SD
door SD1 Feb 20, 2020 om 10:40
Huishouden & energie
Repareren gebarste tegel

Hallo Allemaal,

Wij hebben in de overgang van de kamer naar de keuken (aangebouwd in 2002) een doorlopende barst in onze tegels met vloerverwarming
we heb te weinig tegels om dit te vervangen, het zijn  tegels van 30x30 en vrij dun, wij zoeken nu een oplossing hoe wij dit een beetje netjes
kunnen repareren, want er komt natuurlijk vuil e.d. in, ik weet dat je het altijd blijft zien, maar  wij willen op den duur pvc eroverheen doen
maar daar moet ik eerst voor sparen

14938 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 20, 2020 om 10:42
16840 Antwoorden / 202 Vragen

Doe navraag bij een tegelspeciaalzaak of bouwmarkt of er kit of lijm te vinden/te gebruiken is waar dezelfde kleur aan is toegevoegd. En vul de scheur daar dan mee op.

ne
door neodutchio - Feb 20, 2020 om 11:24
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U zou eens ten rade kunnen gaan bij de verkoper. Wellicht liggen daar nog een aantal tegels. Deze moeten sowieso met een flexibele lijm vastgelegd worden. Doordat er op een naad tussen 2 vloeren is gelegd is dit probleem ontstaan. Als dit door een professional is gelegd zou u deze zelfs kunnen aanspreken op deze fout.
u kunt de kier ook altijd opvullen met voegmiddel.

SD
door SD1 Feb 20, 2020 om 11:29
91 Antwoorden / 50 Vragen

Na zoveel jaar denk ik dat we de professional toch niet meer erop aanspreken, hij heeft in ieder geval geen tegels meer dat heb ik al geinformeerd

ne
door neodutchio Feb 20, 2020 om 13:10
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Op het moment dat er verkeerd gelegd is, blijft de legger aansprakelijk.

gerbera
door gerbera - Feb 20, 2020 om 11:27
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Een oplossing is de barsten met tegellijm (poeder) in te wassen en met bruine kleur verfmengsel op kleur te brengen. Voeg het kleurmengsel toe nadat u de (natte) tegellijm heeft ingewassen en poets dit uit zodat het wolkpatroon enigsinds overeen komt. Probleem zal blijven dat de tegels op een andere plaats gaan barsten a) omdat het volgens mij wandtegels zijn, b) omdat onder de tegels niet volledig gelijmd is, c) de ondervloer niet vlak is. Verschil tussen vloer en wandtegels is dat vloertegels gladde onderzijde hebben en wandtegels een wat ruwe onderzijde. Veel suc6

SD
door SD1 Feb 20, 2020 om 11:37
91 Antwoorden / 50 Vragen

De Tegels zijn door een proffesionel gelegd er is een pallet egaline ingegaan het is compleet waterpas, en het zijn echt vloertegels, tevens zijn ze volledig gelijmd, het is alleen dat de aanbouw iets is verzakt, dit zie je ook op een deel van de muur, deze hebben wij overgeschilderd met flexibele verf
ook die verzakking is niet te verhalen want dat bedijf welke het gebouwd heeft in 2002 is failliet

gerbera
door gerbera Feb 20, 2020 om 14:44
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Prettig te weten, maar kunt u iets met mijn advies?

aurora1
door aurora1 Feb 20, 2020 om 23:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uitstekend advies. Ietwat vergelijkbaar met het oplossen van scheuren in hout e.d.

me
door mein33 - Feb 20, 2020 om 18:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Jamer dat er is doorgetegeld op een constructienaad.
Maar blijkbaar heeft het wel, tot de extreme droogte periode van vorig jaar, gehouden.
De breuklijn zal altijd zichtbaar blijven en des te meer u er aan rommelt, des te duidelijker wordt het zichtbaar.
Scheurtjes vooral niet vullen met een product die in een later stadium niet of slecht bewerkt kunnen worden.
Een mogelijkheid is het gebruik van voegcement, heel waterig (dun) aanlengen en met een spons inwerken en het overschot direct, maar voorzichtig, verwijderen.
Toch lijkt niets doen mij de beste optie aangezien de kans dat de verzakking nog iets zal doorzetten en de scheurtjes daardoor breder worden zeer wel aanwezig is.

