sc
door schaatsster Jan 13, 2013 om 10:46
Huishouden & energie

Prijs vloerkleed IKEA

IKEA Amsterdam verkoopt het ADUM vloerkleed hoogpolig ecru 170x240cm voor € 109,95, terwijl in de digitale folder het kleed voor € 99,95 geprijsd is. Ik heb het kleed aangeachaft en zag pas bij thuiskomst het prijsverschil. IKEA gebeld. Blijkt het kleed alleen in Amsterdam duurder geprijsd. Volgens IKEA komt het vaker voor dat een product bij één vestiging duurder is. De contactpersoon vond he een vreemde zaak, had er geen verklaring voor en na overleg heb ik twee lunchbonnen à € 8,00 thuis ontvangen. Aardig, maar ik vraag me af of dit is toegestaan binnen Nederland per vestiging een product anders te prijzen, terwijl de folder anders aangeeft. IKEA werd genoemd in het rijtje bedrijven dat geen btw-verhoging rekende. Is dit een verkapte manier om toch btw te verrekenen?

2397 10 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 13, 2013 om 11:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Aardig, maar ik vraag me af of dit is toegestaan binnen Nederland per vestiging een product anders te prijzen, terwijl de folder anders aangeeft.......

[edit redactie - off topic]

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2013 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of eerst catalogus bestuderen en alle vestigingen afgaan. [Edit redactie]

diumenge
door diumenge - Jan 13, 2013 om 12:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom zou dat niet mogen? Supermarkten, Mediamarkt en HEMA doen dat ook.

zoekster
door zoekster - Jan 13, 2013 om 12:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik kan me wél voorstellen dat het u verbaast, als ik een folder van de HEMA krijg, dan ga ik er ook vanuit dat dat voor elke HEMA geldt en niet voor sommige wel en voor andere weer niet. Misschien mag het daar wel, zoals Diumenge zegt, maar ik heb het nog nooit meegemaakt.

Maar... hier de algemene verkoopvoorwaarden van IKEA

3.2 De prijzen in de zin van dit artikel 3. kunnen per
IKEA vestiging verschillen als gevolg van plaatselijke
aanbiedingen. Iedere IKEA vestiging kan andere
dagaanbiedingen hebben. De geldigheid van een
dagaanbieding is dan ook beperkt tot de betreffende IKEA
vestiging. Ook ingeval van een uitverkoop kunnen de
prijzen per IKEA vestiging verschillen. Bovendien behoudt
IKEA zich het recht voor om acties en aanbiedingen per
IKEA vestiging aan te bieden.

Als u hier klikt kunt u een verwijzing lezen naar de algemene verkoopvoorwaarden

diumenge
door diumenge - Jan 13, 2013 om 12:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nou, dat maakt het helemaal duidelijk. Ik moet zeggen dat ik prijsverschillen per vestiging in het het algemeen bedoelde, niet specifiek als ze wel in een folder staan. Maar IKEA heeft dat dus in de algemene voorwaarden staan. Verder vraagt TS of het is toegestaan, ik neem aan (hoop) dat er geen regels bestaan op dat gebied, een ondernemer mag toch hopelijk vragen wat hij wilt (er wordt veel geroepen dat Nederland te veel regels heeft, maar dit zouden we dan weer wel in regels willen vatten?). Vervolgens is het aan de consument om wel of niet het product te kopen voor die prijs.

Het lijkt mij dat de prijs zoals aangegeven in de winkel altijd voorrang heeft op een prijs in een folder. Had je het van te voren opgezocht, dan had je met een print van die folder naar IKEA kunnen gaan en het is dan aan IKEA om je wel of niet voor die prijs het artikel te verkopen.

zwemmer
door zwemmer - Jan 13, 2013 om 14:29
2638 Antwoorden / 35 Vragen

De prijzen kunnen verschillen al naar gelang de lokatie van de vestiging. Dat is heel gebruikelijk.

sc
door schaatsster - Jan 13, 2013 om 15:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle reacties. Misschien kan IKEA op de site aangeven dat het product wat je wil kopen bij een door jou gekozen vestiging, daar in prijs afwijkt.

diumenge
door diumenge - Jan 13, 2013 om 15:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=schaatsster schreef op zondag 13 jan 2013, 15:23]Dank voor alle reacties. Misschien kan IKEA op de site aangeven dat het product wat je wil kopen bij een door jou gekozen vestiging, daar in prijs afwijkt. Dat zou een goede service zijn ja, stel aan het ze voor: contact.

hutch
door hutch - Jan 13, 2013 om 17:19
4515 Antwoorden / 29 Vragen

'Zoekster' heeft weer een duidelijk (herleidbaar) antwoord gegeven.

En wat de Ikea betreft: hulde voor dit bedrijf wat toch zo klantvriendelijk is om twee lunchbonnen te geven, alhoewel zij niet daartoe verplicht waren.

jo
door jorisw - Jan 13, 2013 om 19:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Op zich wel logisch dat IKEA franchisenemers enige vrijheid hebben qua prijzen. Het filiaal in Amsterdam heeft ongetwijfeld aanzienlijk hogere kosten, dan de vestiging in (bijvoorbeeld) Breda. Bijvoorbeeld, de parkeergarage van IKEA Amsterdam is zo'n beetje de enige plek in Amsterdam waar je gratis kunt parkeren. Dat komt niet zomaar uit de lucht vallen. Verder zullen de kosten voor een pand in Amsterdam Z-O ook op een ander niveau liggen dan elders.

Als je dan landelijk dezelfde prijzen hanteert krijg je weer klachten van mensen uit de goedkopere gebieden dat ze het niet eerlijk vinden dat zij mee moeten betalen aan Amsterdam...