nm
door nmdet01 May 2, 2014 om 23:07
Huishouden & energie

Opbrengst zonnepanelen per uur

Hallo
Graag zou ik van andere zonnepaneel gebruikers horen wat de maximale opbrengst is van de aangesloten panelen op enig moment op de dag. Dus niet de totale dag opbrengst maar het piek vermogen. Bijvoorbeeld als 10 panelen bezit van 250 pW zou je op een zonnige dag bijvoorbeeld 2400 watt kunnen zien of misschien zelfs 2500 watt. Ik heb 12 panelen en de opbrengst in een jaar tijd is nog nooit boven 2500 geweest. Wat ik persoonlijk erg laag vindt.

24912 6 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 3, 2014 om 00:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens of u aan deze pagina iets heeft:
klik hier en nog een pagina: klik hier.

tijger1
door tijger1 - May 3, 2014 om 00:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zal wel net als met de internet snelheid zijn. U krijgt nooit het maximum.

energieverbruik
door energieverbruik - May 6, 2014 om 09:50
63 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb toch het idee dat die opbrengst van uw 12 panelen niet zo verkeerd is met 2500 kWh.
Onder ideale omstandigheden zou dit maximaal 3000 kWh kunnen zijn. Het resultaat is echter van diverse factoren afhankelijk o.a.
- de plaats waar u woont in Nederland, die bepaald de instralingsfactor van de zon, aan de kust is deze gunstiger en wordt lager naarmate je verder het land in woont. Er wordt voor Nederland gerekend met een gemiddelde instraling van 85% (3000x0,85=2550 kWh)
- wijkt de helling van de opgestelde collector af van 36 gr die in Nederland optimaal is.
- in hoeverre wijkt de opstelling af van het ideale zuiden+3gr
- is de collector geheel vrij van schaduw van bomen of bouwkundige elementen.
- In hoeverre kunnen de panelen hun warmte kwijt, het rendement neemt behoorlijk sterk af naarmate de temperatuur van het paneel stijgt, boven de 25 gr ongeveer 0,5% per graad celcius!!!
- Ook kan de keuze die gemaakt is tussen monokristallijne panelen en polykristallijne panelen een rol spelen, het rendement van de eerste type is marginaal hoger,

valerius-2
door valerius-2 - May 27, 2014 om 14:30
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=energieverbruik schreef op dinsdag 6 mei 2014, 09:50]Ik heb toch het idee dat die opbrengst van uw 12 panelen niet zo verkeerd is met 2500 kWh.
Onder ideale omstandigheden zou dit maximaal 3000 kWh kunnen zijn. Het resultaat is echter van diverse factoren afhankelijk o.a.
- de plaats waar u woont in Nederland, die bepaald de instralingsfactor van de zon, aan de kust is deze gunstiger en wordt lager naarmate je verder het land in woont. Er wordt voor Nederland gerekend met een gemiddelde instraling van 85% (3000x0,85=2550 kWh)
- wijkt de helling van de opgestelde collector af van 36 gr die in Nederland optimaal is.
- in hoeverre wijkt de opstelling af van het ideale zuiden+3gr
- is de collector geheel vrij van schaduw van bomen of bouwkundige elementen.
- In hoeverre kunnen de panelen hun warmte kwijt, het rendement neemt behoorlijk sterk af naarmate de temperatuur van het paneel stijgt, boven de 25 gr ongeveer 0,5% per graad celcius!!!
- Ook kan de keuze die gemaakt is tussen monokristallijne panelen en polykristallijne panelen een rol spelen, het rendement van de eerste type is marginaal hoger,

TS heefti het over wats zal wel een vergissing zijn, van kant denk ik.

ho
door hobbybob - May 27, 2014 om 20:58
25 Antwoorden / 0 Vragen

Heb eerlijk gezegd het idee dat er iets niet helemaal goed is.
Ja energieverbruik heeft gelijk v.w.b de omstandigheden om en rond de panelen maar mijn berekeningen komen toch echt wel hoger uit.

hierbij ga ik uit van gemiddelde zonuren NL van 1521 per jaar, kan natuurlijk verschillen per regio maar kijk dan even op zonuren.nl
Berekening is voor ideaal dus op het zuiden dakhelling 35 graden geen slagschaduw goede omvormer(s) die niet afgeknepen worden op max output zoals bijvoorbeeld soladin 600 (max 3 panelen per omvormer)

12 panelen 250 Wp geeft 3000 Wp. rendement per zonuur ideaal is 0.85x3000=2,5 Kwh
Hierna de instralingsfactor van ook 85% geeft 0.85x2.5 = 2.125KWh

Bij 1521 zonuren geeft dat 1521 x 2.125 = 3232 KWh afgerond naar beneden

voorbeeld:
Twente ligt in de regel het laagst met zonuren gemiddeld 1372 op jaarbasis dus nog altijd goed voor
1372 X 2,125 = 2919 KWh

Den Helder ligt op gemiddeld 1581 zonuren dus 1581 x 2.125 = 3359 KWh

Wellicht is het mogelijk om op de omvormer middels software in te loggen om de status te bekijken van de installatie. Opbrengst, stroom, string conditie van de panelen want ook een zonnepaneel kan een kapotte of mindere cel hebben die de opbrengst aardig omlaag trekt

met groet

HB

ho
door hobbybob - May 27, 2014 om 21:15
25 Antwoorden / 0 Vragen

Nabrander:

Zelf heb ik slechts 6 panelen (mono) op mijn dak van 240 Wp, puur omdat de dakkapel in de weg zit.
Opbrengst seizoen 2013 was bijna 1550 KWh bij 1880 zonuren is toch gemiddeld door het jaar heen 0,82 KW per uur zon
globaal 1/3 van mijn jaarverbruik
Benieuwd wat deze zomer oplevert