k.
door k.luiting01 Oct 29, 2022 om 12:39
Huishouden & energie

Propaangas

Ik gebruik propaangas kom ik ook in aanmerking voor 195,00 tegemoetkoming.
Wie kan mij hier meer over vertellen.

Klaas

8201 15 Rapporteer

sira
door sira - Oct 29, 2022 om 12:41
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Dat verwacht ik niet, omdat propaangas veel goedkoper is dan aardgas, op internet zag ik zelfs 3x goedkoper.

marita5
door marita5 Oct 29, 2022 om 13:31
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@sira , de compensatie wordt verrekend via de elektriciteitsaansluiting , en niet via gasaansluiting .

jewee
door jewee Oct 31, 2022 om 10:54
61 Antwoorden / Vragen

Beste Sira....Propaangas op het park/ buitengebied kost € 5,40 per kuub.
Hoezo goedkoper??
Maar idd...je krijgt alleen korting als je elektriciteit gebruikt/ afneemt bij een energie maatschappij. En: Kort gezegd is 1 liter propaan 0,73 m3 aardgasequivalent. Andersom betekent dit dat 1 m3 aardgas gelijk staat aan 1,35 liter propaan.

sira
door sira Oct 31, 2022 om 11:20
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb jaren propaangas gehad, tot het moment dat er aardgas in het buitengebied werd aangelegd. Ik had Robogas en in die tijd was het net als nu ook goedkoper, de beperkte aanbieders beconcureerden elkaar met de prijs. Ik deed ook best lang met een volle tank, het stookt zuiniger dan aardgas, maar vanwege het gemak ben Ik overgestapt op aardgas. Ook bij hoogwater was aardgas een meer rustgevend idee, omdat de vuldop van de tank dan net boven het water uitstak en de chauffeur van Robogas met een bootje naar de tank moest om te vullen.

Be
door Bewaklu - Oct 29, 2022 om 12:42
131 Antwoorden / 1 Vragen

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 29, 2022 om 13:13
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Klaas,

Heeft u wel een gewone woning of woont u op een bungalowpark?

Zie de bijgevoegde foto of klik op de volgende link voor meer uitleg:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopkracht/vraag-en-antwoord/hoe-krijg-ik-de-190-euro-korting-op-mijn-energierekening-in-november-en-december

marita5
door marita5 - Oct 29, 2022 om 13:29
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo K.luiting01 ,

De compensatie van €190,- wordt verrekend via de elektriciteitsaansluiting .
Dus de energiemaatschappij waar u elektriciteit van afneemt , verrekend de € 190,- , zie deze link hoe het werkt .

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/bijna-alle-leveranciers-op-een-rij-zo-krijg-jij-2-x-190-euro-energiecompensatie/ar-AA13rpTy?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=011c490469474e56bfb634b684852a17

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 29, 2022 om 16:43
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Neen. 'Uiteraard' niet. De tegemoetkoming ad € 190,00 is bedoeld voor gezinnen met een energiecontract bij een energoeleverancier. Niet voor flessengas.

rj
door rjw - Oct 30, 2022 om 08:56
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Je moet een contract voor stroom hebben bij een energiemaatschappij om er voor in aanmerking te komen.

salute
door salute - Oct 30, 2022 om 13:02
48 Antwoorden / 110 Vragen

Er zijn mensen met een eigen huis, met weinig inkomen, krijgen wel die vergoeding van 750 en 500 euro. het huis hebben ze allang vrij, geen huur kosten, in tegenstelling van mensen die net boven de grens zitten, die kunnen ernaar fluiten.

rj
door rjw Oct 30, 2022 om 14:00
3238 Antwoorden / 5 Vragen

We kunnen de overheid een wet laten maken waarbij niemand wordt bevoordeeld of benadeeld. Maar dan zijn we een paar jaar verder voordat die wet klaar is en er iets kan worden gedaan. Accepteer dat als er een snelle regeling nodig is dat sommigen daar meer van profiteren dan anderen.

atlas1302
door atlas1302 Oct 30, 2022 om 14:26
341 Antwoorden / 13 Vragen

''We kunnen de overheid een wet laten maken waarbij niemand wordt bevoordeeld of benadeeld''

Onmogelijk, aan iedere wet kleeft een keerzijde met de mazen die altijd worden opgezocht. Je kan het nu eenmaal niet voor iedereen leuk en gezellig maken, anders had de belastingdienst en alle toeslagen potjes dat allang gedaan natuurlijk. En hoelang bestaan die al? en hebben het nog steeds niet op de rit.

De wet moet op de schop, ja...aanpassen aan de tijd waarin we leven, anticiperen op de dingen die op de loer liggen en dreigen te gaan gebeuren.

Ik heb ook propaangas, heb ik geld dan koop ik een grote fles..heb ik weinig dan wordt het een kleine. Moet er dan subsidie pot zijn voor mensen die alleen maar kleine flesjes kunnen betalen. Gewoon tering naar de nering zetten, en de wollen truien opzoeken als het koud wordt in Nederland. Niks mis mee, zo ben ik ook opgegroeid met die o zo gezellige kolen kachel.

panter22
door panter22 Oct 30, 2022 om 15:44
6599 Antwoorden / Vragen

@salute,als je maar lang genoeg wacht, dan wordt jouw huis ook hypotheekvrij. Je krijgt toch ook die €380 of je nu een voorschot van €50 of 500 per maand moet betalen..

