ni
door nijhuis63 Apr 22, 2009 om 16:23
Huishouden & energie

Parkeer problemen bij flat

Hallo, Ik woon in een gebouw met 90 flats,wij hebben een parkeerterrein wat doodloopt ( en wij betalen voor het onderhoud ) nu hebben wij last van mensen uit de beurt die bij ons hun tweede auto parkeren ( in hun straat is een blauwe zone).omdat het eigen terrein is  aan de woningcorporatie gevraagt hier wat aan te doen,volgens hun kunnen ze niets doen omdat de gemeente verantwoordelijk is ,de gemeente geeft niet thuis, en de politie kan ook niets doen, we worden van het kastje naar de muur gestuurt en worden hier een beetje gek van, wie moet nu zorgen dat er iets aangedaan wordt? Dit is al jaren aan de gang,ik weet het nu niet meer, wie kan ons wegwijs maken wie we in moeten schakelen om dit op te lossen. HELP A.U.B.

5882 28 Rapporteer

stacey
door stacey - Apr 22, 2009 om 19:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Je betaald voor onderhoud van het groen neem ik aan, niet voor de straat of parkeervakken ?!

Betaal je voor een vak waar je niet kunt staan, dan moeten ze die kosten maar eens gaan schrappen uit je huurlasten.......

Vraag eens na of er mogelijkheid is de doodlopende straat/parkeervak te voorzien van slagboom die enkel toegankelijk is voor de bewoners, als het eigen terrein is van de woningbouw moeten ze gewoon de mogelijkheid hebben hiervoor iets te regelen.

(borden/parkerzone of slagboom kan volgens mij zonder probleem geregeld worden bij de gemeente voor eigen terrein, kost wellicht geld, dat zal het probleem wel weer zijn, woningbouw verenigingen zitten op miljoenen maar daar zitten ze liever op dan dat ze er een cent van uitgeven ;-(

Succes,

johanpc
door johanpc - Apr 22, 2009 om 19:34
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Borden artikel 461 vh wetboek van strafrecht, plaatsen Wij hadden het zelfde probleem toen we in een kasteelparkje dat prive eigendom was woonden.

Navraag bij de politie leverde bovenstaand advies op.

Ps dat park was niet van ons maar we hebben een paar jaar in een tot klooster omgedoopt kasteel gewerkt en gewoond.

johanpc
door johanpc - Apr 23, 2009 om 09:49
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Toch nog een vraag Is het terrein eigendom van de woningcorporatie OF is het een onderdeel van de openbareweg.

Is het eigendom van de corporatie dan mogen inderdaad artikel 461 borden worden geplaatst door de woning corporatie de prijs van die borden is teverwaarlozen voor zo'n organisatie.

ps die borden zijn vrij tekoop en worden oa verkocht door de LEtterkundige in venlo reuver en roermond.

ni
door nijhuis63 - Apr 23, 2009 om 10:02
10 Antwoorden / 20 Vragen

Stacey, ja we betalen voor het groenonderhoud, enhet is geen straat een parkeerterrein dat doodlopend is,we zijn hier al mee bezig vanaf 2004.

Johan, uitspraak gemeente 2008, de aard van de weg(openbare weg op eigen terrein) zorgt voor handhaving problemen.De weg mag niet worden afgesloten in verband met de aard van de weg en het toegangkelijk laten houden voor hulpdiensten,bovendien is het terrein van verschilende kanten bereikbaar (ja wel bereikbaar maar alleen voor fietsers en voetgangers) De gemeente geeft geen vergunning af om alleen de bewoners een parkeer vergunning te houden. De politie heeft aangegeven niet te willen handhaven op particuliere grond. En de woningcorporatie kan verder niets doen zeggen ze.

su
door suverein - Apr 24, 2009 om 13:58
4 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas is er tot op heden niets aan te doen.

Wij hebben met zo'n zelfde probleem te maken en hebben dit voorgelegd aan een verkeerschout.

Het antwoord was, dat het niet behoord tot de openbare weg en dat de politie hier dan ook geen bevoegdheden heeft.

