Gr
door Grussoni Mar 20, 2018 om 11:10
Huishouden & energie

Opbrengst zonnepanelen en teruggave

Geachte ..
Ik heb in 2016  10 zonnepanelen laten plaatsen, met de verwachting dat ik de investering in 6 a 7 jaar uit zou hebben.
Maar na 12 maanden met een opbrengst van 2772 kWh, krijg ik maar € 250,40 terug.
Mijn meterstanden waren - 771 kWh normaal tarief  en 590 kWh  dal tarief.
Dat zou toch beteken dat ik 0 verbruikt heb en zelf terug moet krijgen.

Ik zie graag u antwoord tegemoet

6936 13 Rapporteer

Topantwoord

getty
door getty - Mar 20, 2018 om 11:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft u de energieleverancier al gebeld?

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2018 om 11:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dan moet u die 181 Kw terugkrijgen tegen een cent of acht per Kw. En  u krijgt toch terug?

Ge
door Genee - Mar 20, 2018 om 11:26
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Voor electra betaalt u ongeveer €0,25 per kwh.
U heeft een opbrengst van 2772 kwh, dat is bijna €700, en dat heeft u ruwweg ‘verdiend’ met de zonnepanelen.
Wanneer u geen zonnepanelen zou hebben had u zo’n 2800 kwh verbruikt en dat hoeft u nu niet te betalen.

Gr
door Grussoni - Mar 20, 2018 om 11:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja. Maar hun systeem kan niet met negatieve meterstanden werken.
Daarom werken zij met ingewikkelde correctienota's over vorige jaren.

Mijn gemiddelde verbruik over de laatste 5 jaren is 2500 kWh. Als mijn opbrengst 2772 kWh is.

Ook zeggen zij dat de opbrengst niets zegt over het bedrag wat ik terug krijgt. Dan komen ze weer met de ingewikkelde correctie berekeningen.

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2018 om 11:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u in totaliteit meer teruglevert dan dat u gebruikt, krijgt u voor het meer teruggeleverde slechts een gering bedrag per KW.

Heeft niets met voorgaande jaren te maken.

Th
door Theawaalen - Mar 20, 2018 om 11:41
113 Antwoorden / 5 Vragen

Kijk op de afrekening of ze de energiebelasting ook hebben gecorrigeerd.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Mar 20, 2018 om 11:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bekijk > deze rekenvoorbeelden < nog eens ...

https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/salderen-en-terugleververgoeding-zonnepanelen

Gr
door Grussoni - Mar 20, 2018 om 11:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Waar kan ik naar toe om de ingewikkelde correctie nota's berekeningen, mijn opbrengst  en de teruggaaf, van mijn energieleverancier te laten checken te laten checken?

hansje klein
door hansje klein - Mar 20, 2018 om 12:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Hoe reken je de energierekening na?

Klik hier > Primair door erop te gaan studeren <

Verder kunt u bij de eigen energieleverancier terrecht, bij de Consumentenbond, bij de Vastenlastenbond en bij Consuwijzer met de vraag of uw leverancier u uiteindelijk verder moet helpen. U kunt nog opstarten bij de Geschillencommissie waarbij de meeste energiebedrijven zijn aangesloten (zie hun website). Tenslotte zijn er meerdere energievergelijkers die hun hulp aanbieden, ook nà het overstappen:

zoals gaslicht <

Bent u via deze site overgestapt en vermoedt u dat u niet de actietarieven heeft gekregen zoals u deze heeft afgesloten, dan kunnen we u doorgaans ook helpen met het nakijken van uw rekening. U kunt daarover mailen via het contactformulier of bellen naar 0342-411350. Onze klantenservice helpt u graag!

Ge
door Genee - Mar 20, 2018 om 12:38
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik uit de gegevens opmaak is dat u 181 kwh meer teruggeleverd hebt dan u verbruikt hebt.
Voor die 181 kwh krijgt u zo’n 8 ct per kwh betaald.
De andere 2772-181= 2691 kwh (die u zonder zonnepanelen had moeten betalen) vallen weg tegen uw verbruik.
U zult aan uw leverancier maandelijkse voorschotten betalen welke ook verrekent moeten worden.
Na verrekening van dit alles krijgt u nu €250,40 terug.
Maar dat wil niet zeggen dat u dat jaar maar €250,40 aan de zonnepanrken verdiend hebt.

panter22
door panter22 - Mar 20, 2018 om 14:47
6599 Antwoorden / Vragen

De winst van de zonnepanelen is het verbruik wat je daarvoor had  +  de kwh die je overhoudt.
Even in de oude jaarafrekeningen kijken hoeveel je moest betalen en vergelijken met wat je nu betaalt.

ha
door harryromijn - Mar 21, 2018 om 13:05
272 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft toch ook geen stroom hoeven te betalen, wat u anders wel had moeten doen ?
Die twee moet je natuurlijk wel optellen. zie toonder - 20 mrt. 2018 om 11:26

Bas
door Bas - May 15, 2018 om 10:04
2 Antwoorden / Vragen

Hoi Grussoni, Er mist wat informatie om dit te kunnen beantwoorden, bv de meterstanden voor en na (dus 2). Je ziet hier ook een rekenmodel om het zelf te kunnen bepalen https://www.zonnepaneelprijzen.nl/opbrengst/. Het belangrijkste is dat ze doen wat ze beloven en het bedrijf anders navragen als dat niet zo is. Wel mooi dat je zonnepanelen hebt, ook voor het milieu.