Ja
door JacN Feb 10, 2019 om 13:26
Huishouden & energie

Opzegvergoeding energie

Als consument betaal je een opzegvergoeding bij voortijdige beëindiging van het contract.Geldt dit ook voor de leverancier als deze niet wil leveren voor de prijs in het contract?

1422 13 Rapporteer

me
door mein33 - Feb 10, 2019 om 13:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Geldt dit ook voor de leverancier als deze niet wil leveren voor de prijs in het contract?

En u heeft het dan over het "basis" (kale) tarief, zonder belastingen, netwerkbeheer en overige kosten. ?

diumenge
door diumenge - Feb 10, 2019 om 13:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan zou je eerst andere stappen moeten ondernemen, als ze niet voor de contractueel afgesproken prijs willen leveren dan moet je ze eerst de kans geven dat wel te doen. Doen ze dat niet, dan zou je moeten ontbinden omdat ze zich niet aan het contract houden.

Thijs12
door Thijs12 - Feb 10, 2019 om 13:37
532 Antwoorden / Vragen

Is dit een protest tegen de energiebelasting?

ne
door neodutchio - Feb 10, 2019 om 14:33
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Iets meer informatie zal wel handig zijn. Heeft uw verhoging te maken met de verhoogde belastingen? Tja, dat staat in de AV. Of is het zo dat er meer correctie is toegepast dan de inflatiecorrectie?
Met de weinige info die u geeft is er geen antwoord op te geven.

Cookies
door Cookies - Feb 10, 2019 om 15:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Even net zo vaag als jij: misschien.

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2019 om 18:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee.

Ja
door JacN - Feb 10, 2019 om 20:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vraag is duidelijk, geld  de opzegvergoeding ook voor de leverancier?
Meer info
In 2018 betaalde ik 129 p.m. bij ENECO (op de jaarafrekening kreeg ik 22 terug). Overstap naar ESSENT omdat ze 20% lager aanboden dus 103 p.m.
Nu wil Essent dit verhogen naar 174 p.m. En dat is dus niet allen de hogere energiebelasting.

costnix
door costnix Feb 10, 2019 om 20:32
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt de maandelijkse betaling van het voorschot zelf verlagen in Mijn Essent op de webstek van Essent. https://www.essent.nl/content/particulier/klantenservice/facturen_en_betalen/termijnbedrag/index.html

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2019 om 20:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is alleen maar een voorgesteld voorschotbedrag. En nee, er wordt niets opgezegd.

Thijs12
door Thijs12 Feb 10, 2019 om 20:53
532 Antwoorden / Vragen

Het contract gaat niet over voorschot bedragen maar over de netto kosten per KWh en m3 plus de vaste leverkosten. Alleen als die veranderen kun je van het contract af.

diumenge
door diumenge Feb 11, 2019 om 08:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De antwoorden zijn ook duidelijk.

panter22
door panter22 Feb 11, 2019 om 08:39
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk eerst eens in je contract met Eneco hoeveel m3 gas  en hoeveel kwh licht je zou gebruiken dat jaar.
Kijk vervolgens in het contract met  Essent.  Je verbruik zal bij Essent een stuk lager zijn.
Heb je het contract aan de deur afgesloten en de verkoper wist precies je verbruik?

ne
door neodutchio - Feb 10, 2019 om 20:52
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat heeft een voorschot te maken met de prijzen van Essent? Een voorschot is enkel een verwachting van wat u dit jaar zal gaan verbruiken. Deze voorschot is zelf aan te passen.

gerbera
door gerbera - Feb 10, 2019 om 23:04
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wat heeft het voorschotbedrag met de prijzen van het contract maken. In een contract staan de afgesproken tarieven van gas en electra vermeld, daarnaast staan tarieven van o.a. vastrecht, levering, belasting e.d. vermeld. En hierover staat in het contract dat de laatste bedragen kunnen wijzigen i.v.m. "indien door de overheid anders bepaald", er staat dus niets over een vastgesteld voorschot in. Deze wordt geschat aan de hand van uw te verwachten gebruik maar aangezien o.a de energiebelasting is verhoogd wordt u geadviseerd het voorschotbedrag te verhogen. U kunt dit bedrag eventueel zelf aanpassen. De tarieven van gas en electra als zodanig worden dus niet gewijzigd en wordt er gewoon voor het vastgestelde bedrag geleverd.

