La
door Ladyday21 Feb 23, 2022 om 18:52
Huishouden & energie

Refurbished Miele droger veroorzaakt kortsluiting

Wij hebben onlangs een refurbished Miele droger gekocht. En nadat hij geleverd was en wij hem voor het eerst wilde gebruiken, sloeg na 1 minuut op het bont programma de aardlekschakelaar door. Op aanraden van de winkel hebben wij de droger nog een etmaal laten staan (in geval van eventueel vocht) en toen we het een 2e (en 3e) keer probeerden, gebeurde hetzelfde. De avond ervoor heeft onze oude droger (die het dus nog wel gewoon deed, maar waar we niet zo tevreden over waren) gewoon nog op dezelfde aansluiting (wat een aparte groep voor de wasmachine is) gedraaid en ook de wasmachine doet het gewoon op die aansluiting. De winkel heeft de droger opgehaald om na te kijken en...je raadt het al, zij constateren dat er niets mis is.
Wij worden dan ook geadviseerd onze aansluiting na te kijken. Kan het zijn, dat de droger niet op onze aansluiting werkt, maar de andere apparaten wel? Of is het dan toch aannemelijker dat er toch iets mis is met de droger?
Wij moeten nu betalen om de droger weer geleverd te krijgen, terwijl we eigenlijk al zo'n beetje zeker weten, dat hij weer kortsluiting zal veroorzaken.

Alvast bedankt voor het lezen en een eventuele reactie.

6653 16 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - Feb 23, 2022 om 18:59
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Een droger verbruikt veel meer energie dan een wasmachine, anders dus dan u denkt van een wasmachine. Een droger staat zelfs in de top 3 van energieslurpers. Waaschijnlijk moet deze droger toch op een andere groep worden aangesloten, laat iemand komen om dit na te kijken.

La
door Ladyday21 Feb 23, 2022 om 19:08
17 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Sira,

bedankt voor je snelle antwoord. Nog weer een andere aparte groep zal niet gaan. Maar zoals gezegd onze oude droger (en ook de droger daar weer voor) deden het gewoon, ook als ze samen met de wasmachine aanstonden. Maar goed als het zo zou zijn, dat deze groep niet voldoende is om deze droger aan te kunnen, dan kunnen we hem beter niet weer laten bezorgen. Wel jammer, dat ze onze werkende droger meegenomen hebben.....

La
door Ladyday21 Feb 23, 2022 om 19:18
17 Antwoorden / 3 Vragen

En misschien nog een (domme?) vervolgvraag..... Óf de wasmachine, óf de droger zit in het stopcontact....dan zit ie effectief toch al op een eigen groep?

sira
door sira Feb 23, 2022 om 20:28
2320 Antwoorden / 24 Vragen

Jammer dat u hem niet even met een verlengsnoer bij de buren heeft geprobeerd, voor ze hem kwamen halen. Ik vergat nog te benoemen dat ik ook niet wasmachine + droger gelijktijdig aan mag hebben.

Ad
door Adeevee Feb 25, 2022 om 11:47
2 Antwoorden / Vragen

Het vermogen heeft niks te maken met een aardlekschakelaar, dat is voor lekstroom om te voorkomen dat de machine onder stroom komt te staan.zou het vermogen te hoog zijn dan slaat de zekering uit, dus uw antwoord klopt geheel niet.

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Feb 23, 2022 om 19:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je een aparte groep hebt waar alleen de wasmachine en droger op zijn aangesloten en je hebt ze niet beiden tegelijk aan staan kan dat nooit een probleem zijn.
Lijkt er toch op dat er ergens iets in de droger niet goed zit.

La
door Ladyday21 Feb 23, 2022 om 19:44
17 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Gurini,

Bedankt ook voor je reactie. Mijn gevoel zegt dat ook, maar ja, de winkel beweert dus van niet. We hadden ze ook al een filmpje opgestuurd, waar de droger dus na 1 minuut de stoppen doet doorslaan.... En de wasmachine doet dat niet (en de vorige droger ook niet). Waardoor het volgens mij dus ook niet aan het stopcontact kan liggen. Maar ja, het is nu hun woord tegen dat van ons....

sw
door swat1500 Feb 23, 2022 om 22:06
3772 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft de "nieuwe" droger hetzelfde vermogen als de oude droger of de wasmachine of is het vermogen hoger?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 23, 2022 om 21:50
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ladyday21,

Ik raad u aan om uw geld terug te vragen.

Om welk bedrijf gaat het?

