juul68
door juul68 Dec 2, 2009 om 17:15
Huishouden & energie

Onverwarmde en ongeïsoleerde slaapkamer verwarmen

In mijn huurwoning slaap ik boven, wat oorspronkelijk geen slaapkamer is. Deze ruimte is niet geïsoleerd en onverwarmd. In de toekomst wil ik hier wel radiatoren plaatsen.
Voor de echt koude nachten wil ik nu eigenlijk ook iets waarmee ik de kou een beetje uit de ruimte kan verdrijven. Het hoeft echt geen 20 graden te worden, alleen net iets aangenamer en dus alleen voor af en toe.

Ik zie vaak elektrische radiatorkacheltjes en convectorkacheltjes te koop staan van 2000 Watt. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben erg benieuwd of het de moeite loont om zoiets aan te schaffen, en zo ja, welk type is dan het beste in een slaapkamer (radiator of convector)?

Dat ze enorm veel stroom vreten heb ik al gelezen, maar zo heel vaak zal ik het niet gebruiken...hoop alleen dat de stoppen niet door zullen slagen :-)

Dmv een capaciteitsberekening voor radiatoren ben ik erachter gekomen dat ik in deze ruimte een radiator van zo'n 2200 Watt zou moeten plaatsen om 18 graden te bereiken.

Alvast bedankt voor de reacties!

63620 54 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja die berekening is gebasseert op een lege kamer dus je kan daar makkelijk 20% afhalen.
Een electrische radiator lijk mij de beste oplossing ik heb er nl 1 voor de bad kamer deze is dus met 2 opties blazen als convector en warmte met de radiator met dus een schakelaar en een thermostaat de schakelaar heeft dus 4 functie's aan uit convecror radiator en 1 voor beide.
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

vroeger thuis deden we zo'n vervwarming met een elektrische tegelradiator, dat gaat heel erg goed. door de tegelbekleding van die radiator blijft de kachel lekker lang warm. als de tegels eenmaal op temperatuur zijn kan je de kachel eerder uit zetten, de tegels blijven dan nog heel lang warmte afgeven. eigenlijk vergelijkbaar met een keramische kookplaat. zo bespaar je ook stroom.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 18:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Een elec. kachel kan een oplossing zijn maar is niet erg bevoordelijk voor de beurs. Begin eerst eens met het plaatsen van isolatie en het dichtstoppen van kieren. Hou vervolgens, in de avond, een open verbinding met de rest van het huis. Zet bv vanaf 1800 uur een deur open naar boven. Warme lucht stijgt op en daardoor neemt direct de kilte af.

Succes, poltol

@Bachanaal, met dit soort kachels bespaar je niets. Voor het opwarmen van de tegels is immers ook [veel] energie nodig. De stralingswarmte moet dus eerst in de tegel geladen worden.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard heb ik er al aan gedacht om te isoleren, maar daar moet je dan wel de centen voor hebben. Bovendien is het een huurwoning, en nee, de wooncorperatie gaat dat niet voor mij betalen, dat heb ik al gevraagd.
Heb al gekeken of ik het zelf zou kunnen doen, maar dat valt ook niet mee ivm de knieschotten en dakramen.

De deur naar boven openzetten heeft ook geen nut, aangezien de ruimte waar die deur zich in bevindt ook onverwarmd is...

Vandaar dus ook de vraag over een kacheltje...

