johan35nl
door johan35nl May 27, 2016 om 15:52
Huishouden & energie

Nieuwe huurwoning met veel schimmels! Help!

Hoi allemaal,

Ik heb een probleem met de woningstichting over een huis met schimmels, en hoop van jullie advies/raad te ontvangen.

Begin mei sleuteloverdracht van de huurwoning en binnen een week op verschillende plekken schimmels naar voren.
Badkamer (zwarte schimmel en andere), woonkamer (plafond en muren), in de gang (zwarte schimmel en andere), in de keuken (muren) en in de slaapkamer (plafond en muren). De badkamer kan ik me nog enigszins voorstellen, maar op de andere plekken in huis vind ik het toch echt een probleem.
Binnen 1 week kunnen er natuurlijk geen nieuwe schimmels ontstaan, de schimmelvorming was al aanwezig.
Het blijkt zelfs dat de woning een historie met schimmels heeft. De woningstichting heeft eind maart ook al verschillende schimmels verwijderd. Dus we hebben te maken met terugkerende schimmels.

Nu is het grote probleem dat ik met zware astmatische klachten op schimmels reageer. Hierdoor verblijf ik nu dan ook op de camping. De woningstichting geeft aan dat het beleid is dat de schimmels worden verwijderd, en als ze terugkomen dat ze dan hetzelfde ritueel weer uitvoeren. Maar hier zit ik natuurlijk niet op te wachten, alleen al de schimmelsporten geven mij veel gezondheidsklachten en ik heb geen zin om elke maand schimmels te gaan verwijderen. De woningstichting geeft aan niks voor mij te kunnen betekenen, ze geven dus geen andere woning.

Ik vind dit onacceptabel, daar waar ik niet in mijn woning kan verblijven en ik mijn 14 jaar inschrijving kwijt ben. Kan ik hier nog iets aan doen?

Ik verneem graag jullie reactie.

11125 12 Rapporteer

tenormin
door tenormin - May 27, 2016 om 16:27
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Is ook onacceptabel. https://www.jurofoon.nl/nieuws/4007-voor-welke-gebreken-geldt-huurvermindering
Die woningbouw vereniging zal wel degelijk maatregelen moeten gaan nemen; met lapmiddelen komt u niet verder. Leest u op de rode link wat er bij Jurofoon staat. Dus echt niet pikken.

marita5
door marita5 - May 27, 2016 om 18:21
11648 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Johan35nl,

Lees deze informatie eens door , scroll ook naar beneden ( woonbond is er voor huurders en hun organisaties)  klik op de rode regels .

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/ik-heb-schimmel-huis-wat-nu

https://www.woonbond.nl/nieuws/huurders-gezondheidsklachten-ontvangen-smartengeld

Neem ook eens contact op met het Juridisch loket in uw gemeente , scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact

hansje klein
door hansje klein - May 27, 2016 om 18:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het lijkt mij een haalbare optie om per ommegaande de GGD deze woning te laten zien en een verklaring in uw interesse te vragen, dat deze woning voor u in deze staat onacceptabel is en misschien zelfs voor iedereen als onbetwist gezondheidsgevaarlijk wordt gekwalificeerd.
___________________________________________________________________________________________________

GGD:

Wat kunnen wij voor u doen?

Denkt u dat u of uw gezinsleden gezondheidsklachten hebben door een vochtige woning? Neem dan contact met ons op. Wij geven u telefonisch advies. In enkele gevallen komen we op huisbezoek om de situatie ter plekke te beoordelen en adviseren. Zo nodig leggen we contact met uw woningbouwvereniging om een oplossing te vinden.

Ma
door Mat Matheij - May 27, 2016 om 21:23
986 Antwoorden / 3 Vragen

Onacceptabel behalve de al geopperde GGD ook de huurcommissie inschakelen.

co
door cocabo - Jun 1, 2016 om 11:13
5 Antwoorden / 3 Vragen

Er is een oplossing maar geen goedkope vrees ik kijk maar eens op de site van Carebrick.
veel succes.

