fr
door free energy Mar 3, 2019 om 15:20
Huishouden & energie

NLE verhoogd eenzijdig onze energie nota met 50%

Per 1 januari heeft de NLE onze energie rekening eenzijdig met 50% verhoogd. Als antwoord geven ze dat ze zich beroepen op ons verbruik van de afgelopen 3 jaar terwijl wij juist energie besparende maatregelen hebben genomen. Op herhaalde vraag om een onderbouwing heb ik tot op heden nog geen reactie gekregen.

6578 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2019 om 15:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt het termijnbedrag toch zelf, ook naar beneden, bijstellen?

En wanneer krijgt u de jaarafrekening?

marita5
door marita5 - Mar 3, 2019 om 15:31
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Free Energy ,

Veelgestelde vragen :

Waarom verhogen jullie mijn termijnbedrag?

Om vervelende verrassingen achteraf te voorkomen (een bijbetaling op uw jaarnota). Het huidige termijnbedrag is niet berekend op de verwachte belastingverhogingen vanuit de overheid per 1 januari 2019. Per huishouden wordt een forse stijging in kosten verwacht (meer dan € 150,00 per jaar). Als we nu uw maandbedrag niet verhogen, betaalt u maandelijks structureel te weinig en zal dit resulteren in een bijbetaling op de jaarnota. Dit proberen we voor te zijn door nu alvast het bedrag te verhogen.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.nle.nl/energie/veelgestelde-vragen/verhoging-termijnbedrag

rf
door rfrijhoff Mar 4, 2019 om 13:07
41 Antwoorden / Vragen

€150, is veel te weinig. Door de Telegraaf was vorig jaar al gewaarschuwd dat de rekening zo'n €320 op jaarbasis hoger uit zou vallen. Hier werd door de politiek geagiteerd, ontkennend, arrogant en neerbuigend op gereageerd. Inmiddels blijkt dat dit bedrag wel degelijk klopt. De reactie van de politiek? Ach, we kunnen er ook wel eens een beetje naast zitten!

gerbera
door gerbera - Mar 3, 2019 om 15:50
7358 Antwoorden / 14 Vragen

NLE kan niet zien welke besparende maatregelen u de laatste tijd heeft genomen. Zij berekenen uw verbruik over een gemiddelde van de afgelopen 3 jaren. Mocht u het maandtermijn lager willen hebben kunt u dit op "Mijn NLE" zelf aanpassen. Daar ziet u ook een vergelijk van uw huidige verbruik t.o.v. voorgaand jaar als u over een "slimme" uitleesbare meter beschikt. Daar staat dan ook een advies voor uw maandbedrag aangegeven. Bedenk wel dat u, dankzij de kleuterige berekening van onze regering, dit jaar beduidend meer voor uw energie gaat betalen. Kunt u op 24 mrt laten blijken wat u er van vindt.

rf
door rfrijhoff - Mar 4, 2019 om 13:00
41 Antwoorden / Vragen

Elke energiemaatschappij zal de voorschotten verhoogd hebben aangezien onze roverheid in al zijn (on)wijsheid heeft besloten de belastingen flink te verhogen. Bij een te laag voorschot bestaat er een grote kans dat u veel moet bijbetalen en dat is wat ze proberen te voorkomen. Klachten dienen dan ook aan politici gericht te worden.

jhogaarts
door jhogaarts - Mar 4, 2019 om 13:04
101 Antwoorden / 1 Vragen

Wij zijn aan verhoging maar € 10.75 per maand kwijt aan gas en stroom bij elkaar, dus niet lullen dat het met honderden euro's omhoog gaat. Beetje bangmakerij.

gerbera
door gerbera Mar 4, 2019 om 16:27
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Lezen hier wel, nadat u de jaarnota heeft ontvangen, hoeveel deze omhoog is gegaan t.o.v. vorig jaar. De verhoging is geheel afhankelijk van het voorschot wat u eerder betaalde. En als dat bij u € 10,75 is zal uw eerder bedrag voldoende zijn geweest. Dus niks bangmakerij het zijn gewoon de feiten, uw rekening zal gem. € 100 tot € 150. en misschien nog wel hoger zijn dan afgelopen jaar dank zij de opslag transportkosten en belastingverhogingen.