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Juul68,

Ikzelf heb al jaren lang een (wel afgetimmerde en geisoleerde) zolderkamer en heb al diverse kachels en systemen geprobeerd. De kleine aanwezige radiator haalde in de wintern totaal niet de warmte die wenselijk was en heb diverse elektriciteiskachels geprobeerd (het luchtverwarming, keramische plaat, etc) U moet bedenken dat bij gasverwarming voor slaapkamers een gewenste temp. van 18oc nodig / berekend wordt. 20oc of hoger geldt met name voor woonkamers. Poltol geeft terecht aan dat isolatie van het dak op termijn de beste/goedkoopste oplossing is. Een verlaagd plafond in de nok van het dak (te gebruiken als extra vliering ) doet ook al wonderen !! Als u in de winter slechts enkele uren aanwezig bent op de zolderkamer en u goed het voorjaar in de gaten blijft houden vallen de kosten nog wel mee, maar ja 2000 Watt blijft natuurlijk 2000 Watt (vraag aan Hardwareman om de theorie). Mijn beste ervaring met elektrische kachels (circa 8 gehad aanschaf to circa 40 - 120 Euro maximaal) is bij mij de Tefal Securia (deze heeft 2 vermogens tot max 1000 en 2000 watt). Het heeft een groot stralingsoppervlak, 2 standen en een regelbare thermostaat en kunststof isolerende handgrepen en omvalbeveiliging (verplicht !). Tevens is hij erg geruisloos. Mijn dochter had jarenlang kritiek op de verwarming op haar zolderkamer maar sinds 3 jaar zegt ze niets meer (dames, geloof het of niet mijn dochter is kwadratisch kritischer dan mijn vrouw, uw kent het wel mijn dochter is voortgekomen uit de patatgeneratie !). Als ik inderdaad secuur de boel beoordeel, is de warmte snel, bestendig en duurzaam aanwezig. Als deze kachel kapot zou gaan zou ik zondermeer weer dit type kopen ! Voor alle azijnpiessers, Nee, ik werk niet bij Tefal.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik heb ook ooit eens in zo`n oud ongeisoleerd hok moeten slapen,
je stookt voor niets want warmte vliegt er zo weer uit.
Ik had een electrische deken, die moest ik al ruim voor m`n bedtijd aanzetten om mn klamme matras te `drogen` maar dan had ik ook een lekker warm bed dus was stoken verder ook overbodig, althans als je er veder alleen maar slaapt.....

Succes,

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Elektrische vloerverwarming is ook een optie.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

ridder schreef op woensdag 2 dec 2009, 19:43: Juul68,

Mijn beste ervaring met elektrische kachels (circa 8 gehad aanschaf to circa 40 - 120 Euro maximaal) is bij mij de Tefal Securia (deze heeft 2 vermogens tot max 1000 en 2000 watt). Het heeft een groot stralingsoppervlak, 2 standen en een regelbare thermostaat en kunststof isolerende handgrepen en omvalbeveiliging (verplicht !). Tevens is hij erg geruisloos.... Als deze kachel kapot zou gaan zou ik zondermeer weer dit type kopen ! Voor alle azijnpiessers, Nee, ik werk niet bij Tefal.

Bedankt voor deze tip ridder, daar kan ik iets mee. Ik heb al even gezocht, maar kan niet echt een winkel vinden die deze verkoopt. Zie hem ook niet op de site van Tefal staan. Wel 2 op Marktplaats, maar een beetje te ver weg. Heb jij toevallig enig idee bij welke landelijke toko ze deze verkopen?

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op woensdag 2 dec 2009, 20:02: Hoi,

.…........althans als je er verder alleen maar slaapt.....

Dat is 't 'm nou juist...alleen maar slapen is geen probleem...maar ik kan wel andere dingen verzinnen die niet zo prettig zijn in zo'n koud hok ;-)

ve
door verwijderd - Dec 2, 2009 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Juul68,
ik moet toegeven dat het inmiddels wel een verouderd type moet zijn, maar ik heb hem toen gekocht bij Blokker. Probeer even te achterhalen wat zijn opvolger is/was. Het is een ietswat goudgele kleur en alle hoeken zijn afgerond. Informeer eventueel even bij Tefal zelf.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 00:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Juul,

De goedkoopste oplossing is meteen de beste: een ventilatorkacheltje van 2000 Watt. Deze zijn goedkoper dan convector kacheltjes of vloerverwarming.