De enige oplossing is het terrein af te sluiten d.m.v. slagbomen of een hek, waar alleen de bewoners een toegangscode hebben.

pi
door pinocchio - Apr 24, 2009 om 14:38
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wat vaak succes oplevert is het plaatsen van een bord "verboden te parkeren, met de aanduiding wegsleepregeling van kracht"

Dze zijn kant en klaar te koop bij o.a een goede ijzerwarenzaak!

menno0
door menno0 - Apr 24, 2009 om 14:49
236 Antwoorden / 42 Vragen

Ik ga in op betalen van onderhoud. Betreft dat bezemen anders dan de Gemeente met een borstelvoertuig/tuinonderhoud dan kan U dit alleen in rekening worden gebracht wanneer dit een afgesloten terrein/tuin is waarvan iedere bewoner een sleutel moet hebben. Hierover is jurisprudentie; mogelijk zelfs bij de Rrijdende Rechter. Het is onderdeel van het door U gehuurde. Een fietsenstalling en scootmobielruimte behoort ook tot de afgesloten gehuurde ruimten.

Mogelijk betaalt U met 90 flats al jaren "omdat het U zo bij huur werd aangeboden", dus lijkt het alsof het verplcht is. Ga eens langs Kadaster en bekijk het kadastraal eigendom. Waar hoort de parkeerruimte bij. Dit is óók belangrijk met oog op Onroerendgoed Belasting. Hierop vind U terug bebouwd en onbebouwd. Woningcorporaties ronden vaak af bij overname van Gemeente flats/gronden. Ga dus even op onderzoek uit. Ook de Woonbond kan U helpen, maar heeft bovenstaande gegevens ook nodig (+ Uw inkomen!)

Parkeerruimte. Bij begin van een project, denk aan Vinex, wordt uitgegaan van 1,3 auto per woning.  U en anderen betalen wegenbelasting, dus is parkeren in principe vrij op de openbare weg. Bij Uw flat betreft het mogelijk?? volgens kadaster geen openbare weg, maar een weg die hoort bij de 90 bewoners, waarvoor U onroerendgoed Belasting betaalt?? Ga dat na! Heeft U een Bewonerscommissie?

Bij bouw van Vinex locaties werden ontwikkelaars vindingrijk en vroegen ontheffing. Mag geen schuurtje in een voortuin, ineens werd de auto gepland onder het keukenraam, zijnde de voortuin, eigen grond. Dan blijft over 1,3 auto op de openbare straat tegen kosten wegenbelasting. Maakt Uw flat deel uit van een "plan"? De regiokranten of grote krant met regio bijlage hebben hiervoor vanaf het begin vaak iemand die U alle berichten las en volgde. Duik er eerst grondig in, kom met juiste gegevens, pas dan kunt U verder en kunt U de juiste aanspreken.

zo
door zozo1000 - Apr 24, 2009 om 15:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste, bij huur appartementen is nooit een alleen recht van toepassing.
Enkel wanneer het terrein van de corporatie is kan deze een bord plaatsen met verboden voor onbevoegden of uitsluitend bestemming verkeer. Dat er mee betaald word voor groen voorziening ed zegt niets.

U en de andere bewoners hebben gewoon pech. Let wel! gemeenten
zijn niet happig om een terrein alleen voor de flat bewoners te reserveren. Wanneer dat word gedaan gaan andere ook eisen stellen.
Maar de eind conclusie is simpel. Juridisch geld, openbaar is voor iedereen. En de opmerking een bord te kopen en te plaatsen moet u niet doen. U word strafbaar. U heeft hier geen bevoegdheden voor.
Tot slot als het terrein op de huur bijgeteld staat of in de overeenkomst dan heeft u meer rechten.

jpm
door jpm - Apr 24, 2009 om 15:45
820 Antwoorden / 28 Vragen

Misschien is het mogelijk na te gaan of er bij de vakken witte borden met de kentekens van de bewoners kunnen worden geplaatst (elke plaats moet breed genoeg zijn), zodanig dat de neus van de auto's is geplaatst naar de borden toe?

Als er huur voor deze plekken wordt betaald, dan is er ook recht op gebruik door degenen die betalen. Op voornoemde wijze kunnen andere wijkbewoners zien dat er actie is ondernomen en gezien de kentekens op de borden zullen ze ws. wel uit hun hoofd laten om er te parkeren. Je kunt de foutparkeerders zelf aanspreken op dit asociale gedrag (wie betaalt mag een bord plaatsen en er parkeren).

