ma
door martinpieter Apr 27, 2013 om 14:44
Huishouden & energie

Rioollucht wasmachine

Beste mensen,
Als de wasmachine centrigeert gat het enorm stinken. Zelfs in de serre waarin roosters (spouwmuren) zitten. Ik ben op onderzoek uit gegaan en het blijkt dat het onder de vloer deze zelfde lucht ontstaat tijdens spoelen en centrifugeren. Het lijkt ook dat ik iets hoor van water hoor sijpelen maar dat kan ook door een buis gaan. Wat kan dit zijn.? Twee jaar geleden hebben wij een niewe cv gekregen, waarbij aansluiting is gemaakt op een buis onder de vloer voor het water,.Weet niet op wat voor buis. Kan dit er mee te maken hebben?

heel graag uw antwoord

bedankt Henderika Smedinga

52377 26 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Apr 27, 2013 om 19:10
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U zult de afvoer aansluiting eens moeten controlen of er een waterslot in zit en of deze dus wel voldoende capaciteit heeft om de druk van de centrigeren kan hebben. Daar komt dan ook de stank vandaan

holstein
door holstein - Apr 27, 2013 om 19:19
922 Antwoorden / 16 Vragen

Is de afvoerbuis niet lek of kapot, zodat het afvoerwater gewoon onder u huis loopt, want dat kan na verloop van tijd die lucht ook veroorzaken.

ma
door martinpieter - Apr 27, 2013 om 20:14
1 Antwoorden / 2 Vragen

De afwasmachine staat er naast en komt op dezelfde buis uit.
Ik ga er nog even goed op letten, maar dan ruik ik het niet.

tijger1
door tijger1 - Apr 27, 2013 om 21:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de wasmachine gaat centrifugeren wordt het water met kracht weggepompt. Ik weet natuurlijk niet hoe de afvoer van dat water geregeld is, maar die afvoer moet in ieder geval belucht zijn, anders trekt dat weggepompte water andere sifons leeg, waardoor u het riool zult ruiken. Dat dat niet met de vaatwasser gebeurt, komt omdat daaruit veel minder water wordt weggepompt en waarschijnlijk ook niet zo snel.

Als de afvoerslang van de wasmachine strak in een afvoerpijp zit, kan dat dus gebeuren. Die afvoer moet dus ook lucht kunnen krijgen, dus hogerop open zijn. U kunt er bijvoorbeeld wel een papieren zakdoekje in doen, dan kan er nog genoeg lucht meegezogen worden.

De aansluiting van de cv zal voor de overdrukbeveiliging zijn, en heeft hiermee volgens mij niets te maken.

poltol
door poltol - Apr 28, 2013 om 15:34
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 27 apr 2013, 21:17]

De aansluiting van de cv zal voor de overdrukbeveiliging zijn, en heeft hiermee volgens mij niets te maken.

Toch wel,
Want als de bestaande be/ont luchtings leiding gebruikt wordt als afvoer van de CV dan kan het deze oorzaak hebben.
Het riool kan dan namelijk niet goed be/ont lucht worden.
En vooral met centrifugeren gaat er meer lucht mee door de wasmachinepomp/afvoer.
Extra be/ont luchting, via een T stuk, maken boven op de aansluiting van de CV kan heel goed helpen.

Succes, poltol

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2013 om 16:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou die extra beluchting dan maar maken boven de afvoer van de wasmachine.

ka
door kaatjevbeek - Apr 29, 2013 om 12:27
14 Antwoorden / 1 Vragen

Kunnen de bakjes voor wasmiddel en wasverzachter eruit gehaald worden? Kijk dan goed hoe ze vastzitten, haal ze eruit en maak ze schoon. En dan een grote kop schoonmaakazijn in de machine doen en de wasmachine (water openen! ;-) ) op de volle 90 graden een hele wasbeurt laten draaien. Ruikt hij dan nog... een keer herhalen met soda.
Veel succes.