Bij een convector kachel trekt de warmte bijna voor 100 % direct naar het plafond. Er is maar een paar procent stralingswarmte en dan aan weerskanten. Alle kans dat daar één kant bij zit die straalt in de richting die je niet wilt en gaat ook dát nog naar het plafond. En daar ben je waarschijnlijk niet met die andere dingen bezig die je daar naast slapen nog wilt doen.;-)

Een ventilatorkacheltje blaast de warme (of koude, zomerdag) lucht in de richting waar je de warmte wilt hebben, b.v. op de plek waar je die andere dingen doet. Je kunt het kacheltje ook vanaf een tafel of bureau naar beneden laten blazen zodat de warme lucht als een deken laag over de vloer of bed strijkt. Zeer aangenaam bij verschillende bezigheden de winterdag.

De zomerdag kun je er onverwarmde lucht zachtjes mee over je bed blazen:
zeer aangenaam wanneer het erg warm is en er komt geen mug meer boven je bed, want die houden niet van een luchtstroom.

Een simpel ventilatorkacheltje kost een paar tientjes, nieuw. Bij de kringloop nóg minder. Er zijn er ook met een regelbare thermostaat en ook nog typen welke je automatisch 90 graden heen en weer kunt laten draaien, zodat de luchtstroom veel breder wordt.
Kijk in de folders van Lidl, Aldi, Gamma, Praxis, Karwei, Multimate ets. Daar staan regelmatig dergelijke ventilatorkacheltjes in.

Je hoeft niet bang voor de zekering (stop) te zijn, wanneer op dezelfde zekering niet op hetzelfde moment een een was- droog- of afwasmachine draait of een strijkijzer of andere grootverbruiker. Het kacheltje gebruikt nog geen 10 Ampére.
Met een schakelklok van €2,- kun je het kacheltje vooraf en naderhand in- resp. uitschakelen. Dan hoef je niet vooraf naar de zolder en ook je bed niet uit wanneer je die andere dingen in bed bedrijft.;-] Veel plezier ermee.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Dec 3, 2009 om 01:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag juul 68,

Ik gebruik in een onverwarmde slaapkamer zo'n door Herman genoemd ventilatorkacheltje af en toe (inderdaad soms goedkoop in de Kringloper te vinden:6-10 E), maar doe die nooit aan als ik er niet bij ben. Dat kacheltje verwarmt vrij snel. Er hangt een zwaar velours gordijn voor de balkondeur die er zit (dus misschien kun je er iets met gordijnen doen). Verder heb ik waar mogelijk overal goede tochtband aangebracht. Ook heb ik er een (zwakstroom) electrische deken.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 02:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Juul:

Vandaag heb ik nog een nieuwe ventilatorkachel gezien met thermostaat, van 2000 Watt in 3 trappen, compleet met afstandsbediening voor €22,95. Merk Quigg. 3 jaar garantie.

Moest ik nog wel even aan je denken....

H.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor het meedenken :-)
Dus een ventilatorkachel zou beter voor mij zijn dan een convectorkachel?
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar mij leek de convector ietwat comfortabeler...? De ruimte is niet heel erg groot, plafond niet zo hoog (schuine daken). Toevallig zag ik dat ze bij de Aldi vanaf morgen convectorkacheltjes verkopen voor €25.
Maar waar heb jij die Quigg gezien dan? Is volgens mij ook een merk die de Aldi wel verkoopt.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Juul,
Begrijp je probleem.
Koop ''gewoon'' een oliegevulde radiator bij b.v. Blokker.
Kost ongeveer 50 Euro.
Als de temperatuur, welke je wilt hebben, dan slaat hij af, maar de olie blijft nog een tijdje warm.
Voor een slaapkamer is dit ook veilig, is volledig gesloten.
Geen open elementen dus.
Werkt prima voor dit doel.
Veel succes en warmte.
Leny en Fred

