LI
door LIITA May 21, 2019 om 21:53
Huishouden & energie

Overlast door ondergrondse afvalcontainers

Bij wie zou je het beste overlast door ondergrondse afvalcontainers kunnen aankaarten? Nu kunnen mensen 24 uur per dag hun afval dumpen voor mijn huis terwijl men voorheen maar een keer per week de container buiten mocht zetten. Dit zorgt voor overlast en zwerfvuil.

12064 19 Rapporteer

diumenge
door diumenge - May 21, 2019 om 21:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen
costnix
door costnix May 21, 2019 om 22:01
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De app is ook verkrijgbaar in appelsmaak

diumenge
door diumenge May 21, 2019 om 22:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nog beter!

costnix
door costnix - May 21, 2019 om 22:02
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De ondergrondse container staat voor uw huis?

LI
door LIITA May 21, 2019 om 22:07
16 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas zo dichtbij dat je kan meegenieten als mensen hun afval storten.

gerbera
door gerbera May 21, 2019 om 22:08
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dat zou best wel een kunnen. Waren ze hier ook van plan totdat ik ze, bij testgraven, heb moeten vertellen dat er op die plek mijn riolering en een gasleiding ligt.

costnix
door costnix May 21, 2019 om 22:15
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ze de leidingekaart niet eerst raadplegen.
https://zakelijk.kadaster.nl/graafsector

gerbera
door gerbera May 22, 2019 om 23:20
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Zowel de gasleiding alsook het riool (zijkant hoekwoning) was volgens de gravers niet meer in gebruik terwijl daar ook mijn buren op aangesloten zijn. Volgens hen loopt het riool van mij en de buren via de voorkant van de woningen naar buiten. Was een foutje in de tekening omdat buur 2, die voorheen ook op ons gezamelijk riool zat, zijn riool wel naar de voorkant heeft verplaats. Is toen blijkbaar aangenomen dat we het alle drie haden gedaan.

gerbera
door gerbera - May 21, 2019 om 22:03
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U zal hiervoor bij de Gemeente reiniging moeten zijn. En mocht er in uw woonplaats toezichthouders zijn, die bellen als er vuilnis naast de container staat.

tijger1
door tijger1 - May 21, 2019 om 22:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En over wat voor overlast hebt u het dan? Herrie?

LI
door LIITA May 21, 2019 om 22:13
16 Antwoorden / 3 Vragen

Er zit geen tijdsslot op. Toen er containers waren werden de mensen geacht die na half 8 buiten te zetten. Nu kunnen mensen ook `s nachts hun afval deponeren en dat doen ze dan ook.

tijger1
door tijger1 May 21, 2019 om 22:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en? Er lopen ‘s nachts ook mensen over straat en er rijden bijvoorbeeld auto’s. Zit ook geen tijdslot op.

Dus nogmaals de vraag, wat voor overlast ervaart u?

LI
door LIITA May 21, 2019 om 22:17
16 Antwoorden / 3 Vragen

Geluidsoverlast, minder nachtrust en zwerfvuil.

costnix
door costnix May 21, 2019 om 22:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een tijdslot zal niet helpen. Het vuilnis wordt dan naast de container gepleurd.

tijger1
door tijger1 May 21, 2019 om 23:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem contact op met de gemeente voor een tijdslot. Dan wordt het simpelweg ernaast gedumpt, geeft in ieder geval minder herrie.

tenormin
door tenormin - May 21, 2019 om 22:19
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij heeft u het over twee zaken: containers aan de weg zetten en ondergrondse containers. De ondergrondse afvalcontainers zijn, bij mijn weten, bijna overal een ramp, als je in hoogbouw woont. De laagbouw hebben hun 2 á 3 kleurige containers. Uiteraard, via de Gemeente de dienst benaderen die zij als afhaalbedrijf hebben. Hier Avalex. Zij krijgen altijd de schuld dat het een puinzooi is, terwijl de bewoners te beroerd zijn om zakken in de ondergrondse containers te doen. Dus ik begrijp uw vraag kennelijk maar half, of u het nu over uw eigen containers heeft. (In verband met 1 keer per week buiten zetten), wat bij ondergrondse containers ieder uur van de dag kan.

