hi
door hilde-janine Mar 8, 2011 om 15:45
Huishouden & energie

Roestig bestek uit vaatwasser

Sinds de plaatsing van onze nieuwe keuken in november 2009 geeft de nieuwe afwasmachine van Siemens roestvlekken op ons bestek. Niemand kan verklaren hoe dit kan. Na een half jaar is de vaatwasser omgeruild voor een andere vaatwasser van Siemens. Het ging een half jaar goed en plotseling trad er weer dagelijks roestvorming op het bestek op.
Er is geen verandering in wasmiddel, bestek, pannen o.i.d. geweest. Siemens zegt dat het niet aan haar machine ligt, maar waar kan dit zeer vervelende probleem mee te maken hebben?
Ik doe alleen maar spullen in de vaatwasser die vaatwasmachinebestendig zijn en heb bovendien al jaren hetzelfde bestek en dezelfde pannen in gebruik.

75874 29 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb hier een stukje gevonden over chloor in combinatie met roest vast staal:

Gevoeligheid voor chloor

Roestvaste staalsoorten zijn zeer gevoelig voor chloor. Stadswater, zwembadwater, bleekwater (NaOCl), zoutzuur (HCl) en ijzertrichloride (Fe2Cl3) zijn zeer agressief op roestvast staal. Putcorrosie (Engels: pitting) is de corrosie waarbij zich putjes in het oppervlak vormen. Als bijvoorbeeld roestvast staal AISI 304 in contact komt met chloorhoudend water, van bijvoorbeeld drinkwater of zwembadwater, dan zal het chloor plaatselijk de beschermende laag chroomoxide aantasten. Er ontstaat dan het begin van een ondiep putje, waar zich weer meer chloorionen verzamelen, waardoor de aantasting bij voorkeur op die plaats doorgaat en het putje dieper wordt. Uiteindelijk ziet het materiaal er grotendeels gaaf uit, maar met een aantal putjes over het oppervlak. Typisch bij putcorrosie zijn de gaatjes juist naast een lasnaad.

Het zit dus misschien in het chloor gehalte van het water!

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Als u een alles in een tablet gebruikt per wasbeurt en verder niets, kan dit normaal niet.
Of u bestek is te oud geworden zo dat het zwart word, wat normaal is, vooral in de vaatwasser, en of het bestek is van slechte kwaliteit, of u gebruikt te veel wasmiddel, of nog extra zout wat ook slecht is voor u bestek.

Succes er mee.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het stukje van Pino lees, zou dat inhouden dat U misschien in een regio woont waar misschien meer chloor in Uw leidingwater zit dan in andere regio's.
Blijft inderdaad wel raar dat het dan alleen sinds Uw laatste vaatwassers van Siemens gebeurt. Zelf toch niet iets anders gedaan dan voorheen ??

Groeten.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor de reacties. Echter alle aangedragen suggesties lijken niet op te gaan in onze situatie. We wonen in Haarlem en ons is niet bekend dat hier extra chloor in het water zit. Bovendien hebben we, na plaatsing van de tweede Siemens machine, een half jaar geen roestvlekken gehad. En dat met hetzelfde bestek, hetzelfde wasmiddel etc. Het bestek is niet oud, bestaat uit een 18/10 legering. Bovendien hebben we nieuwe messen gekocht en ook die krijgen meteen roestvlekken. Ik gebruik eigenlijk altijd de alles-in-1 zeepkussentjes van Dreft, maar ook met 'pure' Suntabletten, dus zonder glansmiddel, is het resultaat hetzelfde. De reactie van Siemens nadat een roestig mes was onderzocht, is dat de roest met stahlfix is weg te poetsen. Daar waren we inderdaad zelf ook al achtergekomen, maar dat is toch niet de bedoeling van een afwasmachine? Dat je na de wasbeurt je messen moet poetsen met stahlfix??? Siemens neemt hierin geen verantwoordelijkheid en zegt alleen maar dat het niet aan hun machine ligt. Maar waar ligt het dan wel aan? Voorheen hadden we een Bosch vaatwasser en daarmee hebben we deze klachten nooit gehad. Ook toen gebruikte ik Dreft afwasmiddel 'alles-in-1' en hadden we dezelfde messen. Extra veel zout gebruiken we ook niet. Alleen de hoeveelheid zoals voorgeschreven, want geen zout was ook niet goed voor de vaatwasser is ons verteld.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je al gekeken of je, als je de vaatwasser laat draaien, er geen dingen instaan die wel (een beetje) kunnen roesten?

