hf
door hfoppen Nov 23, 2006 om 23:02
Huishouden & energie

Particulier huren...

Hallo allemaal,

gisteren zijn wij (vriendin en ik) op bezoek geweest bij mensen die in een zomerhuisje zitten die ze van een particulier huren. Zij hebben zelf een huis gekocht elders, en wij hadden dit via-via gehoord. Omdat wij op zoek zijn leek ons dit wel wat.

Ik heb van de huidige bewoners een telefoonnummer gekregen en deze beste man (de huurbaas) gebeld. Hij deed wat vreemd/vaag. Ik zal verder niet ingaan op het gesprek, maar hij wilde absoluut geen tv, en ook absoluut geen vrouwen in een broek zien daar.

Op zich respecteer ik de man dat hij tegen tv is en vrouwen liever in een rok ziet dan in een broek, dat zijn zijn principes. Maar is dit een reden om niet aan iemand een huisje te verhuren?

Heeft iemand hier enig idee van? Ben toch wel benieuwd..
Alvast bedankt

439 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 23, 2006 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat het om een particulier verhuurder gaat, bepaald hijzelf of en aan wie hij de woning verhuurt. Ik zelf zou niet bij deze persoon willen huren, maar je kunt navraag doen bij de huidige huurders. Of zij ook aan die eisen moesten voldoen.

In het gunstigste geval is het een eis (vrouw niet in broek) vanuit geloofsoerwegingen, maar er lopen genoeg g*kken rond die zoiets ook vanwege andere redenen kunnen eisen.

Ik ben niet gauw negatief over andere mensen, maar zoals gezegt ik zou het niet doen. Houdt er rekening mee dat als je akkoordt gaat en deze eisen in het huurcontract staan, ze ook geldig zijn als hij of eventuele ander huurders zich ook aan die eisen houden.

Mijn advies: Kijk goed uit en doe in ieder geval navraag.

Veel sucses.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2006 om 23:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Juridisch gezien is het niet mogelijk om iemand uit te sluiten om een dergelijke reden. De vraag is alleen of je jezelf al deze moeite op de nek wilt halen.

Ervaring leert dat dit niet de moeite loont. Mijn advies is om verder te zoeken.

Met vriendelijke groet,

Wouter

ve
door verwijderd - Nov 23, 2006 om 23:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hfoppen

Het vorige antwoord is voldoende. Ik wil nog wel toevoegen: als de beste man geen vrouwen in broek wilt zien, wat denkt hij dan te kunnen zien? Rest namelijk rok en jurk.

Óf hij is streng gereformeerd óf hij hoopt wat lol te beleven aan zijn vrouwelijke huurder in visuele zin.

Wat dat eerste betreft dan is hij principieel. Over dat laatste: wegwezen! Gezien zijn weigering van tv zal het het eerste wel zijn.

Dan is aan u de keus: accepteer ik dat ik huur van een streng gereformeerde man met principes of niet?

Groet, C.

ve
door verwijderd - Nov 24, 2006 om 07:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik denk niet dat het werkelijke probleem de vrouw in broek is,

maar dat meneer de verhuurder liever man+vrouw in broek ziet dan 2x vrouw in broek, als je begrijp wat ik bedoel........

als hij ook al geen tv wenst zal hij wel ergens overtuigd in geloven en dan is verhuren aan 2 vrouwen in zijn ogen waarschijnlijk een `zonde` -of jullie nu `gewoon`vriendinnen zijn of meer.

Mensen met zo`n instelling/overtuiging zal je daar niet van af kunnen brengen.........

Feitelijk gewoon discriminatie, maar hij zal duizend en een redenen kunnen verzinnen om het je/jullie niet te verhuren dus kun je er weinig aan doen.

En bij zo iemand wil je toch ook niet huren ?!

Succes,

ve
door verwijderd - Nov 24, 2006 om 10:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo, het kan niet anders dan dat u hier te maken heeft met een erg orthodox protestant gelovige huisjeseigenaar.

Volgens art 1 van de Grondwet, die vrijheid van godsdienst en meningsuiting toestaat mag het dus, dit in tegenstelling tot wat sommige andere xperts stellen.

Ik zou me er niet druk om maken en de man in zijn waarde laten. Als u zoekt zult u echt wel iets vinden maar let wel goed op dat er veel gebieden zijn waar continue bewoning van bungalows/stacaravans niet is toegestaan. U kunt er dan wel wonen maar de eis zal zijn dat u er niet ingeschreven kunt staan.

ve
door verwijderd - Nov 24, 2006 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is mij ook wel duidelijk, dat het hier een aanhanger van een bepaald (zeer streng) geloof gaat, maar de vraag is: mag dat en dan in wettelijke zin.

M.i. mag dat niet. Of u huurt dat huisje of niet. Hij kan wel bepaalde eisen stellen, zoals te doen gebruikelijk bij andere huurhuizen en dan meer gericht in/op/aan dat huisje zelf. Hij kan wel veel meer (rare) 'eisen' stellen, bijv. door te stellen dat u binnen alleen maar op handen en voeten mag lopen, maar niet alles hoeft geaccepteerd te worden!

En natuurlijk dienen bepaalde zaken gerespecteerd te worden, maar in deze gaat hij, m.i., te ver.

U kunt eens contact opnemen met 'Postbus 51' via het (gratis) nummer: 0800-8051 en daar uw vraag stellen.

Maar stel dat hij die eisen niet mag stellen...... dan nog kunt u zich afvragen of u daar überhaupt wilt wonen.......

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Nov 24, 2006 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

quote : "het kan niet anders dan dat u hier te maken heeft met een erg orthodox protestant gelovige huisjeseigenaar."

Naturisten zien ook liever geen kledingstukken ;-)

(die toevallig in putten of staphorst woont....)