
-hoofdkraan waterleiding opengezet
-en tenslotte al kranen na even doorlaten lopen van het water dichtgedicht.
  Na bovengenoemde ondernomen acties heb ik geen klachten meer.

zoom1
door zoom1 Oct 3, 2018 om 11:46
38 Antwoorden / 23 Vragen

Beste Maritas,

Ik heb deze oplossing geprobeerd, en precies zo uitgevoerd als beschreven, maar helaas de dreun is er nog steeds. Deze oplossing stond ook op Klusidee.nl voor een ander probleem.

Toch bedankt voor het meedenken!

Marc van der Linden
Hulsberg

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 2, 2018 om 09:32
16774 Antwoorden / 202 Vragen

De toevoer wordt zodanig snel afgestopt dat er een terugslag is in de waterleiding door plotselinge drukverhoging. Daar is een eenvoudig hulpmiddel voor te koop.

zoom1
door zoom1 Oct 3, 2018 om 11:49
38 Antwoorden / 23 Vragen

Een terugslagdemper heb ik al jaren geleden hier laten plaatsen, maar omdat de onderbuurman klaagde van dreunen in mijn waterleiding (die komt door zijn meterkast naar boven). Ik had nooit een dreun bij de storbak van de wc, ook tot 2 dagen na plaatsing van het nieuwe membraan.
Enfin ik zoek veder.

Gerritaltena (Gerrit Altena?) bedankt voor het meedenken.

Marc van der Linden
Hulsberg

panter22
door panter22 - Oct 2, 2018 om 09:51
6599 Antwoorden / Vragen

Kraantje bij de stortbak een stukje dichtdraaien.

zoom1
door zoom1 Oct 3, 2018 om 11:50
38 Antwoorden / 23 Vragen

Heb ik al geprobeerd maar helpt niet.

Toch bedankt voor het meedenken Panter22!

Marc van der Linden
Hulsberg

gerbera
door gerbera - Oct 2, 2018 om 10:54
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Kijk eens of de vlotter wel vrij loopt en niet langs de wand schuurt. De klap onstaat doordat de kraan plots wordt afgesloten. In normale gevallen gebeurt niet zo snel omdat de vlotter langzaam opkomt en de kraan dus langzaam sluit. Loopt de vlotter niet soepel dan zal deze met een "klap" omhoog schieten en de kraan afsluiten met als gevolg een terugslag.

zoom1
door zoom1 Oct 3, 2018 om 11:51
38 Antwoorden / 23 Vragen

Heb ik meteen gecheckt want dat was ook mijn vermoeden, maar nee de vlotter loopt vrij. Daar was ook niks meer aan veranderd na het plaatsen van het nieuwe membraan. Daarna heeft het 2 dagen prima gewerkt!

Bedankt voor het meedenken Gerbera.

Marc van der Linden
Hulsberg

aurora1
door aurora1 - Oct 2, 2018 om 12:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u alles nog eens goed nagekeken heeft, eventueel met behulp van een filmpje op Youtube en niets gevonden, dan zou ik het voorleggen op het forum van Klusidee.

tdmduc
door tdmduc - Oct 2, 2018 om 20:44
703 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb dit probleem opgelost door maar gewoon een moderne stortbak te kopen.
Gelijk minder waterverbruik, snel gevuld en geen waterlawaai meer.
En dat terwijl mijn vriendin nog een nieuwe vlotter enz.enz. wilde gaan halen.
Toen we de prijzen van zo'n nieuwe zagen lachten we en hebben niet lang na hoeven denken.

gerbera
door gerbera - Oct 3, 2018 om 14:05
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@ZOOM1 dank voor uw reactie, de vlotter werkt normaal, zou dan het membraam er nog eens uithalen en kijken of zich kalkaanslag in het "membraamhuis" heeft gevormd. Let bij het terugplaatsen van het membraam of het nokje aan de onderzijde zit. Het ontstaan van de "dreun" wijst er op dat de vlotterkraan plots en direct wordt afgesloten waardoor de terugslag ontstaat. Oorzaak is vaak een "luchtbel" in de waterleiding die onstaan kan zijn door het niet goed werken van het membraam. Aftappen van de waterleiding, met alle kranen open, wil wel helpen maar mocht het zich na verloop van tijd weer voor doen moet u het echt bij de werking van de vlotter en/of het membraam zoeken. Veel suc6.