Wat was er mis met uw oude droger?

Ik raad u aan om te sparen voor een nieuwe droger.

Eventueel kunt u kijken bij een kringloopwinkel : hier komen vaak goede spullen binnen van de inboedel van overleden mensen.

sw
door swat1500 Feb 23, 2022 om 22:07
3772 Antwoorden / 0 Vragen

Als TS de droger in de winkel heeft gekocht kan hij niet zomaar zijn geld terug vragen. Koop is koop.

justmeagain
door justmeagain Feb 23, 2022 om 22:22
623 Antwoorden / 8 Vragen

@GAuw advies is te sparen voor een nieuwe of anders naar de kringloop te gaan om weer en 2e 3e of 4e hands te kopen. Dat is vreemd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 23, 2022 om 22:39
1756 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

Bij sommige kringloopwinkels vind je echt mooie spullen voor weinig.

Ik kan niet in de de portemonnee van TS kijken, daarom mijn advies om te kijken bij kringloopwinkels.

La
door Ladyday21 Feb 24, 2022 om 02:32
17 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt allemaal voor jullie adviezen! Wij gaan een beroep doen op ons herroepingsrecht (koop op afstand) het wordt een vervelend welles nietes spelletje als het over het al dan niet functioneren van het product gaat.... Bij ons deed het het in ieder geval niet naar behoren en wij zijn er van overtuigd, dat dat niet niet aan het stopcontact, dan wel de stroomgroep ligt.... Ze hebben van ons een functionerende droger meegekregen, dus we gaan er van uit, dat er verder niet al te moeilijk gedaan gaat worden. Vooralsnog hebben wij dus geen behoefte om dit bedrijf bij naam te noemen. En even voor de volledigheid, wij hebben voor refurbished gekozen, 1. vanwege milieuoverwegingen en 2. vanwege het feit dat nieuwe Miele producten bijzonder prijzig zijn.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Feb 23, 2022 om 22:11
7356 Antwoorden / 14 Vragen

Uw droger kan gewoon op de groep waarop uw oude droger was aangesloten heeft niets met het verbruik te maken de groep kan dat aan. Het feit dat de aardlekschakelaar uitvalt betekend dat er sluiting in het aparaat zit dus vraag ik mij af hoe er getest is. Zo het een lekstroom is, is dat moeilijk te meten en doet zich in de meeste gevallen voor als de machine in gebruik is. Heb wel een vraag, heeft u toevallig een (electronische) schakelblok in gebruik voor was en droog machine, dan kan die de oorzaak zijn van het uitvallen van de aardlek omdat het vermogen, t.o.v. de nieuwe droger, van dat blok te laag is.

La
door Ladyday21 Feb 24, 2022 om 02:20
17 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, we hebben geen schakelblok in gebruik. We gaan een beroep doen op ons herroepingsrecht. We zijn eigenlijk bang (alhoewel ik me het bijna niet kan voorstellen), dat de monteur getest heeft zonder aardlekschakelaar.....

1paul
door 1paul - Feb 24, 2022 om 07:54
3121 Antwoorden / 0 Vragen

Er zal een lekstroompje in deze droger lopen waardoor de aardlek eruit springt, is geen kortsluiting overigens maar een klein "lekje" waardoor dit gebeurt, u zet de wasmachine en droger om en om aan neem ik aan?

niet tegelijk dus....

Laat ze dus kijken naar eventuele lekstroom, de aardlek klapt er niet zomaar uit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 24, 2022 om 09:21
16810 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd: niet gelijktijdig laten werken. Dat gaat in ieder geval bij mij ook niet goed en dat met energiezuinige wasmachine en droger, niet refurbished.

Zo u de droger apart laat werken en het euvel blijft zich voordoen sdan is dit aan de orde: https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

De letterlijke wetteksten:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

Topantwoord

ma
door malty - Feb 24, 2022 om 11:21
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als de aardlekschakelaar uitvalt is er sprake van een aardlek. De schakelaar zegt het al.
Er komt dus een stroomvoerende draad in contact met aarde, de machine is geaard en aangesloten op een stopcontact met randaarde.
Er vloeit dus een stroompje via de aarddraad van de machine en het stopcontact naar aarde.
Dit stroompje gaat dus niet terug via de aardlekschakelaar.
De heengaande stroom is nu dus groter dan de terugkomende stroom en daardoor valt de aardlekschakelaar uit.
Het is soms moeilijk te bepalen waar in de machine het probleem zit.
U hoeft niet te twijfelen aan uw aansluiting, werkt zoals die behoort te werken.
Heeft u bij het ophalen de droger niet laten werken zodat duidelijk was dat er iets mis was?
Is het een groot bedrag dat u moet betalen om de droger geleverd te krijgen, als de storing niet bij het ophalen door de monteur geconstateerd is, kunt u niets bewijzen.
De vraag is of de storing er niet meer is, zou al door het vervoer kunnen.

