na
door nachtuiltje Aug 8, 2016 om 12:55
Huishouden & energie

Premie NUON tweemaandelijks betalen

NUON gaat de premie voor gas en licht niet meer maandelijks incasseren, maar tweemaandelijks.Dat is in één keer een bom geld. Kan dat zomaar?

13074 36 Rapporteer

da
door datzoekikop - Aug 8, 2016 om 12:59
251 Antwoorden / Vragen

Wat maakt het uit? Als u als voorbeeld € 200 per maand moet betalen en dat wordt dan dus, ehhhh effe rekenen, € 400 per 2 maanden, maak dan einde maand nr 1 € 200 over op een spaarrekening, stort dat op uw betaalrekening op de betaaldag van maand twee, dan heeft u, ehhh weer effe rekenen, € 400,00 klaar staan. Simpel toch.

Dan de eeuwige vraag: "Mag dat zo maar", u wordt er niet minder/slechter van, dus ik zie geen grond voor opzeggen/ontbinden van contract. Dus mijn antwoord: Ja, dat mag zomaar.

audb
door audb Aug 10, 2016 om 14:22
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Was het niet dat je die maand wel even vooruit moet betalen?

lottesanne
door lottesanne Aug 10, 2016 om 16:02
438 Antwoorden / 47 Vragen

Als je niet veel overhoudt van je salaris/uitkering, dan is een tweemaandelijkse incasso wel veel. En kom niet aan met het verhaal dat je dit bedrag moet reserveren, want als je al niet veel te besteden hebt, ikan het geld al weg zijn  voordat je het zelf in de gaten hebt. Kortom, @datzoekikop, je bent wel heel erg kort door de bocht. En even voor de duidelijkheid, ik zit zelf niet zo krap bij kas, maar ik werk in de Sociale Zekerheid en weet dus hoe gemakkelijk het geld weg kan zijn. En dit heeft echt niets te maken met discipline, omdat vaste afschrijvingen ook op diverse tijdstippen kunnen gebeuren.

sa
door sarash - Aug 8, 2016 om 13:08
10 Antwoorden / 2 Vragen

Ben ik blij dat ik niet meer bij de nuon ben want dat zou ik ook hoogst irritant vinden. Als iedereen dat gaat doen dan moet je constant switchen van spaar naar betaalrekening. Wat een gedoe.
Ik zou even bellen of het niet gewoon per maand kan blijven. En ander
s gewoon overstappen naar een bedrijf die het doet volgens jou wensen. Bedrijven denken altijd maar dat zij de baas zijn over jou financieen maar dat ben je nog altijd zelf.
Nuon flikte on
s om ons jaren zogenaamd groene energie te verkopen ... bleek het gewoon niet waar te zijn. Meteen weg gegaan en nu na 3 jaar bellen ze nog elke maand met de vraag of we toch niet terug willen komen ondanks bel me niet register.

reflecs
door reflecs Aug 10, 2016 om 16:39
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Als u na het gesprek het verplichtte bandje afluistert en uw telefoonnummer invoert mag dat niet meer gebeuren.

lenyenfred
door lenyenfred Aug 10, 2016 om 18:51
93 Antwoorden / 8 Vragen

Als u OOIT ''iets" met een bedrijf gehad hebt, dan werkt de Bel me Niet Register niet meer.
Dan mogen ze u bellen.
Vreemd, maar het mag dan.

cantate
door cantate Aug 11, 2016 om 01:19
15 Antwoorden / 0 Vragen

Ze kunnen dan inderdaad nog bellen, totdat u zich beroept op het "recht van verzet". Dat zou ook moeten kunnen via het bandje dat na een gesprek moet komen, of anders schriftelijk / per email vragen dat ze uw gegevens uit hun bestand verwijderen.

po
door postduif54 - Aug 8, 2016 om 13:10
51 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou gewoon zeggen overstappen.

edrick3
door edrick3 - Aug 8, 2016 om 13:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja, dat kan zomaar!

