pl
door pldijkema Jul 4, 2006 om 16:19
Huishouden & energie

Onterecht onderdelen vervangen inhome

voor de 2e keer heeft de monteur van inhome een onderdeel vervangen wat volgens mij niet had gehoeven. Ik ben natuurlkijk maar een leek, maar niet onnozel... De 1e keer is het expansievat vervangen, omdat het ding lek zou zijn en er daardoor onvoldoende druk zou zijn. Nooit last van gehad, in ieder geval was het ding niet lek. Na lang heen en weer geschrijf uiteindelijk de helft van de nota betaald. Nu heeft de monteur een membraampomp vervangen, omdat eht water niet heet genoeg zouj worden. Wederom: nooit last van gehad, en ook geen verschil geconstateerd; onzin dus. Ik begin nu argwaan te krijgen. Zijn er meer mensen met deze klacht? Wees in ieder geval kritisch als uw cv monteur langs komt!!!

877 10 Rapporteer

ro
door ronny530 - Jul 4, 2006 om 19:38
2888 Antwoorden / 41 Vragen

Ik heb ook een vraag want die geeft u niet aan, wat was of is er stuk aan het apparaat. Bijvoorbeeld constant water bijvullen of zoiets. Zonder deze info kunnen de experts van kassa geen goede oplossing bieden.

M.v.g. Ronny.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 4, 2006 om 19:41
16960 Antwoorden / 202 Vragen

ronny@ met alle respect maar een antwoord was wel mogelijk. Ik herhaal, wettelijk behoort iemand die een rekening krijgt voor een vervangen apparaatonderdeel dat onderdeel in bezit te krijgen om te kunnen nagaan of het inderdaad stuk was.

ro
door ronny530 - Jul 4, 2006 om 19:59
2888 Antwoorden / 41 Vragen

@Gerrit het zou beter zijn als de oorspronkelijke klacht bekend is, en ja je mag de oude onderdelen houden dat is waar. Maar wie doet dat. Een lek exspansievat komt weinig tot nooit voor,wel een eventueel ventiel of een aansluit koppeling. Klakkeloos vervangen komt in de cv wereld en ook bij andere apparatuur voor.

M.v.g Ronny.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 4, 2006 om 20:03
16960 Antwoorden / 202 Vragen

Het klakkeloos vervangen kan dus uitsluitend worden aangetoond dmv het meegenomen oude exemplaar en ergo: is de reparatuer dus aansprakelijk of wel rust daar de bewijslast. Wat de inhoud van de klacht ook was. Hoewel ik het er absoluut niet mee oneens ben om ook de feitelijke klacht te horen. (Ronny@)

ro
door ronny530 - Jul 4, 2006 om 20:23
2888 Antwoorden / 41 Vragen

Wat ik er ook mee bedoel is dat er ontstaat een probleem in de cv ketel dat is duidelijk. De monteur wordt gebelt en die komt. Zover ik het kan lezen is er druk verlies. Dan zijn er twee dingen die gebeuren de ketel slaat niet meer aan dus geen verwarming en geen warm water. Als er een service contract is op de ketel mag geen enkele monteur die kosten in rekening brengen behalve als je zelf de ketel niet op druk houdt, dus water bijvullen, laat je dat na dan heb je een probleem. Als je zeg maar als een goed huisvader (dit komt uit een oud huur contract van de woningbouw maar ik vond het wel toepasselijk.) met de ketel om gaat dan liggen de kosten bij de reparateur.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 4, 2006 om 21:13
16960 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u het onderdeel dat vervangen is en dus stuk zou zijun. U heeft daar recht op in ieder geval indiern u de reparatie moest betalen. U kunt dan elders laten nagaan of het vat inderdaad lek was en sprake is geweest van een wanprestatie. Het oude vat opeisen dus en aangezien dat men wel niet meer zal hebben is de bewijslast wel bij het installatie bedrij f en kunt u uw geld terug vragen. Kijk ook bij

sta ik sterk (www.staiksterk.nl)

pl
door pldijkema - Jul 4, 2006 om 21:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het expansievat heb ik niet meer, dat was 3 jaar geleden, de membraampomp zal ik opvragen; antwoord op de andere vragen: in beide gevallen, 2003 en nu, was de ketel NIET stuk maar betrof het een reguliere onderhoudsbeurt; na de reparatie van 3 jaar geleden lekte de ketel ook nog, en moest ikzelf het systeem ontluchten....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 4, 2006 om 21:25
16960 Antwoorden / 202 Vragen

dank voor de terugkoppeling, ik zou toch maar overwegen om een onderhousovereenkomst met een ander af te sluiten en die met inhome op te zeggen op basis van de ervaringen. Het komt mij voor, hoewel niet cv deskundig maar wel met een uitgebreide opleiding mbt stoomturbines etc en aanverwant  dat een pomp nooit aanleiding kan zijn voor het niet heet genoeg worden van water tenzij de installatie juist uitslaat omdat het water in de ketel te heet werd omdat het niet werd "rond"gepompt. Overigens: wordt het water nu wel heet genoeg?

mi
door miraltje - Jul 4, 2006 om 22:25
462 Antwoorden / 0 Vragen

@ gerritaltena

aangezien de vragensteller het over een membraampomp heeft kan ik met enige zekerheid zeggen dat dit een vaillant vcw XXX-e ketel is.

deze pomp zit niet in het cv water maar in het luchtcircuit.

deze pomp (nou ja pompje) zorgt ervoor dat  de ketel van laaglast(start)naar vollast gaat.

deze type ketel kan een maximale temperatuurs verhoging halen van 50k bovenop de koudwater temperatuur.

dmv de sanitair warmwater  temperatuur te meten kan gecontroleerd worden of de membraampomp goed werkt en/of het toestel goed is afgesteld op de branderdruk.

hierbij is van belang dat eerst de branderdruk juist word ingesteld.

ook de waterhoeveelheid dient eerst te worden gecontroleerd alvorens een temperatuurmeting te doen.

met de stelling dat vervangen onderdelen van de klant zijn/ worden is niet juist.

tijdens de garantieperiode moeten onderdelen terug worden gestuurd naar de fabrikant.

ook bij twijfel van een garantieclaim bijv fabrikagefout moet vaak het onderdeel terug worden gestuurt.

in alle overige gevallen is het juist dat onderdelen van de klant zijn, ze hebben er immers voor betaald

ba
door bachpl3l - Nov 5, 2006 om 21:58
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees hier dat een expansievat weinig tot nooit defect raakt,

Dit is mijns inziens niet correct, een expansievat gaat in de regel naar een jaar of 7 kapot (membraam poreus), dit hoort ook bij onderhoud gecontrolleerd te worden.

Wat al eerder is geschreven is dat een defecte membraampomp het toestel niet of onvoldoende op hooglast laat branden.

Kortom wil ik bij deze de monteur het voordeel van de tweifel geven, gezien het type ketel mag ik er vanuit gaan dat deze minimaal 7 jaar oud is.

(onderhouden is instandhouden)