mo
door motorman - Mar 4, 2019 om 13:10
18 Antwoorden / 1 Vragen

De reactie is correct door een rekenfout zal de energie kosten volgend jaar 100 tot 150 hoger uitvallen, door btw en energie kosten.
dit is niet eenzijdig u kan dit altijd aanpassen maar aan het eind van het jaar flink bij betalen

mo
door mof - Mar 4, 2019 om 13:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat u energiebesparende maatregelen heeft genomen isuiteraard prima, alleen, wat zeggen uw meters? Bespaart u ook daadwerkelijk? NLE stelt op basis van uw verbruik de maandtermijn vast ... deze mag echter niet buitensporig afwijken van het geschat verbruik. Als u gedurende een paar maanden uw verbruik bijhoudt en dit is significant lager dan het geschat verbruik dan is NLE wettelijk verplicht de maandtermijn bij te stellen

he
door heerlijkheid - Mar 4, 2019 om 13:22
7 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft u het over de jaarlijkse afrekening of over het maandbedrag? Of zijn de verbruiksk oiste van gas en stroom 50 % verhoogt?
Zoals gezegd kunt u deze aanpassen aan uw verbruik.
Heeft uw leverancier niet een app die maandelijks uw verbruik aangeeft  en adviseert om uw maandbedrag bij te stellen. Zo voorkomt u dat u niet bij de afrekening meer op moet betalen.
Veel succes met deze lastige materie.

ha
door harrybre - Mar 4, 2019 om 13:52
240 Antwoorden / Vragen

"NLE verhoogd eenzijdig onze energie nota met 50%  "? ?   Oh, u bedoelt uw VOORSCHOT rekening... = vooruit betalen, omdat anders aan het eind van het loopjaar mensen hun energiegeld elders verbraden hebben en dan op dat moment gaan piepen !
Gewoon: met uw eigen gegevens ( ik heb ze om de twee weken sinds 2004 ) aantonen, wat uw werkelijk verbruik is ( bij mij leuk om te zien wanneer de oude TV vervangen was door een LCD en later LED. Idem computer scherm, en later LED lampjes en recentelijk koelkast naar A+++. Ik zit nu onder de 2000 kWh, incl koken, incl eigen kantoor aan huis). En dan kunt u altijd nog af maand 9 bijv. dat voorschot zo aanpassen, dat er nog een bij- of terugbetaling van slechts enkele €uro's overblijft.
Eerst lezen, dan nadenken en uiteindelijk pas piepen.

ha
door hanmart@home.nl - Mar 4, 2019 om 15:19
1 Antwoorden / Vragen

lan leven  dit kabinet, het wordt tijd dat Rutte en consorten opstapt er wordt  elke maand wel ergens inleveren.
Wanneer houdt dit op?

costnix
door costnix Mar 4, 2019 om 15:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Niet slim om uw e-mail adres als gebruikersnaam te gebruiken. Dit is vragen om bergen spam.
U denkt, dat er wat verandert, wanneer we een andere regering krijgen?

th
door thijsje - Mar 4, 2019 om 15:54
10 Antwoorden / 6 Vragen

Eerder op advies "Consumentenbond" 3 jarig klant geweest bij NLE . Uit het niets werd tijdens looptijd contract 1 maand extra afgeschreven omdat er teveel wanbetalers zou zijn. Nu in het nieuws 5 jarig contract  dubieus telefonisch afgesloten bij NLE.
Pa op met NLE.

gerbera
door gerbera Mar 4, 2019 om 16:19
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft de klepel nog niet gevonden blijkbaar. Die extra maand had niets met wanbetalers te maken maar met het feit dat u i.p.v. vooruit achteraf uw voorschot betaalde. En daar heeft u vooraf bericht over gekregen. En dat 5 jarig contract is mij niet geheel duidelijk, hier zal wel een dubieus tussenpersoon bezig geweest zijn. Een contract kan nooit telefonisch afgesloten worden daar moet u hetzij schriftelijk of per e-mail een bevestiging voor geven.

He
door Helen 66 - Mar 4, 2019 om 16:31
119 Antwoorden / Vragen

De energiemij kan niet zelf zien dat en wanneer en welke energiebesparende maatregelen u heeft genomen. Dat moet resulteren in een lager verbuik in de komende tijd. U kunt het temijnbedrag zelf naar beneden toe bijstellen. Elke energiemij heeft de termijnbedragen naar boven toe bijgesteld vanwege de belastingverhoging op energie. 50% is daarentegen wel heel erg veel. Dus reken 15-20 euro per maand meer dan voorheen en stel uw termijnbedrag daarop af. U wilt tenslotte ook niet aan het eind van uw jaartermijn een groot bedrag moeten bijbetalen.