F.
door F.Vrencken Aug 16, 2022 om 10:39
Huishouden & energie

Probleem met de klantenservice van Vattenfall over belkosten.

Ik had bij mijn maandoverzicht in juni een stijging van 110 kuub gas vergeleken met de afgelopen 3 jaren.
Heb op vrijdag contact gezocht met Vattenfall. Werd in de wacht gezet, doorverbonden, zeer onvriendelijke medewerkster,doorverbonden naar financiéle afdeling,  enz. maar kreeg geen contact.
Bij aanvang werd al vermeld : Dit gesprek kost 55 cent per minuut , plus de gebruikelijke belkosten.
Ik heb 3 maal opgehangen en opnieuw gebeld. totaal 49 minuten en 28 seconden.
Op maandag opnieuw gebeld . Zelfde verhaal 50 minuten en 30 sec. Uiteindelijk op woensdag via een app contact gekregen.
Vattenfall kon niets doen. Moest bij Liander zijn. Kosten tussen de 200 en 600 euro. !!!! Op mijn reactie: Dat doet toch niemand, gaf de medewerker van Vattenfall als reactie. Ja dat klopt.Ik moest maar bij de eigenaar van de huurketel zijn.
Over de belkosten zou hij met zijn superieur contact opnemen. Na zes dagen werd ik teruggemaild. Zijn superieur wilde niets doen.
Afgelopen week de maandafrekening telefoon. 57,20 euro kosten Vattenfall. Weer contact opgenomen en afgewimpeld , na diverse contacten over twee dagen. U zult wel het verkeerde nummer gebeld hebben. Ik belde met 0900 0808 en werd daar doorverbonden ???
Op mijn reactie dat het nu een principekweste werd en het een geval voor kassa werd, reageerde men met: Moet u lekker doen. Wij wachten het wel af.

Hebben meer mensen een zelfde ervaring met dit bedrijf ?
Het is nu een consument tegen een groot bedrijf.

5830 9 Rapporteer

sira
door sira - Aug 16, 2022 om 10:53
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb toevallig zojuist zelf Vattenfall moeten bellen op 0900-0808. Op de website staat dat je de gebruikelijke belkosten betaalt voor dit nummer en aan de lijn kreeg ik ook geen bandje te horen (omdat er de gebruikelijke belkosten worden berekend).
Ik begrijp dus niet goed welk nummer u heeft gebeld. Heeft u soms via een doorverbindservice gebeld, dan kan ik die hoge kosten begrijpen, maar dat is niet Vattenfall aan te rekenen, u kijkt zelf niet met wie en wat u belt.
U had zelfs het nummer kunnen bellen wat men vanuit het buitenland moet bellen, te weten 026-8450271 (vanuit het buitenland moet er +31 voor gezet worden).

Kunt u het nummer even vermelden dat u heeft gebeld?

Overigens heb ik niet lang moeten wachten en ik kreeg een uitermate vriendelijke dame aan de lijn.

tenormin
door tenormin Aug 16, 2022 om 12:19
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, volgens mij heeft de TS het nummer op Google gezocht en gebruikt. 0906-1404. Daar wordt in ieder geval veel geld voor betaald. Alleen heeft de TS kennelijk niet gelezen dat het 0.50 cent per minuut kost, ook natuurlijk inclusief de wachttijden. Maar bij dit nummer staat wel degelijk ADV bij. Probleem is dan dat hij gewoon een nummer lijkt te hebben gebruikt wat hem kennelijk extra geld "voor hun service" moet betalen. Je weet wel: huur en zorgtoeslag aanvragen. Is gewoon gratis. Maar ja, als men een ADV met nummer, betaal je ook voor "een service".

sira
door sira Aug 16, 2022 om 12:40
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Dat dacht ik ook al gelijk, dus de hoge belkosten zijn aan haar/hem zelf te wijten.
Bovendien dan boos reageren tegen de medewerkster en ja, dan krijg je de wind van voren.

Mijn hele werkende leven heb ik altijd de instelling gehad dat de klant koning is, mits hij zich als zodanig gedraagt. Ik heb mij nooit door iemand onheus laten behandelen (als sloofje). Deden ze dat wel, dan vroeg ik of ze mij op een ander tijdstip wilden terugbellen als ze voor rede vatbaar waren en wilden ze dat niet, dan verbond ik ze rechtstreeks door naar de directie. Met dergelijke mensen ga ik niet in gesprek.

br
door bravehenk - Aug 16, 2022 om 11:10
206 Antwoorden / 0 Vragen

Volgende keer telefoonnummer bellen welke op de website staat en geen doorkiesnummer van google plukken waar vaak ook de belkosten van 55cent tot ruim 1 euro vermeld worden.Als u officiele nummer had gebeld waren dat normale belkosten.Dus boos worden op Vattenfall waarom het is uw fout niet de van hen.
Zoals Sira al vroeg welk nummer heeft u gebeld ik heb ook vaak gebeld maar met nummer van hun website

Thecla58
door Thecla58 - Aug 16, 2022 om 11:33
854 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn beste,

Ik denk dat het geheel aan jezelf ligt. Ben heet net @sira en @bravehenk eens dat je het verkeerde nummer hebt gebeld. Dat je baalt van het hoge gasverbruik en je wellicht in je irritatie op internet naar het nummer van Vattenfall gezocht hebt en daar niet goed gekeken of je het juiste nummer had, is op zich logisch. Maar het is toch echt je eigen schuld dat je zulke hoge telefoonkosten hebt.