La
door Ladyday21 Feb 24, 2022 om 12:43
17 Antwoorden / 3 Vragen

De droger werd een uur eerder gehaald dan afgesproken. Dus wij waren op dat moment zelf niet thuis, maar mijn zus. Maar we hadden al een filmpje opgenomen met wat er gebeurde.... En dat hebben we aan de firma gestuurd. Zoals ik ook al ergens boven heb geantwoord, wij gaan gebruik maken van ons herroepingsrecht.

1paul
door 1paul Feb 26, 2022 om 08:10
3121 Antwoorden / 0 Vragen

sorry Malty maar je bedoelt het goed en tegelijk zit je helemaal mis, er komt niet een draad in aanraking met de machine, die kans is heel klein in dit geval dan zou de zekering eruit klappen (dan is er sprake van kortsluiting), er is duidelijk ergens een klein lekstroompje welk dit veroorzaakt.

de heengaande stroom is altijd groter, de machine verbruikt deze namelijk als ie in werking is!!!!

ma
door malty Feb 26, 2022 om 10:49
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Die @1paul denkt het te weten. Er komt wel degelijk een stroomvoerende draad in contact met de aarde van de machine. Zeer waarschijnlijk zal vocht tussen de stroomvoerende draad en het metaal van de machine het contact maken. Het is niet noodzakelijk dat de  stroomvoerende draad zelf tegen het metaal van de machine zit om een lekstroom te veroorzaken.
Wanneer er een stroom naar aarde vloeit is het een soort kortsluiting, maar het heet aardsluiting. En of bij een aardsluiting de zekering eruit vliegt is maar de vraag, kan zijn dat de aardlek sneller is.

Uw laatste zin slaat echt alles, de heengaande stroom is altijd groter......
Lees eens het principe van een aardlekschakelaar. Als de heen- en terugkomende stroom niet gelijk zijn slaat de aardlekschakelaar uit. Dus de terugkomende stroom behoort gelijk te zijn aan de heengaande stroom.

panter22
door panter22 - Feb 24, 2022 om 17:20
6599 Antwoorden / Vragen

Je wilt de naam niet zeggen,maar het is dus een online winkel. Anders kun je geen beroep doen op je herroepingsrecht. Doe dat dan wel binnen 14 dagen.
Laat mij raden:https://www.refurbishednederland.nl/refurbished-wasdroger/
K
ijk voor je weer een refurbishd droger wilt kopen op Kieskeurig.nl . Dat weet je de specificaties en de leeftijd van de droger.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Feb 24, 2022 om 18:30
2770 Antwoorden / 41 Vragen

Aan de aansluiting ligt het niet, deze droger is defect en het ligt waarschijnlijk aan het verwarmingselement die bij opwarmen een aardsluiting veroorzaakt omdat er een klein gaatje in het element gebrand is. Zodra er vocht in dat gaatje komt slaat de aardlekschakelaar af maar dat zal niet gebeuren als de droger zonder vochtig wasgoed getest wordt. Als u een vorm van garantie heeft dan dient de verkoper het defect kosteloos te herstellen of anders u het aanschaf bedrag terug te betalen. De verkoper overtuigen in de hoop dat de droger nogmaals met vochtige schone doeken o.i.d. getest wordt kan een optie zijn maar waarschijnlijk weet de verkoper wel wat er aan de hand is en gaat in het ergste geval adviseren om de droger op een niet geaard stopcontact aan te sluiten want op die manier wordt de aardlekschakelaar niet afgeschakeld maar maakt ook dat de droger niet meer beveiligd is en in het ergste geval brandgevaar opleverd. Het is echter wel dat als de verkoper nu al stelt dat het aan de aansluiting te wijten is heb ik er weinig vertrouwen in dat het goed gaat komen want andere witgoed apparaten hebben het probleem niet en deze droger wel.

ho
door honda98 - Feb 25, 2022 om 12:03
103 Antwoorden / 1 Vragen

16 amperre zekerin gebruiken en maar 1 apparaat teglijk

gerbera
door gerbera Feb 26, 2022 om 11:18
7356 Antwoorden / 14 Vragen

En dan, is het dan opgelost? het is de AARDLEK die uitvalt en niet de groepszekering die tegenwoordig allemaal 16 amp. zijn tenzij je in een hutje op de heide woont..