Ni
door Nientje1980 - Feb 20, 2020 om 20:15
46 Antwoorden / Vragen

Ik heb voor mijn tegelvloer picobello reparatieset voor tegels en keramiek gebruikt. Is een setje van een paar tientjes, en kleuren die extra nodig zijn kunnen makkelijk extra besteld worden.
wellicht dat dit ook iets is voor u. Ging bij mij wel maar om kleine butsjes, dus weet niet hoe het werkt op grotere oppervlakten.
U kunt altijd bij een verkooppunt informeren.
succes met de reparatie.

Leopalm01@
door Leopalm01@ - Feb 21, 2020 om 16:37
11 Antwoorden / Vragen

voeg specie kan een optie zijn

sira
door sira - Feb 21, 2020 om 20:11
2332 Antwoorden / 24 Vragen

Niet alleen het probleem, maar ook de tegels zijn identiek als bij mij. Dit zijn inderdaad zéér dunne tegels. Ook bij mij zitten ze in de aanbouw die ook iets is verzakt, waardoor de tegels barsten.

Ik heb de tegelhelften die het verste in de aanbouw liggen (dus t.o.v. de bestaande woning), er voorzichtig met een plamuurmes uitgehaald. Ik vermoed dat het daar bij u ook verzakt is, omdat de aanbouw zelf aan de gevel verankerd is. Ik heb toen de vloer opgehoogd met specie, zodanig dat de vloer weer dezelfde hoogte kreeg als de vloer van de niet-verzakte tegelhelft. Tegelhelft er weer in en goed aandrukken tegen de bestaande tegelhelft (eventueel een klein klosje maken, zodat het goed blijft liggen). Zodra alles goed droog is, de tegels weer voegen. Helemaal onzichtbaar zal het niet worden, maar wel beter.

user123
door user123 - Feb 21, 2020 om 23:02
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Hier had een dilatatie voeg gemaakt moeten worden.

inslijpen en een strip plaatsen is de meest degelijke oplossing want dit gaat onherroepelijk verder. Stukjes zullen gaan afbreken. Misschien is het ook nog mogelijk om een strook van 2 cm uit te slijpen en dit te vullen met stoken van de rest tegels. Dat is afhankelijk van de hoeveelheid materiaal.

mathijs_b
door mathijs_b - Feb 23, 2020 om 12:11
641 Antwoorden / 77 Vragen

Leg er alvast een pvc "drempeltje" op; een strook pvc met afwerkrandjes.
Als er later pvc op komt, wordt het probleem vanzelf voorgoed opgelost.

br
door brigges - Feb 23, 2020 om 12:29
11 Antwoorden / 1 Vragen

Zoek een heel afwijkende tegel die min of meer er toch tussen past, Zo maak je ook een overgang van keuken naar kamer.

Iv
door Ivo W - Feb 23, 2020 om 12:30
729 Antwoorden / Vragen

Hier mist een dilatatie voeg. De mate van zetting tussen het hoofdgebouw en de later geplaatste aanbouw verschillend. Hierdoor werkt de ondergrond niet hetzelfde en staat spanning op de plek waar de bouwdelen bij elkaar komen. Nieuwe tegels zullen na verloop van tijd opnieuw breken.

jo
door jorisw Feb 23, 2020 om 14:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad. Het beste is om nu over de hele lengte (of breedte een voeg te slijpen en die met kit en een sierstrip afwerken. Dan voorkom je in ieder geval dat de andere tegels net op een andere plek gaan scheuren (en dan wordt het pas echt lelijk).