juul68
door juul68 Feb 6, 2012 om 11:08
Huishouden & energie

Punten onderhoudsbeurt CV-ketel

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat een onderhoudsmonteur eigenlijk behoort te doen tijdens de onderhoudsbeurt van een CV-ketel.

Ik woon in een huurwoning. Vanmorgen is er net iemand geweest voor het onderhoud. Voor hij er goed en wel was, was hij ook al weer weg...

Hij heeft met een kwastje was rondgezwaaid om wat stof te verwijderen, vertelde dat hij even naar de brander had gekeken en dat dat in orde was.

Zelf heb ik nog moeten attenderen op een CO/CO2-meting, hij had de ketel al gesloten. Daarvoor moest hij eerst nog de meter uit de auto halen.

De druk was net iets boven de 1 Bar, hij heeft hem niet bijgevuld. Ik heb nog verteld dat ik dat minstens 1 keer per maand doe. (dat zou hij doorgeven...). Kan ik nu ook gelijk weer zelf doen dus.

Volgens mijn gevoel is het allemaal maar summier wat hij gedaan heeft, lekker makkelijk, snel weg en een dure rekening naar de woonstichting neem ik aan. Ik kreeg ook geen bon waar op staat wat hij gedaan heeft en de tijdstippen. Bij het bedrijf dat voorheen het onderhoud deed kreeg ik dat wel altijd.

Is er op dit forum toevallig een CV-monteur die mij precies kan aangeven wat er eigenijk hóórt te gebeuren tijdens een onderhoudsbeurt?

Alvast bedankt!

20322 27 Rapporteer

jo
door jorisw - Feb 6, 2012 om 11:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als de CV-ketel verder in orde is kan je inderdaad zo klaar zijn. Het is geen auto waarbij je bij een onderhoudsbeurt ook allerlei vloeistoffen hoeft te vervangen. Het tarief is uiteindelijk bepaald op gemiddelden.

Bijvullen hoort bij normaal gebruik en is in principe de verantwoordelijkheid voor de gebruiker. Hoogstens extra service als de onderhoudsmonteur 'm even bijvult.

freya
door freya - Feb 6, 2012 om 11:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo juul68,

Elke maand bijvullen is toch echt wel wat te vaak hoor. Dan lekt er toch ergens water weg. Dat hoeft niet aan de ketel te liggen, het kan ook ergens een aansluiting bij een radiator zijn. Lijkt me toch verstandig om alle leidingen eens te controleren op vochtige koppelingen. Bij een goede installatie hoeft toch meestal niet vaker te worden bijgevuld dan 1 keer per jaar.

m.vr.gr. Freya

tenormin
door tenormin - Feb 6, 2012 om 13:06
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ben geen monteur, maar als die komt word de CV ketel keurig ontmanteld, schoongemaakt, gemeten op CO/CO2, kijkt na hoeveel bar er op staat, ketel is nieuw dus (nog) geen problemen; krijg een werkbon die ik moet tekenen en het bijvullen moet je zelf doen en wat freya al aangeeft is een maal per maand normaliter niet nodig. Is in 10 minuten weer vertrokken. Als je denkt dat er een vette rekening naar de Woningbouw gaat, kun je dat natuurlijk rapporteren (niet dat ze er iets mee doen, want die werken toch op contract, dus de rekening is al bij voorbaat goedgekeurd).

ta
door tar - Feb 6, 2012 om 15:40
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey Juul,

Onderhoud van een (nieuwe) gesloten CV combi-ketel hangt af van de gebruiksduur en de mate van vervuiling van de gebruikte buitenlucht door de CV.

Als de monteur ziet dat de brander zo goed als schoon is en er weinig stof/vervuiling in de CV condenswater sifon aanwezig is, hoeft er geen uitgebreide schoonmaakbeurt te worden uitgevoerd.

Bij de meeste onderhoudscontracten afgesloten door de woningbouw, hoor niet het ontluchten van de radiatoren en/of standaard bijvullen van de CV-installatie.

