le
door lence Dec 5, 2018 om 12:42
Huishouden & energie

Nuon verhoogt maand termijn met 50%

Nuon heeft mijn energie maandtermijn met 50% verhoogd, ofwel met ruim 80 Euro!
Het CBS geeft aan dat de energiestijging kosten 2019 ca 150 Euro per jaar zulenl zijn. In het kontakt met Nuon werd gezegd dat dit gedaan is om bijbetaling te voorkomen. Ik kan het later nog verlagen werd mij gezegd. Ik denk dat Nuon hoopt dat veel haar klanten (ca 2 miljoen) dit zullen vergeten en daardoor een gratis voorschot ontvangt van max 1,8 miljard Euro. Sneaky van Nuon. Dus letop en verlaag het maandbedrag op tijd tot normale propoties of stap over op een andere energie leverancier.

7878 23 Rapporteer

simon55
door simon55 - Dec 5, 2018 om 12:45
1556 Antwoorden / 5 Vragen

En wat is uw jaarverbruik zowel stroom , gas ? En hoeveel bedraagt t maandelijkse voorschot wat u betaalt ?

tenormin
door tenormin - Dec 5, 2018 om 12:57
16828 Antwoorden / 108 Vragen

U kunt zelf, als het goed is, uw maandtermijn berekenen en vaststellen. Misschien betaalt u per maand te weinig en willen ze voorkomen dat u aan het eind van het jaar veel moet bijbetalen? Wat betaalde u normaal per maand?

Ka
door Kassagebruiker - Dec 5, 2018 om 13:04
683 Antwoorden / 5 Vragen

Dus letop en verlaag het maandbedrag op tijd tot normale propoties of stap over op een andere energie leverancier.

Dom advies wat hier gegeven wordt om te verlagen terwijl de prijzen zeker gaan stijgen. Om voor velen onder ons niet meer betaalbare bijbetaling te beschermen, wat ze gewoon NIET KUNNEN, zou ik inderdaad de maand termijn trachten in te schatten door het jaar ververbruik van het vorige seisoen met de nieuwe prijzen te berekenen wat het jaar bedrag zou gaan worden en deel dat door 12, dan heb je een goede schatting mits u geen stroomvreters erbij krijgt. Overigens, @Lence, hoeveel % rente denkt u dat ze daar op een zakelijke rekening krijgen? En overstappen heeft geen zin, zal misschien een 25 euro op jaarbasis schelen.
Ga met uw jaarverbruik naar de site van uw leverancier, vul de waardes in en u ziet uw maandbedrag. Verhoog dat veiligheidshalve met € 10 per maand en je hebt grote kans dat je eind van het jaar een teruggave krijgt. Dat is altijd gunstiger als achteraf bijbetalen terwijl je dan ook nog een verhoogd maandbedrag mag betalen.

panter22
door panter22 - Dec 5, 2018 om 13:23
6599 Antwoorden / Vragen

Nuon verhoogt niet zomaar de maandtermijn met 50%. Daar zul je vast een brief over gekregen hebben met uitleg.
Of je hebt een jaarafrekening gekregen en je moet flink bijbetalen. Of je hebt dit jaar een contract gesloten en €300 korting gekregen en volgend jaar moet je de variabele tarieven  betalen. Kortom er is een reden waarom je volgend jaar €1000 meer moet betalen.

le
door lence - Dec 5, 2018 om 13:28
10 Antwoorden / 14 Vragen

Ik betaal 170 euro per maand en hoef daarna eind van het jaar geen bijbetaling te doen. Het termijn bedrag wordt nu 256 euro als ik dat niet zou wijzigen, maar dat kan pas in feb19.

panter22
door panter22 Dec 5, 2018 om 14:19
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een contract voor 1 jaar afgesloten voor een bepaald aantal kwh elektrisch en een bepaald aantal m3 gas?
En  ben je voor €170 per maand klaar? Dan moet je meer verbruikt hebben dan afgesproken is. Anders hoef je geen €80 per maand extra te betalen. Nuon heeft dan al een schatting gemaakt voor de rest van het contract.
Het gaat dan om de maanden december, januari en februari? Dan heb je flink meer energie verbruikt.
Heb je al naar de meterstanden gekeken?

edrick3
door edrick3 - Dec 5, 2018 om 15:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

M.i. een beetje ondoordacht verhaal.
Het voorschotbedrag wordt verhoogd om te voorkomen dat je bij je jaarafrekening een (groot) bedrag bij zou moeten betalen.
En zoals ze je al aangegeven hebben: je kunt je maandbedrag zelf aanpassen.
Overstappen naar een andere leverancier heeft weinig zin, ook daar worden de termijnbedragen verhoogd.

