Me
door Mereie Feb 25, 2020 om 18:38
Huishouden & energie

Redelijke prijs ontruiming en schoonmaak woning?

Onlangs is mijn broer overleden. De verhuurder eist nu dat wij de woning in goede staat achterlaten. Als we in gebreke blijven, brengen zij de kosten in rekening. Dat zou € 9158,- worden. Je kunt het ook zelf doen of laten doen. Ik heb nu een offerte van een bedrijf dat beweert schappelijk geprijsd te zijn. Ze zullen hetzelfde werk doen voor € 5687,-
Een andere erfgenaam heeft echter het idee dat dat nog veel te duur is.
Het gaat om een driekamerflat van 60 vierkante meter en een berging van zo'n 3,5 vierkante meter.
- De woning is niet overvol, de meeste dingen kunnen meteen naar de stort - wel ligt er een vieze matras waar iemand op overleden is (toeslag prijs)
- Er moeten gordijnrails, lampen, etc. gedemonteerd en gaatjes gedicht (niet veel). Mos op het balkon moet verwijderd.
- Badkamer, toilet en keuken zijn behoorlijk vies (niet vet) - deze moeten schoongemaakt (niet blinkend, gaan er waarschijnlijk uit)
- losliggende zeilvloer moet eruit - kozijnen, binnendeuren, houtwerk moet schoongemaakt (nicotine)
- behang moet van alle muren. Gang, keuken en woonkamer moet nicotine verwijderd en gesausd. Mechanische ventilatie moet schoongemaakt.

Is € 5687,- (incl. btw) een redelijke prijs? Het is een klus van meer dan één dag.

6560 19 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Feb 25, 2020 om 18:50
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Mereie,

Allereerst gecondoleerd.

Ik vind de prijs aan de hoge kant.
Maar als je het zelf qua gezondheid niet meer kunt, dan heb je geen keuze.

Wie is de andere erfgenaam?

Hebben jullie geen kinderen/kennissen,die je kunnen helpen?

Me
door Mereie Feb 25, 2020 om 18:58
Antwoorden / 1 Vragen

Het zelf doen is inderdaad de goedkoopste optie. Maar die ligt niet voor ons open. Het is een nogal zware, arbeidsintensieve klus (woning is behoorlijk vervuild) en die doorbloede matras wil ik geen mens aandoen om op te ruimen. Ik heb de mensen ook niet ter beschikking, trouwens.

De andere erfgenaam is mijn broer, die dacht dat ook die lagere prijs heel hoog was. Een andere firma schrok trouwens niet eens van de prijs die de verhuurder voorspiegelt. Die wilde niet een een offerte uitbrengen toen hij doorkreeg dat ik niet zomaar een topprijs wilde betalen.

jo
door jorisw - Feb 25, 2020 om 18:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

5600 Euro is ongeveer 120 uur werk. Met de activiteiten die noemt haal je dat ook wel.

marita5
door marita5 - Feb 25, 2020 om 18:52
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mereie ,

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van uw broer .

Dat zijn nog al wat bedragen die u opnoemt , trommel een paar familieleden / of vrienden op , en doe dit zelf .

Mag de verhuurder kosten voor herstel bij mij in rekening brengen ?

Ja , dit mag onder bepaalde voorwaarden :

  • De verhuurder moet na opzegging van de huur op tijd de woning inspecteren en u duidelijk aangeven wat er precies hersteld moet worden.
  • De verhuurder moet u eerst de kans geven om de gevraagde herstelwerkzaamheden zelf uit te voeren.
  • In rekening gebrachte kosten moeten redelijk zijn. De verhuurder mag bijvoorbeeld niet de kosten van een nieuwe deur in rekening brengen als u alleen de handgreep moest vervangen.
Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huuropzegging/

ju
door juliomariner - Feb 25, 2020 om 19:05
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vraag me af of dit zo maar op de erfgenamen verhaald kan worden. Als u de erfenis niet aanvaard kan het toch niet op u verhaald worden?
Gezien het verhaal verwacht ik geen enorme erfenis. Misschien kunt u benificiair aanvaarden, dan kunt u zien of u wat aan de erfenis overhoud of dat u alleen maar schulden in de maag gesplitst krijgt.