Voorschot op de jaarafrekening

Een termijnbedrag is het bedrag dat u betaalt voor het verwachte verbruik van het komende verbruiksjaar. U betaalt dit termijnbedrag als voorschot meestal maandelijks. Maar dit kan ook per 2, 3 of 6 maanden. Op uw jaarafrekening verrekenen we de in rekening gebrachte termijnbedragen met uw werkelijke verbruik. Bij elke jaarafrekening berekenen wij uw termijnbedrag opnieuw. Wij stellen een nieuw termijnbedrag voor op de jaarafrekening. U kunt het termijnbedrag daarna zelf aanpassen.

ph
door philip36 - Aug 8, 2016 om 13:12
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Daar was al een vraag over in 2007.

Toen was het omdat het maandbedrag lager was dan €50.

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/nuon-termijn-opeens-per-2-maanden

me
door mein33 Aug 8, 2016 om 14:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Denk niet dat er iemand is die minder dan € 50,00 p. mnd voor engiegebruik en levering betaald.
Als je de kosten voor de netbeheerder en het vastrecht al bij elkaar opteld gaat de zeer weinig energieverbruikende klant al snel in de richting van € 50,00 p. mnd.
Daar komt dan nog het verbruik en allerlei belastingen bij en je gaat zomaar naar een verdubbeling van de genoemde €50,00

ph
door philip36 Aug 8, 2016 om 14:26
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@mein33
Toen in 2007 is wel 9 jaar geleden.
Had erbij moeten zetten, volgens @verwijderd in die vraag uit 2007. Die regeling bestaat nu nog steeds. Zie @simon55 bij deze vraag van vandaag.

simon55
door simon55 - Aug 8, 2016 om 13:44
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb net even met Nuon gechat en wat u scfhrijft is dus NIET juist . Tenzij u minder dan € 50 per maand betaald dan gaat t omgezet worden naar een maal per 2 maanden. Dat was t antwoord wat ik van Nuon ontving

djfox741
door djfox741 Aug 10, 2016 om 12:58
40 Antwoorden / 3 Vragen

Zou wat wezen, ik betaal €29.00 per maand en niks per 2 maanden of 3, 4 etc. Gewoon per maand bij ENECO.

simon55
door simon55 Aug 10, 2016 om 13:25
1556 Antwoorden / 5 Vragen

zo zo heeft u zeker alles uit staan

tijger1
door tijger1 - Aug 8, 2016 om 13:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan zet je toch zelf je maandbedrag op € 51,00? "Probleem" opgelost.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 9, 2016 om 00:25
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Heel slim voor 1 euro meer geen gedoe.
Diewilik

hansje klein
door hansje klein Aug 10, 2016 om 12:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De altijd nuchtere Tijger1 heeft weer eens een praktische oplossing. ;-)  Prima!

akkerdistel
door akkerdistel Aug 10, 2016 om 16:51
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Zozo Tijgertje is weer eens heel rebels +1 ;-).

me
door mein33 - Aug 8, 2016 om 13:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Nachtuiltje wordt eens wakker !!!!

Of u nou éénmalig per dag, week, maand, tweemaanden of jaar betaald maakt bij de eindafrekening van uw verbruik helemaal geen verschil.
Na twaalf maanden, als de meterstanden zijn opgenomen, betaald u de eindafrekening onder aftrek van de reeds gedane termijnbetalingen.
Het enige wat u bij een tweemaandelijkse- t.o.v. een maandelijkse termijnbetaling in de gaten moet houden is dat uw uitgavendrift ;-))  niet hoger is dan het maandelijkse budget toestaat, dus uw maandinkomen min het termijnbedrag voor NUON.
Het bedrag dat éénmaal per twee maanden moet worden betaald is net zo hoog als twee éénmaands termijnen.
Met een beetje zelfdicipline is er geen vuiltje aan de lucht lijkt mij.

lottesanne
door lottesanne Aug 10, 2016 om 16:05
438 Antwoorden / 47 Vragen

@mein33, natuurlijk heb je gelijk dat je bij tweemaandelijkse betaling net zoveel betaald als per maand. Alleen voor sommigen is een maandbetaling beter, zeker als je krap bij kas zit.

marita5
door marita5 - Aug 8, 2016 om 14:44
11509 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nachtuiltje ,

Dat is in één keer een bom geld

Ik zie daar geen probleem in ,  als u via automatische incasso betaalt en u laat het geld iedere maand op de rekening staan komt dit op hetzelfde neer als wat u nu doet , alleen word het geld 1x op de 2 maanden afgeschreven i.pv. 1x per maand .