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb wel ervaring met een zibro kachel, en haal de petroleum bij de pomp, is minder kostbaar als de orginele.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb op een slaapkamer waar de computers staan
nu een straalkachel staan met 3 standen 750/1250 en 2000 watt
ik moet zeggen met de eerste stand 750 watt krijg je er het behagelijk warm
ook zit er een termostaat op , dus als het warm genoeg is slaat ie af
word het weer wat kouder slaat ie weer aan
kheb hem voor 2 weken terug gekocht bij de formido
merk elro kosten 19.95
misschien wat voor jou.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

De tefal securia is te koop bij Correct te rotterdam.
Prijs € 19,95, verzendkosten € 10.--
gr. joep scheefhals

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoek eens op Google naar een Zibrokacheltje. Al voor zo'n 200 euro te koop en zeer goedkoop in gebruik.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman heeft gelijk.
In februari heb ik de badkamer (3x3mtr) van mijn zoon verbouwd. Na het slopen van de radiator hebben we om de zaak warm te houden een elektrisch ventilatorkacheltje gebruikt (van IT'S) dat hij nog over had van z'n studentenkamer.
Het ding hoefde in een van de laagste standen nog niet continue te draaien. Volgens mij zijn ze ook te koop met omvalbeveiliging. Heb even rondgeneusd op internet. Rowenta SO 9010 met omvalbeveiliging (± 43,00) Bij www.kieskeurig.nl kun je zoeken op/naar prijs en leveranciers.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste juul68,

Ik heb 2 jaar in een onverwarmde slaapkamer gewoond met schuin dak,van 4 x 3 meter en kleine dakkapel. Eerst een petroleum kachel aangeschaft maar ik kon niet tegen die nare bedompte lucht. Toen (na overleg met mijn hospita) een elektrische ventilatorkachel aangeschaft met standen 700-1300-2000 watt.(E.e.a. was in 1963-1964). Het was behoorlijk koud in die tijd. IJspegels waren regelmatig aan de orde. Deze kachel heeft nooit harder hoeven 'stoken' dan 1300 watt en voorts heeft deze de waterleiding ontdooid van mijn hospita.
Kortom, dat apparaat heeft me veel plezier gedaan en inderdaad je kunt hem richten waarnaar/waarop je hem wilt hebben. De mijne was in die tijd van Philips.
Sukses ermee.
Groeten, Ati

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, kan wel merken dat iedereen de laatste nieuwsbrief van Kassa heeft ontvangen...ook nog vraag vd week :-) Tot nu toe alvast iedereen bedankt!

Ik heb inderdaad de site van Kieskeurig al bekeken, helaas maar weinig reviews.

Ondertussen denk ik dat ik ga kiezen tussen een ventilatorkachel of een oliegestookte radiator. Zal daar veel verschil in zitten wat betreft energieverbruik? En moet je die olie ook regelmatig bijvullen/verversen? Geen idee....

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 15:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het voordeel van een ventilatorkachel is dat je al direct warmte hebt, die rondgeblazen wordt. Ik ben er zeker van dat je, bij het door jou beschreven gebruik, van een ventilatorkachel(tje) veel meer plezier hebt bij hetzelfde of lager energieverbruik.
Een oliegevulde radiator hoef je niet bij te vullen. Deze is echter niet zo comfortabel, omdat het opwarmen een hele tijd duurt, dus eigenlijk alleen handig als je hem lang aan laat staan.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien: KIJKSHOP, Bestron Olieradiator. Indien voorradig € 49,99

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

1) in een slaapkamer moet het niet warm zijn, en ook niet koud
2) een ventilator-kachel is goed genoeg: mijn ervaring: zet zo'n kachel een uur voor 't slapen gaan aan, en zet 'm uit als je je bed ingaat; met een goed dekbed kom je dan wel behaagelijk de nacht door, 's ochtends eventueel ook even aan
3) morgen bij de Aldi voor 24,95 (5/12)

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Juul,

Je kan ook denken aan een campeerkacheltje. Bv. van Alpina - switzerland. Gebruikt maar 800 Watt.

