Daythona
door Daythona May 15, 2019 om 19:54
Huishouden & energie

Oxxio zonder toestemming opgezegd

Hallo,

Vandaag dacht ik log eens in bij oxxio. Hierbij zag ik staan dat per 14 mei 2019 ik geen contract meer heb??

Deze zou lopen tot augustus 2019 erg raar dus.
Volgens oxxio zouden ze een verzoek hebben gekregen om te stoppen met leveren ivm een aanmelding bij een andere energie maatschappij. Maar welke konden ze mij niet vertellen volgens hun moest ik mijn netbeheer bellen en of de buren vragen. Zij kunnen niks vertellen of annuleren. Maar ik heb nooit toestemming gekregen of uberhaubt een mail dat dit omgezet werd. Kan dat zo maar?? Neem toch aan dat zoiets word gecondoleerd in het zogenaamde kader van privacy.

5095 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 15, 2019 om 20:03
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Oh, u bent niet de eerste die dit overkomt. Hoe dan ook zal OXXIO schriftelijk van u bericht moeten hebben dat u de overeenkomst met hen beëindigd zou hebben. Het kan best zo zijn dat iemand u heeft gebeld zoals momenteel heel vaak gebeurt en dan maar op eigen houtje uw contract heeft over gezet.
Ik neem aan dat @MARITA5 u hierover nadere verwijzingen kan geven en ik wijs u in ieder geval op:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-mijn-energieleverancier   en https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/klacht-energieleverancier

OP deze site is hierover al heel veel te doen geweest.

Daythona
door Daythona May 15, 2019 om 20:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de snelle reactie maar ik ben niet gebeld geweest dit weet ik 100 % zeker  ik hoop toch echt dat wanneer ik mijn netbeheer bel dit alsnog geannuleerd kan worden. Wil namelijk geen boete betalen. Ik zal de links eens doorlezen

heremietkreeft
door heremietkreeft May 15, 2019 om 20:09
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Wacht ook even op de reactie van o.a. @MARITA5 die echt wel zal komen. Hoe dan ook, als u niet bent gebeld doore een colporteur van een andere leverancier zal OXXIO het bewijs mioeten leveren op basis van een getlige handtekening van u en dat zullen ze dan niet kunnen.
Over dit onderwerp is ook al regelmatig aandacht besteed in zowel programma's van Kassa als van Radar.

marita5
door marita5 - May 15, 2019 om 20:43
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Daythona ,

Zorg dat u via de netbeheerder erachter komt wie u nieuwe energieleverancier is , lees dan hier wat u moet doen ( zie ook de voorbeeldbrieven )  , klik op de rode regel.

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energie/energieleverancier-veranderd-terwijl-ik-dat-niet-wilde

da
door david_bnn - May 16, 2019 om 02:58
13 Antwoorden / Vragen

Zonder opzeggingsbrief mogen ze niet zomaar het contract stopzetten, tenzij deze is verlopen. Maar dat is niet het geval begrijp ik.
Je kunt een klacht indienen. Wat je ook kunt doen is een nieuw contract afsluiten bij een andere partij. Als je zo als klant wordt behandeld vraag ik me af of je hier nog moet zitten.

Daythona
door Daythona May 16, 2019 om 05:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo David,

We willen ook eigenlijk nu niet meer bij oxxio zitten. Ook wegens halve of niet beantwoorde vragen en nu komt dit er ook bij. Maar we willen geen boete bedrag betalen. Vandaar dat we ons contract wilde uitzitten.

Daythona
door Daythona - May 16, 2019 om 14:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat nu blijkt.

De oude bewoner heeft in 2018 een telefoontje gehad waardoor er een contract is afgesloten bij total gas. Nu weigert total gas dit voor de persoon op te zeggen en moet deze eerst naar het juridisch loket voordat wij terug kunnen naar oxxio. Heel raar en wazig allemaal

Br
door BrendaDJSenKarel - May 16, 2019 om 14:17
35 Antwoorden / Vragen

Contract opzeggen en naar een ander gaan, als ze je niet willen hebben dan ga je toch lekker ergens anders je geld uitgeven.

Ka
door Karel.F - May 16, 2019 om 15:28
26 Antwoorden / Vragen

bizar

audb
door audb - May 17, 2019 om 13:25
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wees blij, Oxxio is echt niet de goedkoopste kijk maar eens op verschillende vergelijking sites.

mo
door mof - May 17, 2019 om 15:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat zou niet zonder uw medeweten moeten kunnen.
u kunt zich wel weer aan elden bij Oxxio zodat u daar blijft. Een andere energiemaatschappij moet u een bericht sturen zodra u daar bent aangemeld, anders geld de aanmelding niet. En zeker geen twee rekeningen betalen, en alleen betalen aan degene waarvoor u hebt gekozen.

gerbera
door gerbera - May 17, 2019 om 15:47
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het is zeker een wazig verhaal, Als u er achter kan komen wie de vorige bewoner was zal die zijn contract op moeten zeggen. Daar is geen juridisch loket voor nodig. Tot die tijd zou u dus op kosten van de vorige bewoner energie kunnen verbruiken, immers het contract staat op naam van die bewoner. U kunt eventueel zelf wel naar het juridisch loket gaan om te vragen hoe te handelen. U heeft geen contract met Total Gas en het zondermeer overzetten van het oude contract op uw naam is niet toegestaan. Dus Total Gas probeert het op deze wijze u een contract aan te smeren waar u niet mee accoord hoeft te gaan. Vertel OXXIO dat u bij hen blijft en dat Total Gas het verder maar uitzoekt met de vorige bewoner. U kunt eventueel zelf wel naar het juridisch loket gaan om te vragen hoe te handelen en een klacht indienen bij de ACM.

ed
door edosantos - Jun 2, 2019 om 20:43
16 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Daythona,

Bent u niet telefonisch benaderd door één of andere verkoper? Kassa had hier in april een uitzending over: energiecontracten via telefonische ongeldig, waarbij telefonische verkopers eerst een gezellig praatje met je aangaan en je vervolgens zonder expliciete toestemming van jou kant toch aanmelden bij een nieuwe energieleverancier. Misschien kunt u zich dit herinneren of dat één van uw medebewoners hiervoor benaderd is?

Waarom je de buren zou moeten vragen is mij overigens helemaal onduidelijk.