Su
door Suet Aug 8, 2019 om 12:14
Huishouden & energie

Onterechte afschrijvingen van ESSENT

Mijn maandelijkse afschrijving van 19,00 word ineens verhoogd naar 65,00. Hier kom ik pas 3 maanden later achter en kan dan nog maar 2 
maanden storneren. Na deze stornatie wordt er 120,00 euro terug gestort en dan begint er een heen en weer gegoochel van afschrijvingen en 
incosso kosten. Totdat ik mijn bank opdracht heb gegeven de automatische incasso vast te leggen op 19,00 euro.
uiteindelijk op 1 augustus weer een rekening met dreiging tot afsluiting, dus om van alle ellende af te zijn betaal ik de geëiste 160,00 euro, op 
8 augustus na telefonisch contact krijg ik de mededeling dat ik nog eens 20,00 euro incasso kosten moet betalen ?????
ik ben 78 jaar en dit gaat mijn verstand te boven en ik vraag mij af hoeveel bejaarden mensen kunnen zich verweren tegen dit soort praktijken !
mijn totale kosten van 2018  waren 55,96 euro, er was in rekening gebracht 110,00 euro, ik ontving dus 54,06 terug !  Dit staat dus in geen
enkel verband met wat mij nu allemaal  berekend wordt. Ik hoop dat mij bij het oplossen van deze ellende mij door uw instantie mij een helpende
hand kan worden geboden.
Sue [edit redactie ivm persoonlijke gegevens]

4936 11 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

edrick3
door edrick3 - Aug 8, 2019 om 12:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen
1

Kan me voorstellen dat je daar een beetje 'dol' van wordt, maar .... kloppen de genoemde bedragen wel?
Totaalkosten 2018 € 55,96?
Maar € 19 als voorschotbedrag?
Lijkt me allemaal zéér aan de lage kant.
Neem eens schriftelijk contact op met Essent en vraag om uitleg.
https://www.essent.nl/content/particulier/klantenservice/contact_met_essent/index.html?icmp=20160713TL803K
En vul buiten openingstijden het contactformulier in.

tijger1
door tijger1 - Aug 8, 2019 om 12:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Zomaar storneren is heel onverstandig. Daarnaast is het heel verstandig elke maand uw bankafrekenigen te controleren.

En dat u bejaard bent, is natuurlijk helemaal niet van belang, nog afgezien van het feit dat u beter zou moeten weten.

Neem contact op met Essent en laat u de betalingen uitleggen.

jo
door jorisw Aug 8, 2019 om 23:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Regelmatig controleren is niet alleen verstandig, het staat zelfs in de gebruiksvoorwaarden van de banken.

Donuts
door Donuts - Aug 8, 2019 om 12:52
1203 Antwoorden / 2 Vragen
3

Een verbruik van € 55 per jaar kan nooit kloppen, zelfs niet als u in een bezemkast woont of de hele dag in bed ligt. Alleen de kosten van de meterhuur zijn al hoger dan die € 55,--.

In plaats van storneren en mopperen over de hoogte van het voorschot, kunt u beter met Essent bellen en vragen naar het waarom van deze voorschot verhoging.

marita5
door marita5 - Aug 8, 2019 om 13:10
11507 Antwoorden / 15 Vragen
2

Hallo Suet , 

Mijn maandelijkse afschrijving van 19,00 word ineens verhoogd naar 65,00.

Verbruikt u alleen elektriciteit van Essent en geen gas ? Gaat de verwarming via Ista ?
Dan nog is €19,- laag .

Log in bij Mijn Essent , daar kunt u alles terug zien , voorschot / jaarafrekening e.d. , klik op de rode regel .

https://www.essent.nl/content/particulier/klantenservice/mijn_essent/inloggen/index.html?icmp=20160627TL312K#

Donuts
door Donuts - Aug 8, 2019 om 13:19
1203 Antwoorden / 2 Vragen
1

Gezien de hoogte van de servicekosten lijkt er inderdaad sprake te zijn van blokverwarming. (En veel groter dan een bezemkast is het flatje niet.)

ma
door malty - Aug 8, 2019 om 13:26
1112 Antwoorden / 1 Vragen
0

U dacht misschien dat met die eerste afschrijving van €65 u genoeg betaald had voor 3 maanden van €19 en u daarom rustig die andere 2 betalingen van €65 kon storneren, maar zo werkt dat niet, u heeft door dat storneren 2 maanden niet betaald.
Toch maar snel, binnen die genoemde betalingstermijn die €20 incassokosten betalen, anders krijgt u weer een verhoging van incassokosten.



