Ja
door JannyFennema Aug 28, 2019 om 15:33
Huishouden & energie

Overgang van Qurrent naar Greenchoice kost mij ongeveer € 100,=.

Volgens Qurrent is de overgang van Qurrent naar Greenchoice 1 op 1 en kost je dat verder niets. Alles blijft zoals het is. Volgens mij is dat niet zo. Ik heb namelijk zonnepanelen en Qurrent stuurt een eindnota na de overgang.

Dit is mijn situatie:
Ik heb een 3-jarige abonnement bij Qurrent sinds april 2018. De jaarnota volgt dan ook in april. In een jaar wek ik ongeveer 2900 tot 3100 kw uur op. Mijn verbruik is in dat jaar ongeveer 3200. Ergo ik moet 200 kw uur bij betalen ik betaal dan 20 cent per kw uur. Als Qurrent niet over was gegaan naar Greenchoice dan was dat tot april 2021 zo gegaan. In april 2020 een jaarnota en in april 2021 de eindnota.

Nu moet ik per 01-09-2019 over naar Greenchoice. Ik heb op dit moment ongeveer 900 meer aan kw uur opgewekt dan ik verbruikt heb. Normaliter verbruik ik de uren in de maanden november, december, januari en februari (salderen in de wintermaanden) en in april betaal ik dan de uren die ik meer heb verbruikt dan ik heb opgwekt. Deze uren zijn voor mij dan dus 20 cent per kw uur waard.

Nu wordt alles in september afgerekend en kan ik de extra opgewekte uren niet gebruiken voor de wintermaand. Ze worden afgerekend tegen 10 cent per uur. Een verschil dus van 20 cent.

Ik heb dus bij Qurrent aangeven dat de overgang voor mij niet 1 op 1 is, maar mij geld kost. Als Qurrent niet overgegaan was naar Greenchoice ik door het salderen voor de 20 cent per kw uur krijg en nu 10. De overgang naar Greenchoice kost mij dus ongeveer € 100,=. Zonder de overgang naar Greenchoice was er namelijk niet afgerekend.

Qurrent is het daar niet mee eens. Die zeggen er wordt toch afgerekend dus er gaan geen kw uren verloren. Maar dat zeg ik ook niet.  De kw uren gaan niet verloren, ik krijg gewoon 10 cent minder dan als het contract gewoon was uitgediend.

Ik ben daar niet zo blij mee. Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen bij Qurrent??

4942 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2019 om 15:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt helemaal gelijk. Dat is zeker een nadeel van die overstap op 1 september as. Maar kan die afrekening niet uitgesteld worden?

Anders maar een schriftelijke klacht indienen en als het dan niet tot tevredenheid wordt afgewikkeld, naar de geschillencommissie.

Ik zie niet in waarom als ze één worden er oer se nu afgerekend moet worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 28, 2019 om 15:53
16835 Antwoorden / 202 Vragen

Zie bijv. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-mijn-energieleverancier en/of

 en u kunt ook nog www.consuwijzer.nl raadplegen. Ook m.i heeft u volstrekt gelijk. U heeft niet om de overname gevraagd.

Een direct antwoord op uw vraag: er zullen ongetwijfeld meer gedupeerden zijn maar met die info kunt u weinig anders dan hoipen dat zij ook klagen.

Ps. Strikt gesproken is hier civielrechtelijk ook nog sprake van het in gebreke blijven m.b.t. nakoming van een overeenkomst, zie. http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html  omdat de tussen u en greenchoice gesloten overeenkomst eenzijdig en niet door u niet wordt nageleefd, uitgaande van hetgeen u meldt.

tijger1
door tijger1 Aug 28, 2019 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is een overeenkomst met Qurrent.

Th
door Thijs124 - Aug 28, 2019 om 16:06
289 Antwoorden / Vragen

Ik vind ook dat je gelijk hebt. Ze zullen je moeten salderen.
Dit is het waard om de geschillencommissie in te schakelen.

panter22
door panter22 - Aug 28, 2019 om 18:25
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een vreemd verhaal van Qurrent.
Je contract blijft gewoon doorlopen tot april 2021,Er verandert niets.Waarom moet er dan in september afgerekend worden, ipv in april volgend jaar. Je krijgt in september toch geen nieuw contract met andere voorwaarden en andere prijzen?
En je gaat per 1 september niet over naar een andere energieleverancier,

Ed
door EdithTP - Sep 1, 2019 om 22:27
1 Antwoorden / Vragen

Hoi Janny, dit is precies waar ik ook op gereageerd heb na het ontvangen van de mail betreffende de overstap.

