tappie
door tappie Aug 8, 2012 om 21:43
Huishouden & energie

Parkiet heeft ei (eren) gelegd

Help spoedje, ik heb al een xaantal jaar een enorme kooi met 3 parkietjes, nu deed de ene een beetje vreemd en zat constant aan de andere kant van de kooi,onder het schaafsel/krantenpapier en nu loop ik net voorbij en zit deze parkiet heel zieligjes aan de voorkant,maar hij vliegt ineens weg, ligt er een eitje, hij zit er nu op te broedden maar ik vermoed dat er aan de andere kant ook eitjes liggen,er vliegen sowieso nog 2 parkietjes rond,wat moet ik nu doen?Hij is natuurlijk zij,hihi, maar moet ik ze uit elkaar halen,laten zitten,ik heb geen broedhokje zij zit gewoon op de grond,wie kan mij verder helpen?

25110 20 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 8, 2012 om 21:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

kijk even op www.parkietenfreak.nl
Lees je wat de doen, hoewel moeilijk zonder broedkastjes.

charleycool
door charleycool - Aug 10, 2012 om 12:03
78 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou gewoon de natuur zijn gang laten gaan en kijken hoe dit afloopt!Je kunt wel kijken of het ei bevrucht is.Als het niet bevrucht is dan weet je dat in ieder geval.En volg de raad op van tenormin.Natuurlijk hou weet je of het ei bevrucht is ?simpel ,gewoon tegen het licht houden,is het ei doorzichtig helaas niet bevrucht!Succes ermee.

ba
door bakker28 - Aug 10, 2012 om 12:37
12 Antwoorden / 2 Vragen

De eerste vraag: hebt u ook een mannetje (blauwe neusdopjes)? Zo neen, dan in elk geval onbevrucht. Eitjes weggooien. Wel mannetje dan niet ingrijpen. Voor parkieten is dit wel zeer ongebruikelijk. Alsnog een nestblokje aanbrengen kunt u proberen maar weinig kans. Ik zou ze gewoon bezig laten. De overige parkieten kunnen er gewoon bij blijven.
Als u jonkjes wilt een nestblokje in de kooi, dan komt het vanzelf goed.

bl
door blueswoman - Aug 10, 2012 om 12:41
17 Antwoorden / 1 Vragen

je kan pas zien dat een eitje bevrucht is na een dag of 10.
het schouwen van een ei doe je het makkelijkste met een zeer felle zaklantaarn en dan onder het ei houden [maak de omgeving dan wel donker]
zie je niets, is het ei dus "blank" dan is het niet bevrucht maar zie je draadjes /bloedlijntjes lopen is het ei wel bevrucht.

dan zou ik wat nestmateriaal geven dan maken ze heel misschien alsnog er een nestje van op de bodem.
Een onbevrucht kan je beter weg halen en dan voor de toekomst een nestkastje er bij hangen zodat ze wel gewoon een nest kunnen maken.

sucses

hu
door hubpie - Aug 10, 2012 om 13:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

hallo het is geen probleem de parkiet is gewoon schijnzwanger geweest het ei zal nooit uitkomen en het zal wel vaker voorkomen nu ik heb dat ook gehadt het eitje is niet bevrucht dus gooi maar gewoon weg

tenormin
door tenormin - Aug 10, 2012 om 14:30
16816 Antwoorden / 108 Vragen

jeanpaul, 12:58: tappie schreef 8 augustus 21:43 help, spoedje. Ik weet alleen van een parkiet af (o.a. hoe te leren praten) en niets van eieren, want die van mij was alleen en daarom verwees ik naar die site. Dat je het ook zonder broedkastje kunt doen, dat weet ik niet. Weet wel dat (dwerg) parkieten vaak windeieren leggen.

@tappie: hoe is het inmiddels een paar dagen verder? Ben wel benieuwd of het echt was of loos alarm, d.w.z. leeg/lege eitje(s)?

def12345
door def12345 - Aug 10, 2012 om 14:56
2 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon laten gaan het vind zelf zijn weg.
wel wat eiervoer in een bakje geven, dat heeft de parkiet nodig voor de kleintjes straks.

