thunderbird
door thunderbird Apr 20, 2022 om 12:29
Huishouden & energie
Rijzen brooddeeg

Goede middag, kan iemand mij misschien vertellen hoe het komt dat als ik brood bak met een bakmachine het deeg eerst rijst tot boven in het apparaat om vervolgens helemaal in te zakken?  Met kant en klare producten gaat het matig tot redelijk maar met zelfgemengde samenstelling lukt het niet. Ik gebruik altijd spelt volkorenmeel. Ik heb ook geprobeerd de spelt te mengen met bloem en zelfs zelfrijzend bakmeel maar niets lukt mij. Iemand een idee?
   Mvg, Koos

5023 9 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Apr 20, 2022 om 12:32
854 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo,

Kijk een op deze site.

brood zakt in elkaar.

Succes met het volgende brood.

marita5
door marita5 - Apr 20, 2022 om 12:37
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Thunderbird ,

HET BROOD IS INGEZAKT

Indien uw brood ingezakt lijkt langs de kanten, wil dit zeggen dat het deeg te vochtig was. Probeer iets minder van de hoeveelheid water te nemen. Wanneer u geconserveerd fruit of groenten gebruikt, laat ze dan eerst goed uitlekken en wrijf ze goed droog voordat u ze gebruikt. Ze zijn een lange tijd doordrenkt waardoor ze overtollig vocht bezitten.
Na het bakken dient u het brood direct uit de machine te nemen. Wanneer u het brood langer in de bakvorm laat zitten, zal het vocht in het brood naar de bodem zakken waardoor de knapperigheid van het brood afneemt. Zorg er daarom altijd voor dat u het brood zo snel mogelijk uit de bakvorm haalt en laat afkoelen op bijvoorbeeld een rooster.
Probeer een lichtere bloemsoort. Het inzakken is soms het gevolg van een te zware bloemsoort.
Een andere mogelijkheid is dat er teveel gist is gebruikt, waardoor het deeg te hard is gerezen. Voeg dan wat minder gist toe.

Zie deze links ,

https://www.smulweb.nl/blog/post/broodbakmachine--problemen-en-vragen

https://molendehoopstiens.blogspot.com/2017/04/tips-trucs-voor-de-broodbakmachine.html

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 20, 2022 om 12:54
7185 Antwoorden / 3 Vragen
tenormin
door tenormin - Apr 20, 2022 om 13:40
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Als u misschien Facebook heeft, ga naar de groep Heel Holland Bakt. Daar zitten mensen die, naast prachtig gebak maken ook veel broodbaksters die hun 'geheimen' uitwisselen, vooral over brood. Vooral een mevrouw Betty Krikke blinkt uit in haar broodbaksels en kennis daarover.

thunderbird
door thunderbird Apr 21, 2022 om 13:29
87 Antwoorden / 52 Vragen

Goede tip, bedankt Tenormin

tenormin
door tenormin Apr 21, 2022 om 13:42
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Graag gedaan, @thunderbird.

panter22
door panter22 - Apr 20, 2022 om 16:40
6599 Antwoorden / Vragen

Bakken in een broodbakmachine komt nogal precies. Gebruik gist in het brood. Zelfrijzend bakmeel is voor cake en koekjes.
Kijk eens hier voor recepten.
https://www.plezierindekeuken.nl/speltbrood-recept-broodbakmachine-bak-zelf-speltbrood-broodbakmachine/

kr
door kraanjan Apr 22, 2022 om 17:19
16 Antwoorden / Vragen

Een alternatief voor zelfrijzendbakmeel is zuiveringszout/ dubbelkoolzure soda wat we voor koekjes gebruiken. voor cake gebruik ik helemaal geen bakpoeders. Eieren,suiker bainmarie opkloppen, voeg de bloem toe onder voorzichtig spatelen en dan de opgeloste ( vloeibaar ) gemaakte boter of margrine toe. Succes verzekerd.

panter22
door panter22 Apr 22, 2022 om 17:24
6599 Antwoorden / Vragen

Zuiveringszout heb ik nog nooit geprobeerd. Ipv boter gebruik ik meestal olijfolie en voor suiker een deel agavesiroop

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 20, 2022 om 17:23
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ook hierbij nog een recept m.b.t. bakken van brood met zelfrijzendbakmeel. https://www.foody.nl/recepten/?q=brood+bakken+zelfrijzend+bakmeel. Het lijkt ook mij dat uw deeg te nat is en u kreeg al veel andere verwijzingen. Broodbakken met zelfrijzendbakmeel kan dus wel en is het een kwestie van deze recepten volgen.  (In plaats van gist kan desem ook bij gebruik van niet zelfrijzend bakmeel).

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 20, 2022 om 18:02
2048 Antwoorden / Vragen

Ik zou toch ook het apparaat zelf eens testen door in de supermarkt het meest industriële product te pakken dat je kunt vinden, iets dat echt niet kan mislukken [sic] en de instructies heel nauwkeurig op te volgen en te zien dat dat er wel goed uitkomt.

thunderbird
door thunderbird - Apr 21, 2022 om 13:33
87 Antwoorden / 52 Vragen

Goede middag, hartelijk bedankt voor alle tips, ik ga er zeker mee aan de slag. Ik heb de eerste twee weken niet veel tijd maar daarna ga ik aan de slag. Ik laat wel weten hoe het gegaan is.   Groeten, Koos

panter22
door panter22 Apr 21, 2022 om 14:47
6599 Antwoorden / Vragen

Ik ben benieuwd.

marsha
door marsha - Apr 23, 2022 om 23:14
36 Antwoorden / 11 Vragen

Langer kneden, langer laten rusten (als dit niet auto in broodbak gaat?) Of meer gist toevoegen