1paul
door 1paul - Jun 1, 2016 om 11:42
3319 Antwoorden / 0 Vragen

woningstichting MOET deze woning geschikt maken voor bewoning, in deze staat is deze niet geschikt, sterker, is zelfs een gevaar voor de gezondheid, zoals eerder vermeld, klop bij de verschillende instantie's aan, verzamel zoveel mogelijk bewijs voor uw klachten...

i.
door i.h.rees - Jun 1, 2016 om 12:31
1 Antwoorden / Vragen

Meteen maar de Huurcommissie inschakelen. Schimmel hoort tot de ergste bouwgebreken. (zie het Gebrekenboek van de Huurcommissie). Dat levert ongetwijfeld een fikse huurverlaging op zolang het gebrek niet verholpen is. Deze huurverlaging zet de corporatie onder druk het probleem definitief op te lossen. De druk wordt groter als ook andere huurders (buren) deze klacht indienen bij de corporatie en vervolgens bij de Huurcommissie. Meld uw klacht bij de gemeentelijke bouwinspectie en de GGD.
Wanneer sprake is van astmatische klachten kan een schadeclaim ingediend via een (sociaal) advocaat.
Neem contact op met plaatselijke media (krant, lokale omroep) ; corporaties houden niet van negatieve publiciteit.

Veel succes!

ha
door harryromijn - Jun 1, 2016 om 13:30
272 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas: de meeste bouwkundigen hebben de draad kennis omtrent schimmel.
En woningbouwverenigingen, gemeenten e.d. zijn enkel geinteresseerd om hun oude woningen nog steeds voor de volle prijs verhuurd te krijgen.

Hieronder wat uit mijn eigen onderzoek en ervaringen:

Enkel wat schrobben met chloor of azijn zal – denk ik - niet voldoende zijn.

Daarnaast: zoals die bouwkundig expert van de verzekering schrijft: volgens mij kan je daar inactieve schimmels inactief mee houden, doch zodanig reduceren, dat gevolgen nihil zijn, denk ik niet.

Gezien de gezondheidsrisico’s heeft de longarts van mijn zoon hem verboden nog langer in deze ruimte te werken: zie Of het RIVM Rapport  Schimmel- en vochtproblemen in woningen, zie GGD richtlijn medische milieukunde: schimmel- en vochtproblemen ... of mycotoxines | KIZA, zie http://www.kiza.nl/content/mycotoxines  en Bouwbiologie Benelux IBB https://bouwbiologie.wordpress.com/2013/02/17/giftige-en-allergische-risicos-in-vochtige-ruimtes/

Het inademen van schimmelsporen en (mycelium)fragmenten die door schimmels in grote hoeveelheden in de lucht worden gebracht, kan ademhalings- en huidaandoeningen teweegbrengen waarvan allergische reacties de belangrijkste zijn.

Bovendien zijn de celmembranen van schimmels rijk aan substanties als ergosterolen en B1-3-glucanen, irriterende moleculen, verwant aan bacteriële endotoxines. Tenslotte zijn de door schimmels afgescheiden enzymes en secundaire metabolieten, waaronder de geduchte mycotoxines, alsook de vluchtige organische componenten, allemaal moleculen die, hoewel ze niet direct tussenkomen in de sensibilisering voor schimmels, bevorderlijke factoren vormen in de allergische reactie.

Gaarne dus uw reactie, of het oordeel van deze bouwkundige expert correct is, of totaal niet en in dat geval: hoe de schimmel in ons souterrain zo ver mogelijk uit te schakelen ?

Hieronder nog wat publicaties, die ik op Internet gevonden heb resp. correspondentie mbt de luchtgesteldheid in een kantoorruimte. Zo zwaar de eisen voor levensmiddelen zijn, zo licht zijn die voor een werkruimte

In afwachting van uw bericht,

[edit-red.]

Schimmel duikt op in archief

Bewaar f http://www.ad.nl/ad/nl/32605/Dordrecht/article/detail/3804791/2014/12/06/Schimmel-duikt-op-in-archief.dhtml

Door: Janneke Boluijt

Een lekkage van meer dan tien jaar geleden zorgt alsnog voor schade aan het archief onder het Leerdamse stadskantoor. Het zal drie maanden duren om de aangetaste documenten te reinigen.

