tenormin
door tenormin Dec 6, 2019 om 15:58
Huishouden & energie

Onbekend beestje, heb geen foto, van 2½mm

Heb heel Google afgezocht, niets gevonden. Iemand enig idee wat dit was? Het was grijs, had oortjes en krulstaartje. Leek op een ieni-minimuisje. Met vergrootglas bekeken en "bij het vermoorden" kreeg ik het niet gelijk dood. Het voelde aan alsof het een harnasje had. Uiteraard geen wereld probleem, maar ben toch nieuwsgierig of ik een "plaag" zal krijgen, omdat ik niet weet wat het was.
Sorry voor deze rare vraag. Kan ook geen goede categorie vinden.

3982 22 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2019 om 16:15
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo @TENORMIN, dit is wat ik kan bedenken, er zijn ook nog andere sites te vinden: https://beestjeskwijt.nl/ik-herken-het-beestje-niet

tenormin
door tenormin Dec 6, 2019 om 16:23
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@heremietkreeft, ik zoek juist knappe koppen die me fotootjes kunnen laten zien. Kan dit dus zelf niet vinden (en beestje is uiteraard doorgespoeld). Hoopte er alleen zo achter te komen waar het ding op lijkt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 6, 2019 om 16:36
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dan maar even opletten of er dan toch niet meer zijn. Was het een wit beestje? Ik kan even niet op de naam komen van een kleine 'papiervreter'die wel iets weg heeft van de gegeven beschrijving. Lijkt het hier op Afbeeldingsresultaten voor Papier Etende Kevera

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 6, 2019 om 16:37
16774 Antwoorden / 202 Vragen

De foto komt door de tekst. Ik kan even niet op de naam komen op het beestje dat ik bedoel maar ik vond inmiddels wel iets waarvan ik de foto doorgaf. Maar nu toch wel,zie: https://www.milieucentraal.nl/in-en-om-het-huis/ongediertebestrijding/zilvervisjes-en-papiervisjes/ De link maken lukt niet bij bewerken. Zend die even apart.

tenormin
door tenormin Dec 6, 2019 om 16:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Was geen zilver- of papiervisje. Die ken ik en hebben geen pantser, @heremietkreeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 6, 2019 om 16:52
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Kijk toch even bij de link die ik gaf: wel degelijk een pantser! De foto nu van een andere site:  https://www.bing.com/images/search?q=foto+papiervisje&qpvt=foto+papiervisje&FORM=IGRE
 Afbeeldingsresultaten voor Foto Papiervisje

tenormin
door tenormin Dec 6, 2019 om 17:05
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt er helaas ook niet op. Dank voor de moeite.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 6, 2019 om 17:08
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ok, helaas.

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2019 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vermoorden? Waarom niet buiten gezet?

tenormin
door tenormin Dec 6, 2019 om 16:47
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Omdat ik me naar schrok, heb excuses aangeboden aan het mini diertje. En buiten zetten? Was ie dan ook niet doodgevallen? Vanaf het balkon? En ook, nu ik foto's te zien krijg: allemaal met advies: bestrijden, dus dood maken. Maar aangezien het er tot nu toe 1 was, valt er niets te bestrijden.

gerbera
door gerbera - Dec 6, 2019 om 16:36
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk is het een grauwe schildwants, beetje grijsbruin van kleur en inderdaad een pantser. Beestjes zoeken de warmte op maar zijn verder onschadelijk.

tenormin
door tenormin Dec 6, 2019 om 16:43
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, het was een helemaal grijs beestje, zoals beschreven: oortjes en krulstaartje. Piep- en piepklein. Maar als je denkt dat ze onschadelijk zijn ga ik daar graag in mee.

gerbera
door gerbera Dec 6, 2019 om 22:04
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De foto is een volwassen beesie, de jongen zijn een stuk kleiner en nog niet op volle kleur.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2019 om 16:41
16774 Antwoorden / 202 Vragen

https://www.milieucentraal.nl/in-en-om-het-huis/ongediertebestrijding/zilvervisjes-en-papiervisjes/   m.a.w is het een zilvervisje? In dat geval tussen oud(er) papier kijken want er zullen er dan wel meer zijn. Een goed weekeinde zonder kruipers gewenst.

