canarische
door canarische Jan 20, 2008 om 21:05
Huishouden & energie

Onwel worden door afzuigkap met koolstoffilter

Mijn vader woont in een appartement waarin zich in de keuken een afzuigkap met koolstoffilter bevindt. Iedere keer als ik er op bezoek ben geweest krijg ik enige uren later last van hoofdpijn, misselijkheid en algehele malaise. Ik schijn de enige te zijn die er last van heeft.Kan dit te maken hebben met vervuilde lucht door bijvoorbeeld vieze of defecte filters?Graag hierop een antwoord van een deskundige. Bij voorbaat veel dank.

6165 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een koolstoffilter zou nooit zulke kwalen geven die u aangeeft. Een koolstoffilter zorgt dat nare geurtjes worden opgenomen en worden vastgehouden in het koolstof ( absorptie )

Hoe vaak worden de filters vervangen ? Dit moet gemiddeld 2 keer per jaar worden vervangen. Is dit al gebeurd ? Zo niet : vervang deze en kijk of u weer dezelfde klachten ondervindt.

Hoe zit het met de ventilatie van de woning zelf ? Het is net of er weinig geventileerd word en er weinig zuurstof naar binnenkomt.

Heeft uw vader een huisdier bijvoorbeeld een kat o.i.d. ? Het kan ook zijn dat u allergische reaktie krijgt van het huisdier. de allergische reakties treden niet gelijk op maar komen altijd later naar voren. U reageerd er vrij heftig op ( uit uw vraag met klachten )

groetjes , labswans

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 23:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

Al eens aan hooikoorts/allergische reactie gedacht. Ik kan zelf heel slecht tegen bepaalde planten/bloemen. Hooikoorst is welliswaar, zegt men, een buiten aangelegenheid. Maar mijn ervaring is dat ik ook binnen veel last heb. Ook huisdieren, voor mij zijn dat katten, kanaries en honden geven een allergische/hooikoorts reactie. Als ik op bezoek ga bij mensen met een hond, kat of kanarie neem ik extra medicatie. Dan heb ik vrijwel geen last.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 00:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

normaliter kan een afzuigkap met of zonder koolstof filter deze klachten niet zelf veroorzaken.

het beste kunt u contact opnemen met een installateur die dmv een oxilizer een luchtkwaliteits meting uitvoerd.

met een oxilizer kun je oa

het co (koolmonoxide) meten in ppm.

het co (kooldioxide) in %

het o2(zuurstof gehalte) in %

normaal bedraagt de O2 20,9%, bij 1,% minder  ondervind de mens al vage klachten.

mocht u aan het oordeel van de installateur twijfelen, dan kunt natuurlijk ook de brandweer of ggd inschakelen.

het is wel van belang dat u  snel handelt

liever een keer voor niks gewaarschuwd dan dat er slachtoffers vallen

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 00:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een koolstoffilter wordt de afgezogen lucht meestal niet naar buiten afgevoerd, doch na filtering weer in het vertrek teruggevoerd.

Een koolstoffilter kan na verloop van tijd dichtslibben. Vaak wordt deze voorgefilterd door een stoffen filter of eentje van wollig groffiltermateriaal. Deze worden dan vaker vervangen dan het koolstoffilter. Hoe vaak hangt van het gebruik af. Zie ook de gebruiksaanwijzing.

Als het koolstoffilter een metalen raamwerk heeft kan het  in een oven uitgebakken worden. Dit deed ik ook met het koolstof geurfilter van onze frituurpan. Als het erg vet is geworden kan het beter vervangen worden.

Als in het appartement centrale airco is, kan het "sick building syndrom" zijn. Ziektekiemen in de centrale filterunit van het gebouw kunnen dan de oorzaak zijn, als daar de filters niet vaak genoeg vervangen worden. Uit kostenoverwegingen, verkeerde zuinigheid, worden bij onderhoud deze filters soms met een stozuiger van zichtbaar stof ontdaan. Dat is niet voldoende. Ze moeten periodiek vervangen worden.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2008 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

inderdaad heeft het er alle schijn van dat het filter niet schoon is of al gedurende lange tijd niet vervangen. Ik zel ook vraagtekens bij de wijze van ventilatie in het appartement. Die lijkt mij ook onvoldoende.b

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag canarische,

Vraagje: hoe oud (graag het bouwjaar noemen) is het appartement van jouw vader?

Groeten, Read3.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, precies weet ik het niet, maar ik schat dat de appartementen zo'n 25 jaar oud zijn.Het is dus een leefruimte, zeg maar een kamer met daarin een open keuken, daarachter de hal met in een aangesloten ruimte de cv ketel etc.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag canarische,

Jouw antwoord op mijn vraag geeft aan dat het NIET in het meest moderne afzuigsysteem zit. Dat is pas de laatste jaren geïnstalleerd en geeft zeer veel klachten die jij ook omschrijft. Hopelijk geven de andere antwoorden je meer houvast.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoofdpijn zou ook kunnen worden veroorzaakt door koolmonoxide en dan zult u toch eens even de CV ketel moeten checken of door een installateur laten meten. Vaak is dit probleem ook zichtbaar aan het geel worden van wanden of plafonds. Ik wil u niet onnodig ongerust maken maar meten is weten en voorkomen is beter dan genezen.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2008 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ tonnyboy,

Denk je niet dat de vader dan al dood zou zijn geweest, of tenminste iedere dag zware hoofdpijn en misselijkheid zou moeten hebben?

Hardware ERror MAN.