Me
door Mereie Feb 25, 2020 om 19:11
Antwoorden / 1 Vragen

Er is geen testament. Er is geen grote erfenis, maar dankzij de uitvaartverzekering (waar we geld van overhouden) en de spaarzaamheid van de bewindvoerder, is er alles bij elkaar wel genoeg saldo om er nog positief uit te springen voor die € 5687,-  (niet voor de € 9158,- van de verhuurder). Het al dus niet uit onze eigen zak komen. Ik (of eerder mijn andere broer) vraag(t) me/zich af of deze prijzen realistisch zijn.

tijger1
door tijger1 Feb 25, 2020 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk zou ik die verhuurder gewoon laten barsten. En de erfenis verwerpen. In dat hele renoveren van dat appartement echt geen seconde tijd of geld meer steken.

Ik zou zeggen, hier hebt u de sleutels, zoek het maar uit. Dan laten ze het gewoon door de volgende huurder opknappen.

Elk wat ouder huis is doorrookt. En die huisbaas wil nu gewoon de flinke bink zijn op kosten vaneen overleden persoon.

jo
door jorisw Feb 26, 2020 om 19:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger: dus eigenlijk zeg je: laat de andere huurders van die verhuurder het maar betalen....

ju
door juliomariner Feb 26, 2020 om 19:25
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Is zuur maar ja inderdaad Jorisw
Als erfgenaam kun je hiertoe niet gedwongen worden als je de erfenis verworpen hebt. In dit geval wil ik dit TS sterk aanraden

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2020 om 19:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als ik het goed begrijp, wil de verhuurder een compleet direct verhuurbare woning terug op kosten van de erfgenamen.

Ik vind de prijs behoorlijk overtrokken. En de eisen buiten proportie. Behang van alle muren en overal gesausd? Zo brandschoon en nieuw zal het ook niet geweestzijn toen uw broer er in trok.

Kunt u de erfenis niet verwerpen? Dan kan de huisbaas het zelf opknappen.

tenormin
door tenormin Feb 25, 2020 om 19:52
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Is hier tegenwoordig ook de eis. Aangezien ik niets heb, heb ik mijn zoon gezegd "te verwerpen" aangezien er geen cent is. Mij interesseert het niet, weet er dan toch niets meer van. Maar omdat je zoveel weet: kan hij me dan wel laten cremeren? Heb een nature verzekering bij Dela.

tijger1
door tijger1 Feb 25, 2020 om 20:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Ja, cru gezegd, hij kan wel gewoon de uitvaart regelen. Als daar geld tekort voor is, en er is verder niets, moet hij dat wel betalen.

tenormin
door tenormin Feb 25, 2020 om 21:00
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dank je wel. Hij weet uiteraard dat er niets is qua geld. En voor crematie: moet geld terugkrijgen: hooguit nog 5 mensen (nu dan): ook weet hij dat ik geen muziek, koffie, cake etc. wil. Gewoon wegbrengen, as meenemen en strooien maar. Geen rouwbrieven etc. Alleen me aangeven als overleden is wat Dela moet doen. Nogmaals bedankt, hoor.

Me
door Mereie Feb 25, 2020 om 21:15
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn broer heeft 25 jaar in die woning gewoond (en de boel bruin gerookt in woonkamer en open keuken, en deels de gang - dus alleen in die ruimtes sausen). Het pand is 28 jaar oud. Het behang is nog het oorspronkelijke bouwbehang. Naar het schijnt gaat dat er moeilijker af dan als je meerdere lagen op elkaar hebt. Behang in kleinste slaapkamer zal wel niet fris meer zijn nu die vieze matras er tegenaan gestaan heeft. Behang in grote slaapkamer heeft lelijke plekken, maar die zaten er inderdaad al nadat de eerste bewoner vertrok.