Kleine roestplekjes die gemakkelijk weg te poetsen zijn, zijn bijna altijd een soort roestafzetting van andere zaken in de vaatwasser.

Ik heb er de ene keer wel en de andere keer geen last van, sommige van mijn pannen hebben namelijk geklonken handvatten en stelen, en die klinknagels zijn niet van roestvrij staal.

Gevolg: geen pannen meegewassen is geen roestplekken, wel pannen meegewassen is wel roestplekken.

Ik weet niet of dit ook bij jou geldt, maar bij mij in ieder geval wel.

Succes met de zoektocht.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor je reactie, het klinkt aannemelijk wat je zegt.
Echter, het gaat helaas niet om kleine roestplekjes. Vaak is het hele snijvlak en/of handvat van het met roestig. De pannen die ik meewas zijn alle vaatwasmachinebestendig. Bovendien verklaart dit nog niet het feit dat het een half jaar goed gegaan is na levering van de tweede nieuwe afwasmachine. Daarna begon het ineens weer. En ik heb al die tijd dezelfde pannen gebruikt.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

ook wij kregen een aantal jaren geleden problemen met ons bestek. Al sinds 1991 deden wij ons bestek in de vaatwasser en sinds een jaar of vier kregen we plekjes op de messen. Die plekjes werden al snel gaatjes..Omdat de problemen zich alleen voordeden op de messen kwamen we er al snel achter dat het te maken heeft met de samenstelling, een bepaalde toevoeging aan de messen, messen moeten immers harder zijn dan bijv. vorken en lepels. Onze van Kempen & Begeer cassette was inmiddels niet meer om aan te zien en we schaamden ons als we gasten kregen. Navraag leerde ons dat de vaatwasmiddelen steeds aggressiever werden gemaakt om de vaat vlekkeloos schoon te krijgen. Op advies van de vaatwasmonteur wassen wij met poeder, zout en glansspoelmiddel omdat dit beter is voor vaat, vaatwasser en de portemonnee. Alles in één tabletten hebben vaak problemen met óf schoonmaken, óf droogresultaten zijn niet al te best. Omdat de messen van onze cassette uit 1984 niet meer zijn na te bestellen hebben we onlangs een nieuwe cassette (van Villeroy & Boch) gekocht en na de eerste keer in de vaatwasser meteen weer roestplekken op de messen. Deze hebben we inmiddels kunnen wegpoetsen en we wassen het bestek van onze cassette maar op de hand af..Eerst kregen we te horen dat het te maken had met bijv. aardappelschilmesjes e.d. maar als ik alleen bestek van de cassette waste kreeg ik ook roestvlekjes..waarschijnlijk blijven roestdeeltjes toch achter in de vaatwasser. Onze eerste vaatwasser was een Pony (klein tafelmodel), daarna een Bosch en sinds 3 jaar een AEG. Wij wonen in IJmuiden, dus heel dichtbij Haarlem en heeft dus niets te maken met chloor..