ro
door ronny530 - Feb 25, 2022 om 13:03
2770 Antwoorden / 41 Vragen

Even een opmerking, als de stroom afname boven de 16 ampère uit stijgt schakelt de aardlekschakelaar niet af maar de betreffende groep schakelt af omdat de groep tot 16 ampère afgezekerd is. De aardlekschakelaar schakelt af als een sluiting naar aarde geconstateerd wordt en voorkomt een schok als een metalen deel die onder stroom komt te staan aangeraakt wordt.

sira
door sira Feb 25, 2022 om 14:00
2320 Antwoorden / 24 Vragen

In de openingstopic wordt er over de aardlekschakelaar gesproken, maar in haar reactie naar Grunn wordt er over de stoppen die doorsloegen gesproken.

ro
door ronny530 Feb 25, 2022 om 14:09
2770 Antwoorden / 41 Vragen

Is inderdaad wat verwarrend maar als de droger een daadwerkelijke sluiting heeft dan slaan de stoppen er bij aanzetten al uit.

La
door Ladyday21 Feb 25, 2022 om 14:35
17 Antwoorden / 3 Vragen

Ha, ja, sorry, als ik door de verkeerde woordkeuze voor verwarring heb gezorgd. Het was de aardlekschakelaar die afsloeg. (en daardoor valt natuurlijk de stroom uit en dan ben ik gewend om dat "de stoppen slaan door" 'te noemen.....

ro
door ronny530 Feb 25, 2022 om 15:48
2770 Antwoorden / 41 Vragen

Ik hoop echt dat de verkoper nog iets wil doen want u heeft nu een indicatie van wat er defect zou kunnen zijn. Een Miele is zeker ook tweedehands een goede aanschaf en deze kon dat defect al bij inkoop gehad hebben. Het is nu aan de verkoper om er iets mee te doen en hopelijk komt u er samen uit.

mo
door mof - Feb 25, 2022 om 14:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de aardlekschakelaar er bij u uitspringt bij gebruik van de wasdroger zou dat ook bij de leverancier moeten gebeuren. Een aardlekschakelaar reageert niet zozeer op kortsluiting, want dat kan ook zonder lek naar aarde gebeuren en dan springt hoogstens de zekering eruit. Een aardlekschakelaar meet of de ingaande stroom gelijk is aan de uitgaande stroom. Als er een lek naar aarde is dan zijn die twee ongelijk en springt de schakelaar eruit.

Ik zou naar de winkel gaan en vragen, misschien zelfs eisen, dat ze het apparaat in de winkel aansluiten en testen waar u bij bent. Wel met een tussengeschakelde aardlekschakelaar en goed geaard want als ze het apparaat aan zouden sluiten zonder zo'n schakelaar of zonder het te aarden dan werkt de aarlekschakelaar niet, want dan is er geen stroom lek naar aarde mogelijk.

ro
door ronny530 Feb 25, 2022 om 14:18
2770 Antwoorden / 41 Vragen

Ik had al een mogelijk defect aangegeven waardoor de aardlek pas afschakelt als de droger al enige tijd in werking is. Nogmaals droog laten testen schiet niet op want het probleem ontstaat niet direct maar pas als het verwarmingselement begint op te warmen en de vochtige lucht van het wasgoed langs het verwarmingselement gaat circuleren.

La
door Ladyday21 - Feb 27, 2022 om 14:06
17 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Wij hebben inmiddels een andere refurbished Miele droger via een andere winkel gekocht en vrijdag geleverd gekregen. Die doet het prima! En staat (ook tegelijkertijd met de wasmachine) de achterstallige was in te halen.... Voor alsnog gaan we er van uit, dat de andere winkel onze herroeping netjes af zal handelen.

Bers
door Bers - Jun 28, 2022 om 14:04
2 Antwoorden / Vragen

Zorg er inderdaad voor dat je de wasmachine en droger op een zelfde groep hebt staan waar geen andere apparatuur op aangesloten staat. Om te voorkomen dat deze tegelijk draaien heb ik wel eens gelezen dat dat met een combischakelaar kan.

ro
door ronny530 Jun 28, 2022 om 14:35
2770 Antwoorden / 41 Vragen

Rijkelijk laat want LADYDAY21 heeft sinds 27 februari als een droger in gebruik die het prima doet.