gerbera
door gerbera - Aug 8, 2016 om 16:41
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt dat het in een keer een bom geld is maar....u houdt de maand ervoor toch de helft van die "bom" over dus zie ik het probleem niet echt. Tenzij u denkt rijk te zijn en die halve "bom" uitgeeft aan andere dingen. En 2 x € 50 vindt ik nou ook niet zo'n explosie.

me
door mein33 - Aug 8, 2016 om 17:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

ACTUEEL  (08-08-2016) OP DE SITE VAN NUON :

U betaald normaal gesproken iedere maand een termijnbedrag.
Als uw termijnbedrag minder dan € 50,00 p.mnd. is betaald u standaard per 2 mnd.

Wilt u dit wijzigen bel dan onze klantenservice, 0900 0808

pe
door pebk Aug 10, 2016 om 12:54
581 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt me stug dat dit van de site van Nuon komt. Daar zouden ze nooit betaald met een 'd' schrijven.

https://www.nuon.nl/veelgesteldevragen/hoe-komt-het-dat-ik-geen-maandelijkse-termijnfactuur-ontvang.jsp

zoekster1
door zoekster1 - Aug 8, 2016 om 18:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Welja, is echt wel een mouw aan te passen hoor. Gewoon even contact opnemen met Nuon.

tijger1
door tijger1 - Aug 9, 2016 om 00:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Afgezien daarvan betaalt u helemaal geen premie aan Nuon. U hebt er toch geen verzekering lopen?

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 9, 2016 om 00:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Blijft me verbazen dat heel veel mensen geen enkele reserve lijken te hebben.
Er wordt geschreven over gedoe met je spaarrekening maar dat hoef je toch maar 1x te doen dan heb je het volledige bedrag  voor die 2 maanden weer.
Zie het hele probleem, wat er schijnbaar niet echt is, niet.
Diewilik

edrick3
door edrick3 Aug 9, 2016 om 10:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tering naar de nering zetten ..... (b)lijkt voor veel mensen moeilijk te zijn.

jo
door jorisw Aug 10, 2016 om 12:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is nog geeneens tering naar de nering zitten. Dit is gewoon dom geld uitgeven zolang het op de rekening staat om dan de maand er na in de problemen te komen. Mijn dochter van 13 kan al beter financieel plannen dan veel volwassenen... Kwestie van opvoeding lijkt me.

ja
door jank Aug 10, 2016 om 15:40
168 Antwoorden / 8 Vragen

Veel mensen houden aan het eind van hun salaris een stukje maand over.

lottesanne
door lottesanne Aug 10, 2016 om 16:07
438 Antwoorden / 47 Vragen

Mensen, als je een uitkering of het minimum loon hebt, valt er niet zoveel meer te reseveren. Wanneer je niet zelf in zo'n situatie zit, is het makkelijk praten. En voor de duidelijkheid, ik heb geen uitkering of het miminum loon.

tijger1
door tijger1 Aug 10, 2016 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het "probleem" is allang opgelost.

holstein
door holstein - Aug 9, 2016 om 09:36
922 Antwoorden / 16 Vragen

Als u maand 1 opmaakt en dan ineens 2 maand moet betalen valt het tegen, maar dat ligt aan u eigen gezond verstand....

na
door nachtuiltje - Aug 9, 2016 om 11:16
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb aan NUON gevraagd of het verschuldigde bedrag maandelijks betaald kan worden, i.p.v. tweemaandelijks. Ik heb bericht gekregen: dat kan!

me
door mein33 Aug 9, 2016 om 11:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@nachtuiltje,

Bedankt voor het terugmelden en het bereiken van het voor u geschikte resultaat.