Succes, Rita.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook eens op www.energiezuinigverwarmen.nl Hierop staat een systeemvermeld, wat niet duur in aanschaf is en energiezuinig bovendien. Het wordt door milieuclubs "warm" aanbevolen. Dus het spaart ook nog eens het mileu. Als je gaat verhuizen, kan je het ook nog meenemen. Het geeft een zeer prettige warmte.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo juul 68 - Ik heb jaren een oliegevulde radiator gebruikt; ook op de camping was dit prettig. Het duurt even voordat de radiator op temperatuur is en de warmte zich gaat verspreiden, maar door de olie blijft de radiator lang warm. Is helemaal veilig. Er zit een thermostaat op, dus de warmte-afgifte kan goed geregeld worden. Ze zijn - met advies - te verkrijgen in electrotechnische zaken of ketens zoals Gamma etc.
Veel succes

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

je kan beste petroleumkachel gebruiken is heel zuinig heb je interesse
bij mij staat er nog ene helemaal klaar voor gebruik, joker

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ook niet zo gek om een elektrische deken te nemen. Meestal gaat het erom dat je in bed wat sneller warm wordt.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is het econo-heat verwarmingspaneel iets. Dit is een verwarmingspaneel van 1cm dik, die je aan de muur kunt hangen. Het maximale verbruik is maar 400 watt. Te koop voor 89,00 euro bij www.eco-logisch.eu Hier zijn ook reacties te vinden van mensen die dit paneel al hebben gekocht.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon een platte oliegevulde radiator kopen met thermostaat.deze op een electr. klok aansluiten en op 1 zetten, zorg dat de kachel een uur voor u gaat tukken aangaat op uw armetierige tochtige zoldertje.
Zet hem dan vervolgens tegen uw voeteneind ( meestal zitten er wieltjes aan deze dingen).En voila warme poten.
Neem geen open gloeispiralen of andere gevaarlijke kacheltjes die kunnen brand veroorzaken. en gaan binnen een jaar ook alweer stuk.

PS> tweede hands geen bezwaar .Geef hem dan een lekker kwastje wit of zo.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik wil je even wijzen op een site econoheat. Een prima verwarming, neemt weinig stroom.

Succes.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi waarom ga je niet over op een kachel van zibro

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik weet niet waar je woont ik in Purmerend maar heb nog een olieradiator staan is 2 uurtjes gebruikt voor mijn pedicure kamertje hij was €96.- mag weg voor € 30
bettyg@upcmail.nl
Gr Gerrie

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allemaal,

Enorm bedankt voor al jullie reacties en tips! Ik heb er zeker wat aan gehad en heb veel opties wat beter onderzocht, maar daarvan waren er een aantal voor mij financieel ook even niet haalbaar. Ik zocht een in eerste instantie goedkope maar efficiënte oplossing.

Een uurtje geleden heb ik wat aangeschaft, het is toch een ventilatorkacheltje geworden. Een Tefal 6366 X-tenso. Wel een wat ouder (maar erg leuk) model, en daarom kreeg ik heb ook voor 2 tientjes mee van de winkelier. Allerlei beveiligingszaken, 2400 Watt en 'eco' 1200 Watt, traploos regelbare thermostaat, uitknop, zomerstand, etc.
En ik las op vergelijk.nl dat het zelfs een dubbelzijdig scannen met documentinvoer-functie heeft :-)

Ik heb het net even uitgeprobeerd, en al na een kwartier voelde ik een enorm verschil! Ik kon dit verschil mooi vergelijken met de aangrenzende vergelijkbare ruimte die dus net zou koud is. Echt een stuk comfortabeler, en dat al binnen 15 minuten.

Nogmaals bedankt, en ik zie de winter met een gerust gevoel tegemoet!

