mi
door misschien Sep 17, 2008 om 12:31
Huishouden & energie

Oven reinigen

Wie heeft er voor mij de super tip om mijn oven en comi oven grondig te reinigen. Heb al wat middeltjes geprobeer maar is niet afdoende. Heb ook gegoogeld kom daar steeds tip tegen over een nacht weken met ammoniak. Is dat de supertip? Ik kan absoluut niet tegen ammoniak maar als het moet... Alvast bedankt voor wie een tip heeft! Groeten, Misschien.

130076 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 17, 2008 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Met ammoniak dat zou ik zeker niet doen, is niet goed voor u maar ook niet goed voor de elektronica van u oven,  brillo staalspons als het echt aan gekoekt is, of probeer eens soda korels in heet water,hand vol op 2a3 liter, sop de wanden in met een vaatdoek, herhaal dit een paar keer maar niet te nat, neem dan een schuurspons  of fijn staalwol, met soda sop er aan, en dan flink poetsen tot het schoon is, daarna na wassen met schoon warm water. Draag goede rubber handschoenen.

succes er mee.

ve
door verwijderd - Sep 17, 2008 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Even wat opgezocht. Misschien iets voor u?

Vuile oven reinigen

Bij een niet al te vuile oven kan je een beroep doen op vetoplossende sprays die je in de supermarkt in groten getale aantreft. Als je dat soort chemische verstuivers gebruikt, moet je de oven wel goed naspoelen voor je hem opnieuw gebruikt. Of zet hem even aan, terwijl het deurtje op een kier blijft staan.

Een goedkoper én gemakkelijk alternatief is ammoniak:

  • Verwarm je oven eerst een kwartier op 200°C, zet hem daarna uit.

  • In het midden van de oven zet je een een ondiepe schaal met lauw water en een flinke scheut ammoniak. Of plaats bovenaan een schaal met ammoniak en onderaan één met enkele kopjes kokend water.

  • Doe de oven dicht en laat hem zo enkele uren tot zelfs een nacht staan.

  • Ten slotte veeg je met een vochtige (microvezel)doek alle etensresten zonder problemen uit de oven.

Als je de wanden van de oven en de bakplaat of -rooster inwrijft met groene zeep en de truc met ammoniak toepast, maak je ook deze in één klap proper.

succes, poltol

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 09:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het heel erg?

Erg vuile oven terug zuiver krijgen

Als je oven in maanden geen poetsgerief van dichtbij heeft gezien, moet je erg hardnekkig vuil zien te verwijderen. Speciale ovenreinigers willen nog wel eens helpen, producten om aangekoekte resten te verwijderen zijn echter minder succesvol.

Onderstaand papje biedt een doeltreffend en goedkoop alternatief:

  • Pas bovenstaande tips eerst toe.

  • Maak vervolgens een papje met ammoniak, zuiveringszout en azijn.

  • Smeer de binnenkant van je oven in met dit papje.

  • Laat het minstens een kwartier intrekken.

  • Ten slotte veeg je alles af met een natte (microvezel)doek en spoel je nog even na met zuiver water.

Lees altijd de schoonmaakinstructies van je oven. Sommige materialen zijn niet bestand tegen aggressieve schoonmaakmiddelen.

succes, poltol

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 09:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Poltol,

Dank voor uw reaktie. Deze tips had ik zelf ook gevonden maar die ammoniak staat mij absoluut niet aan. Ik hoop juist zo dat er een ander middeltje is zonder overdaad aan ammoniak om mijn ovens te reinigen.(liefst natuurlijk nog kant enklaar uit de winkel)

Toch bedankt voor de moeite. Vr.Gr. Misschien

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Er zijn natuurlijk kant en klaar middelen in de handel. Ik weet zeker dat HG spuitbussen heeft om de oven te reinigen. Maar daar komt nog stevig poetswerk achteraan. Het spul, uit die bus, werkt in op het vuil maar het moet dan nog wel echt verwijderd worden. Afijn, u weet nu hoe het zou kunnen lukken.