Vr.gr.  mein33

na
door nachtuiltje - Aug 9, 2016 om 11:18
3 Antwoorden / 3 Vragen

Wat betreft het aanleggen van een reserve, zodat de premie tweemaandelijks betaald kan worden: als je van een uitkering moet zien rond te komen kan je geen reserve opbouwen. Het enige is dan inderdaad, zoals iemand al meldde: elke maand het bedrag op een spaarrekening parkeren en dan elke tweede maand het bedrag eraf halen, opdat de rekening betaald kan worden.

mo
door mof - Aug 10, 2016 om 11:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom niet? U kunt toch zelf geld apart zetten per maand? Open een spaarrekening en maak een automatische overboeking naar die spaarrekening. Zo houdt u altijd geld achter de hand voor de nuon.

oo
door ookgoed - Aug 10, 2016 om 12:45
10 Antwoorden / 0 Vragen

Is dit 2 maanden vooruit of achteraf ??
Gaat NUON een hoop geld eerder binnenhalen ?

djfox741
door djfox741 - Aug 10, 2016 om 13:00
40 Antwoorden / 3 Vragen

Zou wat wezen, ik betaal €29.00 per maand en niks per 2 maanden of 3, 4 etc. Gewoon per maand bij ENECO.

me
door mein33 - Aug 10, 2016 om 13:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@nachtuiltje heeft op gisteren 9 aug. om 11.16h al gemeld dat het probleempje ten gunste is opgelost.

gero
door gero - Aug 10, 2016 om 15:12
28 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mij is het net andersom maar wel storend; Ik betaalde ZIGGO per kwartaal (internetbankieren). Ineens moet ik per maand gaan betalen. Argument ZIGGO: kostenbesparend. Nou, dat kunnen ze mij niet uitleggen, iedere maand acceptgiro sturen is toch duurder dan per maand. Ik denk dat ze me willen dwingen automatisch te laten betalen, maar dat wil ik niet. Ook mijn vraag is dus: "Kan dat zo maar?".

gerbera
door gerbera - Aug 10, 2016 om 15:22
7359 Antwoorden / 14 Vragen

@gero, Ja helaas kan dat zo maar. Het sturen van een accept is voor ZIGGO geen probleem, immers u betaald hiervoor een extra bedrag wat niet zou zijn bij automatische incasso. En wat is er op tegen dat het bedrag automatisch wordt afgeschreven, betalen moet u toch en kan het zo ook nooit vergeten. Het argument van "zicht op mijn rekening hebben" komt hier geregeld langs maar dat heeft u als u regelmatig uw afschriften nakijkt. Overigens is het niet de bedoeling dat u een eigen topic start binnen een bestaande topic met ander onderwerp.

jo
door joop lurks - Aug 10, 2016 om 15:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mij vraag is dan ook mag de NUON zo Maar in een keer twee maanden tegelijk  af schrijven  heb ik  daar zelf niets meer over te vertellen   afzeggen joop

me
door mein33 Aug 10, 2016 om 15:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@joop lurks,

Eerst even de bovenstaande reacties allemaal doornemen dan komt u vanzelf het antwoord op uw vraag tegen.

Cookies
door Cookies Aug 10, 2016 om 16:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mein33: +10.

gero
door gero - Aug 10, 2016 om 15:51
28 Antwoorden / 1 Vragen

GERBERA: Ten eerste bepaal ik zelf of ik automatisch betaal of via internetbankieren. Als ZIGGO niet levert wat ze beloven, zie dan je geld maar weer terug te krijgen (spreek uit ervaring). Ten tweede; Het topic is of GROTE bedrijven zomaar eigenhandig éénzijdig de betaalwijze kunnen aanpassen die bij afsluiting abonnement zijn afgesproken. Als u zegt dat ze dat mogen (waarop gebaseerd?) dan is dat antwoord voldoende, maar ik trek dat in twijfel.

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2016 om 16:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gero

Geloven doet u in de kerk. Lees uw contract eens na over betaalwijze en termijnen. Uiteraard hoeft u niet per automatische incasso te betalen. Maar als er iets fout gaat, hebt u uw geld met a i vlugger enzekerder terug, dan wanneer u hetzelf overmaakt.

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2016 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lottesanne

Dan maar een paar cursussen budget beheer uitdelen. Helpt meer dan beklagen.

marita5
door marita5 Aug 10, 2016 om 18:22
11509 Antwoorden / 15 Vragen

@Lottesanne heeft geen minimum inkomen / of uitkering weet dan ook niet dat er veel regelingen zij voor minima o.a inkomenstoeslag ( vroeger Langdurigheidstoeslag )  e.d.

