FreekW
door FreekW Feb 16, 2018 om 17:17
Huishouden & energie

Offerte per mail geaccepteerd, zitten we hier aan vast?

Hallo,

M'n moeder heeft bij een keukenbedrijf een offerte geaccepteerd per email, maar na advies van mij en anderen willen we toch van deze aankoop afzien.
Er is geen (digitale) handtekening geplaats op de offerte zelf.
Op internet heb ik al wel gezien dat een email rechtsgeldig kan zijn en dat het akkoord via mail mijn moeder dus plichtig maakt aan deze aankoop. Maar er is dus geen handtekening (op de offerte) gezet.
Zit ze nu vast aan de aankoop?

We willen af van de verkoop omdat we geen vertrouwen hebben in het bedrijf, om de volgende voorbeelden:
- Geen btw genoemd op offerte (zwarte business), geen factuur ontvangen
- Geen koopcontract moeten ondertekenen met voorwaarden over garantie, betaling etc
- Veel vragen bij de offerte omdat veel zaken ongedefinieerd zijn.
- Geen aanbetaling gevraagd bij een keuken van 15.000+eu, toch raar voor een klein bedrijfje

Al met al zeker geen verstandig besluit om met dit bedrijf in zee te gaan, dus is de vraag of de email van mijn moeder ons plichtig maakt aan de verkoop.

Kunnen jullie daar meer over zeggen?

16518 21 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 16, 2018 om 17:23
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja hoor, u kunt er vanaf. Waarschijnlijk met 30% annuleringskosten.

diumenge
door diumenge - Feb 16, 2018 om 17:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Stel nou dat het keukenbedrijf de offerte zou intrekken onder de noemer dat een e-mail niet rechtsgeldig is én uw moeder ze wel aan de offerte zou willen houden, zou u/ze het dan accepteren van het keukenbedrijf?

edrick3
door edrick3 - Feb 16, 2018 om 17:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ter info: http://www.wetrecht.nl/is-e-mail-rechtsgeldig/
En wees blij dat er geen aanbetaling gevraagd/betaald is.

getty
door getty - Feb 16, 2018 om 17:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het is alleen maar toe te juichen dat er geen aanbetaling wordt gevraagd. Ik zou juist niet kopen bij bedrijven die vooraf al grote bedragen vragen.

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2018 om 17:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou er btw genoemd moeten worden? Uw moeder is toch een particulier, dan is de prijs inclusief btw.

Geen aanbetaling? Dat is alleen maar gunstig.

Uw moeder zal toch wel in dat bedrijf geweest zijn en daar zaken besproken en uitgezocht hebben?

En waar wilt u nu dan een factuur van ontvangen?

“De vraag   ...... ons plichtig”. Ons niet, maar wel uw moeder.

Uw moeder koopt blijkbaar zelfstandig een keuken en nu gaat iedereen zich er tegen aan bemoeien. Rare zaak.

Thijs12
door Thijs12 - Feb 16, 2018 om 17:39
522 Antwoorden / Vragen

Staat moeder onder bewind van "ons"?

me
door mein33 - Feb 16, 2018 om 17:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

M'n moeder heeft bij een keukenbedrijf een offerte geaccepteerd per email, maar na advies van mij en anderen willen we toch van deze aankoop afzien.

Geaccepteerd en een advies achteraf is net als 'mosterd na de maaltijd', je houdt er zo'n vieze nasmaak aan over. ;-))

Voor particulieren is de prijs inclusief de BTW en dus niets mis mee !
Factuur krijg je achteraf en wel op het moment dat het op betalen aankomt en dat is meestal na de levering/plaatsing !
Wel een koopcontract ondertekend want de offerte is een overeenkomst/koopcontract geworden op het moment dat je die accepteerd !
Geen aanbetaling hoeven doen is alleen maar een pré, je kunt je geld niet kwijtraken als er geen levering mocht plaatsvinden of als de zaak failliet gaat, het risico ligt dus volledig bij de leverancier.

Al met al lijkt mij dit (vooralsnog) geen enkele reden tot paniek.

FreekW
door FreekW Feb 16, 2018 om 18:07
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat er BTW wel of niet verekend wordt, moet wel vermeld staan ergens. Dus 'excl. BTW' of 'incl. BTW' - maar dat is dus niet het geval.
Bij een offerte of facturarie naar een particulier moet altijd vermeld zijn hoe de BTW verrekend wordt en dat is niet het geval.

Er is dus geen koopcontract ondertekend, die was er namelijk niet. Er is alleen een 'akkoord' gegeven in een reactie op de mail met de gebrekkige offerte.

me
door mein33 Feb 16, 2018 om 18:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

.,.

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2018 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als er niets staat, is het gewoon inclusief btw. Waarom zou er überhaupt moeten staan hoe de btw “verrekend” wordt?