Donuts
door Donuts Aug 8, 2019 om 13:35
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Vermoedelijk is Sue er in november 2018 ingetrokken, want dit flatje stond te huur op woningnet en moest er voor 1 oktober op gereageerd worden. Misschien is ze dat vergeten.

marita5
door marita5 Aug 8, 2019 om 13:39
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@malty , Die totaal kosten van €55 over 2018 zal wel niet voor een heel jaar geweest zijn lijkt me, dus moeilijk te zeggen wat de kosten over een heel jaar zullen zijn. Lijkt mij ook dat dit niet juist is . € 19,- p/m is op jaarbasis €228,- Zou het €55,- op jaarbasis zijn gedeeld door 12 dan kom je uit op €4,58 p/m heb je een aantal kaarsen voor .-))

ma
door malty Aug 8, 2019 om 13:53
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@graspollen
Ik heb dat over 2018 weggehaald, meestal weet je pas een jaar later bij de jaarafrekening wat je verbruik is geweest.

ma
door malty Aug 8, 2019 om 14:56
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, @marita5, ik weet ook niet hoe ik die lage kosten over 2018 moet zien.

Th
door Thijs124 Aug 8, 2019 om 15:03
289 Antwoorden / Vragen

Misschien heeft ze er in 2018 maar een paar weken gewoond.

panter22
door panter22 - Aug 8, 2019 om 16:20
6599 Antwoorden / Vragen
1

Als je gaat verhuizen, dan neemt Essent meestal het termijnverbruik van de vorige bewoner over met het bijpassende bedrag.
Op mijn Essent kun je het termijnbedrag aanpassen. Je kunt ook de klantenservice bellen.
De bank opdracht geven de maandelijkse automatische incasso op €19 vast te leggen, is dus niet de goede manier. Hiermee kom je weer in de problemen. Want Essent blijft rekeningen sturen van €65.
Dan krijg je weer incasso kosten en als je afgesloten wordt, dan kost het je honderen euro's. 
Dus totdat het termijnbedrag door Essent verlaagd wordt, moet je die €65 betalen.
Wat je teveel hebt betaald, krijg je keurig bij de jaarafrekening terug.  

panter22
door panter22 - Aug 8, 2019 om 16:21
6599 Antwoorden / Vragen
1

Als je gaat verhuizen, dan neemt Essent meestal het termijnverbruik van de vorige bewoner over met het bijpassende bedrag.
Op mijn Essent kun je het termijnbedrag aanpassen. Je kunt ook de klantenservice bellen.
De bank opdracht geven de maandelijkse automatische incasso op €19 vast te leggen, is dus niet de goede manier. Hiermee kom je weer in de problemen. Want Essent blijft rekeningen sturen van €65.
Dan krijg je weer incasso kosten en als je afgesloten wordt, dan kost het je honderen euro's. 
Dus totdat het termijnbedrag door Essent verlaagd wordt, moet je die €65 betalen.
Wat je teveel hebt betaald, krijg je keurig bij de jaarafrekening terug.  
Als je een slimme meter hebt, dan vind je elke maand een overzicht van je gebruik in de mail, met daarbij de geschatte kosten voor het hele jaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 8, 2019 om 17:43
16828 Antwoorden / 202 Vragen
1

Hier heeft u de contact gegevens om navraag te doen c.q. verduidelijking te krijgen: https://www.essent.nl/content/particulier/klantenservice/index.html

(
€ 19,00 als maandelijkse enegiekosten is ook m.i. bijzonder laag en ook daarom twijfelachtig of u wel juist handelt door te storneren). U kunt uw meterstanden toch ook zelf oponemen en bijhouden?)

mo
door mof - Aug 9, 2019 om 12:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

Uw totale kosten waren een kleine zestig euro, was dat over een vol jaar aansluiting, of een paar maanden van dat jaar?
zat u bijv eerst een tijd bij een andere aanbieder en heeft u maar een paar maanden bij essent gezeten?

wettelijk moet de leverancier het termijnbedrag aanpassen aan uw redelijk gebruik, als dat 60 euro is over twaalf maanden dan is zelfs die 11€ al fors meer, namelijk 220% van wat u gebruikt per maand.
5€ is wel heel weinig moet ik zeggen, maar ik ga vooralsnog ervanuit dat u goed de meterstanden en uw rekening heeft telezen.

als het allemaal klopt dan kunt u protesteren regen het hoge termijnbedrag en tegen afsluiting en bij adsluiting schade claimen

helaas bestaat er bij energiebedrijven, en internet, post, verzekeringen etc. geen fatsoen meer om problemen zoals deze te onderzoeken en op te lossen. Ze zijn er alleen op uit om in uw portemonnee te graaien wanneer hen dat uitkomt.
Ik ga volgend jaar van mij electruciteit en gascontract af .... zelfs dat is een probleem, een cotract opzeggen zonder elders een contract af te sluiten. Het zijn geldzuigers! 
ik wens u succes.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direct telefonisch contact gezocht, na 40 minutengewacht te hebben uiteindelijk doorverbonden met de ... Lees meer

Ha
Hans Wijtman - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer

Pa
Paul B01 - Apr 17, 2024 om 15:48
Auto & vervoer

Tussentijds opzeggen autoverzekering

Hoi Ik ben dramatisch ontevreden over FBTO, je "spreekt" daar nog slechts chatbots en beetje contact duurt vele uren. Kan ik voor formele eind datum contract weg?  Ik ben daar 36 jaar klant, DEZE autoverzekering loopt formeel tot 30-10-2024 Lees meer