1 keer per maand bijvullen houdt meestal in dat er een lek is... Als ik u was zou ik uw woningbouw bellen en/of zelf de oorzaak van de waterlekkage op sporen.

Dat waterlek kan niet alleen wateroverlast veroorzaken, maar onvoldoende druk zorgt er ook voor dat het rendement van de CV-keten niet optimaal is.

U zei:

"Volgens mijn gevoel is het allemaal maar summier wat hij gedaan heeft, lekker makkelijk, snel weg en een dure rekening naar de woonstichting neem ik aan".

Meestal geheel onterecht!

De CV-onderhoudsbedrijven/installatiebedrijven krijgen juist van de woningbouw meestal een regelrecht "wurgcontract" opgelegd om het onderhoud zo snel en goedkoop mogelijk te doen!

tenormin
door tenormin - Feb 6, 2012 om 16:15
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Niet geheel on topic: @Tar, het door u genoemde "wurgcontract" hoeven die CV-onderhoudsbedrijven/installatie bedrijven niet aan te gaan. Het verzekerd ze echter wel van inkomen, vooral als het grote Corporaties betreft. Mat dat terzijde.

cc
door ccdewit - Feb 6, 2012 om 18:22
4 Antwoorden / 0 Vragen

Als u geen lek kan vinden zou ik eens naar het expansievat laten kijken.
Zo vaak bijvullen kan ook komen door een inwendig lek in het expansievat.
Warm water zet uit, hierdoor zou de druk te hoog oplopen. Door het expansievat wordt dit druk verschil opgevangen.
Als het lek is en de druk niet meer opvangt gooit het overstortventiel (veiligheidsventiel) steeds wat water weg en moet je regelmatig bijvullen.

ta
door tar - Feb 6, 2012 om 18:41
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 6 feb 2012, 16:15]Niet geheel on topic: @Tar, het door u genoemde "wurgcontract" hoeven die CV-onderhoudsbedrijven/installatie bedrijven niet aan te gaan. Het verzekerd ze echter wel van inkomen, vooral als het grote Corporaties betreft. Mat dat terzijde.
Off Topic

Hoi Tenormin,

Woningbouwcorporaties vormen al vele jaren lang 1 van de gierigste (grote) ondernemingen in Nederland...

Alles moet supergoedkoop: 2 voorbeeld: Bij 22 centimeter dik beton voor de vloer heb je niet of nauwelijks last van normaal "burengeluid"; de coöperaties gebruiken de minimale 17 centimeter waardoor je al (grote) overlast hebt van je buren bij normaal gebruik.

Gespiegeld bouwen (dus b.v. keuken tegenover keuken en slaapkamer tegenover slaapkamer) levert veel minder burenoverlast op, maar is iets duurder, dus wordt vaak niet gedaan.

Veel woningbouwcorporaties werken al samen als het gaat om aanbestedingen voor b.v. onderhoud, renovaties en vernieuwing.

Een "wurgcontract" is tegenwoordig vrij normaal voor ondernemers en onderaannemers en wordt tegenwoordig door bijna elke grote onderneming toegepast!

Het minimaal onderhouden van een CV combi-ketel is uit economisch oogpunt op korte managerstermijn veel goedkoper en lucratiever, voor de managers en vooral voor de Raad van Bestuur dan goed (preventief)onderhoud.

Een perfect onderhouden CV combi-ketel verbruikt (veel) minder gas dan een minimaal onderhouden CV combi-ketel, maar dat weet de gemiddelde consument vaak helemaal niet...

Vooral in Nederland is de prijs meestal altijd HET doorslaggevende argument en wordt er standaard naar het goedkoopste gevraagd en men vraagt zich niet af waaruit dit prijsverschil bestaat...

