pr
door prinspils Oct 2, 2010 om 18:53
Huishouden & energie

PLASTIC HEROES

De zakken van Plastic Heroes zou om de veertien dagen bij mij aan huis worden opgehaald in speciale transparante zakken met opschrift en een oranje figuurtje. De gemeente heeft wel een afvalkalender opgesteld.

Alleen is het onduidelijk waar het precies wordt opgehaald. Er staan nu al ruim zeven maanden zakken met plastic gescheiden afval opgesteld.

De gemeente heeft in de wijken ook oranjecontainers geplaatst.

Vanavond wordt in KASSA hierover een item.

www.plasticheroes.nl

Ik ben nu via de gemeente ook achtergekomen dat de speciale zaken daar ook 'gratis' besteld kunnen worden via de website.

Wat is uw ervaring met 'Plastic Heroes'?

1628 16 Rapporteer

invalide
door invalide - Oct 2, 2010 om 19:27
787 Antwoorden / 5 Vragen

Per gemeente verschillende ophaal systemen dus informeer bij eigen gemeente als ze niet of fout ophalen.

Dus ga naar de website van jou woonplaats want dit is een landelijk forum en dan zie je meerdere ophaal en scheiding mogelijkheden door elkaar.

sp
door spiekerjoseph - Oct 2, 2010 om 19:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

Aanloopproblemen bij gemeenten zegt natuurlijk niets over het nut van het verminderen van afval wat verbrand word.
De capaciteit van het nuttig verwerken van kunststof afval uit huisvuil is een hot item en heeft zeker nut. kijk op plastinum.com en zie dar dat dit afval kan worden opgewerkt en weer kan worden gebruikt voor diverse producten.

Het geneuzel dat het niet traceerbaar is en nu gewoon in de over verdwijnt heeft vaak te maken met onwetendheid en tegenstrijdige belangen....

Verdiep je in een onderwerp voordat je een menig geeft !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

fr
door frapie24vra - Oct 2, 2010 om 19:40
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het is absoluut van groot belang dat er een landelijk inzameling komt (is) van plasticafval. Helaas wordt er in de media (zoals net in Kassa) en door "deskundigen" nog altijd er negatief en onprofessioneel gesproken over KUNSTSTOFFEN.
Bedenk wel dat wij zonder deze materialen nagenoeg in het stenen tijdperk zouden leven!
Om nu toch duurzaam met deze kunststoffen om te gaan, en om de kostprijs van verschillende producten (veelal verpakkingen) lager te maken en te houden is het recyclen van kunststoffen van groot belang. Deze gerecyclede kunststoffen kunnen worden ingezet in een heleboel nieuwe producten, helaas niet in alle denkbare producten. Er worden door de diverse instanties belangrijke eisen gesteld aan de toegepaste materialen. Zo zul je in medische producten, of hoogwaarige technische producten niet snel gerecyclede kunststof aantreffen. Maar voor een heleboel andere producten kan het wel.
De consument is hiervan uiteindelijk de grootste profiteur (lage prijs, grote beschikbaarheid), belangrijk is een "cultuuromslag"..... Kunststoffen zijn niet vervuilend, zolang je ze maar recyclet (of ingezameld). De consument is juist de vervuiler (het niet scheiden / in de vrije natuur gooien e.d.), niet de kunststof.
Daarnaast, de 20%, (zoals is het programma ter sprake kwam) is niet per definitie "niet te recyclen" het uitsorteren in de diverse soorten kunststof (er zijn er namelijk wel meer dan de 3 die genoemd werden) is "te kostbaar" daarom wordt die 20% verbrand... en dan geldt ook nog dat zonder die 20% de verbrandingsovens extra moeten worden gevoed met (stook)olie omdat het restafval anders niet wil branden .... wat wil je nou nog :-))

pr
door prinspils - Oct 3, 2010 om 17:12
88 Antwoorden / 9 Vragen

In Duitsland wordt statiegeld 'Flaschenpfand' geheven, ook op wat bij ons heet 'wegwerpfles'.

In Nederland willen de fabrikanten niet aan denken om daar statiegeld voor te gaan rekenen.

Regelmatig ga ik in Kranenburg eten bij CurryQ (Größe Haag), zelfs daar wordt € 0,15 Flaschenpfand gerekend bij een flesje Cola. Flesje leeg, statiegeld terug bij inlevering. Het venijn: de meeste Hollanders weten niet dat er statiegeld werd gerekend, dus blijft het flesje op het dienblad achter, onbewust een klein fooitje voor het personeel.

Eigenlijk zou de Europese Commissie moeten ingerijpen en dwingend regels hierover opleggen.

Volgens mij rekenen ALDI en de LIDL wel statiegeld?

invalide
door invalide - Oct 3, 2010 om 19:21
787 Antwoorden / 5 Vragen

Het flesje Cola van Prins Pils, hoe serieus moet ik nu nog nemen?