Ook een leuke spreuk is dat de uitkering naar de mensen moeten gaan die het echt nodig hebben. Wat daar onder wordt verstaan, is voor iedereen verschillend. Dat wordt jaren vergaderen zonder eenduidige uitkomst.

atlas1302
door atlas1302 Oct 30, 2022 om 16:34
341 Antwoorden / 13 Vragen

Oeverloze debatten worden dat, dus je hebt ruimschoots de tijd om je eigen huis af te betalen, als de omhoog gaande rente het plezier niet verpesten voor jou of de vele 2 verdieners met top hypotheken..Niet iedereen heeft een lopptijd van 20 jaar, dus dat zal ook wel weer een schokgolf op de huizenmarkt teweeg brengen.
Zie je het al gebeuren, je kan de rente en aflossing niet meer betalen ....en toen?

tenormin
door tenormin Oct 30, 2022 om 16:54
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@atlas1302, maar jij krijgt het überhaupt al niet. Jij zit toch op een van de eilanden, tenminste, als ik het goed heb begrepen.

atlas1302
door atlas1302 Oct 30, 2022 om 18:41
341 Antwoorden / 13 Vragen

Klopt, maar ik heb nog steeds een band met Nederland. Gelukkig zit ik niet te springen om toeslagen en heb ook nooit gekregen, maar indirekt voelen wij ook de groeiende problemen van Nederland en Europa. Wij zijn afhankelijk van import, en die prijzen gaan ook voelbaar omhoog.
Vandaar dat ik aan de zijlijn alles wel aanschouwt, en bij mezelf denkt...het gaat niet goed in Nederland.

Pe
door PeterPronk - Oct 31, 2022 om 10:53
6 Antwoorden / Vragen
Pe
door PeterPronk - Oct 31, 2022 om 10:53
6 Antwoorden / Vragen
ka
door kaartendraak - Oct 31, 2022 om 11:15
171 Antwoorden / 2 Vragen

gebruik je dat gas in een woning wat tussen andere huizen in staat? Lekker gevaarlijk. Als je huisbaas hierachter komt............gebruik het op een veilige manier zoals het hoort:

Hieronder een stukje uit de regelgeving hierover van deze website: https://www.jewagas.com/nl/blog/het-verschil-tussen-aardgas-en-propaan-in-regelgeving/

PGS 19 Opslag van propaan

Voor de opslag van propaan in een gastank is geen vergunning nodig wanneer niet meer dan 13 m3 per tank wordt opgeslagen in niet meer dan twee tanks en als er enkel sprake is van dampafname. We beperken ons in dit blog tot de kleinschalige opslag van propaan (tot 3.000 liter) waar vrijwel alle woningen en agrarische bedrijven onder vallen. De belangrijkste voorschriften betreffen de interne veiligheidsafstanden die in acht genomen moeten worden:

  • Afstand van een tank naar erfafscheiding of openbare weg is minimaal 5 meter. Is een brandwerende muur aanwezig dan is dit 3 meter. Is de afscheiding openbaar water of een agrarisch terrein zonder bebouwing dan kan afgeweken worden.
  • Afstand van een tank naar gebouwen (woning, schuur etc.) is minimaal 7,5 meter. Is een brandwerende muur aanwezig dan is dit 3 meter.
  • Afstand tussen twee gastanks is minimaal 5 meter.
  • Afstand van een tank naar brandbaar materiaal of een olietank is minimaal 15 meter.
  • Afstand naar straatkolken, kelderopeningen en ventilatieopeningen is minimaal 5 meter.

mo
door mof - Oct 31, 2022 om 11:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De 190 euro wordt met de elektriciteitsrekening verrekend. Het is energietoeslag, geen gastoeslag, maar je hebt dus een elektriciteits rekening nodig

lo
door lopaka - Oct 31, 2022 om 13:54
70 Antwoorden / 47 Vragen

Elke woning krijgt die €380 ook die arme drommels die meer dan €100.000 verdienen of miljoenen

ha
door hans0304 - Oct 31, 2022 om 15:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Klaas, goed nieuws! Je komt gewoon in aanmerking voor de tegemoetkoming van 2 x € 190,= in de maanden november en december. De tegemoetkoming geldt voor iedereen met een elektriciteitsaansluiting voor een verblijfsruimte. Hier lees je meer: https://www.propaanveiling.nl/2022/190-euro-korting-op-de-energierekening-ook-voor-propaangebuikers/ Dat propaan veel goedkoper is dan aardgas doet niet terzake. De eenmalige korting geldt ook voor aardgasgebruikers met een vast (en nog goedkoop) contract.

Kuttekop
door Kuttekop - Nov 1, 2022 om 03:46
2 Antwoorden / Vragen

Als U buiten uw gasflessen om wel een electriciteitsaansluiting heeft is het antwoord, jazeker, in november en december.