FreekW
door FreekW - Feb 16, 2018 om 18:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat uiteindelijk om m'n moeder die een overeenkomst is aangegaan. Ik gebruik 'ons' omdat m'n moeder hulp aan ons vroeg nadat ze inzag geen duidelijkheid te hebben over garantie, betalingsvoorwaarden etc. Alles gebeurd dus uit naam van, en in overleg, met mijn moeder.

Ik ben ook blij dat er geen aanbetaling gevraagd was, dan waren we verder van huis. Maar ik vind het wel gek dat zo'n klein bedrijfje een keuken van zoveel geld uit eigen zak even voorschiet. Hij moest naar eigen zeggen nog besteld worden.

De meneer van het bedrijf is langs geweest met een busje met wat materialen om thuis te bespreken en bekijken hoe de keuken moest worden. Ze hadden namelijk geen showroom of kantoor waar ze verkopen doen.

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2018 om 18:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan is het simpel.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 16, 2018 om 18:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik koop vorig jaar voor de 3e keer een nieuwe keuken bij een familiebedrijf in ons dorp. Niemand betaalt wat aan, pas als de nstallatie compleet en naar wens is uitgevoerd betaal je met een termijn van 14 dagen.

Klinkt als een financieel gezond bedrijf, ik snap niet waarom al die grote bedrijven al.het geld een week voor installatie al in huis willen hebben en beginnen met aanbetalingen van 30 a 50 procent

Ge
door Genee Feb 16, 2018 om 19:37
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe komt uw moeder aan dat ‘bedrijfje’?
En een klein bedrijf is meestal geen nadeel, moet nog klanten winnen dus goed werk en service verlenen is dan wel een vereiste.
Een showroom en kantoor zegt helemaal niets over de vakbekwaamheid en service van het bedrijf.
Zelf lang geleden een keuken gekocht bij een klein bedrijf, geen spijt van gehad.

aurora1
door aurora1 Feb 18, 2018 om 16:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@freekw: Moeder kan toch zelf vragen stellen aan dat bedrijf of kan ze ook niet praten? Gewoon met een lijstje vragen langs gaan of mailen en klaar.  Moeder betaalt de keuken, u toch niet? Moeder gebruikt de keuken, u toch niet?
Stop svp met dat "we", als u uw moeder bedoelt. U gaat niet over haar portemonnee en beslissingen en hier roept het alleen maar verwarring op. Ik schat ook in dat ze vrij jong is als ik uw foto zo zie, dus ze zal zeker zelf kunnen beslissen. Het lijkt nu of 'u en anderen" alles maar van haar overnemen alsof "u en anderen" de rekening betalen enz. en het allemaal precies weten en in ieder geval stukken beter dan zij.
Uw moeder had heel simpel die keukenboer kunnen mailen. Ze had hem toch ook thuis besteld?
Wat u kunt doen is uitzoeken of deze keukenboer goed bekend staat, maar dat heeft uw moeder vermoedelijk al gedaan. Meestal zijn kleine bedrijven wel zo goed. Geen aanbetaling heeft uw moeder ook heel goed gedaan.

ro
door ron503 - Feb 16, 2018 om 18:08
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt wel zoveel willen maar in uw relaas lees ik dat uw moeder niets in te brengen heeft want u en anderen bepalen wat uw moeder wel of niet mag doen. In uw relaas komt niet naar voren dat uw moeder handels onbekwaam zou kunnen zijn maar wel de keuken van haar keuze heeft gekocht. Ik vraag me af waar u zich mee bemoeid want het is haar geld en zij mag er mee doen wat ze wil. Als er achteraf toch iets mis gaat dan kunt u uw moeder bijstaan in de afwikkeling maar nu al paniek zaaien want het zou wel is mis kunnen gaan is doemdenken.

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2018 om 18:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, dan is het simpel als die keukenleverancier alleen maar bij uw moeder thuis is geweest. Dan kan ze simpel annuleren.

Lees het volgende eens goed door.

https://www.consuwijzer.nl/thema/verkoop-buiten-verkoopruimte

FreekW
door FreekW Feb 16, 2018 om 18:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor deze link. Ik dacht in eerste instantie dat dit niet zou gelden als mijn moeder het initiatief nam, maar uit de link die je stuurde blijkt dat dit wel kan.

Het enige wat ik kan vinden over het kunnen annuleren is mbt de bedenktijd. De verkoper heeft niks verteld, op papier gezet of geemaild over de bedenktijd of manieren om van de overeenkomst af te komen waardoor, volgens dit artikel, de bedenktijd met 12 maanden verlengd wordt. In dat geval zou m'n moeder dus prima van de verkoop af kunnen komen, heb ik dat goed?