labren
door labren - Apr 29, 2013 om 13:07
862 Antwoorden / 0 Vragen

je moet even onder de vloer kruipen om te kijken of de afvoer leiding nog wel goed in elkaar zitten , misschien moet je ze wat verder inelkaar schuiven en kijk of alle stankafsluiters vol staan met water en als de afvoer buis waar de afvoer slang van de wasmachine inhang te kort is moet je die even verlengen want als die tekort is trek die je stank afsluiter leeg en de afvoer slang van die machine niet helemaal in de afvoer steken hij hoef er maar 10 cm in te zitten

kl
door klasina - Apr 29, 2013 om 13:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als je één keer in het jaar je wasmachine op 95 gr. laat draaien, met wasmiddel maar zonder wasgoed, ben je de vieze lucht kwijt. Die luchtjes krijg je doordat we met minder temperatuur wassen en koekt het aan, in je wasmachine.
Dit advies kreeg ik van een monteur en heb er baat mee gehad.
Succes er mee..

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2013 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kaatjevbeek

De wasmachine stinkt niet, maar die lucht komt uit het riool, omdat het sifon leeggetrokken wordt.

hareut
door hareut - Apr 29, 2013 om 14:07
16 Antwoorden / 4 Vragen

Is het een rioollucht of een brandlucht ? Hoe oud is de wasautomaat ? Al eerder deze lucht geroken of is dat na werkzaamheden b.v., aan de afvoerleiding.

ho
door houbi - Apr 29, 2013 om 14:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

U beschrijft een hele boel. U schrijft dat er 2 jaar geleden waarschijnlijk de condens?overstortleiding van de cv op de riool is aan gesloten.
Hier kan het probleem ontstaan,
Ik weet niet hoe vakbekwaam de installateurs waren, maar misschien heeft men onder de vloer dit aangsloten op een syfon en wordt deze steeds leeggedrukt als de wasmaschine spoelt. Deze syfon wordt weer gevult door condens vanuit de cv ketel en dan ruik je niks meer.
Het kan ook zijn dat die monteurs gewoon een gat in het riool hebben geboord en de aafvoer erin hebben geduwt, dit hebben ze misschien niet goed gedaan of misschien is deze verbinding los gegaan.
De eerste plek waar U dus moet gaan kijken is onder de vloer bij deze aansluiting.
Dan kunt U gaan kijken waar de eventuele beluchtingsleiding van het riool is aan gesloten.
Dit is een leiding die dus van beneden naar boven loopt en vaak via het dak naar buiten gaat.
Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar soms heeft men ook het stomme idee gehad deze in een schoorsteen kanaal te duwen. En als dan de riool begint te verstoppen gaat er ploseling meer (riool)lucht door dit kanaal. Loopt dit kanaal nu tot beneden kan het zo maar zijn dat het begint te stinken.
U zou ook de riool eens goed kunnen spoelen, dit omdat ik vermoed dat de triool begint te verstoppen, want meestal hoort men de riool overal als dit beint, spoelt men ze nu (dus met veel water) zie je dat meteen omdat het water dan waarschijnlijk na een tijdje niet meer weg kan (kunnen bv de riool van de cv te ver in de riool hebben geduwt als ze het via een gat hebben aangesloten).

Zelf denk ik niet dat U het bij de wasmachine moet zoeken omdat U ook op andere plekken de stank heeft.

Maar het kan ook zijn zolas al eerder beschreven dat de riool gewoon ergens kapot is, kan soms jaren duren voordat men dat gaat ruiken.

Succes,

Rob

wimmi20
door wimmi20 - Apr 29, 2013 om 14:29
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Als de stank alleen optreedt bij het wassen dan is dat vreemd.
Als onder de vloer een lek zou zijn dan is de stank er constant.
Kunt u niet met een zaklantaren onder de vloer zien of daar water staat ?
En in de woning : hangt de afvoerslang in een pijp die minstens 1 meter hoog is ?
En zit er in die pijp een zwanenhals (stankslot) ?

av
door avdp - Apr 29, 2013 om 18:50
29 Antwoorden / 0 Vragen

Zit er iets in de afvoer van de wasmachine dat de afvoeropening open houd, b.v. een beugel uit een BH, zou zo maar kunnen, bij mij was dit het euvel, eruit halen en het is opgelost.

