ma
door markosalaplaya Jul 9, 2017 om 12:35
Huishouden & energie

Optisch wit in kleur wasmiddel

Veel kleur wasmiddelen bevatten optische witmiddelen.
Wat is het effect op gekleurde was?

15643 17 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 9, 2017 om 12:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dat het de kleur op den duur zal aantasten. En optische witmiddelen maken een witte was, ook op den duur, wat grauw.

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 04:19
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Maar optische witmiddelen zijn toch juist bedoeld om witte was witter te laten lijken?

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2017 om 08:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marko. Inderdaad en dat doen ze ook. De was wordt daar ook niet grauw van.

ge
door gewicht Jul 10, 2017 om 20:49
170 Antwoorden / 1 Vragen

Dat witte was op den duur grauw wordt komt in de regel door het wassen met te lage temperatuur.
Het lijkt goedkoop maar de was ziet er niet uit, grauwsluier.
Om en om 40 en 60/70 graden werkt netter ,hoewel ook het merk wasmiddel kan schelen.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2017 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er al optische witmiddelen zitten in waspoeder voor gekleurde stoffen, werken die niet als u op lage temperatuur wast.

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 04:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ook in vloeibaar wasmiddel. En de vraag is niet of er optische witmiddelen inzitten en op welke temperatuur ze al dan niet werken, maar welk effect ze hebben op gekleurde was.

hansje klein
door hansje klein - Jul 9, 2017 om 13:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Goed gelezen/begrepen?

Is dat niet tegenstrijdig een wit- of bleekmiddel in een wasmiddel voor de gekleurde was?

Formil-fine van Lidl heeft het zelfs voor de bonte was over "géén bleekmiddel" en

Unilever heeft het alleen over licht-gekleurde kledingstukken: ga er wel even eerst goed voor zitten ....!

tijger1
door tijger1 Jul 9, 2017 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Optisch wit is niet hetzelfde als bleek.

hansje klein
door hansje klein Jul 9, 2017 om 14:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Algemeen: Op mijn bonte-was-fles gaat het over 'ontbrekende bleekmiddelen' en op Wikipedia worden de 'witmakers' nader uitgelegd: over de witmaakkunde

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 04:09
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Helaas geen antwoorden maar meer vragen.

Goed gelezen/begrepen?
Retorische vraag?

Is dat niet tegenstrijdig een wit- of bleekmiddel in een wasmiddel voor de gekleurde was?
Geen bleek- maar witmiddel. Juist vanwege die tegenstrijdigheid mijn vraag.

Ook Unilever zwijgt over optische witmiddelen in kleur wasmiddel.

reflecs
door reflecs - Jul 9, 2017 om 13:51
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Er zit geen optisch wit in kleurwasmiddel.

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 03:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Jawel.

hansje klein
door hansje klein Jul 10, 2017 om 10:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Nogmaals, op mijn Lidl wasmiddel wordt dit NIET aangegeven ...

Op welk merk dan wèl? Dat heet dan, de vraag onderbouwen!

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 15:21
4 Antwoorden / 1 Vragen

Daarom zei ik niet in alle maar in veel kleur wasmiddelen. En mijn vraag was ook niet of het erin zit, maar wat het effect is. Jammer dat u ervoor kiest mijn feitelijke vaststelling in twijel te trekken in plaats van mijn vraag te beantwoorden.

In tegenstelling tot u zal ik wel uw vraag beantwoorden:
AH
Ariel Pods
Omo
Robijn

marita5
door marita5 - Jul 9, 2017 om 14:46
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo MarkoSalaplaya ,

De kleurwasmiddelen. Aan deze wasmiddelen worden meestal geen bleekmiddelen en geen optische witmiddelen toegevoegd  zoals bij de totaalwasmiddelen. Aan een kleurwasmiddel is een kleurbeschermer toegevoegd, een stof die moet voorkomen dat losgelaten kleurdeeltjes zich opnieuw aan het textiel hechten, waardoor het textiel kan verkleuren. Een kleurwasmiddel kan gebruikt worden voor de bonte was en is geschikt voor temperaturen van 30ºC en 40ºC .