Voor die vaak kortzichtige/gierige Nederlanders heeft men in het buitenland een "mooi" spreekwoord:

Wooden shoes, wooden head, wouldn't listen!

tontoos
door tontoos - Feb 6, 2012 om 19:00
32 Antwoorden / 14 Vragen

Ik woon in een koophuis dat mag geen verschil maken.
De CV onderhoud wordt door een particulier bedrijf gedaan.
En gebeurt om de jaar want het is duur genoeg en elk jaar is dat niet nodig.
In het begin gingen ze ons dreigen en bang maken met, maar als dit of als dat.
mde monteur die het laatst is geweest heeft hem helemaal schoongemaakt nagekeken en opnieuw afgestelt, hij zij erbij dat hij niet erg vuil was.
Zo hoort het, Juul heeft gelijk zo onderhoud je geen CV op dat lekkerij had hij anders moeten reageren.
Als zo,n iemand bij mij komt wil ik hem er niet weer bij hebben.

tenormin
door tenormin - Feb 6, 2012 om 19:29
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@tar, woon precies zoals je omschrijft. Maar deze, uit 1960 daterende flats, zijn allemaal gerenoveerd. Maar gerenoveerd of niet, door die dunne muren heb je ook enorm veel burenruzie's. De bouw, die 2006 zou beginnen, is "tig" maal gestopt: dan die, dan die aannemer failliet. 2011 was het klaar, inclusief de nieuwe CV (eerst blokverwarming). Vandaar mijn reactie dat installatiebedrijven al blij zijn om ook wurgcontracten te hebben in deze tijden van recessie. Maar de ervaring met het schoonmaken van de CV heb ik nu dus juist de 2de maal gehad en al is het nog bijna nieuw, alles werd keurig nagekeken, niet met een stoffertje maar dopjes werden af en opgeschroefd en weet ik veel wat de man deed, maar hij is natuurlijk wel verantwoordelijk voor een goed CV-onderhoud, vooral de CO/CO2 meting is van belang. Maar dat is natuurlijk overbodig dit nogmaals te herhalen.

tenormin
door tenormin - Feb 6, 2012 om 19:32
16823 Antwoorden / 108 Vragen

tar, vergeet double dutch niet. Dus inderdaad de uitdrukking van buitenlanders voor "ons gierige Hollanders".

ta
door tar - Feb 6, 2012 om 19:32
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tontoos schreef op maandag 6 feb 2012, 19:00]Ik woon in een koophuis dat mag geen verschil maken.
De CV onderhoud wordt door een particulier bedrijf gedaan.
En gebeurt om de jaar want het is duur genoeg en elk jaar is dat niet nodig.
In het begin gingen ze ons dreigen en bang maken met, maar als dit of als dat.
de monteur die het laatst is geweest heeft hem helemaal schoongemaakt nagekeken en opnieuw afgesteld, hij zij erbij dat hij niet erg vuil was.
Zo hoort het, Juul heeft gelijk zo onderhoud je geen CV op dat lekkerij had hij anders moeten reageren.
Als zo,n iemand bij mij komt wil ik hem er niet weer bij hebben.
Beste Tontoos,

Een CV-onderhoudsmonteur mag alleen hetgeen doen wat op zijn opdrachtbon staat van de woningbouwcorporatie!

Volgens Juul68 zou de CV-onderhoudsmonteur het lekkage-probleem melden bij de woningbouwcorporatie.

ta
door tar - Feb 6, 2012 om 19:58
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 6 feb 2012, 19:29]@tar, woon precies zoals je omschrijft. Maar deze, uit 1960 daterende flats, zijn allemaal gerenoveerd. Maar gerenoveerd of niet, door die dunne muren heb je ook enorm veel burenruzie's. De bouw, die 2006 zou beginnen, is "tig" maal gestopt: dan die, dan die aannemer failliet. 2011 was het klaar, inclusief de nieuwe CV (eerst blokverwarming). Vandaar mijn reactie dat installatiebedrijven al blij zijn om ook wurgcontracten te hebben in deze tijden van recessie. Maar de ervaring met het schoonmaken van de CV heb ik nu dus juist de 2de maal gehad en al is het nog bijna nieuw, alles werd keurig nagekeken, niet met een stoffertje maar dopjes werden af en opgeschroefd en weet ik veel wat de man deed, maar hij is natuurlijk wel verantwoordelijk voor een goed CV-onderhoud, vooral de CO/CO2 meting is van belang. Maar dat is natuurlijk overbodig dit nogmaals te herhalen.
Off Topic

Hoi Tenormin,

Uiteraard is een wurgcontract beter dan failliet gaan... maar daar is ook wel alles mee gezegd...