Gr
door Grunn1 - Dec 6, 2019 om 16:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen
sjjoppy
door sjjoppy Dec 7, 2019 om 07:59
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Edit

aurora1
door aurora1 Dec 7, 2019 om 23:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat beestje was zo snel weg dat hij zelfs niet meer te zien is....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 6, 2019 om 16:55
16774 Antwoorden / 202 Vragen

De link waarin meerdere fotoi's (lukt weer niet via bewerken). Ik zie wel degelijk een pantser.

marita5
door marita5 - Dec 6, 2019 om 16:55
11495 Antwoorden / 15 Vragen
tenormin
door tenormin Dec 6, 2019 om 17:42
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Helaas, zit er ook niet bij. 't Was zo klein en het opvallendste: roze oortjes en staartje, echt spooky. Bedankt voor het zoeken, @marita5.

marita5
door marita5 Dec 6, 2019 om 18:20
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Als ik zoek op mini muisje , kom ik uit bij een mini muisje voor de laptop ;-))

tdmduc
door tdmduc - Dec 6, 2019 om 17:09
703 Antwoorden / 2 Vragen

Toch niet deze?

tenormin
door tenormin Dec 6, 2019 om 17:21
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Bijna, alleen deze was helemaal grijs en veel en veel kleiner. Had roze oortjes en staartje.

aurora1
door aurora1 - Dec 6, 2019 om 17:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ha ha, een mini vleermuisje of mini vliegend hondje....
https://www.nu.nl/wetenschap/2379449/mini-vleermuis-blijkt-nieuwe-soort.html

tijger1
door tijger1 - Dec 6, 2019 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrikt zich naar van een beestje van 2,5 mm, grijs, met roze oortjes en krulstaartje?

En dan vermoordt u dat beestje ook nog. Schandelijk.

Was het net een huisdier uitgevonden voor klein-behuisden met een krappe beurs, wordt hij doodgeslagen.

De partij voor de dieren moet echt in actie komen.

ju
door juliomariner Dec 6, 2019 om 18:27
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Als er geen vegetarisch alternatief voor is zal de PVDD niet geinteresseerd zijn.

tenormin
door tenormin Dec 6, 2019 om 21:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, Ja, ik schrok. Omdat het op de vloerbedekking zich langzaam voortbewoog. Maar een echt antwoord komt er ook niet uit van jouw zijde, anders dan beschuldigingen: het was iets bijzonders: dat wel: hoewel: niemand schijnt de omschrijving goed te hebben gelezen: helemaal grijs met roze oortjes en staartje.

aurora1
door aurora1 Dec 6, 2019 om 21:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Weet u zeker dat u dat alles niet gedroomd heeft? Anders een volgende keer toch maar direct foto’s maken, misschien lopen zijn familieleden nog wel bij u rond, who knows....

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2019 om 21:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb de omschrijving prima gelezen.

Een beestje van twee en een halve milimeter, weet u wel hoe klein dat is? U mankeert dan gelukkig nog niets aan uw ogen dat u dat frutje over de vloerbedekking zag bewegen.

tenormin
door tenormin Dec 7, 2019 om 01:22
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora1, had niet zo'n denigrerend antwoord van je verwacht. Ik heb geen camera bij de hand, ook geen idee hoe.... als ik dat al had, het te plaatsen.

@tijger1, ja, een cm heb ik wel en heb het kunnen meten, was 2½ mm.

rebek
door rebek - Dec 6, 2019 om 21:58
228 Antwoorden / 97 Vragen

Kijk op anticimex

gerbera
door gerbera - Dec 6, 2019 om 22:10
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Denk dan toch dat het een zilver of ovenvisje is.

tenormin
door tenormin Dec 7, 2019 om 01:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Is niet grijs, heeft geen roze oortjes en krulstaartje. Zilvervisje loopt (zelden) in toilet, heeft geen harnas en kan ik met een tissue zo oppakken en weggooien. Of dat ook van tijger1 mag zal me een rot zorg zijn.

gerbera
door gerbera - Dec 6, 2019 om 22:13
7348 Antwoorden / 14 Vragen

edit;