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2013 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@avdp

Een beugel van een bh die door de pomp is gegaan naar de afvoer? Dat kan dus niet.

av
door avdp - Apr 29, 2013 om 19:07
29 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 29 apr 2013, 18:57]@avdp

Een beugel van een bh die door de pomp is gegaan naar de afvoer? Dat kan dus niet. nee die zit dan nog voor de pomp en houd de opening open naar pomp en afvoer en daardoor krijgt de rioollucht vrij spel naar de wasmaschine.

tijger1
door tijger1 - Apr 29, 2013 om 19:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=avdp schreef op maandag 29 apr 2013, 19:07][quote=tijger1 schreef op maandag 29 apr 2013, 18:57]@avdp

Een beugel van een bh die door de pomp is gegaan naar de afvoer? Dat kan dus niet. nee die zit dan nog voor de pomp en houd de opening open naar pomp en afvoer en daardoor krijgt de rioollucht vrij spel naar de wasmaschine.

Het gaat pas stinken als de wasmachine centrifugeert. Het stinkt niet in de wasmachine Als de machine niet gebruikt wordt, stinkt het niet.

Er zit overigens geen klep voor de pomp in de wasmachine

te
door tessa.31 - Apr 29, 2013 om 22:26
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een halfautomaat wasmachine en die stinkt ook heel soms als hij centrifugeert. Ik gooi dan altijd een halve kop gloor in de (lege) cenrifuge en na 2 dagen spoel ik alles eruit en de stank is verdwenen. Die stank wordt veroorzaakt doordat na het centrifugeren een beetje water in de slang blijft staan en op den duur gaat dat dus stinken.

winni
door winni - Apr 29, 2013 om 22:58
12 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zou u aanraden als u dat nog niet gedaan hebt om een paar x heet te wassen dan gaat de huidvetten /luis en klakaanslag weg en meestal de geur ook

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2013 om 00:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=winni schreef op maandag 29 apr 2013, 22:58]Ik zou u aanraden als u dat nog niet gedaan hebt om een paar x heet te wassen dan gaat de huidvetten /luis en klakaanslag weg en meestal de geur ook

Het gaat NIET over stank in de wasmachine.

wimmi20
door wimmi20 - Apr 30, 2013 om 01:59
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nee Tijger,
het stinkt niet alleen als de machine centrifugeert.
Ook tijdens spoelen schrijft TS.
Tijdens het spoelen gaat er veel water door de slang.
Er is dus geen stilstaand water in de slang dat stinkt.
Alweer zo'n verhaal met een luchtje.
Ik heb TS een vraag gesteld, en zoals gebruikelijk bij vreemde problemen wordt die vraag niet beantwoord.

ta
door tar - Apr 30, 2013 om 02:06
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tessa.31 schreef op maandag 29 apr 2013, 22:26]Ik heb een halfautomaat wasmachine en die stinkt ook heel soms als hij centrifugeert. Ik gooi dan altijd een halve kop gloor in de (lege) centrifuge en na 2 dagen spoel ik alles eruit en de stank is verdwenen. Die stank wordt veroorzaakt doordat na het centrifugeren een beetje water in de slang blijft staan en op den duur gaat dat dus stinken.
Beste Tessa en andere lezers,

Chloor kan onderdelen van uw wasmachine onherstelbaar beschadigen...

Gebruik geen chloor, maar was de allerlaatste was op 90 graden en druk bij nieuwe wasmachines de knop in voor Extra Spoelen.
Hierdoor blijft er alleen schoon water achter in de afvoerslang.