Ik adviseer wel om eerst uit te zoeken of dit legaal mag. Een aantal bewijzen van huur (huurcontract?) zullen in dat geval mogelijk uitkomst bieden.

Sterkte, jpm

blackjes
door blackjes - Apr 24, 2009 om 16:27
141 Antwoorden / 34 Vragen

Beste N.63

Wij hebben de zelfde situatie. We wonen in een 55+-complex met een afgesloten parkeerplaats. Deze is onder een poort door van één kant bereikbaar. De parkeerplaats is gemeenteterrein. Ik heb destijds gevraagd om een slagboom. Dat kan, maar dan wordt de parkeerplaats van de wooncorporatie en zijn alle kosten van onderhoud, zoals  opnieuw bestraten (na verzakken) en andere voorkomende kosten voor rekening van de wooncorporatie, die ze doorberekend aan de bewoners. Net als bij U is de parkeerplaats algemeen terrein en daar kan iedereen parkeren die dat wil. Het onderhoud dat U betaalt begrijp ik dan ook niet. Ook al is het onderhoud voor groenvoorziening. Als het terrein van de gemeente is, dan is ook de gemeente ook verantwoordelijk voor het groen.

Als U in Uw complex een Bewonersvereniging hebt dan kunt U die het uit laten zoeken. Ik ben voorzitter van onze bewonersvereniging en zoek alles uit wat voor de huurders van belang kan zijn. Mocht U iets willen weten, dan kunt U een beroep op mij doen. Mijn e-mail is: henkswartjes@casema.nl .

er
door erky - Apr 24, 2009 om 16:41
243 Antwoorden / 2 Vragen

Geachte Nijhuis63,
Het gebouw met 90 flats is tamelijk groot. Als er sprake is van HUUR dan zal het huurcontract de basis zijn. Is het appartement gekocht dan zal de koopakte uitsluitsel kunnen geven.

Bij huur kan u gerust een deel van de huur betwisten en de huurcommissie vragen om een uitspraak. Kijk op www.huurcommissie.nl. Al eerder hierboven werd gevraagd of de parkeerplaatsen apart gehuurd (en betaald) worden. Als dat zo is dan heeft u een recht en dus ook het recht om anderen te weren van 'uw' plek. Als de gemeente komt met gedoe over haar recht, bij voorbeeld het recht van overpad voor bewoners uit de omgeving, dan is daar parkeren niet bij inbegrepen.

Probeer met u allen (de 90 bewoners) de zaak op te blazen en uw recht te halen. Samen is het goedkoper en bent u sterker. Juist in een situatie met kastje en muur (politie, gemeente en verhuurder) kan het helpen massaal minder huur te betalen, de OZB te bestrijden met deze reden.

Mijn inschatting is dat het nog wel langer zal duren! Zorg dus voor een lange adem.

Groet en succes,
Erky

sp
door speurneus - Apr 24, 2009 om 18:30
54 Antwoorden / 3 Vragen

Behoort het parkeetterrein tot het gehuurde deel van de bewoners?s? Vermeldt het huurcontract hier iets over? Ik begrijp dat voor het onderhoud van het parkeerterrein door de huurders wordt betaald.

Is hierover schriftelijk wat bepaald? Mogelijk kunt u de eigenaar (woningcorporatie) gezamenlijk aanschrijven dat door overlast van de illegale parkeerders de huurders niet kunnen beschikken over het volle huurgenot, als bedoeld in de huurcontracten.

Derhalve de woningcorporatie in gebreke stellen v.w.b. het niet verschaffen van het verwachte huurgenot. Doe bij het (aangetekend) schrijven een aantal foto's van illegale geparkeerder auto's op verschillende data, gedurende een aangegeven tijdvak.

Wacht het antwoord af van de woningcorporatie voor eventuele verder te nemen stappen.

sp
door speurneus - Apr 24, 2009 om 18:43
54 Antwoorden / 3 Vragen

Bij het plaatsen van een bord "verboden toegang", art. 461 wetboek van strafrecht, dient de rechthebbende (vaak: eigenaar) te stellen wie wel en niet zich op het terrein mag bevinden.