Als je geen natura- maar een geldverzekering hebt, kun je voordeliger terecht bij andere maatschappijen dan Dela, Monuta en Yarden. Wij hebben de sobere uitvaart van Meride gekozen. De sobere crematie zou nog goedkoper zijn.

tenormin
door tenormin Feb 25, 2020 om 21:30
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dat "bruin gerookt" is al jaren heel moeilijk te witten. Vanwege verboden elementen in witsel. Ze doen het nog wel maar is een dure procedure om het weer wit te krijgen. Los daarvan: de stank blijft en is het grootste probleem. Ook meubelen etc. worden daarom bij kringloopwinkels vaak geweigerd. Een roker ruikt het niet: een niet roker slaat erdoor op de vlucht. Vandaar dat WBV 's zich hier nu op kunnen beroepen. Zegt men, weet het niet helemaal zeker.

tijger1
door tijger1 Feb 25, 2020 om 23:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat witten gaat prima. Niet met spul van de Gamma natuurlijk. En duur is het ook niet, ook al wordt het door een professional gedaan. En dat stinken valt ook reuze mee. Iedereen die gaat verhuizen, gaat behangen of sauzen. Ik ben nog nooit ergens zo ingetrokken. Wordt dus zwaar overdreven door die huisbaas.

panter22
door panter22 Feb 26, 2020 om 07:42
6599 Antwoorden / Vragen

@Tijger1, kennelijk heb je nog nooit zoiets meegemaakt.
Het gaat om een compleet uitgewoond en uitgerookt appartement, van nog maar 28 jaar oud.
Dat krijg je zo eenvoudig niet meer goed.
Daar wil je de volgende huurder voor op laten draaien,
Dat was vroeger misschien zo, maar gelukkig zijn de tijden veranderd.
Je moet het huis netjes achterlaten. Je hebt er zelf een bende van gemaakt. (sorry TS, misschien kon je broer het niet allemaal meer aan)
Dus schoon laten maken. De muren voorbehandelen, want met een laagje muurverf is dat niet genoeg.
En uiteraard het oude doorrookte behang er af.
Het is aan TS goed te informeren wat zo'n bedrijf gaat doen voor het geld.
Want als het niet goed genoeg gebeurt, dan moet er nog meer geld aan het huis besteed worden.

panter22
door panter22 Feb 26, 2020 om 07:48
6599 Antwoorden / Vragen

@ Tenormin, ik zie dat tegenwoordig ook om mij heen. De bankrekening leeg (laten) halen. De erfenis verwerpen en de gemeenschap (vaak de woningtichting en dus de andere huurders)voor de kosten laten opdraaien.
Waar blijft je eigen verantwoordelijkheid?

Iv
door Ivo W Feb 26, 2020 om 21:40
729 Antwoorden / Vragen

@Tijger1: Jij bent dan nog nooit een uitgerookte woning in getrokken.

In mijn huidige woning is door de vorige bewoner ook stevig gerookt. Alles is maarliefst 3 keer gewit met extra dekkende verf. Dat gaf acceptabel resultaat kwa zicht. Maar de geur is daarmee nog niet verdwenen. Nu, bijna vijf jaar later, ruik je de rooklucht nog steeds na terugkomst van een weekendje weg. De rooklucht trekt in hout en gips.

Gelukkig gaat hier binnenkort zeer rigoureus verbouwd worden en blijven dan alleen de buitenmuren staan.

tijger1
door tijger1 Feb 26, 2020 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een grote onzin. Voorheen werd er in elk huis flink gerookt. Was het niet door de bewoners, dan was het wel door de visite.

Mijn eerste huurwoning was 80 jaar oud. Kolenkachel in de kamer, fornuis in de keuken. Toen wij die woning kregen, circa zes á 8 lagen behang en kranten van de muren gehaald en nieuwe laag er op, plafond gewit, houtwerk geschuurd en geverfd. Prima, geen gez**k over stank, hooguit van de nieuwe verf.

marita5
door marita5 - Feb 25, 2020 om 19:23
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@mereie ,

Misschien heeft u hier iets aan ,

https://seniorenhulp.com/huis-opleveren/

ma
door malty - Feb 25, 2020 om 19:28
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer de familieleden de erfenis verworpen hebben, heeft u niets te maken met de huurwoning en ontruiming.