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2018 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat hebt u correct.

FreekW
door FreekW Feb 16, 2018 om 18:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie net ook dat je geen bedenktijd hebt indien je, onder andere:
"producten speciaal laat maken. Bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp."

Ik vermoed dat een keuken daar ook onder valt aangezien bepaalde kastjes, kleuren en het werkblad naar eigen 'ontwerp' zijn.

tijger1
door tijger1 Feb 16, 2018 om 19:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar er is nog niets gemaakt. Al die keukenkastjes worden toch niet echt gemaakt? Uw moeder zal dat uit iets uitgekozen hebben. En wanneer was dat bezoek? En de koelkast zal hij ook niet echt zelf breien.

panter22
door panter22 Feb 18, 2018 om 19:42
6599 Antwoorden / Vragen

Een keuken kun je precies op maat laten maken.

tijger1
door tijger1 Feb 18, 2018 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22. Uiteraard kan dat. Maar lijkt me sterk dat dat hier gebeurt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 16, 2018 om 18:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U vertelt absoluut niet het hele verhaal of niet de hele waarheid.
Aluw paniekpunten zijn hier weerlegt, niet aanbetalen is een zekerheid, geen nadeel. BTW, komt vast op de factuur te staan, maar alsnog doet u er alles aan om onder de aankoop uit te komen.
Ga fijn een keuken bij de Mandemakers groep kopen, dan horen we u over een paar maanden wel weer. Vraag de onderneming naar referenties dat zegt genoeg als hij deze wil geven.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 16, 2018 om 19:21
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Uw moeder heeft u om raad gevraagd nadat zij via een mail een keuken heeft besteld. Goed dat u hier voor de zekerheid bij het forum te rade bent gegaan en nu weet dat zij goed gehandeld heeft. Hopelijk weet u genoeg en kan zij binnenkort van haar nieuwe keuken genieten.

panter22
door panter22 - Feb 16, 2018 om 19:56
6599 Antwoorden / Vragen

Ik begrijp niet dat moeder alleen een nieuwe keuken uit heeft moeten zoeken. Dit soort aankopen doe je niet alleen.
Waarom heb je als zoon haar niet even geholpen met het zoeken naar een nieuwe keuken.
Nu heeft ze een keuken gekocht en krijgt ze een bak kritiek over zich  heen en moet ze de aankoop annuleren.
Je kent het bedrijf niet eens.
De keuken die ze besteld heeft zal geen standaard keuken zijn, maar op maat gemaakt. Dan zit ze er waarschijnlijk aan vast.
Maar Tiger1 heeft een goede link gegeven. Doe er je voordeel mee.

jo
door jorisw Feb 18, 2018 om 13:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou moeder niet alleen een keuken kunnen gaan kopen? Ik zie nergens dat ze handelsonbekwaam is.

aurora1
door aurora1 Feb 18, 2018 om 16:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een onzin, alsof moeder onder bewind staat of zo.

panter22
door panter22 Feb 18, 2018 om 19:37
6599 Antwoorden / Vragen

Dat heeft voor mij niets met handelingsonbekwaam te maken.
Wij gaan altijd met twee of meer personen een grote aankoop doen. Je ziet vaak dingen over het hoofd. Of je vergeet wat te vragen. En dan kun je het er later even over hebben. Bovendien is het wel gezellig.

FreekW
door FreekW - Feb 16, 2018 om 20:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

M'n moeder kan uit de verstrekte documenten niet opmaken:

- Wat ze precies moet betalen (prijs is incl of excl BTW?)
- Wanneer ze moet betalen
- Wat de voorwaarden zijn (wat gebeurd er als iets verkeerd geleverd wordt, wie betaald bij schade bij monteren etc)
- Uit bestellijst + schets niet op te maken wat wat is en of de keuken zo compleet is.

Al met al erg veel onzekerheden om een overeenkomst met een waarde van 15.000+ euro aan te gaan. Heel bizar dat sommigen hier daar anders over denken.

panter22
door panter22 Feb 16, 2018 om 20:49
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom neem je niet even contact op met het bedrijf met al je vragen. Hindert toch niets.

aurora1
door aurora1 - Feb 17, 2018 om 02:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is uw moeder zo onmondig dat zij nu van iets dat ze wil moet afzien omdat volgens u en anderen ze het niet goed gedaan heeft? Het gaat toch om haar keuken en niet uw keuken?  Hoezo "we" willen af van de verkoop en "we" hebben geen vertrouwen enz. Het is toch de zaak van uw moeder en niet van "we"? Of gaat u de keuken van uw moeder betalen?
Moeders mag blij zijn dat er geen aanbetaling gevraagd is, of misschien heeft ze dat zelf zo geregeld om geen aanbetaling te doen, heel slim dus.

me
door mein33 - Feb 17, 2018 om 10:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er wordt gevraagd een offerte van de keuken met aanvullende werkzaamheden ?? uit te brengen.
De offerete wordt uitgebracht en je hebt ruim de tijd om die te bestuderen en als alle vragen van de klant rond deze offerte door de leverancier zijn beantwoord gaat de klant acoord met de uitgebrachte offerte.
Op dat moment komt er een overeenkomst tot stand en is er geen bedenktijd meer, want die heb je al ruimschoots gehad tussen het ontvangen en het tekenen van de offterte.
Prijzen geoffreerd aan particulieren zijn altijd inclusief de BTW.