Dit artikel beperkt zich slechts tot personen die zich zonder toestemming van de rechthebbende op dat terrein bevinden. Over auto's spreekt dit wetsartikel niet!

In dit geval een moeilijk te hanteren strafbepaling.

yt
door ytsma02 - Apr 24, 2009 om 18:53
18 Antwoorden / 2 Vragen

Wij wonen in een wijk met een mix van huur en koop: parkeren is vaak een drama. Vandaag nog: even de auto vlug wassen tegenover onze garage. Kon even niet anders. Kwestie van een half uur. Komt de bewoner van de woning t.o. de garage tierend en vloekend naar buiten om duidelijk te maken wie ik wel niet was en dat kon niet bla bla bla. Maar: afgelopen zondag kon ik de auto niet de garage inrijden omdat de deur was geblokkeerd met grofvuil dat de volgende dag zou worden opgehaald. Grofvuil, afkomstig van dezelfde man die mij vandaag 'netjes' te woord stond. Nou, de volgende keer is hij voor mij en loopt het voor hem minder goed af! Malloot. DAT heb ik hem vandaag duidelijk gemaakt.

sc
door sciurus - Apr 24, 2009 om 21:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Er zijn al heel veel antwoorden gegeven dus onthoud ik me daarvan.

Wat ik wel onder de aandacht wil brengen is, indien u het terrein gaat afsluiten voor derden, er aparte bezoekersplaatsen en/of plaatsen voor leveranciers moet creëren.

jm
door jmw - Apr 24, 2009 om 21:49
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Is het misschien een idee om de gemeente te verzoeken om het betreffende parkeerterrein ook een blauwe zone te maken met uiteraard een vergunning tegen een redelijk tarief voor elke bewoner (dus een auto per bewoner, niet per woning). Waar ik woon hebben we een vergelijkbaar probleem met als extra dat er regelmatig mensen parkeren die ver weg wonen en dan weken op vakantie gaan (met de trein naar Schiphol).

Succes ermee!

sh
door sheelah_1 - Apr 24, 2009 om 22:00
8 Antwoorden / 2 Vragen

als het terrein waar u onderhoud voor betaalt en eigen terrein is, kunt u er wel degelijk iets aan doen. wij (met ons flatgebouw) hebben ditzelfde probleem gehad. door VvE Diensten zijn op het terrein 2 borden geplaatst met "eigen terrein"  en art. 64 (zo'n blauw bord). de woningbouwcorporatie kan wel degelijk iets doen en als u onderhoud betaalt voor dit terrein, zijn ze dit zelfs verplicht.

sheelah.

keessie1
door keessie1 - Apr 24, 2009 om 23:40
138 Antwoorden / 9 Vragen

Wij hadden een soort gelijk probleem op het werk.

Bedrijfs parkeervakken (prive grond) liggen naast de openbare weg, iedereen parkeerde er zijn auto, zodat personeel er niet meer kon parkeren.

We hebben voor elk parkeervak een neer klapbaar paaltje laten zetten, die je met 1 sleutel neer kunt klappen.

Dus plaats voor 90 vakken zo'n paaltje, laat de rest open voor bezoek en leveranciers, geef alle bewoners zo'n sleutel en probleem opgelost, Toch.....??

Suc6

Groetjes Keessie

ni
door nijhuis63 - Apr 25, 2009 om 13:40
10 Antwoorden / 20 Vragen

Het parkeerterrein is  volgens zeggen van de verhuurder,maar we betalen niet appart voor parkeren wel voor de groenvoorziening.Ik ga zeker de bewonerscommissie uit laten zoeken in het kadaster van wie nu het parkeerterrein is. bedankt voor alle antwoorden, Tiny.

johanpc
door johanpc - Apr 25, 2009 om 15:01
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Nijhuis schrijft Het is een openbareweg op eigen terrein en dat is nou juist het probleem.

In vaals is ook zo'n weg weet ik toevallig een toegangs weg naar een kerk en voormalige boerderij die toegangsweg is eigen dom van een klooster orde maar was in het verleden dus tevens openbare weg om de boerderij te kunnen bereiken.