Als er in de familie minderjarige kinderen zijn kan verwerpen een probleem zijn, die kunnen niet zondermeer verwerpen.
Anders, altijd benificiair aanvaarden, je weet nooit of eventuele schuldeisers bij de erfgenamen aankloppen.
Om griffierechten te sparen, alle erfgenamen die benificiair aanvaarden kunnen op één formulier, dan is maar één keer griffierechten verschuldigd.

panter22
door panter22 - Feb 25, 2020 om 19:30
6599 Antwoorden / Vragen

Wil een kringloopwinkel het huis niet leeghalen?
Je hebt ook deze organisatie. Misschien is dit wat?
https://inboedelophaaldienst.nl/kringloop-huis-leeghalen/
En is er misschien een klussenbedrijf die het huis schoon kan maken?
Een schilder inhuren voor de muren?

jo
door jorisw Feb 26, 2020 om 19:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik de beschrijving lees, verwacht ik niet dat er veel staat waar de kringloop belangstelling voor heeft. Als het huis doorrookt is, zijn de spullen dat ook. Die krijg je nooit meer verkocht. En reinigen is duuder dan de mogelijke opbrengst.

panter22
door panter22 Feb 26, 2020 om 21:20
6599 Antwoorden / Vragen

Daar heb je gelijk in. Dan zou er een container in de straat moeten en de meubels op die manier afvoeren. Daar heb je ook een paar man voor nodig,

Me
door Mereie Feb 27, 2020 om 10:32
Antwoorden / 1 Vragen

Het is een appartement op de eerste verdieping (één rechte trap naar beneden). Via het achterbalkon kan wel het een en ander afgevoerd. De meubels die in de slaapkamers stonden, zijn niet doorrookt, maar ook daar valt niet veel van te verwachten. Een paar dingen die ik zelf nog meen te kunnen gebruiken of verkopen (luidsprekers, lp's) heb ik al weggehaald.

Het bedrijf dat de offerte heeft uitgebracht heeft een laagsteprijsgarantie. Ik geloof ook wel dat het nog behoorlijk schappelijk is, maar je hebt altijd familieleden die gaan lopen zeuren. Mensen onderschatten de hoeveelheid werk als ze er niet in thuis zijn. Ikzelf heb eens een offerte uitgebracht aan een kennis van een kennis om een artikel te vertalen (ben al bijna 20 jaar vertaler). Omdat het een vriendenprijsje moest zijn, heb ik echt een bodemprijs berekend. Toen bleek de klant het nog véééél te duur te vinden...

aurora1
door aurora1 - Feb 25, 2020 om 19:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb geen idee of dat een schappelijke prijs is. Ik weet wel dat gewoon ontruimen met hier en daar een gaatje dicht maken al veel werk, vermoeiend en erg tijdrovend is. Dat heb ik vorig jaar met een paar mensen met het huis van een buurvrouw gedaan met ook nog een inboedelopruimer erbij. Volgens uw omschrijving lijkt het mij een enorm karwei, nog veel groter karwei zij het met absurde eisen van de verhuurder. Mogelijk wil die het appartement verkopen? Wat staat in het huurcontract van uw broer? Is er ook een voorschot, handgeld betaald?

Ik zou er niet langer mee wachten want het geld zit in de nalatenschap. Maak bij voorkeur wel een contract op van hoe het opgeleverd moet worden (aan de hand van de eisen van de verhuurder). Enfin, hoe eerder dit achter de rug is des te beter, ook ivm huur opzeggen.
Of doe wat @tijger1 voorstelt, dat is veel beter.

Magnum007
door Magnum007 Feb 25, 2020 om 23:43
594 Antwoorden / 2 Vragen

Ben jij niet dezelfde persoon als Tijger 1 ?;-))))

aurora1
door aurora1 Feb 26, 2020 om 09:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Doe niet zo raar en stop eens met alsmaar op anderen te reageren met niet-relevante, mallotige of persoonlijke opmerkingen.

tijger1
door tijger1 Feb 26, 2020 om 09:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

 Bent u kierewiet?

