ro
door robinho90 Sep 4, 2010 om 20:16
Huishouden & energie

Ongevraagde overstap energieleverancier

Blijkbaar heb telefonisch een aankoop gedaan, waar ik mij geenszins van bewust was.
Ik heb namelijk een telefoongesprek gehad met iemand van besparen-kan.nl , die mij vertelde dat ik naar een veel goedkopere energieleverancier zou kunnen overstappen. Ik was wel benieuwd hoeveel dat zou schelen en wilde wel informatie hierover ontvangen, zoals mij via de telefoon werd aangeboden. Het ging puur om informatie, meer niet zei meneer aan de telefoon. Het enige waar ik in het telefoongesprek akkoord mee ben gegaan is het ontvangen van informatie over Essent. Ik heb mij nooit aangemeld via Essent en nooit een handtekening gezet voor een overstap naar Essent. Toch blijkt ineens dat ik ben aangemeld voor de Essent Zekerheidsgarantie en dat ik niet meer terug kan, omdat de zogenaamde bedenktijd van 7 werkdagen is verstreken.

Naar aanleiding hiervan vraag ik me af wat ik hier tegen kan doen. Ik heb al gebeld met de klantenservice van Essent, die mij vertelde dat ik het niet meer terug kon draaien, want dat kon niet volgens het zogenaamde 'systeem'. Volgens de "voicelog", zouden ze toestemming van mij hebben gekregen om over te stappen naar Essent.
Ik heb nooit gezegd dat ik dat wilde, dus ik kan ook niet begrijpen dat dit juridisch mogelijk zou zijn.

Het schijnt dat ik dus misleid ben via de telefoon. Ik zou een informatiepakket over Essent krijgen, maar in plaats daarvan kreeg ik een brief van Essent, waar meteen al in stond: bedankt voor uw aanmelding! en 2 weken later ontving ik een brief dat het bevestigd was, wat betekent dat ik niet meer terug kan.
.
Kan ik hier iets tegen doen? En wat adviseren jullie mij hieraan te doen, zodat ik van deze zogenaamde "overstap" af kan komen.
Moet ik bijvoorbeeld de rekeningen betalen? Of kan ik ze beter helemaal niets betalen?

Met vriendelijke groet,
[edit redactie]

4512 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 4, 2010 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom heeft u niet direct na de eerste brief gereageerd? Dan was er niets aan de hand geweest en had u het gewoon kunnen annuleren! Nu heeft u de colportage termijn laten verlopen en zit u er juridisch aanvast! U zou als u echt van mening bent dat u misleid bent de voice log van het gesprek op kunnen vragen. Mogelijk op basis van wat daarop staat kunt u nog proberen om het alsnog te ontbinden. Heeft u in het gesprek gegevens over u zelf gegeven? Personalia, telefoonnummer, geboortedatum en heel belangrijk, banknummer?
Als dit allemaal door u is gegeven, denk ik dat u weinig kans van slagen heeft, en u aan het contract vastzit, en dus moet betalen!

ve
door verwijderd - Sep 4, 2010 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

De eerste brief had ik al te laat geopend wegens een vakantie en drukte, dus de tweede lag al op de mat tegelijk met de eerste brief, alleen natuurliujk met een andere verzenddatum.

Ik heb mijn banknummer uiteraard niet gegeven, want ik ben alleen aan de lijn geblijven omdat deze man mij verzekerde dat het slechts om informatie ging en dat het geheel vrijblijvend was en al die blabla. Ik had ook totaal geen koopintenties, Dus volgens mij hebben ze alleen naam, adres en telefoonnummer.

Dat is toch belachelijk? dat ik zou moeten betalen voor iets waar ik nooit om heb gevraagd?

ve
door verwijderd - Sep 4, 2010 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

robinho90 schreef op zaterdag 4 sep 2010, 20:29: De eerste brief had ik al te laat geopend wegens een vakantie en drukte, dus de tweede lag al op de mat tegelijk met de eerste brief, alleen natuurliujk met een andere verzenddatum.

Ik heb mijn banknummer uiteraard niet gegeven, want ik ben alleen aan de lijn geblijven omdat deze man mij verzekerde dat het slechts om informatie ging en dat het geheel vrijblijvend was en al die blabla. Ik had ook totaal geen koopintenties, Dus volgens mij hebben ze alleen naam, adres en telefoonnummer.

Dat is toch belachelijk? dat ik zou moeten betalen voor iets waar ik nooit om heb gevraagd?