Hoewel ze bijna niet te zien is, de schimmelvorming op de textielen kaften in het Leerdamse archief, is het wel noodzakelijk ze schoon te maken. ,,Als we nu niets doen, zal het zich verspreiden,'' legt woordvoerster Danielle Rousselet van de gemeente Leerdam uit.
Niet alle, maar een deel van de archiefstukken zijn beschimmeld: zo'n 540 meter. Onder meer dossiers van bouw- en woningtoezicht zijn aangetast.

Halverwege januari zal het bedrijf DocumentenWacht uit Beekbergen de stukken meenemen en reinigen. Dat proces kost rond de 40.000 euro en zal zo'n drie maanden in beslag nemen.

Als we nu niets doen, zal het zich verspreiden.

Danielle Rousselet

Magnetron
Eerst worden de documenten door DocumentenWacht behandeld met gammastralen. Die zullen, als een soort magnetron, alles wat leeft op de documenten doden. De kwetsbare mappen worden daarna  voorzichtig ontdaan van dode schimmel - want ook dode schimmel kan nieuwe schimmel opleveren - in een speciale ruimte met een afzuiginstallatie. Intussen wordt ook de Leerdamse archiefruimte gedesinfecteerd, daarna komen de documenten weer terug.

De schimmel kwam aan het licht toen een deel van de collectie een paar maanden geleden werd verplaatst van Leerdam naar Gorinchem. De oorzaak, een lekkage van meer dan tien jaar geleden, heeft dus meer schade aangericht dan destijds gedacht werd.

De stukken die de komende maanden ontbreken, waaronder die van bouw- en woningtoezicht, zullen alleen op te vragen zijn als het heel dringend is.

Overigens: zo zwaar als de eisen voor schimmels e.d. in levensmiddelen zijn, zo licht zijn ze voor werkruimtes:

Van actieve schimmelvorming in gebouwen kun je luchtwegklachten krijgen. Vooral in de Scandinavische landen is hier veel over geschreven. Daar treedt regelmatig schimmelvorming op in oude, lekkende, houten, gebouwen. Mensen kregen aldaar (verergering) van astmatische klachten of zelfs een extrinsieke allergische alveolitis (EAA).
Alle reden om op reparatie aan te dringen. Eventueel via uw bedrijfsarts want het is een gezondheidsrisico.

[edit-red.]

ha
door harryromijn - Jun 1, 2016 om 13:34
272 Antwoorden / 0 Vragen

Schimmels in huis  http://www.murprotec.nl/schimmels.php?gclid=CPPk7cKwocACFSTMtAodFg0AMA

http://www.murprotec.nl/img/Schimmels.jpg

Een warme, vochtige en slecht geventileerde omgeving is uiterst geschikt voor de ontwikkeling van bepaalde micro-organismen, zoals schimmels. Schimmels verspreiden zich zeer snel en beschadigen uw gezondheid en eigendommen. Condensatie, overstromingen, lekken en infiltraties zijn factoren die de groei van schimmels in huis bevorderen.

Hoe schimmels herkennen?

Schimmels manifesteren zich onder de vorm van groene, bruine en zwarte vlekken op buitenmuren en plafonds, op vensterbanken, meubels of tapijten, in de badkamer, de keuken, kelder en overal waar de vochtigheidsgraad te hoog is.

De beschadiging van de bouwconstructie en materialen is echter niet het enige. Schimmels ontwikkelen toxines (meer bepaald mycotoxines) in de omgevingslucht. Deze zijn zeer schadelijk voor de mens. Ze verzwakken immers het immuunsysteem en veroorzaken allergieën en ademhalingsstoornissen.

Vochtigheid, oorzaak van gezondheidsproblemen

Veel ademhalingsziektes zijn het gevolg van een te hoog vochtgehalte en te weinig ventilatie in huis. Hoe langer het vochtprobleem genegeerd wordt, des te moeilijker het is om het onder controle te krijgen. zodra de eerste symptomen de kop op steken is een accurate diagnose van het vochtprobleem van groot belang.