Gr
door Grunn1 - Dec 7, 2019 om 00:30
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Deze mischien

aurora1
door aurora1 Dec 7, 2019 om 23:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ha ha, ontsnapt uit StarWars?

tenormin
door tenormin - Dec 7, 2019 om 01:10
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Vergeet mijn, wel serieus bedoelde vraag maar. Bijna iedereen schijnt me geheugenstoornis toe te dichten. Niemand leest mijn vraag serieus, dus ik ga nu ook beter begrijpen dan nieuwe vraagstellers ook afhaken. Alleen heremietkreeft probeert er nog iets van te maken, dus dank daarvoor. En voor de rest: heb ik enorme spijt om die vraag te hebben gesteld. Want op alle foto's van die beestjes: wat ik schreef: grijs, met roze oortjes en staartje: doet er niet toe: "Tenormin" ziet ze kennelijk vliegen. Terwijl het beestje "heel langzaam liep".

tdmduc
door tdmduc Dec 7, 2019 om 16:09
703 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien beter nadenken voordat je zo'n aparte vraag op deze nogal aparte manier stelt?

Ik vindt het niet zo gek dat men hier zo reageert.

Ik ervaar hier ook nogal snel "onbegrip", vooral als men er zelf geen kaas van gegeten heeft is het al snel over en uit.

gerbera
door gerbera Dec 7, 2019 om 16:12
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer dat u zo reageerd, ik zie de vraag best wel als serieus en heb geprobeerd te achterhalen om wat voor beestje het gaat. Is echter moeilijk zonder foto en in mijn archief heb ik vele planten en dierenfoto's ook uit de tuin echter kan ik het krulstaatje niet thuis brengen. Vandaar mijn eerste foto waar het een volwassen kever betreft, de jongere uitgave is wel degelijk grijs en heeft een ietwat roodachtig kopje. Het enige wat ik mij nog kan bedenken is een larve van de distelschilpadkever die een beetje aan de omschrijving voldoet maar het blijft gissen.En ja helaas treft je hier personen aan die reageren om te reageren zonder een nuttige bijdrage. Maar een beetje humor mag er wel wezen toch☺

Th
door Thijs124 Dec 7, 2019 om 16:40
289 Antwoorden / Vragen

Ik vond het een goede vraag. Ik ben ook de hele tijd op zoek geweest maar helaas geen bruikbaar antwoord gevonden. Desondanks toch maar effe vermelden.

tenormin
door tenormin Dec 7, 2019 om 17:06
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@thijs124, bedankt hoor. Voor ik de vraag stelde ben ik dagen bezig geweest, ook niets gevonden, uiteraard anders ook niet geplaatst. En helaas, vraag blijf er voor eeuwig op. ;-((

gerbera
door gerbera Dec 7, 2019 om 22:41
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Nou dan stop ik ook maar met verder kijken als ook mijn zoeken niet serieus genomen wordt;-(

tenormin
door tenormin Dec 7, 2019 om 23:28
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, dat is niet het geval. Maar als er o.a. geschreven word dat ik het heb gedroomd en andere woorden van die strekking "niet goed bij je hoofd", ik voel me gekwetst en heb veel spijt over deze vraag. Ja, je hebt goed voor me proberen te zoeken, maar zie eens foto van Epcot en "beestje": is toch puur onoprecht? Helaas bezit ik geen mobiel en fotocamera, los daarvan: geen idee hoe dan zoiets te plaatsen: heb zoiets wel eens geprobeerd maar lukte nooit. (Met een bestaande foto). Stel je voor dat je in mijn plaats dit gevraagd zou hebben (natuurlijk zou je dat niet gedaan hebben) achteraf heel stom: en je krijgt dit soort antwoorden: lees dat je of dementeert of droomt of zoiets. Niet leuk toch, understatement. Maar inderdaad, ik vergat je te bedanken voor je zoektocht, bij deze. Sorry. Ik "bid" bijna dat er nog zoiets voorbij komt en dat iemand wel een foto kan nemen. Ik heb ooit wel eens een zilver- of een papiervisje gehad (zelden) maar dat kon ik gewoon met een tissue oppakken en wegspoelen. Hoorde geen "knap" geluid, dus geen harnasje. Fijne Zondag.

aurora1
door aurora1 Dec 7, 2019 om 23:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien niet zo klagen? Vrijwel iedereen, of zelfs iedereen is een tijd aan het zoeken geweest naar het bijzondere mini beestje. Of wilt u dat iedereen meldt hoeveel tijd hij/zij aan zoeken besteed heeft en waar zoal is gezocht?