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

http://www.isditproductveilig.nl/was-en-reinigingsmiddelen/pages/view.php?page_id=50

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 03:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Marita,

Bedankt voor je reactie. De link had ik ook al gevonden. Deze geeft echter geen antwoord op mijn vraag wat het effect is van optisch witmiddel op gekleurde was.

hansje klein
door hansje klein - Jul 9, 2017 om 14:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wasmiddelen bevatten bleekmiddel, maar de juiste naam is zuurstofbleekmiddel.

Bij de bonte was wordt hier aan toegevoegd  TAED  om het bij lagere temperaturen werkzaam te maken.

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 03:55
4 Antwoorden / 1 Vragen

Er is een verschil tussen zuurstofbleekmiddel en optisch witmiddel. Het eerste zit alleen in wit wasmiddel. Maar dit is geen antwoord op mijn vraag.

aurora1
door aurora1 - Jul 9, 2017 om 16:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen
ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 03:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan ook googelen. Maar als ik daarmee het antwoord op mijn vraag had gevonden, had ik hem hier niet gesteld.

aurora1
door aurora1 Jul 10, 2017 om 16:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zou het zomaar kunnen zijn dat u de diverse sites met antwoorden niet gelezen- of begrepen heeft en de reacties hier ook niet?
Maar het lijkt eerder op een vraag van een scholier voor zijn/haar huiswerk of een weekendtrol.

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 19:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Uit welke reacties van mijn kant leidt u af dat ik iets niet gelezen of begrepen heb? En dat ik netjes op ieder antwoord heb gereageerd, maakt mij nog geen trol.

tenormin
door tenormin Jul 10, 2017 om 21:50
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, ik zou u geen trol durven noemen. Maar, voor U off topic; ben de laatste 3 maanden in de USA geweest (privé huis); daar kocht de gastheer bij de $Tree de wasmiddelen: ik wilde niet onbeleefd zijn maar: al de wassen kwamen er nattig uit maar schoon: van ze lang van zijn leven niet. Vooral de 'bonte was': leek nog waziger dan het al was. Nu, weer thuis: lekker schoon. Alleen, heb de etiketten eigenlijk nooit nagelezen. Hoeft ook niet als het er schoon en fris weer uitkomt.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2017 om 08:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weet u wat? Gaat u uw huiswerk voor school maar zelf doen.

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 15:23
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een nutteloze, laatdunkende reactie.

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2017 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ marko. U bent blijkbaar te beduveld om die link van @hansje klein door te gaan lezen. Dan weet u wat dat spul doet.

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 15:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

U bent blijkbaar te beduveld om mijn reactie op die link te lezen. Dan had u geweten dat daar niet wordt gesproken over optische witmiddelen in kleur wasmiddel.

aurora1
door aurora1 Jul 10, 2017 om 16:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U doet erg wijsneuserig maar u lijkt me erg dom en met een erg grote mond Marko Str.

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 19:55
4 Antwoorden / 1 Vragen

"Weet u wat? Gaat u uw huiswerk voor school maar zelf doen." vindt u niet wijsneuzerig, erg dom en met een erg grote mond?

hansje klein
door hansje klein - Jul 10, 2017 om 09:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik beweer, dat uw aanname en verkeerde aanname is ...

Voorstel om een exact antwoord op uw vraag te krijgen:  vraag de webcare van Unilever ... of van het merk waarbij u uw informatie op het etiket heeft zien staan. Op de door mij gebruikte wasmiddelen wordt hierover NIETS gedeclareerd. Het lijkt mij duidelijk een marketing- òf een chemisch-technische vraag.

Wanneer het voor u een principe-vraag is, óók of het gedeclareerd moet worden, vraag dan na bij het orgaan, dat hiervoor aan te bevelen is als onafhankelijke tester: de Consumentenbond, begin hier  en deel ons uw ervaring a.u.b. als feed-back mede.

CITAAT uit het testbericht van de CB:
Bontwasmiddelen bevatten kleurbeschermers. Er zitten geen zuurstofbleekmiddelen en optische witmiddelen in.

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 15:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het is geen aanname. Maar bedankt voor uw inhoudelijke reactie.