Toen de kerk werd afgebroken en de boerderij een eigen toegang kreeg werd die straat een doodlopende straat maar nogsteeds openbare weg in prive eigendom.

Inmiddels heeft de kloosterorde de staat overgedragen aan de gemeente.

tonkuip
door tonkuip - Apr 25, 2009 om 19:48
5 Antwoorden / 2 Vragen

probleer eens als bewoners van de flat of je parkeerplaatsen kan realiseren op kenteken, zoek eens welk recht je dan hebt, je weet wel, gereserveerd voor kenteken xx-xx-xx

 en dan het bord wegsleepregeling van kracht.

misschien kan je daar wettig wat mee, net als bij de parkeerplaatsen bij ziekenhuizen.   succes

ton kuipers

le
door leiverse - Apr 26, 2009 om 12:20
3 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom betaald u onderhoudskosten voor ons parkeerterrein. ?
Het is niet mijn parkeerterrein, maar ons parkeerterrein.
Moet u niet bij de verhuurder zijn.
L. V.

jd
door jdelooff - Apr 26, 2009 om 14:39
6 Antwoorden / 5 Vragen

Indien het terrein eigendom is van de woningcorporatie kan een bord met de vermelding "Verboden Toegang enz... " en parkeervegunningen worden verstrekt aan de bewoners van de flat.  Is het terrein van de gemeente, dat denk ik niet omdat U de eigenaar van de flat betaalt, dan MOET de gemeente maatregelen nemen zoals parkervergunningen.  Heeft er iemand een rechtsbijstandverzekering ?  Zo ja ga dan te rade bij deze.  Uit ervaring weet ik dat bij "eigen terrein' aangeduide gereserveerde parkeerplaatsen helpen.

er
door erky - Apr 26, 2009 om 19:25
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Nijhuis63,
Er is nog wel iets ludieks te doen!
Ga met jullie negentigen naar www.verbeterdebuurt.nl en laat er klachten en ideeën achter. Mogelijk dat jullie meteen de grootste gebruikers van de site zijn.

En vergeet niet tegen de huurverhoging van 2,5% bezwaar te maken!

Groet,
Erky

johanpc
door johanpc - Apr 26, 2009 om 19:45
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Ton heb je enig idee wat dat kost Op mijn werk betaalde mijn baas €1200,00 per jaar voor mijn parkeerplaats.(ben gehandicapt)

En in de meeste gemeenten is dat inderdaad  300 a 400 euro per kwartaal .

Kortgeleden is er zoiets in het nieuws geweest en ook die bewoners trokken via de rechter aan het kortste eind enkregen zelfs parkeerplaatsen opkentken tegen gereduceerd tarief niet voor elkaar.

tonkuip
door tonkuip - Apr 27, 2009 om 09:43
5 Antwoorden / 2 Vragen

he johan

ik bedoelde gewoon een paaltje met een witte kentekenplaat die ieder voor zich betaald, als alle automobilisten dit doen kom je misschien wel heel ver weg, nee via de legale weg komen de gemeentelijke en nederlandse zakkenvullers om de hoek kijken.

dus wil je iets ,zal je het illegaal moeten doen zoals deze bewoners,

in jouw geval is het al erg genoeg, en kan je niet om de legale weg uit, jammer dat iets wat geen geld kost, alleen moeite, zoveel moet kosten.

zo krijgt nederland zijn nederlanders wel het land uit

groetjes

ke
door keesoverman - May 3, 2009 om 11:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Neem contact op met de rijdende rechter, deze zal zeker een uitspraak doen!!

kroonmeester
door kroonmeester - May 3, 2009 om 12:10
457 Antwoorden / 45 Vragen

Ik neem aan dat het eigedom is van de woningcorporatie.

De woningcorporatie kan dan een tweetal à drietal bordjes plaatsen: art. 461 WvStr; eigen weg; wegsleepregeling!

De woningcorporatie kan de parkeerplaatsen als 'extra' verhuren aan de bewoners tegen een redelijk bedrag, of de recht op een  parkeerplaats staat in het huurocontract omschreven.

In Duitsland hoort een parkeerplaats bij een appartementscomplex een parkeerplaarts met 'kenzeichenschild' (kenteken).