ne
door neodutchio - Feb 25, 2020 om 20:01
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Storten kost geld. Voor bedrijven vaak meer dan voor particulieren. Daarnaast moet er een hoop schoongemaakt worden vanwege de nicotine. Alleen daar gaan al een hoop kosten in zitten.
Container voor stort kan rustig €500,- gaan kosten. Voor de nicotineaanslag mag je ook rustig €1.000 rekenen. Klein materiaal €250,-, blijft er zo'n €3900,- over. Zeg gemiddeld €50,- per uur, is nog geen 80 uur om alles leeg te halen, gaten te vullen en te sauzen. Dat is nog geen 3 dagen voor 4 personen.
Dag 1 alles leeg gaan halen en in de container gooien, dag 3 behang afstomen en gaten vullen om op de laatste dag te kunnen sauzen. Het klinkt als veel geld, maar het valt nog mee.

tenormin
door tenormin Feb 26, 2020 om 01:08
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@neo, wat doe je met dag 2? ;-))

ne
door neodutchio Feb 26, 2020 om 19:18
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Dan hebben ze rust hahaha. Tikfoutje.

aurora1
door aurora1 Feb 26, 2020 om 19:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag 2 is voor schouwen.....

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2020 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die huisbaas maakt gewoon misbruik van de situatie, het overlijden van uw broer.

jo
door jorisw Feb 26, 2020 om 19:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een onzin. Omdat iemand overleden is mag je zomaar de zooi voor de volgende achterlaten?

Iv
door Ivo W Feb 26, 2020 om 21:51
729 Antwoorden / Vragen

Dat misbruik valt wel mee. Wanneer het huis doorrookt is, is de complete inboedel rijp voor de vuilstort. Een container met grofvuil laten afvoeren kost zo 500 euro. En dan mag je blij zijn als je het met één 10-kuubs container redt. Vanuit een appartement alles afvoeren is zeer tijdrovend indien het appartement zich niet op de begane grond bevindt en/of de container niet pal onder het balkon gezet kan worden. Telkens van huis, via (krap) trappenhuis naar beneden en vervolgens buiten naar de container. En weer terug...

Dan nog het tapijt/laminaat verwijderen, gordijnrails, lampen etc, gaten vullen, behang afsteken/stomen, sausen, keuken en badkamer grondig reinigen en bezemschoon opleveren. Het kost veel manuren. En manuren zijn duur.

tijger1
door tijger1 Feb 26, 2020 om 22:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Simpel, erfenis verwerpen.

getty
door getty - Feb 25, 2020 om 20:17
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Vraag gewoon wat meer offertes op.

jo
door jorisw Feb 26, 2020 om 19:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zie de berekingen van Neo hierboven. Behoorlijk realistisch. Alleen als het zwart wordt gedaan kan het goedkoper.

Gr
door Grunn1 - Feb 25, 2020 om 22:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als eerste gecondoleerd.

Als er een gespecialiseerd bedrijf moet komen kan dat aardig in de kosten lopen. U heeft het over een overleden persoon in het huis waarbij bloed in het matras zit. Ik weet niet hoelang hij daar heeft gelegen maar een dode in een woning gaat snel ontbinden en stinken.
Toevallig is een buurman van mij schuin onder ons 2 weken geleden dood in zijn woning aangetroffen en heeft 2 weken dood op zijn bed gelegen, niet gewond maar al wel in staat van ontbinding. De politie kon amper in de woning vanwege de stank en de lucht trok naar de bovenwoningen. Een gespecialiseerd bedrijf, mannen in witte pakken met maskers, heeft de woning ontruimt, gelucht en lucht verfrissers geplaatst.  Dit is niet goedkoop. Dus de prijs vind ik nogal meevallen.

Me
door Mereie Feb 25, 2020 om 23:02
Antwoorden / 1 Vragen

Er hangt inderdaad een luchtje in het huis. Mijn broer heeft er ongeveer een week gelegen (gelukkig was het winter; een hete zomer was erger geweest). Hij heeft een acute maagbloeding gekregen en is in feite doodgebloed op/in zijn matras. Inderdaad moeten er door de ontruimer dan speciale maatregelen worden getroffen, heb ik al gehoord.

mi
door miennaamishaaz - Feb 25, 2020 om 22:55
725 Antwoorden / 1 Vragen

Gecondoleerd met uw verlies.

Mischien kunt u vragen of de Nieuwe bewoner eventueel spullen wil overnemen. indien de andere Erfgenamen hier geen interesse in hebben.