succes Raja

ro
door roosleander - Aug 10, 2012 om 16:52
10 Antwoorden / 2 Vragen

Als het eitje bevrucht is en ze broedt er brad op, raad ik toch aan om ze lekker met rust te laten, dan kan ze een eitje best uitbroeden. Als het om een grasspriet gaat is nestmateriaal overbodig, het zijn eigenlijk holtebroeders, die geen nestmateriaal gebruiken. Als het een agapornis is, die gebruikt wel nestmateriaal, maar had dan de krant in reepjes gescheurd. Ik zou ook opletten of één van de andere parkietjes haar af en toe voert, dan is de kans ook groter dat het ei bevrucht is. Als er ergens anders nog eitjes liggen, kun je ze bij elkaar leggen, je weet maar nooit. Maar ja voor hetzelfde geld zijn ze onbevrucht, dan zou ik ze met een dag of 21-23 weghalen, dat is ongeveer hoe lang het duurt voordat ze uitkomen.en als de jongen er zijn, is het inderdaad slim om wat eivoer te geven, met een beetje in melk geweekt brood en eventueel een scheutje roosvicé, werkt als een speer.

tdehond
door tdehond - Aug 10, 2012 om 18:47
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Klik op Hier

Nuttige adviezen.

ri
door rissiejjj - Aug 10, 2012 om 19:13
26 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou er ook nog even een serieus antwoord achteraan gooien.
Ik kweek zelf met Valkparkieten en ik weet niet wat je bedoelt met parkieten.
Kunnen er velen zijn.

De eitjes kun je gewoon laten liggen en raad het ook aan om ze te laten liggen.
Als je ook een mannetje hebt kunnen ze bevrucht zijn en dan kun je ze gewoon hun gang laten gaan. Schouwen kun je doen na 4 dagen, dan zijn de adertjes zichtbaar. Wel na 4 dagen broeden, soms broeden ze niet vanaf dag 1 namelijk.
Als ze bevrucht zijn mag je zo'n 18 tot 21 dagen rekenen voor ze uitkomen. Nu al extra eivoer verstrekken en ook zorgen voor genoeg kalk, dit doe je doormiddel van een Sepia blok en mineralen blok. Verder moeten ze grit en maagkiezel hebben. Zodra het eerste jong er is kun je gaan beginnen met nat bruin brood en macaroni en rijst voeren, dit voeren zij aan de jongen.
Houd er wel rekening mee dat een eerste nest door de onervarenheid van de ouders vaak mislukt.

Als je de eitjes weg gaat halen nu direct heb je grote kans dat het popje door blijft leggen met als gevolg dat ze legnood kan krijgen en gewoon volledig uitgeput raakt. Eitjes dus laten liggen tot je koppeltje hun interesse erin verliest.

Als forum voor verdere vragen raad ik je deze aan: Parkietenforum

tappie
door tappie - Aug 10, 2012 om 21:25
289 Antwoorden / 82 Vragen

Nou, hier even een update..., het eerste eitje is ,ws door een van de grasparkietjes zelf, kapot gemaakt, ik zag ineens een half eitje met dooier liggen.
Heb vervolgens toch een kastje gekocht en toen ik vanmiddag thuis kwam lag er een tweede eitje.

Kastje hangt inmiddels en heb het eitje er voorzichtig ingelegd.
Mamma parkiet is al meerdere malen in het kastje geweest en voor de rest doe ik niks meer.
Ja, ik ga morgen nog wel even de benodigde etenswaren halen,want dat eivoer en die blokken heb ik niet,en voor de rest ga ik het gewoon afwachten.

oldyeller
door oldyeller - Aug 11, 2012 om 06:58
54 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk!
Wij hadden vroeger ook parkieten die overal eitjes legden.
Dan maakte mijn moeder een klein rond gaatje in een stuk karton....eitje erop....zaklamp eronder....en dan speuren naar het dooierzakje. :)

tappie
door tappie - Aug 11, 2012 om 10:29
289 Antwoorden / 82 Vragen

Nieuwe update, ook het tweede ei ligt kapot in het hokje,een half eierdopje met wat eigeel.
Moet ik nu dat hele kastje weghalen en de boel schoonmaken en terughangen of helemaal niks meer doen.

Een dan nog wat,bij het hokje zat bevestigingsmateriaal om het hokje aan je kooi te hangen en een zitstokje. die heb ik aan de buitenkant gemonteerd.