Groeten, Juul68

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

meestal hebben huurders alleen maar geld voor direkt voordeel.Als je isoleert,hoef je bijna geen warmte toe te voeren en deze warmte verdwijnt ook niet .Ik slaap al 60 jaar in een onverwarmde ruimte.Als het meer dan 5graden vriest gaat bij ons de verwarming aan.Maar dat is niet fijn,dan moet het raam dicht en dan ben je s'morgens duf.Blij als het niet meer vriest en kou,daar hebben ze kleren voor uitgevonden.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi

Een convector kacheltje is ideaal voor jou want daarmee blijft de warmte vrij lang hangen.
Met een ventilator kacheltje is het zo dat als je hem uit zet, dat de warmte al vrij vlug verdwenen is.
Wij hebben er vroeger een gebruikt in de kinderkamer omdat we alleen een kachel in de huiskamer hadden.
We waren er zeer tevreden en hebben hem al die jaren bewaard voor als in ons nieuwe huis de verwarming eens uit zou vallen.
Gelukkig hebben we hem nooit hoeven gebruiken.

ve
door verwijderd - Dec 4, 2009 om 23:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Leny en Fred, er is onderzoek naar gedaan en ook uit mij eigen ervaring blijkt dat een oliegevulde radiator, zo'n groot onhandig ding, het hoogste rendement heeft, een ventilator kachel is alleen heet als hij aanstaat, en dat is meestal dus bebruikt gedurende de hele tijd stroom, maakt meestral ook, voorala enige tijd storend lawaai, is ook aardig brandgevaarlijk. Hoe groter, dus meerdere ribben, des te hoger het rendement. Zo'n radiator is gevuld met olie, die wordt wamt en gaat circuleren, als hij op temperatuur is schakelt het verwarmingselement uit maar de olie blijft lang heet en circuleren en dus warmte afgeven. Afhankelijk van o.a. omgeving stond hij bij mij per uur maar 20 minuten aan, dus één van 2000 watt, 10 Ampére,(spanning x stroom is vermogen, dus wattage) gebruikt hij per uur dus "maar" 700 watt. Een ventilatorkachel zou dan dus 2000 watt gebruiken in dezelfde tijd. Meestal is er een standenschakelaar, 1-2 0f 3000 watt. In de hoogste stand is hij snel warm, aansluitwaarde zo'n 13 Ampere, bij 1000 watt 4 ampere. Kan belangrijk zijn i.v.m. meerdere stroomgebruikers op andere kamers. Gaat bijvoorbeeld de wasmachine aan ( 13 Ampere) dan even op 1000 watt terugschakelen. Als hij eenmaal warm is blijft het met lagere wattage best wel warm. Vanaf tweeduizend watt mag er geen verlengabel o.i.d. tussen zitten die gemaakt is van gewoon plat of dun rond draad, dat wordt dan te heet door te grote stroom en kan brand veroorzaken. Een goede test is als de kachel wordt aangezet en andere verlichting in de kamer gaat dan merkbaar donkerder branden, er iets mis is en kan brand ontstaan, Dit gaat wél eerst stinken, dus let daar op! Nog een groot voordeel van deze kachel is dat er zo goed en veilig kleren op kunnen worden gedroogd. Staat hij tegen een muur is folie erachter plakken een heel goed idee.

ve
door verwijderd - Dec 5, 2009 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Juul68,

Mijn broer heeft ook zo'n elektrisch kacheltje op zijn zolder en toen ik daar een aantal koude nachten heb geslapen had ik er weinig baat bij. Nu weet ik niet precies wat voor kacheltje hij had, maar ik zou me in ieder geval goed laten informeren in de winkel. Zelf heb ik er niet heel veel vertrouwen in.

Succes! Ik hoop voor je dat het lukt!

Nellie

ve
door verwijderd - Dec 5, 2009 om 02:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Juul:

Er zijn een heleboel "experts" bijgekomen. Jammer genoeg las niet iedereen je topic goed en ook je reactie niet dat je reeds voorzien bent. Zo kreeg je een navenante reactie van hen. Ze typen zo maar wat raak.....

Wanneer je zojuist aangeschafte ventilatorkacheltje een thermostaat heeft, dan heb je een zeer goede koop gedaan. Op bepaalde kille dagen is 1200 Watt zonder thermostaat net teveel, zodat je steeds zelf zou moeten schakelen. Veel plezier met je fan/fun kacheltje.;-)

Een ventilatorkacheltje niet te dicht op een brandbaar object, zoals een gordijn of vloerbedekking, laten blazen. Houd min. 0,5 meter afstand, dan kan er niets gebeuren.