Dus laat het een les zijn.

Kan me niet voorstellen (ik ben geen klant bij Vattenfall) dat Vattenfall zo onbeschoft is zoals jij beweert.

sira
door sira Aug 16, 2022 om 11:44
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Kan me niet voorstellen (ik ben geen klant bij Vattenfall) dat Vattenfall zo onbeschoft is zoals jij beweert.

Vaak is dat een reactie op........ C'est le ton qui fait la musique.

Thecla58
door Thecla58 Aug 16, 2022 om 11:46
854 Antwoorden / 3 Vragen

@Sira
C'est vrai

Ik blijf me soms hogelijk verbazen over mensen en lontjes...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 16, 2022 om 12:37
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Nadat ik het onderstaande had geschreven heb ik zelf het door u genoemde nummer geprobeerd en het is inderdaad een nummer van Vattenfall. Na nog een tweede keer om na te gaan wat er wordt gezegd wordt er helemaal niets gezegd over extra belkosten  en dan kom ik inderdaad ook tot het idee dat er iets aan de hand is dat niet juist is.

Ik schreef al: Ook ik had eerst de indruk dat u mogelijk  een service nummer van het internet geplukt waarvoor voor het doorverbinden naar Vattenfall extra veel kosten in rekening zijn gebracht. En dat zou dan voor dan voor een dienstverlening die u zelf heeft gevraagd!  (zie) https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16915/Melden-bij-ConsuWijzer-loont.

Het leek ook mij erop dat u in het eerste de beste nummer 'bent getrapt' dat ik ook nu vond te weten: https://www.klantenservicenum.nl/vattenfall-klantenservice?msclkid=95bae5ccbea9145f012d8737d06ba61b  terwijl Vattenfall op een site een nummer geeft beginnend met 026 maar ik daarna zeer frappant  het nummer zie dat u noemt 0900 0808. Dat terwijl ik ook deze info vind die het iets gemakkelijker zou maken en helemaal niets kost: https://www.vattenfall.nl/klantenservice/ en dat geeft mij opnieuw reden om u te adviseren om een melding te doen bij de ACM / Consuwijzer.

Ik wil u ook wijzen op deze mogelijkheid: https://www.energieleveranciers.nl/service/geschillencommissie gelet op de hoge kosten..

sira
door sira Aug 16, 2022 om 12:56
2336 Antwoorden / 24 Vragen

100% zeker dat er gebeld is via een servicenummer. Dat hij/zij het nummer 0900-0808 toevoegt is helemaal niet van toepassing, want bellen met dat nummer kost je uitsluitend de gebruikelijke belkosten, zo ook als je naar 026 belt.
Om nu de ACM en Consuwijzer hiermee lastig te gaan vallen. Straks komen die door al deze onzin niet meer toe aan de wel ter zake doende werkzaamheden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 16, 2022 om 13:13
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@SIRA, de kosten voor het bellen die vraagstelster noiemt geeft mij wel degelijk reden om het advies te geven zoals ik het gaf. dat indien inderdaad het nummer 0900 0808 is benut. De kosten die in rekening zijn gebracht zijn extreem hoog. En het is bovendien aan vraagstellester om op basis van gegeven adviezen te handelen en de ACM etc. zijn er wel voor bedoeld. (Consuwijzer = ACM)

Vraagstelster stelt m.i. geen onzinnige vraag indien de kosten inderdaad zoo hoog waren als wordt gesteld en er geen sprake is geweest van toch eerst een ander nummer. Zij dient uiteraard de kosten wel te bewijzen!
Het is vraagstelster die zelf dit nummer noemt: (citaat uit de vraag) Ik belde met 0900 0808 en werd daar doorverbonden ???'' Het is dan niet aan mij om daar aan te twijfelen al kwam dat eerst ook wel bij mij op!

sira
door sira Aug 16, 2022 om 13:54
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ben zelf al sinds 1978 klant van Nuon/Vattenfall (1 jaartje er tussenuit geweest) en heb nimmer dergelijke hoge kosten gehad wanneer ik belde met 0900-0808.

L.
door L.F.L.Voogt Aug 17, 2022 om 12:53
Antwoorden / Vragen

Als reactie op het antwoord van Sira over "lastig vallen van ACM" wil ik toch het volgende opmerken.
Volgens mij is het in deze rubriek de bedoeling om iemand met raad en daad bij te staan.
Wij maken allemaal weleens een fout(je) en dan is deze rubriek een mooie gelegenheid om om raad te vragen. Het heeft geen zin en is niet sympathiek om dan opmerkingen te maken die alleen maar bedoeld zijn om aan te geven hoe "verstandig" wij zelf blijken te zijn.