Kreeg ook de reactie per mail dat ik 10 cent ga krijgen per kw.

Toen direct gebeld en mijn probleem werd begrepen, ze ging overleggen en ik zou nog teruggebeld worden.

Maar ook wij hebben nu 1000 kWh over, welke wij op zouden kunnen maken tot 1 april 2020. Nu geen saldering maar uitbetaling, dat is maar de helft van de waarde voor ons.

Ik heb ze verteld dat dit geen eerlijke zaak is omdat ik niet vrijwillig overstap, ik heb nergens om gevraagd. Die overstap gaat ons €100 kosten.

Ben dus nog in afwachting van een reactie maar ben blij dat ik niet de enige ben die zich dit realiseerde toen de betreffende mail kwam.

We gaan het afwachten.

Groet Edith Arkensteijn

ha
door hans1704 Nov 25, 2019 om 07:15
1 Antwoorden / Vragen

Heb jij/jullie inmiddels een reactie van Qureent gekregen?
gr. Hans

Th
door Thijs124 - Sep 1, 2019 om 23:26
289 Antwoorden / Vragen

Ook naar de geschillencommissie.

mi
door michielkoren - Oct 10, 2019 om 08:39
1 Antwoorden / Vragen

Wij hebben inderdaad precies hetzelfde. Er wordt bij ons nu bjina 700 kWH tegen terugleververgoeding uitbetaald. Onze jaarnota liep van mei tot mei nu hebben we dus een eindnota van mei tot oktober, precies de periode die normaal gesaldeerd wordt in de herfst en winter. Wij wekken per jaar ongeveer ons hele verbruik op. Helemaal niet blij mee dus.

Wij hebben een klacht ingediend via klacht@qurrent.nl hopelijk komen ze met een goede oplossing en anders toch maar naar de geschillencommissie lijkt me.

Th
door Thijs124 - Oct 10, 2019 om 16:07
289 Antwoorden / Vragen

Inmiddels allemaal naar de geschillencommissie? Laat het hier nog weten!

Ma
door MartyPP - Oct 23, 2019 om 19:46
2 Antwoorden / Vragen

Ligt het aan mijn of heb je waarschijnlijk twee keer deze kosten. Mijn voorbeeld 1500KWh overschot Qurrent 3 jarig contract ging in februari in nu overgang greenchoice per 10 oktober. Afrekenings verschil ivm saldering 150 euro, dan zal er op einde contract Qurrent in februari wederom afgerekent worden, hier doe ik nog navraag naar maar moet haast wel. Dat betekent dus van okt-februari dus alweer geen saldering. Dus dan totaal 300 euro minder. In mijn geval?

Ma
door MartyPP - Oct 25, 2019 om 23:35
2 Antwoorden / Vragen

Mijn eerdere antwoord, vergeet de mijn was voor andere zinsbouw, toezegging gehad van Qurrent voor vergoeding m.b.t. saldering en de overstap naar greenchoice ik ga dit afwachten. Verder is na de overstap het qurrent contract leidend voor de af en jaar rekening bij greenchoice volgens qurrents support.

ni
door nielsgutter - Oct 31, 2019 om 13:44
2 Antwoorden / Vragen

Ik realiseer me dit ook net. Ik heb zonnepanelen sinds begin mei en mijn laatste jaarnota is van eind Februari. Ik heb dus vooral de opgewekt en weinig verbruikt. Op basis van mijn jaarverbruik van vorig jaar loop ik ook naar schatting €100 mis.
De klantenservice van Qurrent is onbereikbaar (eerst het keuzemenu, daarna "the number you've dialed cannot be reached") en Greenchoice zegt, dat ik toch echt bij Qurrent moet zijn. Ik zal het nog een paar keer proberen en anders inderdaad de geschillencommissie.

ha
door hans1704 - Nov 25, 2019 om 07:13
1 Antwoorden / Vragen

Helemaal gelijk. Ik heb hetzelfde probleem.
Ik heb inmiddels een email naar Qurrent gestuurd. Ben benieuwd hoe er gereageerd wordt.

Hans