Hierdoor hoeft u deze spullen niet zelf te verwijderen.
Bijvoorbeeld de kasten en het bedframe en eventueel een TV meubel of een tafel zijn nog goed. en de Nieuwe bewoner wil deze overnemen.
Dan scheelt dit u weer in de kosten. omdat u deze dan niet meer hoeft te verwijderen.
hetzelfde geld voor de vloer. indien de Nieuwe bewoner deze wilt overnemen kunt u deze laten liggen.

{Indien u dit doet, laat het wel zwart op wit zetten wat de Nieuwe bewoner dan overneemt.}

voor eventueel andere kosten kunt u kijken bij het comment van: NEODUTCHIO

Indien u nog foto's heeft van de staat van de woning bij ingang huur Kunt u tot zover mogelijk de woning in gelijke of betere staat achterlaten.
Voorbeeld:

Badkamer trof u aan met extreme schimmel schade en al.
U laat de Badkamer achter met minimale schimmel schade die minder erg is dan bij ingang huur.
hiervoor mag de Verhuurder dan geen kosten voor in rekening brengen, omdat u de Badkamer in betere staat achterlaat dan bij ingang

op het balkon was er al sprake van MOS bij ingang huur.
Hiervoor mag de Verhuurder dan technisch gezien geen kosten voor in rekening brengen.

Me
door Mereie Feb 25, 2020 om 23:03
Antwoorden / 1 Vragen

Schimmel in de badkamer zat er 25 jaar geleden, toen hij erin trok, ook al, en dat heb ik ook gezegd. Dat wordt ons ook niet aangerekend. Misschien omdat ze van plan zijn de badkamer te vervangen. De rest van het interieur wil ik niet eens aan anderen laten zien: kapot en/of bruin gerookt.

tijger1
door tijger1 Feb 25, 2020 om 23:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mereie

Masr wat kan het u schelen? Het is toch al erg genoeg dat uw broer daar een week dood gelegen heeft? En nou nog afgezet worden door de huisbaas?

aurora1
door aurora1 - Feb 26, 2020 om 08:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U zou het juridisch loket nog advies kunnen vragen over de (niet reële) eisen die aan het opleveren gesteld worden. Of aan uw rechtsbijstand mocht u die hebben. Zet voorlopig wel een bovenraam oid open voor het luchten, en/of gebruik ook geurspuitbussen oid.

Misschien heeft u ook nog iets aan de informatie op deze site:
https://www.nuwoning.nl/oplevering-van-uw-huurwoning-huurders

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 26, 2020 om 10:12
16845 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. de reactie van JULIOMARINER  en MALTYwijs ik u op de wetgeving die er is aangaande het verwerpen van nalatenschappen resp. het beneficiaar verwerpen daarvan. Ik geef u een verwijzing m..b.t. de betekenis; https://www.wegwijs.nl/finipedia/erven/beneficiair-aanvaarden

E
en en ander houdt in dat u niet zonder meer kunt worden aangesproekn op kosten m.b.t. ontruiming en schoonmaken etc. tenzij u de nalatenschap volledig heeft geaccepteerd. Hetzelfde geldt dan ook voor de andere erfgenaam die u noemt. Daarbij is dan ook nog aan de orde dat indien slechts één van u de nalatenschap verwerpt de aandere kan worden aangesproken.

Over het aspect van de gegenoemde kosten is al voldoende gezegd met aantekening dat ik het genoemde bedrag ook erg hoog vondt. Maar er lijkt ook heel veel erg vies en vuil te zijn. Een schoonmaker zal ca. € 20,00 per uur ex btw kosten (max) en daarbij komen dan ook afvoerkosten en daarmee lijkt het mij dat de gevraagde kosten extreem kunnen zijn.

justmeagain
door justmeagain Feb 26, 2020 om 23:24
623 Antwoorden / 8 Vragen

20 euro per uur. Misschien in 1995 nog maar een professionele schoonmaker kost gewoon rond de 40  euronper uur in de BTW

ne
door neodutchio Feb 27, 2020 om 11:19
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Een schoonmaker gaat geen huis ontruimen, vloerbedekking verwijderen, behang afstomen, gaten vullen, nicotine aanslag aanpakken en witten. Ik ben benieuwd of u, Heremietkreeft, iemand kan vinden die voor €20,- per uur dergelijke werkzaamheden wil doen.