Veel succes, poltol

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze site helpt u, voor de merken, zeker verder.

http://www.twenga.nl/dir-Werkbenodigdheden,Huishoudproducten,Ovenreiniger

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,

ik zet een schaaltje met gewone azijn met een klein beetje water erbij in de combi dan 5 min magnatron aan doen,

na die 5 min een half uurtje laten inwerken zonder het deurtje te openen, haald gelijk ook de luchtjes eruit dus 2 vliegen in 1 klap.

let op geen schoonmaakazijn!!!!

daarna met een doek schoon maken niet met schuursponsje,

en dan is die weer lekker schoon en fris.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien helpt het als je het niet zover laat komen dat je

allerlei middelen nodig hebt om je oven schoon te maken.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik voor het reinigen van mijn over Quick and Brite en dat werkt uitstekend. Even laten intrekken en spons er over, klaar. Voor vet is overigens gewoon thee een uitstekend oplosmiddel. Gebruik ik voor de glaasjes van mijn kachel te reinigen. Er is niets beter. Werkt dus ook in de oven. Geen chemische troep nodig.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Let op, als je de oven reinigd met een bus uit de winkel, dat je dat niet per ongelijk op de lak of het rvs van de oven krijgt. Dat is mij gebeurd met als gevolg matte vlekken op het rvs. Niet meer weg te poetsen.

Ik had het trouwens ook nog eens in een combi-magnetron gebruikt, wat achteraf helemaal niet mag. Dus dubbel pech.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon een nieuwe kopen en van begin af aan normaal schoonhouden. Scheelt een hoop overlast voor als het te laat is net als nu.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

daarom heet jij Miepje

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een eikel ben jij zeg JvDorst. Ze moeten jou gewoon de toegang tot het forum ontzeggen. Mensen stellen hier vragen om een gewoon en fatsoenlijk antwoord te krijgen. Als je niets anders kunt dan K** opmerkingen maken reageer dan niet want blijkbaar stoor jij je nogal aan de vragen/mensen. Wegwezen.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt gelijk hoor. Gewoon een nieuwe kopen en goed onderhoud plegen en wat minder TV kijken want vanzelf wordt de boel niet schoon..

Bonkers heeft honger, hap.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

ik doe nog wel eens een citroen op een schaaltje leggen in de magnetron
en een tijdje lage stand. helpt goed tegen het losmaken van vet.
s6 verder

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan ook gewoon een citroen uitpersen in een glas water. In de microven plaatsen even opwarmen een tiental minuten laten rusten met de de deur toe, zo kun je nadien alles makkelijk reinigen. Een milieuvriendelijk oplossing het ruikt daarbij nog aangenaam.

Succes

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik heb zelf ook een combi,kan niet zonder dat apparaat.

Als ik iets gebakken,gebraden of gekookt heb laat ik hem (haar )eerts goed afkoelen.Dan met een vrij vochtige doek met een beetje ajax(zonder amonia) en een beetje jif.Efffffe lekker soppen en na lappen met schoonwater en klaar is je combi.Maar er werd al eerder gesuggereerd gewoon goed schoon houden,heb je je combi gebruikt hup meteen schoon maken.

Groet bertsp

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben verbaasd. Vraag was serieus omdat er iets ontploft was in mijn combie tijdens een etentje. Dan kan je niet meteen aan de poets. Mijn ovens zijn weer schoon en ik dank iedereen met een meedenkend en vriendelijk antwoord. De antwoorden, die soms toch wel lichtelijk beledigend zijn, vergeet ik met plezier.

Dank aan degene met doeltreffende antwoorden.

Vriendelijke groeten, M.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2008 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie allerlei dubieuze oplossingen.  De gouden tip is echt : neem een schaal met water , leg hierin een afwasblok voor afwasautomaat en laat dit even koken en daarna nog 15 minuten laten staan (deur van oven dichtlaten) Dan kan je zeer eenvoudig het vet en vuil eruit halen . even met schoon water nazemen en je oven is als nieuw.

succes !!

ve
door verwijderd - Sep 20, 2008 om 08:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedendag,

U kunt ook eens kijken op de site www.omaweetraad.com

Daar staan echt de meest bijzondere oplossingen op voor allerlei problemen.

Zeker de moeite waard!!!!

Succes

ve
door verwijderd - Sep 23, 2008 om 22:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeg kleurtje1939, ga wat leuks doen met je leven i.p.v zulke zieke en domme opmerkingen te maken. Zielig type!!

ve
door verwijderd - Sep 23, 2008 om 22:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi

Onlangs kreeg ik van iemand een fles Dasty (te koop bij de Wibra) en dit is een middel om te ontvetten. Ik heb mijn oven ermee schoongemaakt nadat ik er een kip ingegrild had en ik kan je zeggen dat er veel vet in de oven zat hiervan. Het is een wereldmiddel en kost niet veel. Let op: er zijn meerdere schoonmaakmiddelen die de naam Dasty dragen in de Wibra dus kijk goed uit naar het middel wat ontvet! Zit in een gele fles.

Misschien heb iets aan deze tip (ookal is je oven inmiddels schoon) want de oven is altijd een bron van vet en je zal'm vast nog eens schoon willen maken op een eenvoudige manier. Succes ermee