Cookies
door Cookies - Jul 10, 2017 om 10:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Stel je vraag bij één van de wasmaschine merken van Unilever waar een optisch witmiddel gebruikt wordt bij gekleurde was https://www.unilever.nl/brands/merkencontact/

Hier kun je meer informatie vinden (of contact zoeken) over wasmachine merken van Proctor & Gamble https://www.lekkerinhetleven.nl/thuis/wassen/artikel/welk-soort-wasmiddel-kun-je-het-beste-gebruiken-en-waarom

hansje klein
door hansje klein - Jul 10, 2017 om 10:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

CITAAT uit de eerder meegelinkte test van de (onafhankelijke) Consumentenbond:

"Bontwasmiddelen bevatten kleurbeschermers. Er zitten geen zuurstofbleekmiddelen en optische witmiddelen in".

Einde verhaal! (Tenzij TS een etiket met het tegendeel kan overleggen als onderbouwing die steeds ontbrak).

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 15:44
4 Antwoorden / 1 Vragen
hansje klein
door hansje klein Jul 10, 2017 om 17:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Fluoriserend effect ....

In het woordenboek van Unilever wordt geen resultaat op "optical brightener" gevonden, maar ik heb een artikel waarin e.e.a. omschreven wordt in het engels gevonden: Factsheet

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 19:48
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt dat u na uw aanvankelijke scepsis toch de moeite hebt genomen met me mee te denken.

hansje klein
door hansje klein Jul 10, 2017 om 22:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Markosalplaya.

Schrijft u een blog of een proefschrift? Dan wordt het ècht interessant, want de Consumentenbond gaf eerder andersluidende informatie en die, zou je menen, kan men vertrouwen. Scepsis heb ik echter nog steeds, omdat het m.i. eerder een marketingtool betreft en géén toegevoegde waarde heeft om kleding te reinigen.

aurora1
door aurora1 Jul 11, 2017 om 14:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Proefschrift? Laten we het niet hopen. Daar is wel iets meer voor nodig en daarvoor worden niet dergelijke vragen op internet via forums gesteld en resultaten op internet vervolgens slecht gelezen.
Dit betreft nmm een scholier die zijn huiswerk moet maken en slecht kan lezen.

ma
door markosalaplaya Jul 14, 2017 om 19:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

@Hansje Klein
Slechts interesse als consument. Maar de Consumentenbond is duidelijk niet zaligmakend.

ma
door markosalaplaya Jul 14, 2017 om 19:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

@Aurora
Over trol gesproken... Laat het los, joh. Maakt het leven een stuk lichter.

reflecs
door reflecs - Jul 10, 2017 om 12:11
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Goed :)
Correctie:
Er zit zelden optisch wit in kleurwasmiddel.

Tegenwoordig fluoresceren optische witmakers; ze geven licht af en laten zo kleuren stralender lijken en wit witter. Alle witmakers in de   lijn absorberen ultraviolet licht en stralen blauw en geel licht uit. De verhouding tussen het geabsorbeerde en uitgestraalde licht is omgekeerd evenredig aan het bleekeffect. Dit heeft tot gevolg dat papier witter lijkt, kleding na het wassen stralender (voor die “schoner dan schoon” look). Witmakers zitten in tandpasta’s en zelfs in sommige cosmetica.
http://www.siriusint.com/nl/vloeibare-optische-witmakers/

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 15:32
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw inhoudelijke reactie.

reflecs
door reflecs Jul 10, 2017 om 16:27
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Graag gedaan.

fl
door flipflipsen - Jul 10, 2017 om 12:38
17 Antwoorden / 0 Vragen

Optisch witmiddel is al zo oud als de weg naar Rome.

Vroeger gebruikte met het zogenaamde zakje blauw. Hierdoor zag de was er witter uit.

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 15:33
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat beantwoordt helaas niet mijn vraag wat het effect is op gekleurde was.

ma
door markosalaplaya - Jul 10, 2017 om 16:09
4 Antwoorden / 1 Vragen

Contact gehad met Procter & Gamble:
Optisch witmiddel, in het Engels toepasselijker genaamd "optical brightener", zorgt voor een helder uiterlijk van zowel witte als gekleurde (dus ook zwarte) was.

aurora1
door aurora1 - Jul 10, 2017 om 16:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vraagsteller, u had zich deze vraag kunnen besparen (maar dat was vast niet de bedoeling) als u gewoon op internet gekeken had wat u gedaan heeft naar eigen zeggen. Het stond daar immers vaker her en der vermeld?

ma
door markosalaplaya Jul 10, 2017 om 19:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou dat niet de bedoeling zijn geweest? Post u dit bij elke hier gestelde vraag? Ik zie namelijk wel makkelijker te beantwoorden vragen voorbij komen. En blijkbaar trekt u ook in twijfel dat ik op internet heb gekeken. Dat heb ik gedaan. Maar alleen informatie gevonden over het effect van optische witmiddelen op witte was.

