Gr
door Grunn1 Apr 22, 2018 om 23:34
Huishouden & energie

Overlast junkies in portiek

Beste forum leden

Al jaren woon ik in een huurwoning op de 2e verdieping met een trappenhuis die niet is afgesloten.
Sinds een aantal jaren hebben wij hier veel last van junkies, daklozen en ander gespuis. Al jaren worden er klachten ingediend bij de gemeente en de woningbouw en er wordt regelmatig de politie gebeld en toch neemt niemand zijn verantwoording en blijft de overlast bestaan. De politie zegt niks te kunnen doen omdat er volgens hun niet echt iets gebeurt wat niet mag en ze komen wel als je belt maar dat kan soms uren duren. De gemeente doet al helemaal niks.  Nou is mijn vraag, in hoeverre is de woningbouw verantwoordelijk voor de overlast en veiligheid in trappenhuis. Zij zijn de eigenaar en hebben zij niet een soort van zorgplicht oftewel moeten zij niet aktie ondernemen om de veiligheid te waarborgen door bijvoorbeeld afsluiting van de portiek? Wat voor aktie kunnen wij ondernemen tegen bijvoorbeeld de woningbouw zodat zij deze problemen eens serieus gaan nemen?

7652 9 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 23, 2018 om 08:01
7176 Antwoorden / 3 Vragen

Beste @epcot,
de gemeente, de politie en de verhuurder doen dus niets, dan maar de nationale ombudsman raadplegen of er een mogelijkheid is om een portiekafsluiting af te dwingen, uw woongenot is er tenslotte op achteruit gegaan, dat is al een grondige reden.
Rijdende rechter een optie?
Hopelijk heeft iemand de gouden tip voor u.

Gr
door Grunn1 Apr 23, 2018 om 09:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ha ja de rijdende rechter haha misschien wel maar ga straks eerst maar eens naar het juridisch loket om te kijken wat die ervan vinden.

ma
door marnix1 - Apr 23, 2018 om 08:56
256 Antwoorden / 22 Vragen

de verhuurder is natuurlijk verplicht u woongenot te geven voor uw huurpenningen,
met alle bewoners iets ondernemen richting woningbouw wat betreft afsluiting portiek?

Gr
door Grunn1 Apr 23, 2018 om 09:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ja dat was ook een paar jaar geleden mijn idee maar afzonderlijk worden er soms wat meldingen gedaan en ondertussen zijn er meerdere bewoners verhuisd die flauw waren van deze overlast. Helaas beperkt de overlast zich niet alleen tot junks maar ook tot inbraken in huizen en auto’s omdat onze wijk wat afgelegen ligt met veel groen voorzieningen, dus erg donker en rustig.

hansje klein
door hansje klein Apr 23, 2018 om 10:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Probleem veiligheid ...

"Donker" kan worden opgelost door bij de Gemeente om meer lantaarnpalen te vragen of indien het geen publieke ruimte is, bij de verhuurder.

Gr
door Grunn1 Apr 23, 2018 om 12:54
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Donker is helaas wat de gemeente in de hele stad doet. Felle lampen vervangen door led sfeer verlichting die snachts  ook nog eens gehalveerd wordt.

hansje klein
door hansje klein - Apr 23, 2018 om 10:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Positief/constructief oplossen ... want uitsluiten en verjagen helpt niet.

Een initiatiefvoorbeeld:
Probeer de verhuurder, een spreker van de bewoners, de buurtagent, de Gemeente èn een vertegenwoordiging van de junkies aan één tafel te krijgen om naar een oplossing te zoeken. Ik ken een project waarbij de junkies zèlf een zeecontainer hebben gekocht en de Gemeente een plek heeft aangewezen waar ze zich in hun eigen container kunnen treffen. De Gemeente heeft overigens de meeste belangen (en geld) óók vanuit de jongerenzorg.

Eind goed, alles goed? Het is helaas nog te vroeg om dit project afsluitend te kunnen beoordelen. Best mogelijk, dat excessen moeten worden uitgesloten en er extra regels moeten worden opgesteld. Momenteel kunnen ze hier drinken, meubels opstellen die 's nachts binnengezet moeten worden en er staat een barbeque. Alles aan de rand van een verlichte sportaccomodatie, waar dus toezicht (mogelijk) is. De Gemeente heeft een kleine afvalcontainer ter beschikking gesteld die gratis en regelmatig geleegd wordt.

TIP: Een afgekeurde zeecontainer kunnen de jongelui gemeenschappelijk zèlf opknappen, isoleren en inrichten: >HIER<

Gr
door Grunn1 Apr 23, 2018 om 12:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Soortgelijke oplossing voor het probleem overdag ook al eens aangedragen maar een prullenbak is voor de gemeente al te duur. En de gemeente voelt zich niet verantwoordelijk voor de overlast in de portiek. En de woningbouw zegt steeds, als het smerig is dan komen we de boel wel schoon spuiten oftewel steeds achteraf schoonmaken maar het daadwerkelijke probleem niet aanpakken.

hansje klein
door hansje klein Apr 23, 2018 om 13:09
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dat is dus dweilen met de kraan openen ... en géén beleid.