De nadelen van de oliegevulde radiator/convector gaf ik al in mijn eerste reactie. Één, het langzame opwarmen vergat ik nog, doch die is gelukkig op tijd genoemd.

Een Zibro kachel stinkt bedompt. Vooral met niet originele, als de door Zibro aanbevolen zeer dure brandstof en verbruikt ook nog de voor jezelf zo broodnodige zuurstof uit het slaapvertrek.

Oh ja. Je vroeg waar ik dat ventilatorkacheltje van Quigg gezien had. Je hebt gelijk, het merk wordt door Aldi gevoerd en ik zag het voor die prijs bij Aldi in Nordhorn, Duitsland. Hier 18 km vandaan. In Nederland zijn zulke dingen tot +/- €10,- duurder.

======================================================
@ atifloor:

Zo'n Philips ventilatorkacheltje 700-1300-2000 Watt uit begin jaren 60 heb ik nu nóg. Staat verstelbaar op een chrome beugel, is vierkant +/- 25 x 25 cm met aan de voor- en achterkant metaalgaas. Vier schakelaars aan de zijkant en kan met 2 snelheden blazen. Er moet nog een ouderwetse apparaatstekker aan de achterkant in.
Het enige dat intussen aan onderhoud geweest is: iets olie aan de lagertjes van het 2- schoepventilatortje. Onverwoestbaar.
Ik zet het ding op de voorzitting in de auto als de ruiten bevroren zijn, om te ontdooien. Ideaal. Gaat sneller, beter en minder koud dan krabben.

H.

ve
door verwijderd - Dec 5, 2009 om 18:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Juul,

Ik weet wat het is om het met weinig geld te moeten doen.
Om toch nog wat te isoleren, heb ik achter de radiatoren in mijn huis een doos van karton open gesneden en op de maat gemaakt.
Hier heb ik een laag alleminimum folie opgedaan.
Dit zou jij ook op de muur kunnen doen dan houd je veel warmte tegen dit hoeft geen dikke folie te zijn want het word op de muur geplakt.
Ik heb het met de glimmende kant naar de ruimte gedaan en dit scheelt wel.
Hoop dat dit een goedkope oplossing voor je is.

eseseses

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 00:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het verleden heb ik ook wel eens een elektrische bijverwarming gebruikt. Het beste voldeed een elektrisch kacheltje met een ingebouwde ventialtor. Voordeel snel warm, maar nadeel vaak geen thermostaat zdat ze er moet denken. Dit kun je oplossen door er een tijdklokje voor te plaatsen. Let dan wel op dat de tijdklok het wattage van de kachel aankan. Een staande (convector) kachel is ook ideaal, vooral met omval beveiliging. Denk er wel om dat je nooit wat op de kachel legt og er vlak voor hangt, want dan heb je kans dat je je brandverzekering moet raadplegen.
Ze zijn volgens mij op marktplaats legio te koop in alle uitvoeringen
succes

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 11:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga naar Aldi , sinds zaterdag 5 dec een convectorkachel in de aanbieding voor 24.99 € en is geschikt voor bij verwarming , met traploze tijdschakelaar plus 3 wat standen. nml. 2000 w 1750 w en 750 w.
Wat wil je nog meer.?
succes Albert

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

reyka schreef op vrijdag 4 dec 2009, 16:19: je kan beste petroleumkachel gebruiken is heel zuinig heb je interesse
bij mij staat er nog ene helemaal klaar voor gebruik, joker

Een petroleumkachel is zeer onplezierig. Stink altijd voorlal bij het uitzetten. Zelfs de Zibro stinkt bij verkeerde, goedkope olie. Zuurstof wordt geheel weggehaald. Het gaat echt mis bij het bijvullen als er olie wordt gemorst.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2009 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als niets op heeft met hoge electra rekeningen en ook met het milieu, dan zeker doen. dan ook vooral een ventilatotkachel omdat die hoe je het wendt of hkeert het meest brandgevaarlijk is, al moet er een rooster voorzitten.