LI
door LIITA May 21, 2019 om 22:21
16 Antwoorden / 3 Vragen

De kliko`s (rolcontainers) voor het restafval zijn vervangen door ondergrondse afvalcontainers.

emcede
door emcede May 22, 2019 om 11:43
960 Antwoorden / 4 Vragen

@Tenormin Ondergrondse afvalcontainers staan echt niet alleen bij hoogbouw. Bij mij in de wijk (zonder hoogbouw) staan ze ook. Dus dan kan het voorkomen dat vlak bij jouw huis een ondergrondse container staat die in theorie 24/7 gebruikt kan worden door buurt/straatbewoners.

tenormin
door tenormin May 22, 2019 om 12:39
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ja @emcede, dat realiseerde ik me later, zie reactie hieronder van 21 Mei 2019 on 23:56. LIITA heeft de pech bij de algemene containers te wonen die open blijven voor alle gescheiden afval, wat inderdaad buitengewoon irritant kan zijn als men zich niet aan de uren houdt die er toch opstaan. Ik dacht in eerste instantie aan "onze" containers waar iedereen een pasje voor heeft.

tenormin
door tenormin - May 21, 2019 om 23:56
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@LIITA, dan zou u eens voor de lol Wijk de Prinsenhof moeten googlen: Leidschendam-Voorburg. En dat is alleen maar in mijn omgeving. Ik heb 3 ondergrondse containers voor mijn flat waar ik pal op uitkijk. Een pokke zooi. En de niet in de container gedane zakken (gewoon ernaast) omdat de 'aanbieder' geen kaartje heeft: voor de meeuwen en ratten is het hier dagelijks feest. Maar lawaai 's-nachts? Tafels en stoelen kunnen er niet in dus dat maakt geen herrie. Wel hoe men 's-nachts de inboedel naar buiten brengt. Ook te beroerd om te afvaldienst te bellen: want dan moet men een paar dagen wachten om het legaal buiten te zetten.
Los daarvan, nu het bij u ook alleen maar ondergrondse containers zijn: dat is dan papier, plastic, glas etc. verzamelen en naar een afvalpunt brengen. Als u het over glas heeft: dan heeft u gelijk: dat mag maar tot een bepaald uur in de avond. Tot 19.00 uur, (Kwartje viel een beetje laat) maar nu begrijp ik het beter. U heeft dus containers die ook glasverzameling hebben. Dat mag dus niet. Klagen bij de Gemeente.

panter22
door panter22 - May 22, 2019 om 08:59
6599 Antwoorden / Vragen

Als je wat wilt bereiken, dan moet je samen met andere bewoners gaan klagen bij de gemeente. Als 1 bewoner klaagt, dan gaat de gemeente niets veranderen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 22, 2019 om 10:11
16842 Antwoorden / 202 Vragen

Goh, ik zou u een hele verzameling van foto's kunnen zenden van dit fenomeen in mijn woonplaats. Daarbij was ook aan de orde dat er ongeveer een half jaar lang iedere zondag een 'dure' boodschappentas van een in mijn woonplaats zeer bekende supermarkt naast de container werd gedeponeerd die naast mijn tuin staat. De inhoud bevatte veelal (soms heel) brood en ander keukenafval dus ook voor voor ratten en katten.
Na veel aandringen bij het stadsdeelbeheer en op gegeven moment ook kunnen angeven (mede door andere bewoners) waar de veroorzaker woont is de overlast met de inmiddels traditione boodschappentas gestopt. Gisteren lag er 'toevallig' wel een volle stofzuigerzak van iemand die voor het dumpen ervan het er daarvoor te betalen bedrag niet wilde verspillen. Gelukkig is de reinigingsdienst wel heel alert. Helaas betekent het ook dat er soms halve verhuisboedel (overbodig bij verhuizing og nieuw aankoop) bij deze containers wordt gedumpt of feitelijk nog, in de bossen in mijn omgeving. En dat terwijl het wegbrengen m.u.v. eigen autokosten tot een bepaalde omvang gratis is en er ook afhaalafspraken gemaakt kunnen worden.