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2017 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ marko. Afgezien van al uw verhalen, is de hele vraag natuurlijk flauwekul. Zal dus wel huiswerk zijn of een of andere opdracht.

aurora1
door aurora1 Jul 11, 2017 om 14:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u op internet gekeken heeft en het antwoord niet gevonden heeft dan leest u slecht (en heeft veel praatjes) en heb ik uw intelligentie kennelijk ver overschat.... marko... https://myspace.com/markosalaplaya

hansje klein
door hansje klein Jul 12, 2017 om 13:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik vind deze link niet kunnen ... omdat het de persoonlijke privacy van de TS aantast.

ma
door markosalaplaya Jul 14, 2017 om 19:49
4 Antwoorden / 1 Vragen

@Hansje Klein
En dat beticht mij ervan een trol te zijn. Zoals de waard is, vertrouwt ie z'n gasten.

ma
door markosalaplaya Jul 14, 2017 om 19:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

@Aurora
Ik heet Mark. Maar vanwaar die link? Die had ik zelf ook wel kunnen vinden hoor.

hansje klein
door hansje klein - Jul 11, 2017 om 09:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Omdat Omo wèl optische witmiddelen gebruikt, zo lijkt het en de Consumentenbond dit in de test m.b.t. bontwasmiddelen uitsluit misschien ook een topic op de community van de CB plaatsen en de reacties afwacten?

Ik wil uw topic niet kapen dus ... hier plaatsen

hansje klein
door hansje klein Jul 12, 2017 om 13:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Marcosalaplaya, sorry voor mijn onachtzame collega.

Ik heb zojuist de redactie verzocht om de privacy, waarop u een recht heeft, in acht te nemen en uw foto, die door een reageerder, tegen de regels in, werd geplaatst, te verwijderen.

VRAAG: Bent u alsnog bereid uw thema op de community van de Consumentenbond te behandelen? Interessant, omdat bij tests van dit toegevoegde middel nergens sprake was ... en u heeft aangetoond dat het gebruikt wordt om de kleur te intensiveren. Wastechnisch gezien echter totaal overbodig! Zien we elkaar dáár terug?

hansje klein
door hansje klein - Jul 14, 2017 om 15:39
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Markkosalplaya

De redactie heeft uw getoonde foto NIET verwijderd, dus geef ik u groot gelijk om hier niet meer te reageren, want persoonlijke gegevens mogen NIET gepubliceerd worden.

ma
door markosalaplaya Jul 14, 2017 om 19:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw bezorgdheid. Maar ach, hij doet maar. Iedereen kan googelen. En echt gevoelige informatie is er volgens mij niet te vinden.

hansje klein
door hansje klein Jul 14, 2017 om 21:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Markosalaplaya

Het was een interessant thema, wijd van mijn interessengebied en inderdaad, het duurde éven voordat we doorhadden waarom het precies ging. Ikzelf nam als leidraad de officiële tekst van de consumentenbond, maar die zitten er dus naast en verliezen inmiddels zienderogen aan autoriteit.

Ik heb vandaag nogmaals de redactie erop gewezen, dat het not-done is, toe te staan, dat persoonlijke gegevens opgezocht worden om ze zonder meerwaarde op dit forum in een topic te publiceren.

Tot een derde keer waarschuwen komt het mijnerzijds niet.

Voor een gemeenschappelijk onderzoeksreis bij het forum van de Consumentenbond was u niet te porren. Ik hoop, dat uw conversatie met ons uiteindelijk gebracht heeft wat u ervan verwachtte.

ma
door markosalaplaya Jul 19, 2017 om 12:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

Als u het wil aankaarten bij de Consumentenbond zal ik dat met belangstelling volgen.

hansje klein
door hansje klein Jul 19, 2017 om 13:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb niets meer met de Consumentenbond, heb ontevreden ooit opgezegd.

Wanneer u niet een eindbericht hoeft te schrijven, zou ik het bij deze topic laten.