De kratten zijn wel altijd met statiegeld die Uw naam gebruikt!

pr
door prinspils - Oct 3, 2010 om 22:45
88 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=invalide schreef op zondag 3 okt 2010, 19:21]Het flesje Cola van Prins Pils, hoe serieus moet ik nu nog nemen?

De kratten zijn wel altijd met statiegeld die Uw naam gebruikt!

Vermeldde de situatie zoals dat in Duitsland aan toe ging.

pr
door prinspils - Oct 3, 2010 om 22:49
88 Antwoorden / 9 Vragen

'Bier vrij Prins Pils!

En het mag, en ik weet dat vele gemeente per KG willen ophalen dus vervuiler betaald en dan is Groen, Papier en Plastic apart houden wel rendabel als je alleen voor rest afval moest betalen...

Vergeet ik de glasbak weer, en inleveren printer want ik mag deze eigenlijk niet in de grijze stoppen!

Dus per KG betalen en wij eisen minder verpakking of gratis in te leveren karton en geen piepschuim meer.'

@Invalide, waar staat KG voor?

pr
door prinspils - Oct 4, 2010 om 17:45
88 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb de oranje container gevonden bij mij in de buurt, daar ging voor 7 maanden opgespaarde plasticafval in.

pr
door prinspils - Oct 5, 2010 om 20:30
88 Antwoorden / 9 Vragen

Zo'n oranje container nodigt straks wel uit, tijdens het oud/nieuw, om daar vuurwerk in te gooien en zodoende het plastic afval in brand te brengen.

Hebben de lokale bestuurders (wethouders) hierover (laten) nagedacht?

börgemeister
door börgemeister - Mar 6, 2011 om 02:58
506 Antwoorden / 25 Vragen

elsmaat12 schreef op vrijdag 4 mrt 2011, 15:04
De gemeente Enschede gaat plastic inzamelen hoe ?

Ze gaan ieder die er aan mee willen doen 10 plastic zakken aanbieden

http://www.twentemilieu.nl

Je kunt dan ook nieuwe 'Plastic Heroes' (www.palsticheroes.nl) zakken 'gratis' bestellen.

rj
door rjw - Mar 6, 2011 om 14:03
3254 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=börgemeister schreef op zondag 6 mrt 2011, 02:58]elsmaat12 schreef op vrijdag 4 mrt 2011, 15:04
De gemeente Enschede gaat plastic inzamelen hoe ?

Ze gaan ieder die er aan mee willen doen 10 plastic zakken aanbieden

http://www.twentemilieu.nl

Je kunt dan ook nieuwe 'Plastic Heroes' (www.palsticheroes.nl) zakken 'gratis' bestellen.

Die zakken kan je toch ook bij de supermarkten afhalen? Bij ons wel tenminste.

börgemeister
door börgemeister - Mar 6, 2011 om 17:15
506 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=rjw schreef op zondag 6 mrt 2011, 14:03][quote=börgemeister schreef op zondag 6 mrt 2011, 02:58]elsmaat12 schreef op vrijdag 4 mrt 2011, 15:04
De gemeente Enschede gaat plastic inzamelen hoe ?

Ze gaan ieder die er aan mee willen doen 10 plastic zakken aanbieden

http://www.twentemilieu.nl

Je kunt dan ook nieuwe 'Plastic Heroes' (www.palsticheroes.nl) zakken 'gratis' bestellen.

Die zakken kan je toch ook bij de supermarkten afhalen? Bij ons wel tenminste.

Best mogelijk dat je de zakken (tegen kostprijs) is te verkrijgen bij de supermarkt.

Ik bestelde via de website en kreeg de zakken binnen een week in huis, zonder kosten.

rj
door rjw - Mar 6, 2011 om 21:13
3254 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=börgemeister schreef op zondag 6 mrt 2011, 17:15]

Best mogelijk dat je de zakken (tegen kostprijs) is te verkrijgen bij de supermarkt.

Ik bestelde via de website en kreeg de zakken binnen een week in huis, zonder kosten.

Nee hoor, gewoon gratis af te halen bij de supermarkten bij mij in de buurt, dus niet tegen kostprijs (bij de klantenservice). Is toch weer makkelijk dan een week wachten met stapels plastic die schrikbarend snel groeien als je het apart houdt.

Alleen daarom is de plastic heroes actie al een behoorlijk eye-opener. Sinds wij plastic scheiden is de grijze container na een week slechts voor de helft vol. Qua volume is plastic afval met voorsprong de grootste.

börgemeister
door börgemeister - Mar 7, 2011 om 02:13
506 Antwoorden / 25 Vragen

@RJW

Ik ben erg scheutig met groene duimen. Dit even terzijde.

Ik zal het ook eens bij mijn supermarkt (Ali Hussein (AH)) gaan vragen, vragen staat vrij, niet geschoten is altijd mis, je weet nooit hoe een koe een haas vangt.
Bedankt voor de tip!

door 1953 - Sep 1, 2014 om 21:38
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Op diverse plasticverpakkingen komt het logo van Plastic Heroes steeds meer te staan.