Vergelijk het met ongewenste hondenuitwerpselen. Die blijven ook aanwezig en ook dan zijn het overwegend steeds dezelfden. (Maar daar kun je als je de veroorzaker vindt het afval al gevonden voorwerp in de brievenbus doen.)

ma
door manwijf May 22, 2019 om 17:19
574 Antwoorden / 1 Vragen

"Goh, ik zou u een hele verzameling van foto's kunnen zenden van dit fenomeen in mijn woonplaats"

Want van u is het erger dan van de TS bedoelt u?
Het heeft geen zin, om het te vergelijken met andere soorten van afval storten en ja het zijn vaak de zelfden. Maar overlast is overlast en daar hoort de gemeente iets aan te doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 22, 2019 om 21:10
16842 Antwoorden / 202 Vragen

En dat worxt ook geprobeerd maar dadrrs wonen meestal op het kerkhof om dat gezegde te benutten. Buurtbewoners kunnen helpen door aan te geven wie de aso's zijn of een camera doen plaatsen.

me
door mein33 - May 22, 2019 om 12:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij wie zou je het beste overlast door ondergrondse afvalcontainers kunnen aankaarten?

Bij de Gemeente !!
Op de site van de Gemeente zal best een kalchtenformulier staan waar problemen, welke zich in de openbare ruimte voordoen, kunnen worden gemeld.
Of het als éénling aangeven van deze klacht zal helpen valt zeer te betwijfelen.
Het is even een klusje, maar als de klacht voor u zwaarwegend genoeg is, dan zou u beter de buurt kunnen mobliseren, u bent denkelijk niet de enige die deze overlast waarneemt.
Is er een wijkorgaan/vertegenwoordiging in uw woonwijk dan kunt u daar, als tweede, gezamelijk met uw buren heen een om de situatie te bespreken.
Krijgt u daar niet de gewenste respons, dan is als derde een handtekenactie één van de mogelijkheden om te proberen het tij te keren.

he
door hessels_1 - May 22, 2019 om 12:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

In eerste instantie bij de gemeente of stadsdeel. Verder bij de buren die het grof vuil buiten de reguliere dag naast de container zetten. Mijn ervaring is dat het gewoon je buren zijn die dit doen. Ze hebben geen geduld om het grofvuil/karton in huis te houden tot de juiste dag. Ook is de pakkans erg klein in Amsterdam. De zorg voor wonen is vooral gericht op het eigen huis en de buurt en buiten de deur houdt die zorg op. Ik ben adoptant van een container en spreek mensen vriendelijk aan. Dozen met adres geef ik niet aan maar zet ik terug voor de deur. Ik weiger om in een vuilnisbelt te wonen. Maar ben ook bedreigd door buurtbewoners die vonden dat ik me er niet mee moest bemoeien. Ook is er afvaltoerisme. Mensen van buiten de stad die de kofferruimte snel openen om grof vuil in het weekend te deponeren. Scheelt weer de kosten die ze in hun gemeente moeten betalen. Maar ze verplaatsen de kosten/ergenis naar de bewoners. Waar komt die mentaliteit vandaan? In mijn buurt wonen vooral hoog opgeleiden dus asociaal kun je die niet noemen. Of wel??

tijger1
door tijger1 May 22, 2019 om 17:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een hoog opgeleide zou niet asociaal kunnen zijn?

gerbera
door gerbera May 22, 2019 om 23:09
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn ervaring is dat het gewoon je buren zijn die dit doen.

Hoog opgeleiden, hoezo niet asociaal?

Magnum007
door Magnum007 May 23, 2019 om 00:51
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Hessels,

Erg dapper van je ,dat je een container hebt geadopteerd.

De Ts moet inderdaad klagen bij de gemeente als er overlast is.

mo
door mof - May 22, 2019 om 12:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Gemeentelijke afval verwerking.