De installateur zal waarschijnlijk proberen om ongezien allerlei bezuinigingen door te voeren die niet of nauwelijks door de opdrachtgever te controleren zijn.
B.v. goedkopere (verontreinigde) koperen leidingen gebruiken... Of personeel onder hoge druk laten werken waardoor makkelijker fouten kunnen ontstaan.
Regelmatig lees je dat er ernstige storingen zijn aan pas geïnstalleerde (CV)verwarmingsapparatuur.

Het is begrijpelijk dat het CV-onderhoud nu nog erg goed wordt gedaan, immers de CV-apparatuur zal nog in de fabrieksgarantie zitten...

U zei:

"Vooral de CO/CO2 meting is van belang".

Zie niet in waarom, immers bijna alle nieuwe in Nederland geïnstalleerde hoog-rendements combiketels zijn gesloten hoog-rendements combiketels; dus er wordt geen binnenlucht meer aangezogen, maar altijd buitenlucht.
Er is dus geen open verbinding meer met binnen en de CO/CO2 kan dus niet het huis meer binnendringen.

ta
door tar - Feb 6, 2012 om 20:04
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 6 feb 2012, 19:32]tar, vergeet double dutch niet. Dus inderdaad de uitdrukking van buitenlanders voor "ons gierige Hollanders".
Dit is gruwelijk Off Topic

Je schaamt je ogen toch compleet uit je hoofd als je iemand mee uit eten vraagt en vervolgens de rekening wil gaan delen...

Nog een leuke Engelse uitdrukking:

Penny wise, pound foolish!

Ken (nog) geen 1 uitdrukking in het Amerikaans die positief is over Nederlanders...

an
door ankhor - Feb 6, 2012 om 20:25
122 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, laat ik beginnen dat ik liever geen wurgcontract meer wil, en dat ik gewoon liever failliet ga. Nulurencontracten ben ik zat.
Ik ben verwarmingsmonteur, en nu ook beveiliger, omgeschoold, maar ja, werd ik
er beter van? Nee, zelfde verwurging en soms zelfs nog erger. Maar goed.

Wat hij moet doen bepaalt zijn werkgever, en die krijgt weer opdracht van de huisbaas. Wat zou moeten gebeuren is wat anders. En inderdaad, die meting is belangrijk, OOK als het een gesloten systeem is omdat het in de kosten kan schelen, dus even gasdruk meten op de nippel, en ook de verbrandingsgassen controleren. Net als bij auto, betere verbranding, minder kosten ;o)
Vullen hoort er zeker bij, vooral omdat de klant dus niet weet hoe je dat het beste doet, eerst de slang vullen met water en dan aansluiten op het vulpunt. Komt er minder lucht in het systeem. Daarna even stoken, komt de lucht die opgelost zit in het water eruit, en dan alles ontluchten ook de ketel dus en soms de pomp ook. (zit een schroef in het midden even opdraaien en weer dicht.)
het branderbed controleren en schoonmaken spreekt voor zich, dat is vaak het enige wat ze doen. Vaak met uitzendkrachten, en die zijn niet allemaal zo gekwalificeerd heb ik al gemerkt toen ik er ook voor moest werken.
Maar ik geloof dat iedereen nu via uitzendbureau's werkt dus ook de goeie zitten er nu ;o)
Bij combiketels ook even controleren of daar alles goed werkt met het warm water, wordt ook nog wel eens vergeten. Dus al met al, er wordt wat afgerommeld in het land en ik heb ook ene huurhuis en ik mag het zelf niet doen maar als ik de kneuzen soms bezig zie dan zakt mijn broek spontaan af.

