Punten onderhoudsbeurt CV-ketel
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat een onderhoudsmonteur eigenlijk behoort te doen tijdens de onderhoudsbeurt van een CV-ketel.
Ik woon in een huurwoning. Vanmorgen is er net iemand geweest voor het onderhoud. Voor hij er goed en wel was, was hij ook al weer weg...
Hij heeft met een kwastje was rondgezwaaid om wat stof te verwijderen, vertelde dat hij even naar de brander had gekeken en dat dat in orde was.
Zelf heb ik nog moeten attenderen op een CO/CO2-meting, hij had de ketel al gesloten. Daarvoor moest hij eerst nog de meter uit de auto halen.
De druk was net iets boven de 1 Bar, hij heeft hem niet bijgevuld. Ik heb nog verteld dat ik dat minstens 1 keer per maand doe. (dat zou hij doorgeven...). Kan ik nu ook gelijk weer zelf doen dus.
Volgens mijn gevoel is het allemaal maar summier wat hij gedaan heeft, lekker makkelijk, snel weg en een dure rekening naar de woonstichting neem ik aan. Ik kreeg ook geen bon waar op staat wat hij gedaan heeft en de tijdstippen. Bij het bedrijf dat voorheen het onderhoud deed kreeg ik dat wel altijd.
Is er op dit forum toevallig een CV-monteur die mij precies kan aangeven wat er eigenijk hóórt te gebeuren tijdens een onderhoudsbeurt?
Alvast bedankt!
Als de CV-ketel verder in orde is kan je inderdaad zo klaar zijn. Het is geen auto waarbij je bij een onderhoudsbeurt ook allerlei vloeistoffen hoeft te vervangen. Het tarief is uiteindelijk bepaald op gemiddelden.
Bijvullen hoort bij normaal gebruik en is in principe de verantwoordelijkheid voor de gebruiker. Hoogstens extra service als de onderhoudsmonteur 'm even bijvult.
Hallo juul68,
Elke maand bijvullen is toch echt wel wat te vaak hoor. Dan lekt er toch ergens water weg. Dat hoeft niet aan de ketel te liggen, het kan ook ergens een aansluiting bij een radiator zijn. Lijkt me toch verstandig om alle leidingen eens te controleren op vochtige koppelingen. Bij een goede installatie hoeft toch meestal niet vaker te worden bijgevuld dan 1 keer per jaar.
m.vr.gr. Freya
Ben geen monteur, maar als die komt word de CV ketel keurig ontmanteld, schoongemaakt, gemeten op CO/CO2, kijkt na hoeveel bar er op staat, ketel is nieuw dus (nog) geen problemen; krijg een werkbon die ik moet tekenen en het bijvullen moet je zelf doen en wat freya al aangeeft is een maal per maand normaliter niet nodig. Is in 10 minuten weer vertrokken. Als je denkt dat er een vette rekening naar de Woningbouw gaat, kun je dat natuurlijk rapporteren (niet dat ze er iets mee doen, want die werken toch op contract, dus de rekening is al bij voorbaat goedgekeurd).
Hey Juul,
Onderhoud van een (nieuwe) gesloten CV combi-ketel hangt af van de gebruiksduur en de mate van vervuiling van de gebruikte buitenlucht door de CV.
Als de monteur ziet dat de brander zo goed als schoon is en er weinig stof/vervuiling in de CV condenswater sifon aanwezig is, hoeft er geen uitgebreide schoonmaakbeurt te worden uitgevoerd.
Bij de meeste onderhoudscontracten afgesloten door de woningbouw, hoor niet het ontluchten van de radiatoren en/of standaard bijvullen van de CV-installatie.
1 keer per maand bijvullen houdt meestal in dat er een lek is... Als ik u was zou ik uw woningbouw bellen en/of zelf de oorzaak van de waterlekkage op sporen.
Dat waterlek kan niet alleen wateroverlast veroorzaken, maar onvoldoende druk zorgt er ook voor dat het rendement van de CV-keten niet optimaal is.
U zei:
"Volgens mijn gevoel is het allemaal maar summier wat hij gedaan heeft, lekker makkelijk, snel weg en een dure rekening naar de woonstichting neem ik aan".
Meestal geheel onterecht!
De CV-onderhoudsbedrijven/installatiebedrijven krijgen juist van de woningbouw meestal een regelrecht "wurgcontract" opgelegd om het onderhoud zo snel en goedkoop mogelijk te doen!
Niet geheel on topic: @Tar, het door u genoemde "wurgcontract" hoeven die CV-onderhoudsbedrijven/installatie bedrijven niet aan te gaan. Het verzekerd ze echter wel van inkomen, vooral als het grote Corporaties betreft. Mat dat terzijde.
Als u geen lek kan vinden zou ik eens naar het expansievat laten kijken.
Zo vaak bijvullen kan ook komen door een inwendig lek in het expansievat.