En al die niet gestelde vragen leveren nu een probleem op en er is slechts één oplossing voor dit probleem: neem contact op met de leverancier, leg hem uw bedengkingen voor en laat hem tekst en uitleg geven over de inhoud van de offerte, de eventueel nog bijkomende kosten en of hij (zo gewenst) nog de mogelijkheid ziet om te ontbinden.
Vreemd dat u het helemaal niet heeft over de bestelde apparatuur, de inbouwkosten de aansluitingen en/of aanleg van electra en water etc.

tijger1
door tijger1 Feb 18, 2018 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar volgens Consuwijzer moet de bedenktijd van 14 dagen, die je dus hebt NA het tekenen, in de offerte genoemd zijn. En staat die er niet in, dan heb je zelfs 12 maanden bedenktijd.

gerbera
door gerbera - Feb 18, 2018 om 10:56
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft het maar steeds over de niet vermelde BTW en andere voorwaarden. Mag toch aannemen dat de keukenboer bij uw moeder is geweest voor het opmeten van de keuken. Als alles dan zo onduidelijk was had zij die vragen toch gewoon kunnen stellen, zij blijkt mondig genoeg te zijn. In de offerte zijn alle belangrijke zaken die betrekking hebben op de aankoop, dus maten en eventueel apparatuur, vermeld met prijzen inclusief BTW. Mag aannemen dat uw moeder de mail gelezen heeft alvorens akkoord te gaan dus is de koopovereenkomst gesloten. Voor verdere vragen neem gewoon contakt op met de keukenboer, wedden dat u dan op al die vragen een antwoordt krijgt.

Ge
door Genee - Feb 18, 2018 om 13:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Kan me wel voorstellen dat u, voor uw moeder, wat meer duidelijkheid wilt.
Vraag de keukenleverancier om de offerte/ aankooporder gedetailleerder op te maken.
Het vermelden dat de prijzen incl. BTW zijn en wat er verder afgesproken is.
B.v. is de totaalprijs incl. plaatsen van de keuken en apparatuur en wat er is afgesproken over het aanleggen of verplaatsen van electra, water en afvoer.
Wanneer uw moeder electrische gaat koken, de aansluiting hiervoor.

Vraag de keukenman ook een modeloverzicht van de keukenfabrikant, kunt u zien wat voor keukenkastjes en afwerking geleverd gaat worden.
En natuurlijk het merk en type van de keukenapparaten laten vermelden.

opaplop
door opaplop - Feb 19, 2018 om 15:39
76 Antwoorden / 12 Vragen

Beste FreekW..

Heeft dat bedrijf al meer keukens gemaakt, en zo ja ga dat eens samen met je moeder vragen waar dat is geweest en hoe dat die mensen zelf gevaren zijn met dat bedrijfje,het mag natuurlijk geen kennis of familie zijn van hen natuurlijk. maar ook al is het een klein bedrijfje, dat wil niet alles zeggen of ze wel of niet kwaliteit gaan leveren.

mo
door mof - Feb 19, 2018 om 16:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, ze zit aan de koop vast. Er hoeft geen handtekening te staan. Het is een overeenkomst. Ook een mondelinge overeenkomst is geldig, ook een email. Dat is een schriftelijke overeenk9mst.

lemmy
door lemmy - Feb 19, 2018 om 20:19
41 Antwoorden / 1 Vragen

Ehhh onnozele vraag misschien, maar waarom vraagt uw moeder niet bij het bedrijf om aanvullende informatie?
Bijvoorbeeld wat de leveringsvoorwaarden zijn, welke garantietermijn geldt, of er stelposten zijn en zo ja, voor welk percentage/bedrag?

Ik snap dat bij kleinere bedrijven de offerte soms niet volledig is, maar dat hoeft niet direct tot paniek te leiden. Al gezocht op reviews over het bedrijf? Als die er zijn, kan dat ook al een goed beeld leveren.

Om nu de aankoop onverstandig te noemen lijkt mij tamelijk voorbarig. Gewoon de bestaande vragen stellen bij het bedrijf, dan weet je (en jouw moeder) of er reden is de aankoop -indien mogelijk- te annuleren.