bo
door bogdike Feb 29, 2004 om 18:06
Huishouden & energie

Overlast door hanengekraai

Enkele maanden geleden hebben mijn buren 2 kippen en 1 haan aangeschaft. Die zitten nu in een hoh op een afstand van 7 meter van mijn slaapkamer. Zelfs met mijn ramen potdicht en het sluiten van mijn jalouzien aan de buitenkant van mijn raam word ik 'snachts wakker van het gekraai door de haan van mijn buren. Ik heb al een gesprek met de buren gehad, maar dat levert niets op. Het is zijn hobby en wij moeten niet zeuren. Hoe los ik dit op. Zijn hier richtlijven voor of iets dergelijks. Volgens de politie is het moeilijk en de gemeente weet van niets.

44563 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht je in een huurhuis wonen, kun je naar je verhuurder stappen. Vaak is er een regel over (huis)dieren; zolang deze geen overlast bezorgen is het toegestaan. Ook kan je vragen bij de gemeente (als er een groot kippenhok staat) of hier een vergunning voor nodig is. Het volgende staat bij www.nhdb.org/rubriekpluimvee.htm Het is ongebruikelijk dat een gemeente een vergunning eist voor het houden van een haan. Er zijn enkele gemeentes die geluidsoverlast wel proberen te bestrijden door middel van een vergunningplicht. Of sprake is van een dergelijke vergunningplicht kunt u vragen bij uw gemeente. Ineen enkel geval zijn daar beperkte administratiekosten aan verbonden. Maar nogmaals dergelijke gemeentes zijn duidelijke uitzonderingen. Dat neemt niet weg dat u de klacht van uw buren serieus moet nemen. Dit betekent dat u de geluidsoverlast moet proberen te beperken. Hiertoe kunt u het beste het haantje tussen 19.00 uur en 08.00 uur donker zetten. Het binnenhok, de berging of de garage zijn daarvoor vaak geschikte ruimtes. De neiging tot kraaien wordt dan onderdrukt en het "lawaai" op gedurende de rustige uren van de dag blijft dan uit. Misschien dat je met dit verhaal naar je buurman kan gaan. Mocht dit niet helpen, kan je natuurlijk bij de gemeente een officiele klacht indienen, misschien met wat mede buren. Maar de beste methode is toch om dit samen met de buren optelossen. Succes, Gery

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou het beste eens kunnen informeren bij de politie. Gemeenten hebben regels beschreven in de APV (Algemene Politie Verordening).
Ik weet dat de oma van mijn vriend haar haan moest wegdoen (zij woonde eerst op een boerderij en had deze meegenomen naar haar rijtjeshuis...)omdat de buren er hinder van ondervonden.

Het tweede is dat er in vrijwel iedere gemeente wijkteams zijn (leefbaarheidteam bijvoorbeeld).
Vraag deze om hulp.

Het derde is inventariseren of er meer mensen hinder ondervinden, samen sta je sterker.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het went! Enkele jaren geleden namen wij ook een haan en kippen. De eerste ochtend zaten we rechtop en dachten, waar zijn we aan begonnen! Maar na enkele dagen hoor je ze niet meer. Nu we geen hanen meer hebben missen we nog steeds dat gezellige geluid! En de buren ook! Dineke