Warm water zet uit, hierdoor zou de druk te hoog oplopen. Door het expansievat wordt dit druk verschil opgevangen.
Als het lek is en de druk niet meer opvangt gooit het overstortventiel (veiligheidsventiel) steeds wat water weg en moet je regelmatig bijvullen.
[quote=tenormin schreef op maandag 6 feb 2012, 16:15]Niet geheel on topic: @Tar, het door u genoemde "wurgcontract" hoeven die CV-onderhoudsbedrijven/installatie bedrijven niet aan te gaan. Het verzekerd ze echter wel van inkomen, vooral als het grote Corporaties betreft. Mat dat terzijde.
Off Topic
Hoi Tenormin,
Woningbouwcorporaties vormen al vele jaren lang 1 van de gierigste (grote) ondernemingen in Nederland...
Alles moet supergoedkoop: 2 voorbeeld: Bij 22 centimeter dik beton voor de vloer heb je niet of nauwelijks last van normaal "burengeluid"; de coöperaties gebruiken de minimale 17 centimeter waardoor je al (grote) overlast hebt van je buren bij normaal gebruik.
Gespiegeld bouwen (dus b.v. keuken tegenover keuken en slaapkamer tegenover slaapkamer) levert veel minder burenoverlast op, maar is iets duurder, dus wordt vaak niet gedaan.
Veel woningbouwcorporaties werken al samen als het gaat om aanbestedingen voor b.v. onderhoud, renovaties en vernieuwing.
Een "wurgcontract" is tegenwoordig vrij normaal voor ondernemers en onderaannemers en wordt tegenwoordig door bijna elke grote onderneming toegepast!
Het minimaal onderhouden van een CV combi-ketel is uit economisch oogpunt op korte managerstermijn veel goedkoper en lucratiever, voor de managers en vooral voor de Raad van Bestuur dan goed (preventief)onderhoud.
Een perfect onderhouden CV combi-ketel verbruikt (veel) minder gas dan een minimaal onderhouden CV combi-ketel, maar dat weet de gemiddelde consument vaak helemaal niet...
Vooral in Nederland is de prijs meestal altijd HET doorslaggevende argument en wordt er standaard naar het goedkoopste gevraagd en men vraagt zich niet af waaruit dit prijsverschil bestaat...
Voor die vaak kortzichtige/gierige Nederlanders heeft men in het buitenland een "mooi" spreekwoord:
Wooden shoes, wooden head, wouldn't listen!
Ik woon in een koophuis dat mag geen verschil maken.
De CV onderhoud wordt door een particulier bedrijf gedaan.
En gebeurt om de jaar want het is duur genoeg en elk jaar is dat niet nodig.
In het begin gingen ze ons dreigen en bang maken met, maar als dit of als dat.
mde monteur die het laatst is geweest heeft hem helemaal schoongemaakt nagekeken en opnieuw afgestelt, hij zij erbij dat hij niet erg vuil was.
Zo hoort het, Juul heeft gelijk zo onderhoud je geen CV op dat lekkerij had hij anders moeten reageren.
Als zo,n iemand bij mij komt wil ik hem er niet weer bij hebben.
@tar, woon precies zoals je omschrijft. Maar deze, uit 1960 daterende flats, zijn allemaal gerenoveerd. Maar gerenoveerd of niet, door die dunne muren heb je ook enorm veel burenruzie's. De bouw, die 2006 zou beginnen, is "tig" maal gestopt: dan die, dan die aannemer failliet. 2011 was het klaar, inclusief de nieuwe CV (eerst blokverwarming). Vandaar mijn reactie dat installatiebedrijven al blij zijn om ook wurgcontracten te hebben in deze tijden van recessie. Maar de ervaring met het schoonmaken van de CV heb ik nu dus juist de 2de maal gehad en al is het nog bijna nieuw, alles werd keurig nagekeken, niet met een stoffertje maar dopjes werden af en opgeschroefd en weet ik veel wat de man deed, maar hij is natuurlijk wel verantwoordelijk voor een goed CV-onderhoud, vooral de CO/CO2 meting is van belang. Maar dat is natuurlijk overbodig dit nogmaals te herhalen.
tar, vergeet double dutch niet. Dus inderdaad de uitdrukking van buitenlanders voor "ons gierige Hollanders".
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Is kleur van de hout lak of beits bepalend voor levensduur buiten?
Ik hoorde van iemand dat donkere kleuren minder lang mee gaan en barstnin ezon.Klopt dat? Wij overwgen voor zwart te gaan. Lees meer
Parfum over datum
Recent heb ik wat gekocht op parfumerie en ik vond de geur niet lekker ruiken, ik dacht aan over datum. Nadat ik met de klantenservice van deze webshop contact had opgenomen vertelde ze me over de site checkfresh waar je aan de hand van batch codes kunt zien wanneer de productiedatum is van deze parfum. Weten jullie of deze site betrouwbaar is om te kunnen zien wanneer een parfum is gemaakt? ... Lees meer
Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor
Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer