adrie2
door adrie2 Nov 18, 2015 om 12:10
Huishouden & energie

Ook koolmonoxide-risico bij nieuwe cv-ketels

Zie actueel bericht: http://kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuws/artikel/nieuws/ook-koolmonoxide-risico-bij-nieuwe-cv-ketels/

Ik heb ook al lange tijd mijn twijfels of de installatie en onderhoud aan de CV-ketel door/cq in opdracht van de woningcorporatie wel deskundig is uitgevoerd. Mijn opmerkingen er over worden niet serieus genomen. Gezien dit OVV-rapport zouden verhuurders verplicht moeten worden om een betrouwbare koolmonoxidemelder in de woningen te installeren.
Naast het gevaar van koolmonoxide is er ook nog dat van salmonellavergiftiging. Dit omdat de maximale temperatuur van het tapwater niet hoger kan worden ingesteld dan 65graden, terwijl er in het lange leidingennet naar de douche dode einden voorkomen (met stilstaand water) waar deze bacterievorming kan ontstaan.

611 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

adrie1945 schreef op woensdag 18 nov 2015, 12:10: ...
Naast het gevaar van koolmonoxide is er ook nog dat van salmonellavergiftiging. Dit omdat de maximale temperatuur van het tapwater niet hoger kan worden ingesteld dan 65graden, terwijl er in het lange leidingennet naar de douche dode einden voorkomen (met stilstaand water) waar deze bacterievorming kan ontstaan.

Ik bedoelde natuurlijk: Legionellavergiftiging.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan toch ook zelf zo'n koolmonoxidemelder kopen en installeren. Zo duur zijn die dingen niet.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Legionellavergiftiging loop je echt niet zo snel op als het tapwater op 65 graden staat. Na langdurige stilstand, bijv. na vakantie, even voor alle zekerheid het water een paar minuten door laten lopen.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op woensdag 18 nov 2015, 14:01: Je kan toch ook zelf zo'n koolmonoxidemelder kopen en installeren. Zo duur zijn die dingen niet.

Ja. Maar die paar tientjes die zo'n ding kost is het probleem niet, wél dat zo'n goedkope melder schijnveiligheid geeft.
In het artikel kan je lezen dat uit recent Europees onderzoek naar de technische werking van koolmonoxidemelders blijkt dat 40 procent daarvan ondeugdelijk zijn.
Wettelijke eisen voor betrouwbare en effectieve melders ontbreken, dus die paar tientjes kunnen zomaar weggegooid geld zijn.
Als nu ook blijkt dat door ondeskundig onderhoud en aanleg van CV-ketels (in opdracht van de verhuurder) de veiligheid van bewoners gevaar loopt, ligt m.i. de verantwoordelijkheid hiervoor geheel bij de eigenaar/woningcorporatie. Voor de € 230.000,- die de bestuursvoorzitter van mijn woningcorporatie jaarlijks opstrijkt mag je wel wat (beleid) terug verwachten.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op woensdag 18 nov 2015, 14:10: Legionellavergiftiging loop je echt niet zo snel op als het tapwater op 65 graden staat. Na langdurige stilstand, bijv. na vakantie, even voor alle zekerheid het water een paar minuten door laten lopen.

Dat weet ik. Maar in het leidingnet van mijn woning zit een doodlopend gedeelte waar altijd water in blijft staan, waar dus géén doorstroming is en waar de temperatuur nooit de 65 graden zal bereiken. In dat gedeelte kán zich Legionella ontwikkelen, ook al draai ik de warmwaterkraan elk uur open. Legionella ontwikkelt zich in water tussen 25 en 45 graden.
Waar ik mij aan stoor is dat de verhuurder hierover slechts de schouders ophaalt.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

......Wettelijke eisen voor betrouwbare en effectieve melders ontbreken, dus die paar tientjes kunnen zomaar weggegooid geld zijn........

Als je voor aankoop even info op het web zoekt, weet je welke melders betrouwbaar zijn.