Nieuwe wasmachines (na ongeveer het jaar 2000 geproduceerd) gebruiken meestal veel te weinig spoelwater (waterbesparing te ver doorgevoerd) om alle wasmiddelresten uit de was te kunnen spoelen tijdens een normale wasbeurt, waardoor ook de wasmachine/de afvoerslang (langzaam) vervuilt met wasmiddel en/of vuil uit het wasgoed zelf.

Vloeibare wasmiddelen verstoppen afvoerleidingen sneller/vervuilen wasmachines sneller dan beter werkende poederwasmiddelen... (Test poederwasmiddelen consumentenbond).

Vergeet ook niet dat wasgoed alleen bacteriologisch schoon wordt door de was te verhitten boven de 80 graden.

"Vetluis" is niets anders dan schimmel en vuilresten die achter zijn gebleven in de wasmachine en gaan stinken/schimmelen doordat er op een te lage temperatuur is gewassen en/of de wasmachinedeur niet open blijft staan.

"Vetluis" verdwijnt gewoon als de allerlaatste was op 90 graden wordt gewassen, de wasmachine van binnen wordt afgedroogd en de wasmachinedeur blijft openstaan!

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2013 om 09:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmi20

Dat weet ik, maar ik wilde niet de hele vraag herhalen van Ts.

Dit is gewoon een probleem van niet voldoende beluchting van de afvoer, waardoor sifons, dus stankafsluiters worden leeggezogen, zodat er een open verbinding is met het riool. Heel simpel.

Maar nu krijg je weer alle antwoorden over een stinkende wasmachine, en die stinkt niet.

tot15karakters
door tot15karakters - May 17, 2013 om 11:54
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat de CV Ketel en de Wasmachine op 1 riool leiding zitten en die vermoedelijk iets aan de kleine kant is of vervuild krijg je dat het waterslot in de Sifon leeg geblazen kan worden.

De oplossing is pijp van de Wasmachine afzagen vlak boven sifon, dan een verloop en dikkere pijp erop.
Meestal is het 32 mm buitenzijde.. 40 mm is al beter maar nog grotere zou ik nemen.
Dan heeft het water de tijd om weg te zakken en is er tussen de slang wasmachine en de pijp voldoende ontluchting.

Verder kun je eerst de sifon schoonmaken, meestal dopje onder en anders de volledig uit elkaar te halen met schroeven, afhankelijk welke je hebt.
Een te kleine afvoer kan dit veroorzaken, mijn Wasmachine en Vaatwasser had ik ooit op 2 kleine van 32 aangesloten en na een hele grote met verloopstuk was het toen ook opgelost.

kkruidentuin
door kkruidentuin - May 17, 2013 om 12:01
22 Antwoorden / 4 Vragen

Het is goed mogelijk dat er een verstopping in de machine zit het water dat er in blijft staan gaat op de duur erg stikken. Ik neem aan dat u deze aansluiting al lang heeft, het is niet pas geinstaleerd, ander is het mogelijk dat er een chifon (zwanenhals) ontbreekt bij de afvoer.Het is mogelijk dat de afvur niet schuin genoeg is gemaakt en zelfs ook dat de buis waar de afvoer op aangesloten is niet goed ligt ( schuin aflopend) of verstopt zzit. IK zou als je er zelf niet bij kunt een loodgieter laten komen. Als het ook in de wasmachine kan zitten een wasmachine monteur. Vraag? wordt de was gooed gecentrifugeerd? Als je was ten opzichte van enkele weken geleden natter uit de machine komt zit daar het probleem. Heb ik zelf ook gehad.

tijger1
door tijger1 - May 17, 2013 om 12:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kruidentuin

Als u nu eerst de vraag eens leest, voordat u reageert. De wasmachine stinkt niet, maat het gaat pas stinken in die ruimte en daaronder als de wasmachine centrifugeert en spoelt. Dat betekent dat het riool tijdens het centrifugeren niet meer voldoende belucht wordt en het water in de stankafsluiter gaat hevelen en droog komt te staan. En dan ruik je het riool.

Maar Ts zal ondertussen wel weten wat het euvel is en opgelost hebben.