Alleen het schoonmaken van de muren is al een hels karwij. Eerst alles schoonmaken met ammoniak en daarna een isolatielaag aanbrengen van rond de €150,- per 10 liter. Rond de 50 m2 per 10 liter is 20 strekkende meter per emmer. Er zijn dus zeker 4 tot 5 emmers nodig om een heel appartement te doen. Dat doet een schoonmaker niet, wel een schilder met een gemiddelde prijs van €30 tot €40 per uur ex. €1.000 voor een dergelijk klus is dus heel normaal te noemen. Verder kunt u eerst kijken wat bepaalde klussen kosten voor te zeggen of het extreem is of niet.

panter22
door panter22 - Feb 27, 2020 om 09:59
6599 Antwoorden / Vragen

Het zal te laat zijn om de erfenis te verwerpen.
Ts zal de huur hebben opgezegd want anders komt de verhuurder niet met de eindopname voordat de sleutel ingeleverd wordt.
De erfenis is daarmee aanvaard en nu is het een kwestie van zo snel mogelijk handelen, anders komen er nog meer kosten bij.

ma
door malty Feb 27, 2020 om 10:17
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Huur opzeggen is geen zuivere aanvaarding van erfenis.
Huur en abonnementen opzeggen is om geen verdere schulden te maken en is in het voordeel van eventuele schuldeisers. Er bestaat ook geen termijn voor het aanvaarden of verwerpen van de nalatenschap.
https://teamvervoort.nl/nieuws/aanvaarden-of-verwerpen-van-een-erfenis/

panter22
door panter22 Feb 27, 2020 om 10:58
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet voorzichtig zijn met het leeghalen van de woning:

Pas op met het laten ontruimen van de woning

Laat je de woning ontruimen door iemand anders? De inboedel komt toe aan de erfgenamen. Als je iemand vraagt om de woning voor jou leeg te halen, dan geef je daarmee aan dat je erfgenaam wilt zijn. Daarmee heb je de erfenis dus aanvaard en moet je ook de schulden gaan betalen. In dit geval moet je dus ook het stappenplan hierboven volgen.

https://www.infotaris.nl/blogs/erfenis-verwerpen-huis-leeghalen/

sp
door spikkel Feb 27, 2020 om 11:13
148 Antwoorden / 5 Vragen

De erfenis is al aanvaard. TS heeft reeds spullen uit het huis meegenomen.
Het is een appartement op de eerste verdieping (één rechte trap naar beneden). Via het achterbalkon kan wel het een en ander afgevoerd. De meubels die in de slaapkamers stonden, zijn niet doorrookt, maar ook daar valt niet veel van te verwachten. Een paar dingen die ik zelf nog meen te kunnen gebruiken of verkopen (luidsprekers, lp's) heb ik al weggehaald.

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2020 om 10:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Broer stond zelfs nog onder bewind. Laat die bewindvoerder het verder maar regelen.

mr
door mrmoto - Feb 27, 2020 om 11:11
167 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo . wij hebben dit ook moeten meemaken ,alleen het bloederige gedeelte gelukkig niet .Het bedrijf wat deze werkaamheden verrichtte had de opdracht om de 4 kamer flat +keuken+badkamer +kelderruimte totaal leeg te halen en alle gaten in de muren te repareren .
het bedrijf gestaande uit vader en zoon heeft zes studenten ingehuurd en is ruim vier dagen bezig geweest in deze flat zes hoog en bij melding gereed is mijn broer die dichterbij woonde ( 90 km naar Zwolle enkel ) samen met de vader en zoon de flat na gelopen .Het geheel was keurig gedaan en zo opgeleverd aan de woningbouw-stichting in Zwolle . De totaalprijs voor deze voor ons qua afstand niet haalbare klus was in 2015
5100 euro . Daarom vind ik het bedrag van 5700 euro reeel .U kunt wel blijven vergelijken maar dan wordt het alleen maar duurder ,sterkte toegewenst ,MrMoto.