Wat het salaris van de bestuursvoorzitter met dit topic te maken heeft, ontgaat mij.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op woensdag 18 nov 2015, 14:49: [...]
Wat het salaris van de bestuursvoorzitter met dit topic te maken heeft, ontgaat mij.

Dat zegt iets over de verantwoordelijkheid van de woningeigenaar als opdrachtgever voor de aanwezigheid van veilige technische woninginstallaties.
Corporatiebestuurders worden daar terecht (óf onterecht, dat laat ik in het midden) goed voor betaald. Een politiek bestuurder kan je wegens ontoereikendheid na verkiezingen wegstemmen, bij een woningcorporatie hebben de huurders die mogelijkheid tav de corporatiebestuurder niet. Kwaliteit en verantwoordelijkheidsgevoel bij deze functionarissen is dus extra belangrijk.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je weet hoeveel monteurs er in Nederland zijn?

Ja, er zullen zeker prutsers tussen zitten helaas en die maken dit soort berichten.
de aanvoer van lucht is nauwelijks gevaarlijk, als die lekt is geen probleem maar de afvoer, die is juist van belang dus als het erg scheef zit, even goed kijken......

En de melders, ja geen keurmerk door overheid en de overheid die we hadden, Kiwa en Kema moeten nu commercieel doen, net als TNO.

Maar moeten we nu net als de APK bij elke auto een controleur instellen die het gaat controleren?
Kost extra en wat doen we met handige doe het zelver?
Ja, daar zitten oude vakmensen tussen met erg veel ervaring die nu een ander vak hebben.

Als je via media campagne laat weten dat duf worden naast de ketel wel eens gevaarlijk kan zijn en de brandweer heeft meestal wel plaatselijk goede meters.
Vroeger was daar Postbus 51 voor en die mag van mij terug.

Maar dan niet bij mijn thuis graag... naast de perfect zelf geplaatste ketel nog diverse snoeren buiten alle regels om...!

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

adrie1945 schreef op woensdag 18 nov 2015, 12:15:
Ik bedoelde natuurlijk: Legionellavergiftiging.

Het is "legionellabesmetting".
Dit kan ontstaan in leidingen die langdurig nooit hoger worden verwarmd dan 50 graden Celcius.
De besmetting verdwijnt "zodra" de temperatuur van het water boven de 50 graden uitkomt aangezien de bacterie niet bestand is tegen hogere temperaturen.
Met een tapwater temperatuur van 65 graden hoeft u dus in uw situatie helemaal niet bang te zijn voor een mogelijke kans op besmetting.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

mein33 schreef op woensdag 18 nov 2015, 16:00:
adrie1945 schreef op woensdag 18 nov 2015, 12:15:
[...]
Met een tapwater temperatuur van 65 graden hoeft u dus in uw situatie helemaal niet bang te zijn voor een mogelijke kans op besmetting.

Zie woensdag 18 nov 2015, 14:48
... in het leidingnet van mijn woning zit een doodlopend gedeelte waar altijd water in blijft staan, waar dus géén doorstroming is en waar de temperatuur nooit de 65 graden zal bereiken. In dat gedeelte kán zich Legionella ontwikkelen, ook al draai ik de warmwaterkraan elk uur open ...

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op woensdag 18 nov 2015, 16:00: Als je weet hoeveel monteurs er in Nederland zijn?
Ja, er zullen zeker prutsers tussen zitten [...]

Het probleem is dat je als huurder maar moet afwachten wie de verhuurder dat werk laat doen.
Toen de monteurs na het monteren en aansluiten van de ketel weer vertrokken waren bleek dat ze waren 'vergeten' om enkele knelkoppelingen goed aan te draaien.
Kan gebeuren. Ik heb ze maar zelf even aangedraaid. Kleine moeite.
Waar ik meer problemen mee heb is dat ze voor de luchtaanvoer- en rookgasafvoerleidingen de oude muurdoorvoer hebben gebruikt die niet helemaal aansluit.
De verhuurder is opdrachtgever en je mag toch verwachten dat ze het werk controleren, maar die gaf op mijn opmerking niet thuis.
Al met al heb ik reden genoeg voor twijfel. Het wordt tijd dat er weer een onafhankelijke keurende instantie komt, want elke dode door koolmonoxide is er één te veel.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

adrie1945 schreef op woensdag 18 nov 2015, 16:33:
mein33 schreef op woensdag 18 nov 2015, 16:00:
adrie1945 schreef op woensdag 18 nov 2015, 12:15:
[...]
Met een tapwater temperatuur van 65 graden hoeft u dus in uw situatie helemaal niet bang te zijn voor een mogelijke kans op besmetting.