Maar: (voornbijgaand aan mijn cynische opmerking) is het niet verstandig om te beginnen met het isoleren van de zolder. Het lijkt mij dat dat zeer eenvoudig kan door het aanschaffen van isolatie'dekens' en die aan te brengen tussen de balgken. Vervolgens plaatst u er spaanplaat tegen aan en klaar is kees.

Dan technisch: een dicht verwamingapparaat dus bijv een oliegevulde radiator als al hier voor genoemd is dan het meest aan te bevelen. Zeker, als het gaat om een slaapverbijf GEEN ventilator kachel met min of meer open gloeispiralen.

In een niet geïsoleerde ruimte electrisch verwarmen is zeer kostbaar ook al lijkt een apparaat weinig energie te benutten. In feite verwarmt u de buitenlucht als er geen isolatie is.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 01:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Gerrit en anderen welke gereageerd hebben met adviezen nadat Juul gemeld heeft dat hij voorzien is: "Schnee von gestern".

Juul heeft al een goede koop gedaan! Nu nog reageren lijkt me onzinnig. Of vind je graag het wiel en het witte naaigaren weer uit en doe ons daar kond van? Lees toch eerst andere reacties eens voor je hier wat neerkwakt wat al achterhaald is op het moment van neerkwakken!

En Gerrit, wat maakt een ventilatorkacheltje dat over het midden van de vloer blaast volgens jou brandgevaarlijk? Graag feiten en niet zomaar mensen bang maken. Of zet jij liever een Zibro Kamin oliekacheltje in jouw slaapkamer?

H.

ve
door verwijderd - Dec 17, 2009 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nu kan ik weer niet zien of mijn reactie is overgekomen dus herhaal:
Ach hrdwerrorrman, lees mijn reactie vooral niet als: isoleren is ook na aanschaf van een kacheltje zeer zinvol. De kosten aan energie worden dan terugverdiend.
En over brandgevaar: Helaas heb ik een ervaring met een ventilator kachel van een goed merk waarop ik mijn reactie baseer. In mijn caravan had ik zo,n apparaat aanstaan en had aanvankelijk niet door dat er een doek tegenaan was gevallen. De schroeilucht maakte mij opmerkzaam. tegelijkertijd was er als sprake van oververhitting doordat de lucht niet voldoende weg kon. De ingebouwde veiligheidsthermostaat was echter niet gaan werken. vandaar mijn waarschuwing.
Het zijn en blijven open gloeispiralen!

ve
door verwijderd - Dec 17, 2009 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Gerrit:

Tja, als je het zo wilt zien....Een zakdoek over een schemerlamp kan ook brand veroorzaken en dan gebeurt dat soms niet eens per ongeluk. Moet je dan mensen adviseren geen schemerlamp of zakdoek meer te kopen? En zo kan ik er nóg wel een paar bedenken....

Prettige feestdagen en pas op met warmte;-)

H.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb het ook onverwarmd leg een elektrische deken in bed. Goedkoopste oplossing!

ve
door verwijderd - Jun 21, 2014 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben geboren en opgegroeid in oud huis.De winters waren veel kouder. De winter was er weer een keer. Aangezien ik nog niet groot was kon ik niet naar buiten kijken omdat de ijsbloemen dik erop zaten. Maar een elektrische deken dan, of hou je daar niet van.
En in koude slaapkamer wordt je weerstand ook sterker. Ik was nooit ziek.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2014 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hemoi

Het topic is van vijf jaar geleden en de vragensteller heeft al een kacheltje gekocht.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2014 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Tijger1,

TS is al bijna 2 x verhuisd.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2014 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

oh,das allang geschiedenis en meestal kijk ik of het oud is.Maar dit keer niet.Blunder.