Had deze misschien binnen in het hokje moeten hangen,want als het parkietje in het invlieggat gaat,kan ze nergens op zitten en *stort* in principe zo naar beneden.

ri
door rissiejjj - Aug 11, 2012 om 11:17
26 Antwoorden / 6 Vragen

Heb je en horizontaal of een verticaal blok?
Oftwel liggend of staand?
In een staand broedblok moet onder het invlieggat een stuk gaas of iets bevestigd zijn ivm het rustig naar beneden kunnen klimmen.
Liggend blok is dat niet bij nodig.

Zelf gebruik ik vanaf komend seizoen enkel nog liggende blokken omdat ik teveel eiverlies heb gehad in de Staande blokken dit jaar. Had beiden en was een duidelijk verschil qua goede en slechte eitjes.

Maar het kan ook zijn dat je popje niet precies weet hoe alles werkt.
Maar wat je ook zeker moet bekijken is of het misschien windeieren zijn, die gaan heel snel kapot en betekenen dat je popje tekorten heeft aan voedingsstoffen. Dat laatste dus eerst even uitzoeken. Dan kijken, Liggend of staand blok. Staand blok hoort gaas onder het invlieggat te hebben.

jeanpaul
door jeanpaul - Aug 14, 2012 om 11:42
48 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 8 aug 2012, 21:59] hoewel moeilijk zonder broedkastjes.

Zo moeilijk is het niet. Ik heb hier een wit-grijze parkiet, enkele maanden geleden geboren, die zich toch zonder nestmateriaal en broedkast aardig heeft gered. Inmiddels 4 andere parkieten (allen uit het ei in de periode eind juli / begin augustus) die van 'ma parkiet' niet eens op nestmateriaal mochten liggen. Inmiddels zitten ze onder het dons.

Voor wat betreft de vraagsteller: eigenlijk is het afhankelijk of u nog een parkiet erbij wil. Het klinkt hard maar 'schudden' met de eitjes is al voldoende om ze niet te laten uitkomen. Het kan ook abrupt: het ei (of de eitjes) gewoon uit de kooi halen. charleycool heeft volgens mij het beste antwoord voor als u niet zeker weet of u nog een parkiet(je) wil hebben.

vliegenderob
door vliegenderob - Aug 14, 2012 om 11:45
292 Antwoorden / 1 Vragen

kleine aanvulling, bij een kippenfarm houdt men de eieren tegen het ligt en kijkt men of er een klein donker puntje in zit, zo ja, is het bevrucht. Ondoorzichtig wordt het bij bevruchting pas na enige tijd. Maar. . . . dit is bij kippen, wat wél vogels zijn maar toch weerook andere!

qu
door quibus2005 - Aug 14, 2012 om 12:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

Haal het eitje weg want die komt toch niet uit. Koop een parkieten broedblok of kast, "Google" en hang die in de kooi van je parkieten zo hoog mogelijk, nest matriaal is niet nodig want dat gebruiken ze niet. Geef ze eikrachtvoer en trosgiers en ook hun normale parkieten zaad. Je zal zien dat je na een aantal weken prachtige jonge parkietjes krijgt. veel succes.

Redacteur
door Redacteur - Aug 14, 2012 om 12:19
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Uw redactie heeft dit topic opgeschoond met offtopic reacties. Blijkbaar is het voor een aantal 'volwassenen' hier toch erg moeilijk om fatsoenlijk een vraag te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Redactie Kassa-online

tappie
door tappie - Aug 14, 2012 om 12:50
289 Antwoorden / 82 Vragen

Update nummer zoveel...,

Inmiddels hangt er een prachtig liggend kastje,pa zit er meer in dan ma,maar het is bij twee eitjes gebleven,eikrachtvoer,kalk,mineraalblok,het hangt er allemaal,vreemde is wel dat ik overal lees dat het neusdopje van de pop bruin moet gaan verkleuren,nou,hier helemaal niet,geen verkleuring te bekennen.

Ik denk dat ik het hokje nog maar even laat hangen en dan zien we wel, vind het ergens toch wel jammer,had een nestje heel leuk gevonden en ja, ik heb me ingelezen en weet wat er allemaal bij komt kijken.

Tenslotte, hulde voor de redactie.

ri
door rissiejjj - Aug 14, 2012 om 12:56
26 Antwoorden / 6 Vragen

Onder invloed van de hormonen kan het neusdopje verkleuren van bruin naar wit etc.
Als de hormonen wat gezakt zijn zou de neusdop weer naar bruin kleuren.

Althans, dit is even wat ik heb gelezen en niet uit ervaring daar ik met Valkparkieten kweek en dus geen neusdopkleurtjes heb.