Zie woensdag 18 nov 2015, 14:48
... in het leidingnet van mijn woning zit een doodlopend gedeelte waar altijd water in blijft staan, waar dus géén doorstroming is en waar de temperatuur nooit de 65 graden zal bereiken. In dat gedeelte kán zich Legionella ontwikkelen, ook al draai ik de warmwaterkraan elk uur open ...

@adrie1945,

U had deze eerder door u geschreven tekst niet hoeven te dupliceren, ik had die nl. al gelezen.
Maar als hetgeen ik schreef niet voldoende duidelijkheid is dan nog een aanvulling hierop.
Het water in het stukje doodlopende leiding levert geen enkel risico voor de gezondheid op.
Mocht zich in dat stukje leiding al een legionellabesmetting voordoen dan gaan die bacteriën dood op het moment dat besmette water zich vermengt met het stromende water van 65 graden.
M.a.w. de eventuele bacteriën zijn al gedood alvorens het water uit het tappunt stroomt.

Het grootste gevaar dat met legionella besmet water oplevert is als het gebruikt wordt bij bijv. het douchen, omdat het water daarbij gedeeltelijk verneveld. Dat vernevelde water wordt ook ingeademd. Door het inademen van dit besmette en vernevelde water kan de bacterie zich ontwikkelen in de longen en dat geeft vervolgens weer de kans op het krijgen van de zgn. veteranenziekte.
Ook in dit geval loopt u geen risico want tot de mengkraan heeft het water immers een temperatuur van 65 graden.

Vr.gr. mein33

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

mein33 schreef op woensdag 18 nov 2015, 17:49: [...]
Het water in het stukje doodlopende leiding levert geen enkel risico voor de gezondheid op.
Mocht zich in dat stukje leiding al een legionellabesmetting voordoen dan gaan die bacteriën dood op het moment dat besmette water zich vermengt met het stromende water van 65 graden.
M.a.w. de eventuele bacteriën zijn al gedood alvorens het water uit het tappunt stroomt.

Het grootste gevaar dat met legionella besmet water oplevert is als het gebruikt wordt bij bijv. het douchen[...]

Hartelijk dank voor uw uitgebreide toelichting, maar die stelt mij toch niet niet gerust. De warmwaterleiding is vanaf de CV-ketel naar de douche-mengkraan niet geïsoleerd en is bovendien qua afstand zo lang dat daardoor het water, wat uit de douchekop komt, amper de temperatuur van 50 graden bereikt. In de aanvoerleiding, op ongeveer een meter vóór de douche-mengkraan, zit (ingemetseld) die aftakking naar dat loze deel waarin de legionellabacterie zich kan ontwikkelen. Ik ben van mening dat het gevaar dat de bacterie via de douchekop verneveld wordt niet is uit te sluiten. Om die redenen zal ik graag de tapwatertemperatuur van de ketel willen verhogen naar, bijvoorbeeld, 80 graden, maar die mogelijkheid heeft de ketel niet.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit lijkt me zeker iets voor KASSA om aandacht aan te schenken Wat gevaarlijk!

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

De tapwater temperatuur verhogen naar 80 graden? U bent niet wijs en dan zeker een topic openen over verbrandingsgevaar aan het hete water.

In dat loze stuk gebeurt helemaal niets. Dat water komt helemaal niet bij het water wat uit de douchekop komt.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2015 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb bijna 17 jaar mijn huidige Hr-ketel.

De oorzaak van CO-intoxicatie wordt meestal veroorzaakt door een slecht werkende afvoerkanaal.
Verluchting van de omgeving is belangrijk. CO-intoxicatie ontstaat en begint ook middels een onvolledige verbranding.