ta
door tar - Feb 6, 2012 om 21:03
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=ankhor schreef op maandag 6 feb 2012, 20:25]Nou, laat ik beginnen dat ik liever geen wurgcontract meer wil, en dat ik gewoon liever failliet ga. Nulurencontracten ben ik zat.
Ik ben verwarmingsmonteur, en nu ook beveiliger, omgeschoold, maar ja, werd ik
er beter van? Nee, zelfde verwurging en soms zelfs nog erger. Maar goed.

Wat hij moet doen bepaalt zijn werkgever, en die krijgt weer opdracht van de huisbaas. Wat zou moeten gebeuren is wat anders. En inderdaad, die meting is belangrijk, OOK als het een gesloten systeem is omdat het in de kosten kan schelen, dus even gasdruk meten op de nippel, en ook de verbrandingsgassen controleren. Net als bij auto, betere verbranding, minder kosten ;o)
Vullen hoort er zeker bij, vooral omdat de klant dus niet weet hoe je dat het beste doet, eerst de slang vullen met water en dan aansluiten op het vulpunt. Komt er minder lucht in het systeem. Daarna even stoken, komt de lucht die opgelost zit in het water eruit, en dan alles ontluchten ook de ketel dus en soms de pomp ook. (zit een schroef in het midden even opdraaien en weer dicht.)
het branderbed controleren en schoonmaken spreekt voor zich, dat is vaak het enige wat ze doen. Vaak met uitzendkrachten, en die zijn niet allemaal zo gekwalificeerd heb ik al gemerkt toen ik er ook voor moest werken.
Maar ik geloof dat iedereen nu via uitzendbureau's werkt dus ook de goeie zitten er nu ;o)
Bij combiketels ook even controleren of daar alles goed werkt met het warm water, wordt ook nog wel eens vergeten. Dus al met al, er wordt wat afgerommeld in het land en ik heb ook ene huurhuis en ik mag het zelf niet doen maar als ik de kneuzen soms bezig zie dan zakt mijn broek spontaan af.
Beste Ankhor,

U geeft exact het probleem aan; zo (spot)goedkoop mogelijk onderhoud, het liefst met personeel wat een dagje heeft meegelopen en/of stagiaires/leerlingen die alleen onder supervisie mogen werken, maar wel gewoon zelfstandig onderhoud plegen...

Het maakt de managers en vooral voor de Raad van Bestuur van de woningbouwcoöperatie (meestal) geen moer uit als men stookt met een (niet optimaal werkende) vervuilde CV combi-ketel, de klant betaald immers de hogere gasrekening.

Voor de woningbouwcoöperaties is de CV combi-ketel een regelrechte gouden deal!; immers de huurder betaalt meestal minimaal 50 Euro per maand of meer voor een CV combi-ketel met radiatoren...

Reken dat eens uit met de jaarlijkse huurverhogingen en de levensduur van een gemiddelde CV combi-ketel die matig wordt onderhouden. Goud geld wordt hier aan verdiend!

De meeste woningbouwcoöperaties geven keurig een gebruiksaanwijzing bij plaatsing van een CV combi-ketel en daar staat precies in hoe je een CV combi-ketel-installatie vult en/of ontlucht.