zoom1
door zoom1 Oct 12, 2018 om 17:02
38 Antwoorden / 23 Vragen

Probleem opgelost! Dank zij de gouden tip van Gerbera: het nokje aan de onderzijde. Ik had het nokje aan de bovenzijde zitten. Heb het membraan zojuist gedraaid zodat het nokje beneden zit, en zie daar de bonk is weg!
Dank je wel Gerbera!

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2018 om 17:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Prachtig, zal ook uw buurman blij mee zijn.

Bedankt voor het terugmelden.

gerbera
door gerbera Oct 12, 2018 om 21:40
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Graag gedaan, prettig dat het is opgelost.

zoom1
door zoom1 Oct 15, 2018 om 12:31
38 Antwoorden / 23 Vragen

Te vroeg gejuigd :(,
Na een dag hoorde ik al dat hij weer een lichte stomp gaf, en nu 2 dagen later is de harde bonk weer terug. :( :(
Raar toch?
Ik begin toch te denken dat ik een verkeerd membraan heb. Het oude was wit, het nieuwe donker blauw... Zeggen die kleuren iets?

Marc

gerbera
door gerbera Oct 15, 2018 om 15:12
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De kleuren zeggen mijn niets dat kan per fabrikant verschillend zijn. Het bonken wijst er op dat de vlotterkraan abrupt wordt afgesloten wat veroorzaakt kan worden omdat de vlotter niet soepel. Is dat niet het geval zou ik met het originele membraam naar een sanitairzaak (dus geen bouwmarkt) gaan, het nieuwe zou mogelijk te stug zijn. Zij kunnen u adviseren, afhankelijk van het type vlotterkraan, welk membraam u moet hebben. Neem desnoods de vlotterkraan mee als dit mogelijk is zodat hun het euvel kunnen constateren. Soms wordt het "knallen"ook veroorzaakt door een "zwevende" leiding die over een bepaalde lengte niet gebeugeld is. Maar als dit vorrheen niet het geval was dan moet u het toch in de vlotter(kraan) zoeken.

zoom1
door zoom1 - Oct 18, 2018 om 14:11
38 Antwoorden / 23 Vragen

Ik dacht dat er geen verschil was tussen witte en blauwe membranen. Maar gisteren heb ik online twee witte besteld. Vandaag ontvangen. En zie wat een verschil (zie foto).  Inmiddels heb ik de witte geplaatst. De bonk is nu weg, maar nu nog maar een paar dagen afwachten of dat zo blijft :)

zoom1
door zoom1 Oct 24, 2018 om 15:33
38 Antwoorden / 23 Vragen

Nog ter aanvulling:
Het is nu definitief opgelost! :)  Wel had ik nog een probleempje, er bleef water vanuit de stortbak in de wc-pot stromen, een heel klein stroompje.
Eerst dacht ik dat de afdichtring beneden in de stortbak lekte. Maar na plaatsen van een nieuwe bleef het probleem. Toen ik het deksel weer van de storbak haalde, zag ik dat deze voller was dan normaal (boven de vuile rand) bleek dat er door het vlottermembraan nog water sijpelde. Nogmaals het membraan los gehaald, en toen zag ik dat er aan de andere kant nog een nokje zat (op de foto aan de onderkant, niet zichtbaar). Ik had het verkeerde nokje aan de onderkant gezet. Niet het kleine ronde nokje, maar het langwerpige (ca 1 cm) nokje moet beneden. En nadat ik het membraan met het goede nokje naar beneden er weer in heb gezet, werkt het perfect! Misschien dat ik bij het blauwe membraan dezelfde fout heb gemaakt, en dat die het toch ook goed doet, maar ik ga dat niet meer proberen! :)   Iedereen bedankt voor het meedenken. Thread is nu echt gesloten.

Marc