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf ook 2 hanen en 10 kippen,
hier in het dorp zijn kippen en hanen een normaal verschijnsel in 50% van de tuinen staat wel een kippenhokje er is hier dan ook niemand op wat mensen uit de stad na die hier over klaagt. wat je buurman mits hij dat geneigd is wel kan doen om de geluidsoverlast te beperken is de haan en kippen s"nachts op te sluiten in het nachthok en deze s"morgens weer los te laten aangezien de meeste hane al om 4 uur s'nachts met kraaien beginnen dit kan een aantal uren geluidsoverlast schelen. of de buurman de haan weg moet doen dit verschilt per gemeente of streek je kan ook kijken of er meer mensen in de buurt last van hebben en gezamelijk naar de buurman stappen. ook een kort geding wil nog weleens uitkomst bieden. mmar ja dan rest weer de vraag of je er vaak een burenruzie aan over wil houden. of de gebeten hond wil zijn in de buurt.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp best wel dat er in een dorp meer kippen en ook hanen worden gehouden dan in een stad. Ik praat ook over een dorp en wel een dorp in de veenkolonien. Een langgerekt stuk, met een parallel lopend stuk en een verbinding d.m.v. lanen. Het huis van mijn buurman staat pal tegen die van mij aan. Er is alleen maar een gang tussen mijn huis en dat van de buren van 1.00 meter breed. Het kippenhok staat direct achter mijn slaapkamer raam en het is onmogelijk te slapen met open ramen. Ik heb thermophane en een rolluik voor het raam van de desbetreffende slaapkamer. De haan begint op dit moment reeds om 04.45 te kraaien. Dat duurt dan een kwartier en dan begint het opnieuw, bijna onafgebroken tot 07.00 uur. Daana van 07.15 tot 08.00 en van 08.15 tot 09.00 uur. De rest van de dag gaat het gekraai vaak met tussenpozen door. Je maakt mij niet wijs dat dit een normaal hanengedrag is. Ik her bierover een gesprek met hem gehad en hij zei dat ik er maar aan moest wennen, want het was de natuur van zijn dieren en het was een hobby van hem. Hij was en is nog steeds niet bereid een en ander te veranderen. Natuurlijk kan hij er wel iets aan doen maar dar hoef ik hem niet te vertellen. Ik neem aan dat het uiteindelijk wel op een kort geding zal uitdraaien, maar dat wil ik eigenlijk niet. Ik wil gewoon met de buren en met iedereen op een vreedzame manier leven. Ik woon hier al 30 jaar en heb al heel wat meegemaakt met buren, maar nooit geen ruzie gehad. Waarom of het hier wel op uitdraait weet ik niet, maar het zal niet aan mij liggen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

helaas kan ik je melden dat dit voor een haan normaal gedrag is vooral krieltjes kraaien de hele dag door de ene haan is erger dan de andere, zitten er ook nog meer hanen in de buurt al is dit op een kilometer afstand dan blijven ze elkaar roepen. jammer dat je buurman niet in staat is zelf het een en ander op te lossen of even had gekeken of de buren het wel met zijn hobby eens waren kippen tot daar aan toe maar een haantje is toch iets anders vooral als je er al 30 jr woont en de buurman woont er ook al lang dan wordt het toch een andere zaak. als hier mensen uit de stad komen wonen en ze gaan klagen over hanen, kwakende kikkers, en trekkers en dat soort onzin dan mogen ze van mij weer zo richting stad vertrekken dan had je maar niet in een dorp moeten gaan wonen.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2004 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er jaren van gedroomd om van hanengekraai wakker te worden! Midden in een duffe stad waar je alleen maar langsrazende auto's en vrachtwagens hebt. Gelukkig woon ik sinds 2 jaar in een piepklein dorpje met kippen, hanen, ganzen, kikkers en nog veel meer natuurlijke geluiden om me heen, ik voel me de koning te rijk! Iedere buur heeft wel dieren die je sochtends tegemoed kwetteren, snateren of kraaien.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2005 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de eerste plaats heeft die buurman die haan helemaal niet nodig en zijn hennen ook niet. Die hennen leggen zonder de haan ook gewoon eieren. Komt hij met het argument dat ze dan geen kuikens kunnen krijgen, dan hoeft hij alleen maar bevruchte eieren te halen ( b.v. bij een kinderboerderij) en die onder de broedse kip te leggen.

Verder veroorzaakt hij met zijn haan burengerucht en dat is wettelijk niet toegestaan. Een en ander is te controleren met een decibelmeter. Ik weet zeker dat de haan met zijn gekraai ver over de wettelijke norm heengaat.

Krijg je geen medewerking bij de instanties in jouw gemeente, ga dan bijv. naar de Rijdende Rechter. Afgelopen week werd daar nog een zzak over overlast door windgongen behandeld. De eiseres werd in het gelijk gesteld. Het getingeltangel moest stoppen.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2005 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

test