Juridisch lastig omdat u dus niet op tijd geanuuleerd heeft. Enige mogelijk is misleiding via het gesprek aan te tonen en dus de voice log op te vragen. Wordt echter een lastig verhaal om te ontbinden denk ik.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2010 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogal misleidend ook dat mij aan de telefoon verteld wordt dat Essent stukke goedkoper zou zijn dan mijn huidige leverancier Eneco, terwijl Essent volgens de site: energieleveranciers.nl de duurste energieleverancier op mijn woonadres schijnt te zijn. Dat zou juridisch toch ook wel aan te merken zijn als misleiding, denkt u niet?
Zou iemand mij ook kunnen vertellen bij welke organisaties ik klachten kan indienen over de betreffende maatschappijen: Essent en besparen-kan.nl
Het is namelijk ronduit schandalig dat dit soort praktijken nog mogelijk zijn in een ontwikkelde rechtstaat als Nederland.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2010 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

robinho90

Ik denk dat jij niet iemand aan de telefoon gehad hebt van besparen-kan.nl. Waarschijnlijk is het een colporteur van Essent zelf geweest die je heeft belazerd. Wat je kunt doen is, de voicelog opvragen bij Essent en bij Eneco telefonisch en schriftelijk aangeven dat jij niet accoord gaat met de switch en bij hen wilt blijven. Vervolgens schrijf je essent ook een brief dat je onder geen beding accoord gaat met de switch en dat je hen zonodig in rechte zult betrekken (dagvaarden). Geef in die brief ook aan, dat alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten zonodig op hen verhaalt zullen worden.

Voorbeeld modelbrief (zelf aanpassen):

Schrijf deze ********firma een aangetekende brief met bewijs van ontvangst.
Modelbrief ongewenste switch
[naam energiebedrijf]
[adres energiebedrijf]
[postcode en woonplaats energiebedrijf]
[plaats], [datum]
Betreft: Ongewenste switch
Geachte meneer, mevrouw,
Hierbij laat ik u weten, dat ik tijdens het telefonisch onderhoud d.d. (datum) geen overeenkomst met u ben aangegaan. Ik heb uitsluitend gevraagd om nadere informatie en niet meer dan dat. Ik wens nog steeds elektriciteit, gas [weglaten wat niet van toepassing is] af te nemen van [na(a)m(en) van uw vorige leverancier(s)].
Omdat u reeds onrechtmatig een leverancierswitch heeft ingediend, eis ik van u, dat u dit per direct – zonder bijkomende kosten - ongedaan maakt en ervoor zorgt dat ik weer elektriciteit, gas [weglaten wat niet van toepassing is] afneem van [na(a)m(en) van uw vorige leverancier(s)].
Indien u blijft bij uw standpunt dat uw bedrijf met mij een contract zou hebben gesloten, of indien u binnen vier weken niet tegemoet komt aan mijn verzoek om de switch ongedaan te maken, dan zal ik mij richten tot de Geschillencommissie Energie en Water en alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten indien van toepassing op u verhalen.
[Uw naam]
[Uw handtekening]
[Uw adres]
[Uw postcode, woonplaats]
Note: zet de handtekening dwars door het adres, zodat deze fraaie firma geen valsheid in geschrifte kan plegen.

http://www.geldenrecht.nl/levensloop/wonen/gasenlicht/2483487/Hoe_houd_ik_mij_energiebedrijven_van_het_lijf.html

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2010 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wie zegt overigens dat u de eerste brief heeft ontvangen? Gewoon keihard ontkennen. Zal Essent moeten bewijzen dat u de brief heeft ontvangen en dat kunnen ze toch niet.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2010 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben ook zo'n ervaring rijker. Mijn schoonmoeder was blijkbaar verhuist en ontving een afrekening. Ze woonde echter nog steeds op hetzelfde adres. Blijkbaar een foutje gemaakt door iemand die zich als nieuwe bewoner op haar adres aanmeldde. Vervelend voor mijn schoonmoeder omdat ze meteen een eindafrekeing ontving waarop ze een fors bedrag moest bijbetalen.
Uiteindelijk daarvoor een betalingsregeling getroffen en haar bestaande voorschot weer verlaagd waardoor e.e.a. financieel gelijk bleef. Vervelend was de brief waarin haar verteld werd dat ze een betalingsregeling met haar waren overeengekomen en dat indien ze die niet zou volgen het volledige bedrag alsnog direct opeisbaar zou worden. Mijn schoonmoeder treft echter geen blaam en wordt op deze manier zeer onbeschoft aangesproken. Ook bij de jaarafrekening kan bij een eventuele grotere bijbetaling geen betalingsregeling meer worden overeengekomen aldus de brief. Hoe onbeschoft moet je je laten behandelen om toch tot een redelijke oplossing te komen?

ve
door verwijderd - Sep 4, 2010 om 23:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

robinho90: essent claimt dat zij een voicelog hebben van de mondelinge overeenkomst. jij zegt alleen akkoord te zijn gegaan met informatieverstrekking aan jou, en je claimt ook dat je hen geen rekeninggegevens hebt verstrekt.
- heb je inderdaad een op naam gesteld contract thuis liggen en is het contract inderdaad zonder jouw rekeninggegevens opgesteld?
=> indien niet, laat Essent bewijzen dat de overeenkomst rechtsgeldig is: de voicelog moet geleverd/beluisterd.
- uit je reactie maak ik op dat je waarschijnlijk geen rechtsbijstandsverzekering hebt? => ga naar een rechtshulpwinkel, of bel jurofoon (zie internet)
- zie de link die Read hierboven heeft gepost: daar staat veel nuttigs in zoals aanpak en contacten.

in elk geval:
je moet voorkomen dat je in een lastig en duur incassotraject terecht komt. treedt in contact met essent en sta erop dat jij de voicelog krijgt of met hen kunt beluisteren.

Succes!