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een vreemd geval, U verteld pannen in geeft roest, geen pannen in geen roest, zijn de pannen en de handvaten volledig roestvrij staal 18/10, want dit is het goede spul. Ook gebruik ik tabletten, (helaas) zonder citroen toevoeging van Aldi en ook is het belangrijk om in de vaatwasmachine zout te gebruiken, want maakt het water zachter voor een schoner resultaat. Dan blijf ik ook ouderwets door spoelglans te gebruiken, wat geeft ook een film op de vaat voor beter drogen. Bij mijn professionele machine konden we dit uitschakelen, want de bierglazen waren "vettig" en het bier sloeg dood. Dan de binnen kant van de machine is ook roestvrij staal en dit roest niet. Het blijft een vreemd geval en laat je niet uit het veld slaan en blijven proberen.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,
ik heb hier ook last van gehad, maar nog erger dat mijn vaat niet droog was. Ben overgestapt op de gewone ouderwetse poeder, spoelglans en ontharder. Werkt perfect. Veel schoner en droger als met die alles-in-een tabletten.
Misschien eens de moeite om het uit te proberen.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ook last van roestvorming gehad, vooral op bestek. Van alles geprobeerd, zoals citroensap toevoegen e.d. Ook hebben wij verschillende tabletten gebruikt, dure en goedkope. Nu gebruiken wij de vaatwastabletten van Lidl en deze bevallen goed. De roestvlekken zijn verdwenen. Verder hebben wij gehoord dat je beter geen zout in de vaatwasser kunt gebruiken (dit omdat het ook vlekken kan veroorzaken), wel glansspoelmiddel. Wij weten natuurlijk niet of je hier iets aan hebt en wat je allemaal al hebt geprobeerd, maar misschien heb je er iets aan?

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Libra1942 Hallo bij mij is ook gebleken dat b.v. messen van Tomas(ziet er stoer uit),maar al na een paar keer in de vaatwasser had ik er ook roestvlekken op.Deze waren gekocht bij de Vomar (kaart zegeltjes en 4,95 euro.Ik heb daarop de Vomar benaderd en ze zeiden,nee in der daad zijn ze niet wasmachine bestendig.Waarop ik zei dan mogen jullie dat wel eens aangeven bij het reclamebord(toen werd het stil)discussie beiindigd! De fabriek was met geen mogelijkheid te traceren.Dus sta ook ik ze met de hand af te wassen ANO 2011! Groet Cor

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb eens gespit in de Duitse consumenten sites.
Wat ik daar lees.
Sommige beweren de roest komt van de kooi in de machine.
Het lijkt een volgens veel sites een siemens kwaal te zijn.

Als oplossing aluminium folie mee wassen.
Ook zijn er aluminium kegels en kogels te koop die de roest moeten vorkomen.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien heb je hier iets aan: ook wij hadden last van roestplekken op het bestek in het begin, totdat ik het bestek met b.v. stroopresten vooraf afspoelde. Nu, na ongeveer 1 jaar practisch geen plekken meer gehad.
Succes!

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb een Siemens vaatwasser en voorheen een Bosch.
Met beide machines heb ik roestplekjes, maar vooral op de messen.
Ik heb dit nagevraagd in de winkel en die kon me vertellen dat het komt door een ander materiaalsoort. Bijv. een kaasschaaf, een theezeefje, een brood of aardappelschilmesje enz. Deze zijn vaak geen 18/10 roestvrijstaal.
Ik spoel altijd mijn hele vaat af, voordat ik hem in de vaatwasser stop.
Ook diverse merken vaatwasblokjes geprobeerd, ook poeder met glansmiddel en zout, maar dit helpt allemaal niet.
Ik ga eens proberen om een stukje folie mee te wassen, dat lijkt me een goede tip!

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedendag,

Op het risico af dat ik dubbelpost, het eerste antwoord is is kennelijk door een fout niet verstuurd.

TS,
Gaat het alleen om messen of ook ander bestek?
Ik heb eerder gehoord dat als messen tegen een ander soort staal komt er een soort roest plekken op komen. Vorken en lepels zijn zachter.
Omdat dit bij u na aanschaf van een andere machine is opgetreden, bent u wellicht overgegaan van een besteklade ( b.v. Miele, alle bestek ligt los van elkaar) naar een bestekmandje waar al het bestek tegen elkaar aan staat.