Jaarlijkse controle van de Hr-ketel en het afvoerkanaal is belangrijk om CO-intoxicatie te voorkomen.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2015 om 00:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 18 nov 2015, 23:04: De tapwater temperatuur verhogen naar 80 graden? U bent niet wijs [...]

Bedankt voor uw compliment. In het geval dat de douche zich in de onmiddellijke nabijheid van de ketel bevindt, dan zou het instellen van de tapwatertemperatuur naar 80 graden inderdaad niet verstandig zijn. Maar door het warmteverlies in de lange leiding naar de douche mengkraan zal de temperatuur hier hooguit tot 65 graden oplopen waardoor eventuele bacteriën (die er volgens u niet kunnen zijn) zeker worden gedood. Overigens, bij de vorige ketel kon ik de tapwatertemperatuur wel instellen op 80 graden. Nooit hebben we ons gebrand aan te heet water.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2015 om 09:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tapwater op 80 graden is erg zonde van verspilde energie, u ziet spoken die er niet zijn. Er zijn al velen jaren bekent onder de Cv-tuners die hun tapwater op 40-45 graden hebben staan en ik heb nog nooit een dode gezien.

Hier staat hij op 65 graden en dat is uitstekend voor vaatwasser/wasmachine.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2015 om 10:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

adrie1945 schreef op woensdag 18 nov 2015, 19:59:

Hartelijk dank voor uw uitgebreide toelichting, maar die stelt mij toch niet niet gerust. De warmwaterleiding is vanaf de CV-ketel naar de douche-mengkraan niet geïsoleerd en is bovendien qua afstand zo lang dat daardoor het water, wat uit de douchekop komt, amper de temperatuur van 50 graden bereikt. In de aanvoerleiding, op ongeveer een meter vóór de douche-mengkraan, zit (ingemetseld) die aftakking naar dat loze deel waarin de legionellabacterie zich kan ontwikkelen. Ik ben van mening dat het gevaar dat de bacterie via de douchekop verneveld wordt niet is uit te sluiten. Om die redenen zal ik graag de tapwatertemperatuur van de ketel willen verhogen naar, bijvoorbeeld, 80 graden, maar die mogelijkheid heeft de ketel niet.

@adrie1945,

Ik heb geprobeerd om uw onnodige ongerustheid weg te nemen.
Jammer genoeg blijkt dat dit niet is gelukt.
Ik zou verder niet weten hoe u te (kunnen) overtuigen dat er bij de door u geschetste situatie geen enkel besmettingsgevaar dreigt.
Ik hoop wel dat er "niemand" genegen is om de tapwatertemperatuur, geheel overbodig, voor u te willen verhogen.

vr.gr. mein33

ve
door verwijderd - Nov 19, 2015 om 10:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

slobberbone schreef op donderdag 19 nov 2015, 09:01: Tapwater op 80 graden is erg zonde van verspilde energie, u ziet spoken die er niet zijn.

Wat betreft die verspilling ben ik het met u eens, met dat tweede wat u noemt niet.
Het is de verhuurder/corporatie die hier slecht werk heeft laten verrichten.
De situatie is zo ontstaan:
Ik huur een oud huis. Dat is oorspronkelijk een gemeentewoning, (bj1922) die is verkocht aan een woningcorporatie. Toen ik deze woning in gebruik nam was er geen CV. Voor de warmwatervoorziening was er een elektrische boiler die in de nabijheid van de douche was opgehangen.
Jaren later werd er cv aangelegd (waarbij de huur werd opgetrokken). Ze hebben toen gemakshalve een lange warmwaterleiding gelegd vanaf de ketel naar een voormalig warmwatertappunt. De boiler werd verwijderd en de leidingen afgedopt. Zo is dat loze eind ontstaan.
De eerste cv-ketel was voorzien van een interne warmwatervoorraad waarvan het water op 80 graden kon worden ingesteld. Omdat we blij waren met het comfort dat cv-warmte bood en het tapwater in de douche goed warm werd, hebben we dat toen maar zo geaccepteerd.
Kort geleden is die ketel vervangen door de huidige, die geen warmwatervoorraad heeft en waarvan de tapwatertemperatuur niet hoger kan worden afgesteld dan op 65graden. Het gevolg is o.a. dat het douchewater nooit meer heet wordt (zodat mogelijk legionellabacteriën kunnen gedijen) en dat er veel water wordt verspild tot het water een aangename temperatuur bereikt heeft.
Bij de keuze voor deze ketel zijn wij als huurder niet betrokken. We ervaren deze problemen dus pas nadat die ketel was opgehangen. Het probleem is dat de verhuurder/corporatie zich sindsdien doof houdt voor onze klachten en zorgen.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2015 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het media bericht over dit is fout gedaan!

