tr
door triez78 Mar 16, 2010 om 13:52
Huishouden & energie

Offerte geldig?

Ik heb een offerte laten maken voor een nieuwe cv. De vertegenwoordiger adviseerde me 2 ketels met kleine verschillen. Nadat de vertegenwoordiger weg was viel me op dat de offerte niet klopt. Hij heeft eerst een offerte gemaakt voor de goedkope en toen voor de dure, zonder de naam van het produkt te veranderen. Mijn vraag is nu, is deze offerte geldig en is het bedrijf nu verplicht mij het produkt te leveren tegen de prijs die op de offerte staat vermeld?

mvg

17905 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 16, 2010 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is een offerte?

De offerte is een kostenschatting van het werk uitgevoerd door een vakman.

Met een offerte kunt u op voorhand weten welke prijs u zal moeten betalen, afhankelijk van de vakman die u kiest. Een offerte is eigenlijk een schirftelijk voorstel van de ondernemer.

De consument is in principe niet gebonden aan de offerte. De offerte wordt pas bindend als u uw schriftelijk akkoord geeft, bijvoorbeeld wanneer u de offerte ondertekent.

— > De offerte die is ondertekend door de consument en de verkoper wordt een verkoopovereenkomst. Juridisch gezien ontstaat immers door het akkoord van de klant een bindende overeenkomst

Indien u dus beide ondertekent is het pas rechtsgeldig.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2010 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u akkoord gaat met de prijs op de offerte moeten ze leveren volgens mijn.
Is mijn een keer overkomen met een offerte dat ze na levering er geld bij wilde hebben.Niet betaald natuurlijk heb ze dat laten weten nooit meer wat van gehoord.
succes

ve
door verwijderd - Mar 16, 2010 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals u zelf aangeeft is hier een fout gemaakt bij het opmaken van de offerte omdat de naam v.h. product niet veranderd is.
Ik zou dus de A.V. die bij de offerte behoort erop nalezen of de leverancier nu gebonden is om een duurder exemplaar te leveren voor de prijs van de goedkopere.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2010 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niemand komt op het idee dat iemand misbruik wil maken van de fout van een ander misschien moreel gezien niet juist is.

Fatsoen moet je doen.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2010 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

testcase schreef op dinsdag 16 mrt 2010, 14:47: Niemand komt op het idee dat iemand misbruik wil maken van de fout van een ander misschien moreel gezien niet juist is.

Fatsoen moet je doen.

Iemand die "fatsoen doet" komt niet op het idee om deze vraag te stellen.
Mogelijk heeft leverancier zich ingedekt in de A.V. m.b.t. kennelijke vergissingen bij opmaken offerte.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2010 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

triez78

De hamvraag is: heb je al een koopovereenkomst getekend? Als dat niet het geval is, dan is jouw vraag niet relevant. In principe is immers elke offerte vrijblijvend voor beide partijen".

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 17, 2010 om 08:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Testcase,

Enerzijds denk ik je hebt gelijk. Moreel gezien is het niet juist, ik zou het zelf ook niet op prijs stellen mocht ik het lijdend voorwerp zijn.
Anderzijds denk ik, als de rollen omgedraait waren had men de poot geheid stijf gehouden en mij verplicht de betaling te voldoen.
Maar ja, wat gij niet niet wilt dat u geschied... Ik zie er toch maar van af.
Daar komt bij dat, hoewel de verkoper op voorhand de offerte al op de stippellijn in naam van zijn bedrijf heeft getekend, hij wel duidelijk mondeling heeft verteld wat de prijs is van de duurdere ketel. Als het voor zou komen en de verkoper zegt dat hij mij dat heeft verteld, moet ik beweren dat hij een ontzettende leugenaar is die over lijken gaat. 'k zou het geeneens durven...
Eerlijkheid duurt het langst.
Case closed.

Groet

Triez78

ve
door verwijderd - Mar 17, 2010 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb medelijden met ondenemers die voor dit soort mensen werk moeten verrichten,het begint al met kan ik hem een oor aannaaien op een "foute" offerte,zo ja dan doe ik dat.Als het werk dan vervolgens klaar is zal er door deze klant wel een negatief puntje naar voren komen waarvoor er ook nog eens korting wordt gevraagt op het geleverde werk,mensen ga zo door en er valt geen zaken meer te doen op een eerlijke manier.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2010 om 00:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

triez78 schreef op woensdag 17 mrt 2010, 08:58: Testcase,

Enerzijds denk ik je hebt gelijk. Moreel gezien is het niet juist, ik zou het zelf ook niet op prijs stellen mocht ik het lijdend voorwerp zijn.
...
Eerlijkheid duurt het langst.
Case closed.

Groet

Triez78

Een woord : HULDE!.

En de meeste beantwoorders van dit draadje zouden zich diep moeten schamen. ZIj waren allen bereid een potentiële fraudeur te helpen. Hier komt de ware aard van de meeste mensen boven.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2010 om 09:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat iemand zich zou moeten schamen voor een dergelijke poging te profiteren van een foutje van een leverancier, daar ben ik het helemaal mee eens, maar óf ik lees niet goed, óf het is juist omgekeerd: de duurdere offerte is opgemaakt o.v.v. de goedkopere ketel. M.a.w. je zou dan juist méér betalen voor dezelfde ketel; dát is toch zeker niet de bedoeling geweest van de vraagsteller? ;-)

ve
door verwijderd - Mar 20, 2010 om 09:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

edwardus schreef op zaterdag 20 mrt 2010, 09:02: Dat iemand zich zou moeten schamen voor een dergelijke poging te profiteren van een foutje van een leverancier, daar ben ik het helemaal mee eens, maar óf ik lees niet goed, óf het is juist omgekeerd: de duurdere offerte is opgemaakt o.v.v. de goedkopere ketel. M.a.w. je zou dan juist méér betalen voor dezelfde ketel; dát is toch zeker niet de bedoeling geweest van de vraagsteller? ;-)

Eerst was de offerte gemaakt voor de goedkope. Daarna voor de duurdere zonder de naam van de ketel te veranderen in de offerte.

T.s. heeft aangegeven hier bij nader inzien niet van te willen profiteren.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2013 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Men mag verwachten van een professioneel bedrijf de offerte te controleren alvorens te ondertekenen. Daarnaast kan de leverancier met de klant in overleg gaan over ontstane situatie en naar een oplossing zoeken.
Dus wat is het werkelijke voortraject geweest. Voor de geïnteresseerde heb ik nog wel een aardige verhaal over de zgn onschuldige hardwerkende ploeterende "leverancier" die niet schromen om de waarheid flink te verdraaien.

ve
door verwijderd - Jul 31, 2013 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

johnm42 schreef op woensdag 31 jul 2013, 18:19: Men mag verwachten van een professioneel bedrijf de offerte te controleren alvorens te ondertekenen. Daarnaast kan de leverancier met de klant in overleg gaan over ontstane situatie en naar een oplossing zoeken.
Dus wat is het werkelijke voortraject geweest. Voor de geïnteresseerde heb ik nog wel een aardige verhaal over de zgn onschuldige hardwerkende ploeterende "leverancier" die niet schromen om de waarheid flink te verdraaien.

Inmiddels zal het e.e.a. wel geregeld zijn na 3 jr. en 4 mnd.