lo
door lovewinnie - Dec 5, 2018 om 17:39
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ze zullen u verbruik zien en inschatten wat u voorschot moet zijn. Als ze verwachten dat u moet bijbetalen gaat deze omhoog , verwachten ze dat u te veel betaald krijgt u advies te verlagen  Zo simpel is het
Dit om te voorkomen dat u achteraf met flinke eind rekening  zit. Advies mijn leverancier is bijv 120 euro per maand. Betaal er echter 150 per maand e  krijg zo elk jaar geld terug

ro
door ron503 - Dec 5, 2018 om 18:38
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u in februari de eindafrekening krijgt dan moet de koude periode nog komen en bestaat de kans dat als u het termijnbedrag niet bijstelt fors bij moet gaan betalen. Het is wel zo dat als u het termijnbedrag op eigen initiatief verlaagd en u moet fors bij betalen een betalingsregeling bijna geen optie is. Wel vreemd is dat u wel zo'n voorschotverhoging heeft gekregen en ik als Nuon klant dan weer niet, eens in de drie maanden krijg ik wel een mailtje om te bijken of het voorschotbedrag nog wel passend is maar daar houdt het ook mee op. Wat het sneaky gedrag betreft kan ik kort zijn want al het teveel betaalde moet uiteindelijk ook terug betaald worden en is zeg maar dood geld waar de Nuon niets mee kan en mag doen.

bouke1966
door bouke1966 - Dec 5, 2018 om 18:55
157 Antwoorden / 3 Vragen

je hebt een contract met nuon met afspraken. je krijgt met eind afrekening een overzicht van wat er werkelijk verbruikt is en of je bij moet betalen of dat je terug krijg.

jo
door jorisw - Dec 5, 2018 om 20:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zet het bedrag terug naar iets wat je wel wilt betalen en zet het verschil op een spaarrekening. Mocht het door Nuon berekende voorschot achteraf toch kloppen dan kan je de bijbetaling betalen en heb je in ieder geval zelf de rente er van gekregen.

lo
door louis k - Dec 10, 2018 om 08:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen Kassa, misschien iets om eens kritisch naar te kijken? Ik kreeg vandaag een mail van NUON dat in januari mijn maandbedrag voor energie stijgt met maar liefst 80%! Terwijl mijn energieverbruik niet stijgt. Bluf of realiteit?

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2018 om 10:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kassa leest hier niet mee. Bel Nuon.

gerbera
door gerbera Dec 10, 2018 om 10:28
7360 Antwoorden / 14 Vragen

dubbelpost,

lo
door louis k - Dec 10, 2018 om 08:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen, misschien iets om eens kritisch naar te kijken? Ik kreeg vandaag een mail van NUON dat in januari mijn maandbedrag voor energie stijgt met maar liefst 80%! Terwijl mijn energieverbruik niet stijgt. Bluf of realiteit?

panter22
door panter22 Dec 10, 2018 om 09:12
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom je zoveel meer moet betalen per maand kan alleen Nuon je vertellen.
Kijk alvast je meterstanden na. Zijn de te verwachten meterstanden gebaseerd op je eigen verbruik in deze woning van vorig jaar of van de vorige bewoners?

phantomfm
door phantomfm - Dec 14, 2018 om 15:48
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hier vandaag een brief van de NUON gekregen.

Mijn verhoging ging van 148 euro p/m naar 257 euro p/m !!!

Oh ja, ik heb komend jaar nog een vast stroom en gas tarrief, dus die blijft ongewijzigd.

Gerekend met de verhoging van 25% kom ik op 187 euro p/m, en dus zelf gebeld met de NUON en maand bedrag op 200 p/m laten zetten.
Maar inderdaad wel behoorlijk associaal om zomaar even een maandelijkse premie met 75% te verhogen !!

Mi
door Middendoor - Dec 14, 2018 om 17:44
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hier dezelfde verhoging van 50% gekregen terwijl mijn huidige maand termijn overeenkomt met mijn verbruik.
Na de berichtgeving over de stijgende energie tarieven zou een verhogen van 20%? realistischer zijn.

Nuon verhoogt dit lukraak met 50%. Dit te veel betaalde bedrag krijg je weliswaar terug, maar zo spelen de klanten van nuon als gratis bank voor Nuon.

ro
door ron503 - Dec 14, 2018 om 19:17
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zo'n mail heb ik ook ontvangen en daar stond in dat er gezien mijn huidige termijnbedrag het niet nodig is om die bij te gaan stellen. Het voorstel van het verhogen van het termijn bedrag is voor mensen die zeg in het najaar 2018 zijn overgestapt wel van toepassing omdat het termijnbedrag te laag is ingeschat en als er weer zo'n 'strenge' koude periode zou kunnen komen en geldt meer als waarschuwing om bijbetaling te voorkomen.