ba
door batav - May 22, 2019 om 14:05
29 Antwoorden / 0 Vragen

[edit-off topic bijdrage verwijderd]

ro
door ron503 - May 22, 2019 om 16:29
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De plaatsing van die ondergrondse afvalcontainers is door de gemeente bepaald en als die container voor uw woning is geplaatst kunt daar weinig of niets aan veranderen. Geluidsoverlast van het openen en sluiten van die container zal u er niet van ondervinden maar van het dumpen van afval die naast de container wordt gezet dan weer wel en daar mag u melding van doen bij de gemeente of de ophaaldienst. Over de wijziging van de manier van afval inzameling zal u ook op de hoogte gesteld zijn en in die brief zal ook staan bij wie u een eventuele klacht kan indienen. Het is wel zo dat bewoners het restafval ineens niet meer in hun eigen containers kunnen dumpen eerst een gewenningsfase doorgaan en pas later gaan beseffen dat het voor het 'milieu' en de kostenbesparing beter is om zo min als mogelijk restafval tegen betaling te dumpen.

jhogaarts
door jhogaarts - May 22, 2019 om 17:40
101 Antwoorden / 1 Vragen

Via verbeterdebuurt.nl een melding maken en/of handhaving van de gemeente bellen.

wa
door walsum107 - May 22, 2019 om 19:05
54 Antwoorden / 0 Vragen

Ook in mijn gemeente Tiel, heeft men dit onzalige idee er doorgedrukt. Grijze container, restafval, als alleenstaande deed ik er 3 of 4 per jaar betaald, en niet uit zuinigheid. De zaken zijn overgedragen aan de AVRI, samenwerkingsverband tussen meer gemeenten, (waarbij de zeggenschap bestaat uit de aangesloetn gemeenten, die elk een ego hebben van hier tot gunter) ook de handhaving omtrent parkeren what ever.Je ziet ze nooit en wild parkeren boeien of drie dagen achtereen. En de boer (geen vergunninghouder) ploegde voort. De ondergrondse container lig't zo'n  5/6/7 honderd meter bij mij vandaan, no problem, buurman 92, ziet slecht, hoort slecht, ik doe de mantel, no problem. Zakken van max 60 liter kunnen tegen betaling, kaart gelijk de bankpas en zo, nog nimmer iets gehoord, 1 juli is de strafdatum. Wie wijs is doet geen enkele verwijzing in de 60 kg zak naar eigen adres, als die er naast staat en meer. Ook daar is big brother watching you you en you.en terecht. Camera's en zo.
Het ontstond als een gemeenschappelijke regeling, den burger heil, openbare werken, buitendienst, Avri slokte alles op en de gemeente hallelujah. En bestrijding van onkruid en ? alles uitbesteed, en werkt niet. Zag mensen met wonderbaarlijke apparaten werken omtrent groen tussen tegels en een bladblazer er bij. Het groen is er nog. Ook hier wordt een ondergrondse container geplaatst. Ik doe mee, moet wel en men lijdt het meest van het lijden wat men vreest. Het wordt lijden.

Jo
door Jo - May 22, 2019 om 22:32
4 Antwoorden / Vragen

Dat hadden wij ook, contact met gemeente en de containers zijn vanaf 24.00 uur gesloten en de andere morgen om 6 of 7 uur weer.open.

costnix
door costnix May 23, 2019 om 07:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dan wordt de troep naast container gepleurd. :-(

jo
door jorisw May 31, 2019 om 09:40
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat aso's hun zooi er naast pleuren heeft niks met de ondergrondse containers te maken. Dat deden ze ook als toen er nog geen containers waren. Bij ons is het juist beter geworden in de probleemwijken door ondergrondse containers omdat eerst alles gewoon op straat werd gezet (vaak kleine flats, waar geen mogelijkheid was om volle vuilniszakken binnen te bewaren voordat de vuilophaal langs kwam).

Jo
door Jo - May 22, 2019 om 22:33
4 Antwoorden / Vragen

Dat hadden wij ook, contact met gemeente en de containers zijn vanaf 24.00 uur gesloten en de andere morgen om 6 of 7 uur weer.open.

Leopalm01@
door Leopalm01@ - May 30, 2019 om 21:50
11 Antwoorden / Vragen

Er word te veel huisvuil zo als bedden en matrassen en overige huis raad bij gedumpt!

LI
door LIITA - Jun 26, 2019 om 17:26
16 Antwoorden / 3 Vragen

Heb helaas geen antwoord gekregen van de gemeente.

panter22
door panter22 Jun 26, 2019 om 17:33
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je wel een ontvangstbevestiging gekregen met daarin de mededeling dat je binnen eeb bepaalde tijd een reactie zou krijgen?