Er zitten vaak oude pijpen die niet goed dicht meer zijn na vele jaren en/of slordig gemonteerde afvoer rookgassen.

Het probleem is dat de kachel elk jaar gecontroleerd word maar de afvoer niet.
Vooral als je na 12 jaren een nieuwe ketel kreeg maar door het zuur in de afvoerpijp kan aluminium poreus worden en zo uitlaat gassen lekken!

Daarom moet je bij een nieuwe ketel ook die pijp controleren en liefst vervangen.
De lucht aanvoer geen probleem maar de afvoer van RVS gaat meerdere kachels mee, Aluminium wegens het zuur in de condens dampen niet.

Het echte gevaar is dus oude poreuze pijpen of oude rubbers in de koppelingen van oude rubbers.
Dus bij nieuwe ketel ook de afvoer pijp vervangen voor de rookgassen tenzij het RVS pijp is..

ve
door verwijderd - Nov 20, 2015 om 02:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op donderdag 19 nov 2015, 20:24: Het media bericht over dit is fout gedaan!

Er zitten vaak oude pijpen die niet goed dicht meer zijn na vele jaren en/of slordig gemonteerde afvoer rookgassen.

Het probleem is dat de kachel elk jaar gecontroleerd word maar de afvoer niet.
Vooral als je na 12 jaren een nieuwe ketel kreeg maar door het zuur in de afvoerpijp kan aluminium poreus worden en zo uitlaat gassen lekken!

Daarom moet je bij een nieuwe ketel ook die pijp controleren en liefst vervangen.
De lucht aanvoer geen probleem maar de afvoer van RVS gaat meerdere kachels mee, Aluminium wegens het zuur in de condens dampen niet.

Het echte gevaar is dus oude poreuze pijpen of oude rubbers in de koppelingen van oude rubbers.
Dus bij nieuwe ketel ook de afvoer pijp vervangen voor de rookgassen tenzij het RVS pijp is..

Tot zover mij bekend is, is of zijn tot nu toe in onze appartementencomplex geen slachtoffers van CO-intoxicatie. Wij hebben huren met de regelmaat van de klok een bouwkundige in die het appartementencomplex controleert.

ve
door verwijderd - Nov 20, 2015 om 09:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

@1953

"Met de regelmaat van de klok wordt een bouwkundige ingehuurd?"

Waarom?

ve
door verwijderd - Nov 23, 2015 om 00:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 20 nov 2015, 09:24: @1953

"Met de regelmaat van de klok wordt een bouwkundige ingehuurd?"

Waarom?

Om het appartementencomplex te controleren op eventuele gebreken, om het mjop op te stellen, dakcontrole, afvoerpijpen checken, deklaag van het geschilderde, directievoering bij de uitvoering van de VvE-opdracht(en) en daar hebben wij appartementsrechthebbende veel profijt van. Zo ontstaat geen achterstallig onderhoud en een gezonde appartementencomplex is beter en sneller verkoopbaar.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2015 om 00:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

De CO-melders in de handel zijn onlangs getest op de werking en dat is bedroevend te noemen.

Een CO-melder moet op de juiste worden opgehangen. Als de CO-melder afgaat is het meestal te laat om op te reageren, dan heeft u meestal het bewustzijn binnen 30 seconden verloren.