Cookies
door Cookies Aug 10, 2016 om 21:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom zou @lottesanne niet weten dat er veel regelingen voor minima zijn? Ik ken die regelingen ook, en tijger1 vast en zeker ook.

tijger1
door tijger1 Aug 10, 2016 om 22:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5

Lottesanne schrijft dat ze in de "sociale zekerheid" werkt.

tenormin
door tenormin Aug 11, 2016 om 04:39
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Zou dan ook wel in de "Sociale Zekerheid" willen werken. ;-)

he
door herma3 - Aug 10, 2016 om 18:10
5 Antwoorden / 6 Vragen

Ben ik blij dat ik ben overgestapt!! Er zat ook hierbij een adder onder het gras. Ik had een abonnement met 15% korting op de stroom. Ik ben april overgestapt. Tot mijn verbazing stond erop de afrekening:
" Vanwege dat wij de jaarrekening in oktober van elk jaar sturen vervalt de 15% van af oktober ". Het stond er letterlijk zo. In de voorwaarden kon ik daar niets van vinden.
Er viel niet over te praten.IHet meerdere bedrag werd zonder enig commentaar van mijn rekening afgetrokken
Dit is toch je reinste bedrog, geldklopperij.
Herma

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2016 om 18:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@herma3

Daar gaat het toch helemaal niet over. Open een eigen topic.

du
door duc - Aug 11, 2016 om 09:58
9 Antwoorden / 0 Vragen

Wij betaalden eerst ook per maand ong 125,- voorschot, maar door onze zonnepanelen werd het voorschot minder dan 40,- en zijn ze overgegaan naar per 2 maanden 75,- innen. In ons nieuwe huis betalen we 50,- per maand. Klopt het dat je onder de 50,- per maand voorschot zit? Dan innen ze per 2 maanden. Ik kan mij ook indenken dat als je ze belt en dit voorlegt het geen probleem is dat ze jou voorschot per maand gaan innen. En inderdaad zoals DATZOEKKOP opmerkte, dan zet je het geld opzij en krijg je er ook nog eens (oké, heel weinig) rente over. Ik vraag mij af om welk bedrag dat voorschot gaat.

me
door mein33 - Aug 11, 2016 om 10:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@DUC,

OP 9 augustus j.l heeft de topicstarter reeds gemeld dat hij/zij, na antwoorden hier gegeven, met NUON heeft gebeld en dat een maandelijkse betaling, ook als die minder is dan € 50,00, geen enkel probleem dus.
Je moet er alleen even om vragen.

gerbera
door gerbera - Aug 11, 2016 om 12:14
7359 Antwoorden / 14 Vragen

@gero;

Hoe komt het dat ik het termijnbedrag niet meer maandelijks betaal?

De jaarafrekening delen wij door 12 maanden. Het kan zijn dat we bij het berekenen van uw termijnbedrag op een bedrag uitkomen van minder dan € 50,- per maand. Wij passen dan uw aantal termijnen aan naar 2,3 of 6 maandelijkse afschrijvingen.

Dit staat op de site van NUON. En of u wel of geen aut. incasso wilt bepaald u zelf dat klopt, mijn vraag is wat is hier op tegen. U hoeft niet te wachten op geld terug u kunt dan gewoon storneren.
En of bedrijven dit mogen doen, hier is onlangs nog een zaak over geweest met betrekking tot het dubbel incasseren in een maand door NLE waar niemand iets tegen kon doen.
Maar zoals al geschreven het probleem van de Ts is al opgelost met een simpel telefoontje.

OM
door OMPI65 - Aug 11, 2016 om 13:45
23 Antwoorden / 0 Vragen

Niets over gehoord!
Maar die grote bedrijven schijnen alles tekunnen/mogen.

Di
door Dikkers - Aug 12, 2016 om 11:13
7 Antwoorden / Vragen

Hallo, zijn wij zo diep gezakt? Je ontvangt een dienst en moet daar voor betalen. Of dit voor jou nu 1x per maand is of 2x per maand. Straks wellicht 1x per kwartaal! Jij blijft toch baas over je financien? Wat een geneuzel. Stoppen daarmee en maak je druk over wat er echt toe doet.