sp
door spikkel Aug 4, 2010 om 13:51
Huishouden & energie

Persil Eco Power wasmiddel - verkooptruc ?

Sinds kort is er Persil Eco Power.
Op de verpakking staan allemaal mooie beloftes. Het enige wat ik mis is het Eco label. Navraag bij Persil heeft geen antwoord opgeleverd. Volgens de officiele lijst heeft alleen het wasmiddel van Klok het Eco label in Nederland.
Hoe Eco is Eco ? In ons land stappen er dagelijks mensen over op Eco produkten. Zij worden door Persil gewoon in de maling genomen. Mag je je produkt Eco noemen zonder Eco label ?
Europees Eco label = een bloem, de 'knop' bestaat uit sterretjes met daarin een E.
Nieuw Eco label (?) = een bloemblad gevormd door sterretjes.

4355 7 Rapporteer

Lsk520
door Lsk520 - Aug 4, 2010 om 13:57
827 Antwoorden / 2 Vragen

" Mag je je produkt Eco noemen zonder Eco label "

Ja.

Mensen geloven alles.....

sp
door spikkel - Aug 4, 2010 om 14:32
148 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn steeds meer mensen die het milieu belangrijk vinden. Op de verpakking van Klok staat Eco, op de verpakking van Persil staat ook Eco. Klok is Eco, Persil niet. Hoe kom je daar achter ? Door te weten hoe Eco labels eruit zien. Als 'verse' Eco consument kan ik me voorstellen dat je door alle labels in verwarring wordt gebracht. Als iets Eco Power heet mag je er dan vanuit gaan dat het ook Eco is ? Niet dus.....
Ik vind het misleiding en belachelijk dat dit mag en kan in Nederland.

Lsk520
door Lsk520 - Aug 4, 2010 om 15:13
827 Antwoorden / 2 Vragen

Eco is geen wettelijk beschermde kreet, fabrikanten kunnen darr zelf een invulling aan geven. Als het waspoeder in een papieren zak zit, is het al eco....

sp
door spikkel - Aug 4, 2010 om 19:15
148 Antwoorden / 5 Vragen

In tegenstelling tot Natuurlijk is Eco is wel degelijk een beschermde term. Om de term Eco te mogen voeren moet je voldoen aan de gestelde eisen. Een papieren zak is echt niet voldoende om de term Eco te mogen voeren. Dit is overigens vorig jaar vastgelegd door de EU. Ik zal het eens voorleggen aan het Europees Ecolabel in Belgie.

Lsk520
door Lsk520 - Aug 4, 2010 om 19:45
827 Antwoorden / 2 Vragen

Eco is GEEN beschermde kreet! Iedere fabrikant kan die term gebruiken, al is het alleen maar omdat zijn machines minder peut gebruiken, daar is je eco-verhaal.
Europees Ecolabel betekent helemaal niets!

ma
door marly18 - Aug 20, 2010 om 11:20
27 Antwoorden / 0 Vragen

'Eco' is geen beschermde term. Niemand heeft copyright op deze term. Wel is het ecolabel een beschermd logo.

Een wasmiddel dat geen ecolabel heeft, is daarmee nog niet slecht voor het milieu. Sterker nog: wasmiddelen zijn in de afgelopen jaren steeds minder schadelijk voor het milieu geworden. Zo mogen er geen fosfaten meer worden gebruikt, en zijn de milieuschadelijke chloorbleekmiddelen bijna allemaal vervangen door minder schadelijke zuurstofbleemiddelen. Echte milieuschadelijke wasmiddelen zijn er niet meer - dat mag niet meer!

Milieucentraal stelt dat de milieuschade van wasmiddel maar voor 20% wordt bepaald door de ingrediënten, productie en distributie, en voor 80% door de manier waarop het wasmiddel wordt gebruikt.

Met andere woorden: hoe milieuschadelijk je wast, hangt vooral van jezelf af en niet van je wasmiddel.

Milieubewust wassen doe je door:
- de wastemperatuur zo laag mogelijk te houden (op 30 °C wassen kost al 25% minder energie dan op 40 °C wassen)
- altijd met een volle wasmachine te wassen
- je wasmiddel heel zorgvuldig te doseren, zodat je niet te veel gebruikt.

Als je je aan deze 'regels' houdt, maakt het niet eens zo veel uit met welk wasmiddel je wast.

Overigens is heeft niet alleen Klok, maar ook Ecover extra milieuclaims. Maar Ecover presteerde niet zo goed in de wasmiddelentest van de Consumentenbond.

sp
door spikkel - Aug 20, 2010 om 12:02
148 Antwoorden / 5 Vragen

Leuk die milieubewuste 'regels' maar voor velen van ons niet geschikt. Kleinigheidje, het staat niet op de verpakking !!

Mensen met lage weerstand, allergie voor huisstofmijt, ademhalingsproblemen, schimmelinfecties, ouders van kleine kinderen en ouderen doen er verstandig aan om op 60 graden te wassen. Bacterien, schimmels, ziektekiemen, huisstofmijt enz. blijven onder de 50 graden in het wasgoed zitten en kunnen zich zelfs verspreiden naar de rest van je wasgoed dat je bijvoorbeeld wel op 60 graden hebt gewassen.

Om je wasmiddel ECO POWER te noemen omdat je er mee op 20 graden kan wassen vind ik zo achterlijk. Je kunt namelijk met elke wasmiddel op 20 graden wassen. Of het verstandig is betwijfel ik. Je wasmachine zit in no-time vol vetluis en echt bevorderlijk voor je gezondheid is het ook niet.

Over 2 jaar zijn we daar allemaal serieus mee geconfronteerd omdat we een nieuwe wasmachine aan hebben moeten schaffen of omdat we vreselijk ziek zijn geweest en is deze Eco hype ook weer over. Ik ben hartstikke milieubewust maar niet ten koste van mijn gezondheid. Wassen op 20 graden gaat wel degelijk ten koste van je gezondheid.

Tien cent extra betalen voor een pak Fairtrade rijst zit er voor velen niet in. Als we 15 euro per jaar kunnen besparen door onze gezondheid op het spel te zetten doen we dat braaf.