Ken (nog) geen woningbouwcoöperatie die gratis langskomt om de combi-ketel-installatie even bij te vullen.
Tenzij de monteur zo aardig is om dit tijdens het onderhoud zelf te doen, want bijvullen en/of ontluchten staat meestal nooit op de opdrachtbon.

herrdroetker
door herrdroetker - Feb 6, 2012 om 21:16
275 Antwoorden / 10 Vragen

Liebe Tar und Ankhor,

Jullie hebben hier toch maar even de hedendaagse inkooppraktijk en het kwaliteitsbewustzijn in de Nederlandse markt voor techniek en installaties op briljante wijze samengevat. Ik bedoel dit serieus. Ons eerste spectaculaire voorproefje van een ramp op komst hebben we al gehad met de brand in de telecommunicatietoren in Smilde afgelopen zomer. Wij zullen vast worden verrast door nog meer moois, zoals enkele maanden geleden die reeks achterstevoren geïnstalleerde CV ketels, die zo het CO in die prachtige nieuwbouwoningen bliezen.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

herrdroetker
door herrdroetker - Feb 6, 2012 om 21:19
275 Antwoorden / 10 Vragen

PS

Gelukkig verstond daar de monteur van de brand en CO detectie apparaten zijn vak nog wel. Maar misschien is die ook al ontslagen.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

tenormin
door tenormin - Feb 6, 2012 om 21:35
16823 Antwoorden / 108 Vragen

tar, 21:03, jammer dat ik geen reclame kan maken voor mijn WBV: 1 telefoontje en mijn CV installatie wordt bijgevuld (als ik wil) en ontlucht.

ta
door tar - Feb 6, 2012 om 21:53
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 6 feb 2012, 21:35]tar, 21:03, jammer dat ik geen reclame kan maken voor mijn WBV: 1 telefoontje en mijn CV installatie wordt bijgevuld (als ik wil) en ontlucht.
Ik begrijp het... U dreigt uw zeer gevaarlijk ogende hond op de medewerkers van de WBV af te sturen :))

Als tenenkrommend voorbeeld:

Laatst moest er bij een kennis van mij 5 tegels in de badkamer van een huurhuis worden vernieuwd; nadat de loodgieter klaar was met vervanging merkte mijn kennis op dat het glazuur van de nieuwe tegels licht gebarsten was.

De loodgieter zei, zichtbaar zich schamend, dat hij alleen spotgoedkope "2de keus" (door de fabriek) afgekeurde tegels mocht gebruiken van de WBV...

En inderdaad, toen mijn kennis goed ging kijken was elke tegel in de douche licht beschadigd, dus allemaal 2de keus tegels...

freya
door freya - Feb 6, 2012 om 21:59
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@tar & tenormin:

Het begint zo langzamerhand weer aardig een 'off-topic' chatsessie te worden.....

Freya

juul68
door juul68 - Feb 6, 2012 om 22:00
5 Antwoorden / 2 Vragen

Zo hee, wat een reacties! Bedankt allemaal.

Maar ik begrijp dat het niet helemaal vreemd is zoals het gegaan is bij mij. Hiervoor was er altijd een ander bedrijf en die deed het wat uitgebreider, ik kreeg ook een bon en moest zelf wat ondertekenen. Daar stond dan precies op wat hij had gedaan, toch duidelijker...Dat was ik dus blijkbaar gewend.

De ketel is overigens al ruim 16 jaar oud, voor de monteurs altijd een "slecht ding"...(Radson). Al heel veel ellende mee gehad, heb al wel 20 bonnen verzameld in de 3½ jaar dat ik hier woon...

Aangezien het zo'n oudje is leek mij die CO/CO2 meting geen overbodige luxe. Een buurman had vorig jaar wel een enorm verhoogde uitslag en had diezelfde dag nog een nieuwe ketel. Het is dat ik er zelf om vroeg omdat ik me dat herinnerde, anders was dat ook niet gebeurd. Bij die meting constateerde hij nog wel dat de temperatuur van de gasuitstoot erg hoog was.

Tijd voor een nieuwe geloof ik...

ta
door tar - Feb 6, 2012 om 22:32
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=juul68 schreef op maandag 6 feb 2012, 22:00]Zo hee, wat een reacties! Bedankt allemaal.