... dan tòch maar iedere keer de handhavers, de wijkagent/politiepost lastig blijven vallen! Inmiddels zijn de Gemeenteverkiezingen en voorbij, misschien de coalities al gevormd en kunt u dus een raadslid of de burgemeester aanspreken.

jo
door jorisw - Apr 23, 2018 om 10:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Bevinden die lui zich echt in het trappenhuis of op de openbare weg voor het trappenhuis? In het laatste geval kan je pas wat doen als er strafbare feiten worden gepleegd of dat er in de APV iets specifieks hiervoor is opgenomen.

Gr
door Grunn1 Apr 23, 2018 om 12:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nee ze zitten in het trappenhuis en meestal tussen de eerste en tweede trap dus halverwege de eerste verdieping.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2018 om 12:22
16810 Antwoorden / 202 Vragen

Vraag ook een reactie aan de Woonbond. U ondervindt overlast en een verhuurder dient daar iets aan te doen.

Gr
door Grunn1 Apr 23, 2018 om 12:52
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ben vanmorgen bij juridisch loket geweest en die zeggen gelukkig ook dat de woningbouw een verplichting heeft om zorg te dragen voor woongenot en veiligheid net zoals ik een verplichting heb om de huur op tijd te betalen. Dus maar eens een brief gaan schrijven, voorbeeld gekregen van jurist.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 23, 2018 om 13:24
16810 Antwoorden / 202 Vragen

Ok! Dank voor de melding dat het juridisch loket de mening ondersteunt dat de verhuurder er iets aan moet doen.

sw
door swat1500 - Apr 23, 2018 om 23:32
3772 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien de woningen van een woningbouwvereniging zijn zijn de gemeente en de politie geen partij voor het afsluiten van de portieken.
De verhuurder moet zorgen voor een ongestoord woongenot maar weet pas dat het woongenot wordt verstoord als deze regelmatig  klachten ontvangt wsaaruit dit blijkt.  Af en toe een klacht zal de wbv niet snel tot actie bewegen.
Dus copnsequent melden en maak foto's van de rotzooi die wordt veroorzaakt.

panter22
door panter22 - Apr 24, 2018 om 09:07
6599 Antwoorden / Vragen

Vorm met de bewoners een huurdersgroep en ga met een paar mensen namens de bewoners overleggen met de verhuurder over de overlast.
Misschien krijg je het voor elkaar dat de portieken worden afgesloten. Maar is het is ook mogelijk dat binnen een aantal jaar het appartementgebouw wordt afgebroken omdat dit goedkoper is.

hansje klein
door hansje klein - Apr 24, 2018 om 10:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer deze junkies niet in uw flat wonen ...

en u géén vertrouwen in een gezamenlijke oplossing met alle betrokken partijen heeft (zie eerder voorstel), kunt u de lineaire confrontatie aangaan. Eén van de mogelijkheden daarbij is te proberen bij de handhavende partij een melding/aangifte te doen wegens huisvredebreuk ... en dan maar hopen dat de junkies liever eieren voor hun geld kiezen (en naar de volgende flat verhuizen).

Huisvredebreuk: artikel 138 Wetboek van Strafrecht uitgelegd

Huisvredebreuk: artikel 138 Wetboek van Strafrecht uitgelegd Huisvredebreuk is volgens art. 138 Wetboek van Strafrecht het wederrechtelijk binnendringen in een woning, besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik en het wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet aanstonds verwijderen op vordering van een rechthebbende. Huisvredebreuk met betrekking tot een woning wordt zwaarder aangerekend, gezien de grotere inbreuk op de persoonlijke levenssfeer. Bij huisvredebreuk is het beschermd belang de huisvrede: het ongestoord genot van de eigen woonstee.

Topantwoord

me
door mein33 - Apr 24, 2018 om 11:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De "gouden tip" heb ik niet, maar een dergelijk sociaal probleem vraagt om een wat minder sociale poging om op korte termijn resultaat te behalen en het is dan ook geen definitieve oplossing.
Als er geen kleine kinderen in de flat wonen die gebruik maken van het trappenhuis, dan kan het redelijk rijkelijk gebruik van een bleekmiddel langs de "zijkanten" van de stenen traptreden tot een mogelijke verplaatsing van het probleem leiden.
Een dergelijke lucht wordt door deze types als zeer onprettig ervaren en zij zullen vast hun heil elders zoeken.
Stem dit wel goed af met alle medebewoners want de bleeklucht zal ook, hoewel zeer beperkt, in de woningen te ruiken zijn.