Th
door Thijs124 Dec 7, 2019 om 23:43
289 Antwoorden / Vragen

Tenormin, er bestaan geen domme vragen, alleen maar domme antwoorden. Dan kun je meteen de vreemde antwoorden catalogiseren.! Dan zijn er nog diegenen die er een lolletje van willen maken. Dan is er de groep die een antwoord heeft maar helaas toch niet helemaal gevonden heeft. En de laatste groep dat zijn diegenen die zoeken en je graag een oplossing willen geven maar zwijgen omdat ze niets vinden!
Dus ga door met vragen omdat domme vragen niet bestaan.

tenormin
door tenormin Dec 8, 2019 om 00:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@dank je wel @tijs124. Ook jij een fijne Zondag toegewenst.

aurora1
door aurora1 Dec 8, 2019 om 00:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@124: + 10

tenormin
door tenormin Dec 8, 2019 om 00:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora1 ~ ?? ~

gerbera
door gerbera Dec 8, 2019 om 15:03
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Toch nog een poging, lijkt het hier op, met name de kleintjes;   klik hier

tijger1
door tijger1 Dec 8, 2019 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er loopt iets grijs van 2,5 mm over de grond, met roze oortjes en een roze staartje, plus een schildje, wat u ook nog gaat nameten en dan vindt u het gek dat daar geintjes over gemaakt worden?

tenormin
door tenormin Dec 8, 2019 om 15:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, geweldig geprobeerd, alleen: helaas, niet 2 oortjes en 1 staartje. Het had ook maar 4 pootjes, had heb goed bestudeerd onder de loep. Was echt alleen maar lichtgrijs, roze oortjes en krulstaartje. Een soort ieniminie varkentje maar dan nog kleiner. Tot nu toe heb ik, rondspeurend in huis, nog geen "landgenoot gezien"; zoja, sleur ik iedereen die een telefoon heeft het huis binnen om foto te maken. Nogmaals bedankt om op je vrije Zondag toch nog door te gaan met speuren naar. Dank je wel.

gerbera
door gerbera Dec 8, 2019 om 16:00
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ik blijf zoeken ben er zelf ook wel nieuwsgierig naar, en voor @tijger1 er staat nergens iets over een roze staartje maar gelukkig heeft u meer verstand van verzerkeringen dus hou het daar bij.

ma
door marnix1 Dec 8, 2019 om 18:59
256 Antwoorden / 22 Vragen

kom op zeg, zelf kat je gedurig nieuwe vraagstellers af,
en dan huilie doen als je zelf, op een dubieus lijkende vraag (diertje van ,jawel, 2,5 mm waarop jij nog zelfs oortjes en een staart ontwaart) wat ongewenste antwoorden krijgt.

En het dan ineens begrijpen waarom mensen afhaken, fraai!

tijger1
door tijger1 Dec 8, 2019 om 19:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik blijf zoeken ben er zelf ook wel nieuwsgierig naar, en voor @tijger1 er staat nergens iets over een roze staartje maar gelukkig heeft u meer verstand van verzerkeringen dus hou het daar bij.

Helaas, zit er ook niet bij. 't Was zo klein en het opvallendste: roze oortjes en staartje, echt spooky. Bedankt voor het zoeken
,

Misschien dan dat maar even lezen.

