Pi
door Pibbe Feb 21, 2020 om 16:41
Huishouden & energie

OUDE FIETSEN IN APPARTEMENTEN COMPLEX

Er staan in ons app.complex veel oude verroeste niet gebruikte fietsen, waar vermoedelijk de bewoners van vertrokken zijn. Deze fietsen zijn al meer dan 1 jaar en langer niet gebruikt. De ruimte om een fiets neer te zetten is beperkt dus zou fijn zijn als die fietsen weg gehaald worden. Echter op huis aan huis verzoeken en rood lint aan de fietsen komen geen reactie's. Is er een wettelijke termijn/regeling o.a. wat er met deze fietsen gedaan mag worden. Of kunnen deze fietsen gewoon verwijderd worden?

7671 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 21, 2020 om 16:51
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u binnen dit complex een VvE, dan is het aan de VvE (en de leden) om te bepalen dat de fietsen verwijderd kunnenn en mogen worden.
Is er sprake van een verhuurder, dan is het zaak om de verhuurder er op aan te spreken. Een wettelijke termijn/regeling is er m.i. niet. Let op dat indien wordt besloten de fietsen buiten te zetten dat dan mogelijk strijdig is met Gemeentelijke bepalingen m.b.t. het op straat zetten van 'afval'. In dat geval is het zaak om de Gemeente te benaderen of de afvalophaler in dienst van die Gemeente.

panter22
door panter22 - Feb 21, 2020 om 17:00
6599 Antwoorden / Vragen

Als de fietsen niet in een stalling voor fietsen staan, maar in de portiek dan kun je contact opnemen met de verhuurder.
Die kan er voor zorgen dat deze fietsen weggehaald worden. Mogelijk heeft de verhuurder daar een regeling voor.
Kijk op de website van de verhuurder.

1paul
door 1paul - Feb 21, 2020 om 17:02
3101 Antwoorden / 0 Vragen

stel dit in de alv aan de orde, meld dit ook duidelijk op de agenda, dan NA de vergadering, met toestemming leden, pas verwijderen...

tenormin
door tenormin - Feb 21, 2020 om 17:07
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Jammer dat de fietsen niet buiten staan. Hier is een soort toezicht: eens in de zoveel tijd komt de Politie die kijkt of er kapotte etc. fietsen bij staan. Die fietsen krijgen een geel lint met daarop: deze fiets zal na 6 weken worden verwijderd. En dat worden ze dan ook.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2020 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u geen eigen berging om uw fiets te plaatsen? U kunt ze natuurlijk niet zomaar verwijderen.

Wel heel ongebruikelijk dat bewoners hun fietsen zouden achterlaten. Woont u in een studentenflat?

me
door mein33 - Feb 21, 2020 om 18:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ondanks dat de fietsen de indruk wekken er al heel lang ongebruikt en onbeheerd te staan, mag u ze als 'huurder' niet zomaar verwijderen.
Degene die de fietsen verwijdert, is ten alle tijden verantwoordelijk voor het verwijderen van de fietsen en mocht zich na het verwijderen nog een eigenaar melden, dan is de verwijderaar voor het verdwijnen daarvan aansprakelijk.
Neem contact met de verhuurder of de VVE en laat die dit klusje klaren, maar brandt u uw vingers hier vooral niet aan.

marita5
door marita5 - Feb 21, 2020 om 19:16
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Pibbe ,

Ook toevallig , ik zit met hetzelfde probleem , breek mijn nek in de fietsenstalling om er met mijn brommer uit te komen .
Bewoners plaatsen hier dubbele fietsen / geen gebruikte fietsen / en fietsen van bezoekers in de fietsenstalling .
Ik werd er moe van , om bewoners aan te spreken op hun gedrag .
Contact opgenomen met WBV , v.a 19 - 2 - 2020 heeft iedereen een brief ontvangen , wanneer er geen gevolg aan wordt geven , worden de fietsen verwijderd .
Wanneer er geen reacties komen , bel de gemeente , deze halen de fietsen weg .

aurora1
door aurora1 - Feb 21, 2020 om 19:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wilt u die fietsen als privé persoon verwijderen?

De eigenaren vermoedelijk vertrokken? Kunt u dat controleren en hoe?

"Niet gebruikte fietsen? Hoe weet u of die "roestige oude fietsen" niet gebruikt worden? Hoe controleert u dat?

Hoe weet u dat die fietsen "langer dan een jaar" niet gebruikt zijn? Zijn er data op geplakt?
Overigens als je op een"roestige oude (wat is oud, hoe is dat te beoordelen?) fiets rijdt heb je minder kans dat het ding gestolen wordt.

U kunt geen eigen rechter spelen, ook niet over zaken die u niet bevallen.
Dan maar uw fiets in uw eigen berging stallen? Of is dat het probleem niet maar bevalt u het gewoonweg niet?

justmeagain
door justmeagain - Feb 22, 2020 om 00:49
623 Antwoorden / 8 Vragen

Informeer eens bij de brandweer. Wellicht mogen ivm de veiligheid de fietsen daar niet eens staan.
Als dat zo is zal de brandweer u graag vertellen wat te doen.

mo
door mof - Feb 24, 2020 om 12:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het koopwoningen zijn zou ik bij de vve aankloppen. Als het huurwoningen zijn de verhuurder aanspreken. Nee, u mag de fietsen niet zomaar verwijderen. Het zijn niet uw eigendommen.

do
door douwe-rg - Feb 24, 2020 om 17:56
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wij, als VVE, hebben het opgelost door 1x perjaar aan elke fiets een briefje te hangen dat over 1 maand deze fiets verwijderd wordt, tenzij deze brief verwijderd is. (appartementen complex van 33 eenheden) Na 1 maand worden ze verwijderd en in opslag genomen. Op het prikbord daarvan melding gemaakt, dat men nog 1 maand te tijd heeft om de fiets terug te nemen. Tot op dit moment werkt het perfect. Mocht er na een maand geen eigenaar melden, dan wordt ie verkocht en de opbrengst gaat in de activiteitenpot

Donuts
door Donuts Feb 24, 2020 om 18:02
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dus iemand die een paar maanden gaat backpacken of gaat overwinteren in Spanje is zijn fiets kwijt? Leuk is dat... Ik betwijfel of een dergelijk handelen juridisch wel stand houdt. Vermoed van niet.

tijger1
door tijger1 Feb 24, 2020 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Soms denken ze bij een VvE dat ze onze lieve heer zijn.

aurora1
door aurora1 Feb 25, 2020 om 00:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, treurige gang van zaken. Mensen die eindelijk eens ergens baasje over kunnen spelen?

ma
door mario47 - Feb 25, 2020 om 19:33
56 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou ze gewoon buiten zetten,als de eigenaar langs komt zet ie zijn fiets wel weer binnen .

Donuts
door Donuts Feb 25, 2020 om 19:37
1203 Antwoorden / 2 Vragen

En als dat dan mijn fiets is die u buiten zet en die wordt gestolen, klop ik bij u aan voor de kosten van een vervangende fiets! Bewoners hebben namelijk het recht niet om eigen rechter te spelen en om aan andermans eigendommen te komen.