De vochtigheidsgraad en de luchtkwaliteit van uw woning zijn de essentiële factoren die het comfort en de gezondheid van uw familie bepalen. Vochtoverschot door condensatie, optrekkend vocht en infiltratie, schimmels, zwammen, huismijt en andere parasieten veroorzaken ernstige ademhalingsstoornissen waar vooral kinderen en jongeren gevoelig aan zijn.

Allergie

Een allergie wijst op de gevoeligheid aan bepaalde stoffen, zoals mycotoxines en sporen geproduceerd door schimmels, uitwerpselen van de huismijt, de giftige uitstoot door chemische afbraak van bouwmaterialen (omwille van te hoge vochtigheid), enz.. Allergische reacties door vochtigheid uiten zich bijvoorbeeld d.m.v. neusverkoudheden (lopende of verstopte neus, niezen, ...) of een hoest die astma doet vermoeden.

Rinitis

De symptomen van een chronitische rinitis zijn oogirritaties, door de neus spreken, hoesten, vermoeidheid en hoofdpijn. In tegenstelling tot de seizoensgebonden rinitis of hooikoorts, veroorzaakt door pollen in de lucht, is de chronische rinitis een gevolg van een te vochtige en slecht geventileerde omgeving die huismijt en schimmels welkom heet.

Astma

Astma is een chronische ontsteking van de luchtwegen, die wordt gekenmerkt door een benauwd gevoel, piepende ademhaling, kortademigheid en hoesten. Zowat 520.000 Nederlanders lijden aan astma. Bij 80% van die mensen speelt allergie de hoofdrol bij het ontstaan van klachten. De belangrijkste allergische prikkels zijn dieren, pollen en uiteraard de huismijt (te wijten aan vochtigheid en slechte ventilatie).

Gevaren van schimmels  http://beestjeskwijt.nl/ongedierte-herkennen/schimmels

Zwarte schimmel kan behalve schadelijk voor uw woning ook zeer schadelijk zijn voor de gezondheid. Een gezond lichaam is in staat enige schimmelgroei op te vangen maar met name voor (oudere) mensen met een zwak immuunsysteem, astma/bronchitispatiënten en jonge kinderen kan het zeer gevaarlijk zijn. Ook huisdieren kunnen veel last krijgen van schimmels.
U herkent de symptomen van schimmels door een brandend gevoel in de keel of neus, veel niezen of een loopneus, brandende en jeukende ogen, ademhalingsproblemen en chronische vermoeidheid.
Hoe langer u schimmel in huis heeft en hoe meer deze zich uitbreidt, hoe erger de klachten kunnen worden. Op den duur kunt u zelfs een schimmelallergie ontwikkelen!

Zwarte schimmel  http://www.schimmels.org/zwarte-schimmel/

Zwarte schimmel

De naam zwarte schimmel is afkomstig van een giftige schimmel. Deze bevat de naam Stachybotrys Chartarum en komt uit het latijns. De naam is te danken omdat de naam van toepassing is op zwartgekleurde schimmels die in woningen voorkomen en betreft een oppervlakteschimmel. Vaak komen ze voor in badkamers en keukens. Ze zitten dan vaak op de muren, te midden van de tegels en of bovenaan op de plafonniere.

Als de zwarte schimmel in het huis aanwezig is, dan is deze in eerste instantie nog niet erg waarneembaar. De intreding begint vaak met minimale zwarte stippen. Bij het aanhouden van een natte muur zullen de waargenomen stippen grover worden en qua omvang toenemen. In een snelle tempo zal de gehele vlakte gevuld zijn. Naar mate de tijd zal er een verandering van kleur komen, dit betekent een erg donkere kleur.