Kortom deze vragensteller blijkt zich vergist te hebben, deze kosten zullen waarschijnlijk niet te verhalen zijn. Heel goed dat dit onderwerp onder onze aandacht is gebracht, kunnen wij ALLEMAAL van leren.

Dankjewel  F.Vrencken voor het delen!

Me
door Meindo Aug 17, 2022 om 18:19
63 Antwoorden / Vragen

L.F.L. Voogd. Zo is dat. Dat ben ik helemaal met u eens.

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Aug 16, 2022 om 13:07
117 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag,

Logisch dat zo'n stijging van het gasverbruik vragen oproept. Het is heel vervelend om te lezen dat je hier geen duidelijke verklaring voor kreeg. Dit is niet de service die je van ons mag verwachten.

Je bereikt ons telefonisch op 0900 0808. Hiervoor betaal je je normale belkosten. Hoe hoog die kosten zijn, hangt af van je abonnement. We rekenen in elk geval geen € 0,55 per minuut.

Ik kijk graag met je mee naar het verbruik én naar de belkosten. Wil je hiervoor een mailtje sturen naar webcare@vattenfall.nl met een verwijzing naar deze vraag en je klantnummer, achternaam, geboortedatum en de laatste 3 cijfers van je rekeningnummer?

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall

ju
door juliomariner Aug 17, 2022 om 15:48
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Bent u wel een Vattenfall medewerker want het nummer van Vattenfall is 0800-9009.
0900-0808 is een nummer via de doorverbindservice van klantenservicecontact

ro
door ronny530 Aug 17, 2022 om 16:26
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Ellen is een medewerkster van Vattenfall ze vraagt niet om te bellen maar om te mailen met vermelding van de gevraagde gegevens. De webcare divisie is ook op deze forums actief en ookal is het lang geleden ik ben door een medewerkster goed geholpen.

rj
door rjw Aug 17, 2022 om 20:32
3261 Antwoorden / 5 Vragen

@julio: het nummer van Vattenfall is wel degelijk 0900 0808.

Staat ook gewoon zo op hun site: https://www.vattenfall.nl/klantenservice/contact/

800-9009 is het Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom, zie
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/6928/Nationaal-Storingsnummer-Gas-en-Stroom-0800---9009

Dus zeg nu maar sorry tegen Ellen :-)

panter22
door panter22 - Aug 16, 2022 om 16:50
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een informatienummer gebeld. Deze misschien:

Contact opnemen met Vattenfall Nederland
0800-9009 (24 uur per dag bereikbaar).

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/telefoonnummers/nummers-aanvragen-overdragen-en-opzeggen/informatienummers/misbruik-informatienummers

J
e gebruikte 110 m3 meer gas dan normaal. Wat is het normale verbruik?
Met dit weer heb je toch niet de verwarming aan.
Het is wel mogelijk dat de batterij in de thermostaat op is. Dan blijft de verwarming doorbranden. Voel eens aan de radiatoren of ze warm zijn.

rj
door rjw Aug 17, 2022 om 20:33
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Hou toch allemaal eens op met het verspreiden van foute informatie. 0800-9009 IS NIET VAN VATTENFALL!!!!

Hier staat het nummer van Vattenfall: https://www.vattenfall.nl/klantenservice/contact/

800-9009 is het Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom, zie
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/6928/Nationaal-Storingsnummer-Gas-en-Stroom-0800---9009

panter22
door panter22 Aug 18, 2022 om 08:16
6599 Antwoorden / Vragen

Klopt dat het nummer niet van Vattenfall is.. Misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar dat schreef ik niet.

mo
door mof - Aug 17, 2022 om 11:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In Italie hebben ze hiervoor een goede oplossing: Numero Verde: als je de klantenservice bij de meeste bedrijven belt is dat gewoon gratis ... Hier lijkt het een onderdeel van het verdienmodel te worden. Mensen met vragen en/of klachten moeten betalen om die vragen of klachten behandeld te krijgen.

ne
door neodutchio Aug 19, 2022 om 23:16
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Bellen tegen normale belkosten is geen verdienmodel. De beller betaald het normale tarief aan de telefoonmaatschappij en de beantwoorde krijgt er geen geld voor. Waarom het bedrijf zou moeten gaan betalen als de klant een vraag heeft (zoals bij een 0800- nummer) ontgaat mij.

Ma
door Maverick49 - Aug 18, 2022 om 15:52
10 Antwoorden / 2 Vragen

Het gaat ze veel te goed die energiebedrijven. Vette winsten maken op energie en nu ook nog op telefoonkosten.
Misschien toch beter mailen of whatsappen??
Krijgt u niet gewoon een totaalafrekening aan het eind van de contractperiode? Daar staat gewoon op wat u echt heeft verbruikt.

ne
door neodutchio Aug 19, 2022 om 23:17
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Hoer verdiend Vattenfall hier aan? De klant betaald de normale gesprekskosten. Oftewel, het tarief dat de telefoonaanbieder vraagt.

Li
door Liesmal9 - Aug 21, 2022 om 21:45
11 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien een idee, gewoon een mail zenden.
U krijgt heel snel antwoordt.
Succees,  Liesbeth.