Ja
door JacN - Feb 11, 2019 om 09:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat weet ik ook wel maar het voorschotbedrag was gebaseerd op het verbruik. En dat is dit jaar niet anders. In het aanbod van Essent staat het tarief, het voorschotbedrag, het jaarbedrag  en het verbruik vermeld. Dus een verhoging van 103 naar 174 is meer dan alleen de hogere energiebelasting. En ja ik heb ze al in gebreke gesteld en wil nakoming van het contract. Het tarief is dus te hoog in het contract vermeld. Bij het afsluiten ben ik dus misleid.

panter22
door panter22 Feb 11, 2019 om 13:00
6599 Antwoorden / Vragen

Het tarief is niet te hoog. Het maandbedrag is te laag.
Bovendien heb je getekend voor het tarief dat in het contract staat.
Die tarieven heb je niet vergeleken met de tarieven van Eneco?
En na tekening van het contract kon je er nog binnen 14 dagen vanaf.
Dus misleid? Je bent alleen maar afgegaan op de mooie praatjes van de verkoper.
Essent is een van de duurste energiemaatschappijen en die zou 20% goedkoper zijn dan Eneco?
Dat geloof je toch niet,

me
door mein33 - Feb 11, 2019 om 10:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JACN - 11 FEB. 2019 OM 09:42
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Dat weet ik ook wel maar het voorschotbedrag was gebaseerd op het verbruik. En dat is dit jaar niet anders. In het aanbod van Essent staat het tarief, het voorschotbedrag, het jaarbedrag  en het verbruik vermeld. Dus een verhoging van 103 naar 174 is meer dan alleen de hogere energiebelasting. En ja ik heb ze al in gebreke gesteld en wil nakoming van het contract. Het tarief is dus te hoog in het contract vermeld.

@jacn,

Essent in gebreke gesteld en dat alleen maar omdat het maandelijkse "voorschotbedrag", incl. de belastingverhogingen, iets hoger door Essent wordt ingeschat dan door u aannemelijk wordt geacht.
Het maandelijkse voorschotbedrag kunt u "zelf" simpelweg een paar tientjes verlagen, daar is geen ingebrekestelling voor nodig.

Bij het afsluiten ben ik dus misleid.

Maar even terzijde, die jongere met die vlotte babbel, die u namens  Essent  (bij de Mediamarkt) een superaanbieding deed met een veel lager voorschotbedrag dan u op dat moment betaalde heeft zijn bonus toch netjes verdiend en u bent er blijkbaar maar al te graag en gretig op ingegaan.
Maar ja, u zit er een contractduur lang aan vast en aan het eind van uw eerste verbruiksjaar worden de cijfertjes gerangschikt en pas dan weet u met wat voor een contract u zich hebt laten opzadelen.

Ja
door JacN Feb 11, 2019 om 18:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

voorschotbedrag", incl. de belastingverhogingen, iets hoger door Essent wordt ingeschat dan door u aannemelijk wordt geacht.
Van 103 naar 174 noem ik niet iets hoger

ne
door neodutchio Feb 11, 2019 om 18:11
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Nogmaals: dan past u dat naar beneden aan. Heel veel topics zijn er al gemaakt door mensen waarvan het voorschot behoorlijk is aangepast. Deze is gewoon aan te passen als u denkt dat het te hoog is.

gerbera
door gerbera - Feb 11, 2019 om 12:23
7358 Antwoorden / 14 Vragen

In het aanbod van Essent staat het tarief, het voorschotbedrag,

Een aanbod is geheel iets anders dan een contract. In het contract staan alleen de gegevens over leveringstarief electriciteit/gas, energiebelasting, opslag duurzame energie en netberheerskosten. Lijkt mij sterk dat uw voorschotbedrag ook in het contract staan.
Het aanbod wat u is gedaan is geen contract en het voorschotbedrag is natte vingerwerk, op basis van de bij hen bekende gegevens, door diegene die dit aanbod heeft opgemaakt. En natuurlijk is dat bedrag altijd lager dan het bedrag dat u er voor betaalde, dat is nml het lokkertje.

ro
door ron503 - Feb 11, 2019 om 12:46
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U bent niet misleid maar u bent het niet eens met de voorgestelde verhoging van het termijnbedrag. Als u een contract met vaste energietarieven heeft afgeloten veranderd er aan die tarieven niets maar door overheidsheffingen waar de leverancier geen invloed op heeft veranderd er wel iets want die is gestegen. Klanten die in 2018 zijn overgestapt krijgen het meest met dit soms absurde verhogingen te maken omdat hun gebruik op jaarbasis niet bekend is en de leverancier van een gemiddeld verbruik van een soortgelijke woning en gezinssamenstelling uitgaat.