Gezondheid

De zwarte schimmel is al een lange tijd berucht wegens de capabiliteit om mycotoxinen voor te brengen. Dit betreft erg giftige stoffen. Langdurige blootstelling aan deze stof kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. Deze gezondheidsproblemen variëren van milde klachten tot klachten die fataal kunnen zijn. Klachten na inademing van deze stof die voor kunnen komen zijn:

http://www.schimmelsite.com/zwarte_schimmel.html

Zwarte schimmel is een vaak gegeven term voor zwartgekleurde schimmels die in de woningen kunnen groeien. Er zijn in feite veel soorten schimmels, maar veel van deze zijn zwart van kleur. Strikt gesproken is de term zwarte schimmel eigenlijk van toepassing op een giftige schimmel met de Latijnse naam Stachybotrys Chartarum.

Zwarte schimmel komen vaak voor in een vochtige woning.

Giftige stoffen in schimmel

Alle schimmels en hun sporen die in de lucht hangen zijn potentieel gevaarlijk voor de gezondheid, maar zwarte schimmel staat sinds de afgelopen jaren bekend vanwege het vermogen om giftige stoffen te produceren genaamd mycotoxinen.

Langdurige blootstelling of blootstelling aan hoge niveaus van mycotoxinen kan resulteren in ernstige gezondheidsproblemen. Deze problemen kunnen bestaan uit relatief milde klachten als niezen, geïrriteerde ogen, huiduitslag, misselijkheid of een zere keel vanwege ernstigere klachten als braken of ademhalingsproblemen die soms fataal kunnen zijn.

Dit verklaart waarom zwarte schimmel bekend staat als de giftige schimmel. Omwille van uw gezondheid is het belangrijk om de schimmel meteen bestrijden. Zwarte schimmelsporen blijven zelfs in de lucht giftig en zelfs als ze niet meer leven. Het is daarom absolute noodzaak dat niet alleen de schimmel, maar ook de sporen uit het getroffen gebied worden verwijderd.

http://www.gezondheidsnet.nl/heb-jij-een-allergie/huisschimmel

In vochtige huizen zitten vaak veel schimmels. De sporen die zij aanmaken geven huidirritaties en andere lichamelijke klachten.

Het ontstaan van schimmels in huis kan een risico voor de gezondheid opleveren. Schimmels zijn een soort zwam die binnenshuis en buitenshuis kan groeien. Normale bouwmaterialen als behang, isolatiemateriaal, gipsplaat en vloerbedekking kunnen een goede groeibodem voor schimmels vormen. Schimmels komen vooral tot ontwikkeling op plaatsen die vochtig en warm zijn. Vocht dat zich verzamelt na een overstroming, lekkage of door een hoge luchtvochtigheid, kan de oorzaak zijn van het ontstaan en uitdijen van schimmelplekken.

Sporen van de Stachybotrys chartarum, of zwarte schimmel, kunnen in holle muren opgesloten raken en jaren inactief blijven. Zwarte schimmel plant zich voort door sporen aan te maken die schadelijke stoffen, mycotoxinen, bevatten. De sporen komen in de lucht terecht en verspreiden zich zo door het huis.

Mycotoxinen die in contact komen met de huid, kunnen irritatie veroorzaken. Als ze worden ingeademd, komen ze in de longen terecht en dringen in de longblaasjes. Dat kan allergische reacties zoals hooikoorts veroorzaken met als symptomen loopneus, tranende ogen en niezen.

http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/omgeving/milieu/binnenmilieu/wat-zijn-de-mogelijke-gezondheidsgevolgen-van-een-slechte-binnenmilieukwaliteit/

Vocht in huis kan leiden tot luchtwegklachten

Mensen kunnen gezondheidsklachten, vooral klachten van de ademhalingswegen, krijgen door vocht in de woning. Het is niet duidelijk welke specifieke factoren in een vochtige woning hiervoor verantwoordelijk zijn. Waarschijnlijk spelen huisstofmijten en schimmels een belangrijke rol. Ook kan vocht ervoor zorgen dat chemische stoffen zoals formaldehyde uit bouwmaterialen vrijkomen (zie ook: RIVM-website: Icoon: URL transparantVocht, schimmels en allergenen).