En wat is het nut van die opmerking over verzekeringen?

gerbera
door gerbera Dec 8, 2019 om 21:56
7348 Antwoorden / 14 Vragen

krulstaartje.

tijger1
door tijger1 Dec 9, 2019 om 09:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, vergeet vooral de krul niet.

diumenge
door diumenge - Dec 8, 2019 om 15:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen
tenormin
door tenormin Dec 8, 2019 om 15:42
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@diumenge, helaas, ook deze niet. Heel hartelijk bedankt om toch door te zoeken naar mijn "grijs, roze beestje".

zw
door zwaardvis - Dec 8, 2019 om 16:08
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Toch wel netjes gemeten op de halve millimeter nauwkeurig. En is dat inclusief of exclusief de krulstaart? Of moet dat 2,5 centimeter zijn? En hoeveel pootjes 2,4,6,8 of meer?

tenormin
door tenormin Dec 8, 2019 om 16:44
16816 Antwoorden / 108 Vragen

4 pootjes, excl. "krulstaartje" 2½ mm. Nauwkeurig gemeten. De maat van ongeveer een jonge teek. Die heb ik in het verleden ook altijd goed bekeken voor ik die verwijderde.

ma
door marnix1 Dec 8, 2019 om 18:57
256 Antwoorden / 22 Vragen

edit

tijger1
door tijger1 Dec 8, 2019 om 19:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vast gemeten met een schuifmaat. :-))

tenormin
door tenormin Dec 8, 2019 om 19:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@marnix1, dank voor je vriendelijke commentaar. ;-((

tenormin
door tenormin Dec 8, 2019 om 19:56
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, nee, even O.T. Ik heb nog alle instrumenten die mijn echtgenoot gebruikte toen hij als Printed Circuit Board Designer werkte voor de RAF, toen nog aan de tekentafel. Dus alle maten etc. zijn in goede staat bewaard gebleven. Daarna kwam in 1980 de Recal Redac "computer", waar hij op moest leren "tekenen". En die meetapparatuur is, zoals gezegd, nog in perfecte staat bewaard. Zelfs alle tapes, die ik destijd heb laten vacumeren, alles 'plakt' nog.

Lo
door Louis-Philippe - Dec 9, 2019 om 00:10
8 Antwoorden / Vragen

Vier pootjes, zeg je, onder de loep bestudeerd? Dan is het dus geen insect (altijd zes poten) of een andere geleedpotige (acht of meer poten).
Dan moet het een zoogdier zijn, die hebben vier poten. Maar het kleinste zoogdier in Europa is de kleine dwergspitsmuis en die is 33 tot 53 mm.
Weet je heel zeker dat je het allemaal gied hebt gezien?

@H
door @HENK@ - Dec 9, 2019 om 03:01
158 Antwoorden / 1 Vragen

goh, nu  heb je een zeldzaam ini mini muisje vermoord, was misschien wel de laatste van zijn soort :-o

;-)

panter22
door panter22 - Dec 9, 2019 om 09:03
6599 Antwoorden / Vragen

Was het geen jong ratje? Als dat vuilnis om de afvalcontainers trekt ratten aan.

Th
door Thijs124 Dec 9, 2019 om 09:31
289 Antwoorden / Vragen

Rat van 2,5 mm?

panter22
door panter22 Dec 9, 2019 om 10:08
6599 Antwoorden / Vragen

Het beestje had oortjes en een staartje.

Gr
door Grunn1 Dec 10, 2019 om 11:06
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zelfs een jong muisje is al veel groter dan 2,5 mm

zw
door zwaardvis Dec 10, 2019 om 12:01
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Embryo?

gerbera
door gerbera - Dec 9, 2019 om 12:58
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Op deze site vindt u vele soorten, misschien de moeite waard hier  eens te snuffelen of deze er tussen zit.

tenormin
door tenormin Dec 9, 2019 om 13:13
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@gerbera, buitengewoon lief dat u verder blijft zoeken: helaas: het zit er niet bij. Maar voor mijn eigen gemoedsrust: stopt u aub met zoeken, ga me er heel schuldig door voelen, u kunt uw tijd ook beter gebruiken. Heel hartelijk bedankt. Tenormin

gerbera
door gerbera Dec 10, 2019 om 12:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Ben zelf ook nieuwsgierig want ook op mijn voklstuin kom ik soms beesies tegen dat ik denk een "nieuw"dier ontdekt te hebben wat dan achteraf een veel voorkomend beestje is. Voel u zeker niet bezwaard ik zie het als een sport, dus mocht ik hem als nog ooit in het "wild" tegen komen laat ik het weten.