Succes

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb last van roestplekjes op de messen. Ik heb me vaak afgevraagd hoe het komt dat alleen de messen het hebben en de lepels en vorken niet. Het bestek is van het merk Sola, dus zou vaatwasser bestendig moeten zijn. Ik heb ook een Siemens vaatwasser en gebruik tabletten, maar ook nog zout en spoelglans. De tip met het stuk alluminium folie ga ik zeker uitproberen.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb gister toevallig een nieuw bestek van Sola gekocht.

Op de doos staat onder andere:

Tips voor de vaatwasser: Houd messen gescheiden van vorken en lepels.

Ik vermoed dat de legering van een mes net iets anders is waardoor die roestplekken ontstaan. Op de door staat ook nergens dat het 18/10 staal is. Dus ..

Succes.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij gebruiken al jaren een afwasmachine van Siemens.
en nog altijd het zelfde bestek.

geen last van roestplekjes of iets anders wat roest.

Ik zelf denk ook niet dat het aan Siemens ligt, wel netjes van ze dat ze uw machine hebben omgeruild.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@an62
Als je tabletten gebruikt en ook nog zout en spoelglans is dat dubbelop. Dit zit nl al in de tabletten. Ik heb zelfs een afwasmachine waar ik speciaal een knop moet indrukken als ik met tabletten was. Dan pakt hij het losse zout en spoelglans niet.
Maar als je er verder geen last van hebt zal het wel ok zijn.
Mij hebben ze in ieder geval zwaar ontraden.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Ook ik heb last van roest op het bestek. Ik ben er achter gekomen dat dit te maken heeft met het drogen. Mijn machine heeft een B status voor het drogen. Als de vaat klaar is open ik nu direct de machine en laat het afkoelen. Ik heb nu geen last meer van roest ook de roest van een vorige beurt is verdwenen.
M.vr. gr.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2011 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Materiaal van de messen zijn van een andere samenstelling als de vorken en lepels.(heeft te maken met hardheid voor de messen)
Daarom is het aan te bevelen om messen in het mandje gescheiden te houden van de vorken en lepels en er geen stalen messen etc.bij in te voegen.
Ook is er veel roestvaststaal bestek in de handel waarbij veel verontreiniging in het materiaal zit en dit roest ook zeer snel (Uit Aziatische landen o.a.)

ve
door verwijderd - Mar 10, 2011 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoek het eens in de andere messen. Niet die van het bestek. Ik denk aan aardappel , kaas en soortgelijke messen.
Sinds mijn vrouw dat soort messen vervangen heeft voor een z.g. betere soort hebben wij ook "zwevend " roest op messen. Niet op bestek en pannen.
Neem een magneet en controleer of het roestvrij of roestvast is. De laatste in magnetisch. De betere messen zijn van een bepaald soort staal en kunnun het ongemak veroorzaken. Laat die eens buiten de vaatwasser.
Wel is het vreemd dat het probleem na een half jaar optreed..
Ik wens u succes met het uitzoeken van de oorzaak. Groet. H.
P.s. Probeer ook een een paar maal een half blokje wasmiddel.
Wij horen het graag.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2011 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb 14 jaar een Miele afwasmachine gehad met een besteklade bovenin. Nooit problemen gehad en nu ik sinds twee maanden een Siemens vaatwasser heb zit mijn bestek onder de roestvlekken. Het is hetzelde bestek en ik gebruik dezelfde vaatwastabletten als bij de Miele. Wat een ellende! Snap niet waar het door komt en vrees dat ik daar ook niet achter kom als ik alle verhalen lees van mensen die dezelfde problemen hebben. Had ik maar voor mijn oude vertrouwde merk gekozen waar ik nooit problemen mee had! Ook al problemen gehad met mijn splinternieuwe kookplaat en magnetron van Ataq. Wel 4000 Euro betaald voor nieuwe apparaten!
Frieda

ve
door verwijderd - Jul 3, 2011 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Frieda,