Maar ik begrijp dat het niet helemaal vreemd is zoals het gegaan is bij mij. Hiervoor was er altijd een ander bedrijf en die deed het wat uitgebreider, ik kreeg ook een bon en moest zelf wat ondertekenen. Daar stond dan precies op wat hij had gedaan, toch duidelijker...Dat was ik dus blijkbaar gewend.

De ketel is overigens al ruim 16 jaar oud, voor de monteurs altijd een "slecht ding"...(Radson). Al heel veel ellende mee gehad, heb al wel 20 bonnen verzameld in de 3½ jaar dat ik hier woon...

Aangezien het zo'n oudje is leek mij die CO/CO2 meting geen overbodige luxe. Een buurman had vorig jaar wel een enorm verhoogde uitslag en had diezelfde dag nog een nieuwe ketel. Het is dat ik er zelf om vroeg omdat ik me dat herinnerde, anders was dat ook niet gebeurd. Bij die meting constateerde hij nog wel dat de temperatuur van de gasuitstoot erg hoog was.

Tijd voor een nieuwe geloof ik...
Hey Juul,

Inderdaad: Hoog tijd voor een nieuwe!

Niet om u bang te maken, wel om u bewust te maken van potentiële risico's; immers, uw leven is het kostbaarste wat u bezit!

Blijkbaar was het andere bedrijf veel goedkoper en dan krijgt die de opdracht... Of dit nieuwe bedrijf nu slechter is maakt blijkbaar niets uit.

Dit maak ik op uit het volgende:

Een (open?) CV combi-ketel van 16 jaar oud die al vele mankementen heeft gehad moet je gewoon vernieuwen!

Open (verouderde) (CV)gastoestellen zijn gewoon potentieel levensgevaarlijk en niet energiezuinig!

Koolstofmonoxide (CO) is een zeer giftige gas dat 250 keer sneller in het bloed wordt opgenomen dan zuurstof... Je ziet het niet, je ruikt het niet en als de concentratie voldoende hoog is, ben je na een paar keer ademhalen bewusteloos en de dood volgt daarna snel!

Mensen met een open (sterk verouderd) gastoestel doen er erg verstandig aan om aan te dringen op vervanging van het gastoestel! Als vervanging niet gebeurt, zeer snel een goede CO-melder plaatsen die werkt op 220 volt en op (batterij) noodstroom.

tenormin
door tenormin - Feb 6, 2012 om 23:02
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 6 feb 2012, 21:59]
@tar & tenormin:

Het begint zo langzamerhand weer aardig een 'off-topic' chatsessie te worden.....

Freya

Sorry.

juul68
door juul68 - Feb 6, 2012 om 23:25
5 Antwoorden / 2 Vragen

@ tar

Het is wel een gesloten ketel, een Radson NOx HR26R. Maar dat HR kan er wel af zolangzamerhand denk ik...

ta
door tar - Feb 6, 2012 om 23:48
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=juul68 schreef op maandag 6 feb 2012, 23:25]@ tar

Het is wel een gesloten ketel, een Radson NOx HR26R. Maar dat HR kan er wel af zolangzamerhand denk ik...

@ Juul,

Gelukkig maar, dat die ketel gesloten is!

U zei:

"Bij die meting constateerde hij nog wel dat de temperatuur van de gasuitstoot erg hoog was".

Dat is wel uw geld wat door het afvoerkanaal naar buiten verdwijnt...

Bij een moderne hoogrendements-CV combi-ketel wordt het PVC afvoerkanaal iets warmer dan handwarm...

Succes met uw woningbouwvereniging!

juul68
door juul68 - Feb 24, 2012 om 16:31
5 Antwoorden / 2 Vragen

Donderdag komt er een nieuwe ketel!

Allen bedankt voor de reacties.

Groet, Juul

freya
door freya - Feb 24, 2012 om 16:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=juul68 schreef op vrijdag 24 feb 2012, 16:31]Donderdag komt er een nieuwe ketel!

Allen bedankt voor de reacties.

Groet, Juul
Eind goed, al goed, zullen we dan maar zeggen.... ;-)

Freya