Fl
door Fletwed - Jan 5, 2019 om 22:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hier hetzelfde, we betaalden een bedrag rond de 80 euro en in de brief stond dat hier zo'n 100 euro bovenop zou komen richting de 175 euro. Verbruik is nagenoeg hetzelfde, en op de website staat dan weer aangegeven dat geadiveerd wordt ons voorschot te verlagen naar 112 euro... Ik ben het even kwijt, en daarom een paar keer gebeld met Nuon, verschillende argumenten en verhalen hoor je. De één beweert dat er geen fout is, maar dat dit komt door overheidsheffingen :( en een volgende geeft inderdaad aan dat dit niet zo hoort, maar geeft daarbij ook aan dat het geen fout is, maar een verkeerde berekening. In het laatste gesprek is alles mij wel duidelijk geworden en was de brief dus onterecht naar ons verstuurd.  Maak hier zeker werk van. Gelukkig heb ik de gesprekken nog, maar heel blij wordt je er niet van...

Thijs12
door Thijs12 - Jan 5, 2019 om 22:45
535 Antwoorden / Vragen

https://www.gaslicht.com/energienota/energiebelasting-2019-berekening

Hier heb je een hulpmiddel om uit te rekenen hoeveel je het voorschot moet verhogen. Ik kom op 9 € per maand.

ro
door ron503 - Jan 6, 2019 om 10:53
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het verwachte verbuik over een periode van 12 maanden is leidend voor het voorschotbedrag. Stel je betaald 100 euro per maand met een verwacht jaarverbruik van 1500 euro dan heb je bij het opmaken van de jaarafrekening 300 euro te weinig betaald en dat bedrag dient uiteraard betaald te worden. Het advies om het voorschotbedrag te verhogen is van toepassing om bijbetaling te voorkomen maar is niet leidend voor het voorschot bedrag van het komende jaar want op basis van het vorige verbruik die bij de jaarafrekening bekend is wordt er een nieuw voorschot bedrag berekend.

Ru
door Ruud tuut tuut - Feb 22, 2019 om 15:47
1 Antwoorden / Vragen

Ongelooflijk, mijn maandbedrag gaat van 90 Euro naar 159 Euro. Geen brief ontvangen, nee, bam , meteen afschrijven !!.
Gebeld met Nuon, bla bla bla, alsof ik een wanbetaler ben !. Zie het als een spaarrekening zei die medewerker nog.

Het past ook in de tendens van de huidige samenleving dat we alleen nog stemvee zijn op de verkiezingsdag. Daarna ben je een Google/android pauper die binnenkort inzage van zijn bankrekening gaat verschaffen aan derden. Tuurlijk geef je geen toestemming maar door een algoritme foutje wordt dat toch gedaan. Oh dat had niet mogen gebeuren, excuses, hoor je dan. Verbeterpuntje.
Of die telefonische marketeers die om je geboortedatum vragen zodat je toch "genaaid" wordt met een staatsloterijabo, wat mijn oma van 90 dus overkwam. Ik kan nog wel even losgaan hier maar volgens mij denken een heleboel mensen hier ook zo over deze neo liberalen uitwassen. Ik stem volgende maand SP.

dyan07
door dyan07 - Mar 1, 2019 om 13:32
13 Antwoorden / 4 Vragen

kreeg vandaag bericht van NLE ivm jaarnota en zij doen dat met 76,-- per maand. Direct gebeld en kan termijnbedrag aanpassen maar moet dan volgend jaar bijbetalen terwijl ik het net goed op de rit gehad na isolatie e.d. Volgens NLE en vereniging Eigen Huis is verhoging alleen verwijtbaar aan de overheid !!!

wi
door wilhelmina59 Mar 1, 2019 om 14:18
512 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de nota's bekijkt zal  je zien de het gedeelte waarin de belastingen staan het leeuwendeel van je maand termijn is. De tarieven doen de deur niet dicht, het is de door de overheid opgelegde belastingverhoging en het verlagen van het gedeelte wat kostenvrij wordt gehouden.

le
door lence Mar 1, 2019 om 16:23
10 Antwoorden / 14 Vragen

Dyan07,
Recent is de verhoging door de overheid en energiesites  op ca € 330,- per jaar berekend, ofwel als je een termijn aanpassing doe van ca € 30,- per maand t.ov. de laatste jaarrekening(2018) moet je voor volgend jaar min of meer op juiste bedrag voor de  jaarrekening 2019 uitkomen.

lo
door lovewinnie - Mar 1, 2019 om 14:35
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Die 150 is allang achterhaald. Kosten zullen eerder a 300 per jaar stijgen voor normaal gezin. Foutje van rutte met zijn berekeningen en kregen daar een sorry voor en daar moeten we het mee doen