Zou het dan toch aan Siemens liggen? Het is echt een raadsel en men doet het af als zou het aan het bestek liggen, afwasmiddel (wel zout, geen zout, combiblokjes, alleen basic zeeppoeder), de deur te laat open doen etc., maar het is toch raar dat dat in de oude afwasmachine geen problemen gaf. Bovendien hebben wij diverse soorten kwaliteitsbestek geprobeerd en er komt op alle messen uiteindelijk roest.
Ook propjes zilverfolie meewassen helpt niet om de roest te voorkomen.
Jouw reactie dat je met Miele nergens last van had, sterkt mij in mijn eis dat de keukenleverancier de afwasmachine moet ruilen voor een Miele.
Ik heb zoveel pech met en verdriet van deze nieuwe keuken dat ik wel van de daken zou willen roepen: koop nooit een keuken bij Küchenland Ekelhoff, Bentheimer Str. 259, D 48529 Nordhorn!!

ve
door verwijderd - Jul 3, 2011 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het niet aan de afwasmachine ligt, waarom hebben ze je dan toch in eerste instantie een andere gegeven? Dat vind ik vreemd, want dat doen ze echt niet zomaar. Je kan natuurlijk eindeloos alle mogelijke andere oorzaken zoeken, maar een feit is dat die tweede machine een half jaar lang bestek zonder roestvlekken heeft opgeleverd. Misschien zitten er toch ergens onderdelen in die Siemens machines die niet van roestvrij staal zijn maar wel met het water in contact komen en die na enige tijd gebruik gaan roesten. Dat lijkt me de enige logische verklaring.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2011 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

libra1942 schreef op woensdag 9 mrt 2011, 12:45: Libra1942 Hallo bij mij is ook gebleken dat b.v. messen van Tomas(ziet er stoer uit),maar al na een paar keer in de vaatwasser had ik er ook roestvlekken op.Deze waren gekocht bij de Vomar (kaart zegeltjes en 4,95 euro.Ik heb daarop de Vomar benaderd en ze zeiden,nee in der daad zijn ze niet wasmachine bestendig.Waarop ik zei dan mogen jullie dat wel eens aangeven bij het reclamebord(toen werd het stil)discussie beiindigd! De fabriek was met geen mogelijkheid te traceren.Dus sta ook ik ze met de hand af te wassen ANO 2011! Groet Cor

Aan de prijs van het bestek zal het niet liggen denk ik. Mijn Zwilling messen en aardappelschilmesjes krijgen altijd roestvlekjes, de ene keer minder, ander keer meer. Ik berust er in, doe een beetje Jif op een doekje en veeg ze er meteen af.
Overigens, mijn supergoedkope keukenbestek uit een aanbieding van Blokker glimt mooi en geen vlekje te zien!
Het roest komt bij mij alléén op het lemmet van sommige messen (zie boven) voor. Vaatwasser Bosch, 4 in 1 blokjes van Appie.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2011 om 20:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er last van gehad toen ik een keer goedkope vaatwastabletten gebruikte. Sinds im weer Sun gebruik geen problemen meer gehad. Welicht dat de goedkopere tabletten agressievere bestanddelen bevatten.

ve
door verwijderd - Aug 3, 2011 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk niet dat het aan de vaatwasser of aan het bestek ligt. Zie hier mogelijke oorzaken en oplossingen.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb in een kook& kadowinkel gewerkt en hier gaven we onze klanten bij aankoop van hun bestek het volgnede advies:
Roest komt vaak voor op duur bestek, en dan wel de messen, omdat deze van messenstaal zijn gemaakt en niet van 18/10 rvs.
Minder heftig vaatwasmiddel gebruiken (een half blokje werkt vaak ook) en de messen meteen afspoelen en afdrogen als het programma af is.