Schimmels verergeren klachten van de ademhalingswegen en allergische reacties

Het is waarschijnlijk dat schimmels een rol spelen in de relatie tussen vochtige woningen en gezondheidseffecten, maar een kwantitatieve onderbouwing hiervan ontbreekt (nog). Schimmels kunnen bij mensen die daarvoor gevoelig zijn, een verergering van ziekten van de ademhalingswegen of allergische reacties, zoals hooikoortsachtige verschijnselen, veroorzaken. De meeste schimmels groeien goed op warme, vochtige plaatsen.

Veel informatie en e.e.a. klopt helemaal. De uitspraak van de bouwkundige slaat de plank totaal mis.
In uw mailbericht is er geen informatie te ontdekken omtrent de huidige RH-waarde (relatieve vochtpercentage). Het zou ons niet verbazen dat een bouwkundige die dergelijke uitspraken doet ook oplossingen aandraagt in de vorm van isoleren en afdichten van muren en wanden met bijvoorbeeld een ondoordringbare coating.

Schimmels ontstaan met name in ruimtes met een langdurige RH-waarde van 70% of hoger in combinatie met stilstaande lucht. Een optimaal vochtpercentage is 55% (+/- 5%).

Het in relatief korte tijd verlagen van het vochtpercentage zal zorgen voor uitdroging van materialen en de oppervlakte van plafond, wanden en vloer. Na intensieve droging kan aanvullend een proces van luchtreiniging worden ingezet. De ontvochtiger is daarna enkel nog regulerend nodig.
Het verlagen van het aanwezige vochtpercentage door gebruik te maken van een actief ventilatiesysteem kan en zal met de (huidige) buitenomstandigheden juist leiden tot toename van het vochtpercentage in deze ruimte. Dit heeft alles te maken met dauwpuntberekeningen.
Grofweg kan er worden gezegd dat de periode juli t/m november de overlast gevende vochtmaanden zijn.

Tot slot nog een aanvullende opmerking over de richtlijnen die de ARBO heeft opgesteld omtrent vochtpercentages op werklocaties (te vinden op de website van met ministerie). Hetgeen de ARBO hierover voorschrijft is dermate ondeskundig, dat het beter was geweest dat deze partij hierover geen uitspraak had gedaan. Klopt helemaal niets van!

Kortom, start met de inzet van een droger en zorg ervoor dat de ruimte minimaal wordt geventileerd.
Drogen van de aanwezige ruimtelucht is de remedie op basis van recirculeren langs een condensatievlak in een ontvochtiger. Actief drogen met buitenlucht is in Nederland zelden mogelijk (tenzij met een bovengemiddelde onwenselijke hoeveel proceslucht).

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2016 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@harryromyn

Het is niet toegestaan die hele lappen tekst neer te plempen. U kunt gewoon een link geven naar dat artikel.

ja
door jannie de gans - Jun 2, 2016 om 15:48
1 Antwoorden / Vragen

Het haalt niks aan dat ze de schimmels iedere keer weg halen dat is een tijdelijke oplossing .ik denk dat het door de
voegen heen komt ..er moet muur isolatie komen en waarschijnlijk ook vloer isolatie ...ik zou geen huursverhoging
betalen ,en de huurbond er bij halen ..die zit in Amsterdam dat kost je € 35 maar ze helpen je erg goed .
Jannie

johan35nl
door johan35nl - Jun 2, 2016 om 16:34
3 Antwoorden / 4 Vragen

Dank allemaal voor jullie reacties, dit waardeer ik zeer. Door drukte en geregel een late reactie.

Ik heb met de jurofoon, het juridisch loket, de GGD en wooncommissie gesproken.
Begin van de week heb ik een gesprek met de woningstichting gehad, ze geven nu aan dat ze van mening zijn dat het geen schimmels zijn en ik het maar moet aantonen. Het is ongelofelijk welke houding ze hiermee aannemen. Maar goed, nu dus op zoek naar iemand die schimmels kan vaststellen. Mochten jullie hiervoor nog tips hebben, dan verneem ik het graag.